Köpte min första mc ( Honda CBX750F -84) nyligen.... Var på tiden då jag tog mitt mc kort för 30 år sedan
Tänkte byta olja+filter men har aldrig gjort detta tidigare ( på mc ) och det jag känner mig osäker på är själva åtdragningen av oljepluggen samt de 2 oljepluggarna som sitter i ramen.
Enligt servicemanualen
"TORQUE:
ENGINE DRAIN PLUG:
30-4O Nm (3.0-i.O kg.m, 22-29 ft.lb)
FRAME DRAIN PLUG:
24-30 Nm (2.4-3.0 kg.m, 17-22 ft.lb)"
Nu varken äger jag eller har använt en momentnyckel innan ( funderar på Biltemas 20-100Nm )
och det vore ju typiskt om jag fuckade upp och drog för hårt pga av min oerfarenhet och sabbade gängningen etc.
Överreagerar jag ? Är det lättare än jag tror ?
Hur som helst om det finns någon snäll själ som skulle kunna tänka sig att "övervaka" mig vid mitt 1:a oljebyte I Göteborg
( Jag gör naturligtvis ALLT och letar INTE efter någon för att göra det åt mig då jag inte lär mig då )
Eller ska jag bara "man up" och göra det ?
Patrick
Tänkte byta olja+filter men har aldrig gjort detta tidigare ( på mc ) och det jag känner mig osäker på är själva åtdragningen av oljepluggen samt de 2 oljepluggarna som sitter i ramen.
Enligt servicemanualen
"TORQUE:
ENGINE DRAIN PLUG:
30-4O Nm (3.0-i.O kg.m, 22-29 ft.lb)
FRAME DRAIN PLUG:
24-30 Nm (2.4-3.0 kg.m, 17-22 ft.lb)"
Nu varken äger jag eller har använt en momentnyckel innan ( funderar på Biltemas 20-100Nm )
och det vore ju typiskt om jag fuckade upp och drog för hårt pga av min oerfarenhet och sabbade gängningen etc.
Överreagerar jag ? Är det lättare än jag tror ?
Hur som helst om det finns någon snäll själ som skulle kunna tänka sig att "övervaka" mig vid mitt 1:a oljebyte I Göteborg
( Jag gör naturligtvis ALLT och letar INTE efter någon för att göra det åt mig då jag inte lär mig då )
Eller ska jag bara "man up" och göra det ?
Patrick