Behöver lite info ang. "vem var först över 300"

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
:hej
Hade en liten lätt diskussion på jobbet igår om mc åkning vilket spånade iväg ang. om kwakkens ZX10-R skulle rå på Hondas Blackbird.

En kollega häver då ur sig att Blackbirden var den första serieproducerade motorcykel som korsade 300 gränsen.
Ärliga km/h!
Jag hävdar bestämt att han har fel ang. detta.
Busan var först, Hondan har aldrig varit över.

Dock ger han sig inte så vi slog vad.
Jag har nu satsat min stjäl som mc guru på jobbet så nu hade det passat bra med lite extra hjälp. Har suttit och surfat, sökt igenom div. forum men skulle behöva info från en seriös opartisk källa.

Någon?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
KickAss_Prod´s skrev:
Hade en liten lätt diskussion på jobbet igår om mc åkning vilket spånade iväg ang. om kwakkens ZX10-R skulle rå på Hondas Blackbird.

En kollega häver då ur sig att Blackbirden var den första serieproducerade motorcykel som korsade 300 gränsen.
Ärliga km/h!

Jag har nu satsat min stjäl som mc guru på jobbet så nu hade det passat bra med lite extra hjälp. Har suttit och surfat, sökt igenom div. forum men skulle behöva info från en seriös opartisk källa.

Någon?

bara å börja leta det
http://www.bikez.com/

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
He he.... Du kan be polaren att pyssla med knyppling istället för att diskutera saker med en bättre vetande..... :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_motorcycle

"The late 1990s saw "power wars" between various motorcycle manufacturers that culminated in Suzuki's 1300 cc GSX-1300R Hayabusa, the first production motorcycle to exceed 300 km/h (186 mph) , and Kawasaki's ZX-12R, designed to exceed 320 km/h (200 mph). Eventually a "gentlemen's agreement" was promoted by various European governments to limit production motorcycles to a maximum speed of 300 km/h (186 mph) in an effort to promote safety. Before the gentleman's agreement there was a brief period of time in 1999 when Suzuki produced a Hayabusa capable of reaching 80 mph in first gear, and 220 mph off the production line." ....... :mattias

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
WS 1600 GSXR 600
KickAss_Prod´s skrev:

Där har du iaf fel :(
Det finns iaf en fil där danska reportrar testar den på autobahn och kör över 300. Tror tom att dom säger att det är den första serieproducerade hojen som gjorde så.

Fast det där med om den var först eller inte är jag osäker på.
Men över 300Km/h gör den iaf :tummenupp

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Tsunami skrev:
Det finns iaf en fil där danska reportrar testar den på autobahn och kör över 300. Tror tom att dom säger att det är den första serieproducerade hojen som gjorde så.

På mätaren!

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
ok, vad jag efterlysta va 300 ärliga km/h.
Inte mätarfart!

Mr Helmut
Tack!

Folkezx9r
Underbart! Precis vad jag letat efter
"GSX-1300R Hayabusa,the first production motorcycle to exceed 300 km/h "

Om det är någon mer som sitter på info liknande Folkezx9r inlägg så hade jag blivit hemskt glad :)

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Blackbirds ÄRLIGA toppfart när den lanserades var 285 Km/h!
Hayabusas Ärliga toppfart var 304 km/h!
Honda hävdade att det skulle vara världens första mc som klarade av att komma upp i 300Km/h, Men det gjorde den aldrig. Jag är väldigt säker på detta så du kan sluta leta information :rolleyes: Däremot så provkörde jag blackbirden vid lanseringen 96-97! En mycket trevlig maskin :)

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
vad har du för trevligt arbete furstenhoff? :banana
högfart testa busor låter inte fel... :)

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Folkezx9r skrev:
He he.... Du kan be polaren att pyssla med knyppling istället för att diskutera saker med en bättre vetande..... :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_motorcycle
Nu är ju wikipedia en sida vem som helst kan skriva på. I ett handryck skulle jag (eller vem som helst) kunna ändra texten till:

The late 1990s saw "power wars" between various motorcycle manufacturers that culminated in Honda Blackbird, the first production motorcycle to exceed 300 km/h (186 mph)

Med andra ord ska man ta saker som står på wikipedia med en stor nypa salt.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Fürstenhoff skrev:
Stämmer till 100%, och dessutom var det jag som körde när det hände!! :tummenupp

Och då menar jag självklart först över 300km/h i ärlig fart på ett hjul (wheelie) vilket gjordes med en Blackbird 1999!! :rofl

/Fürstenhoff.

Hayabusa hade en toppfart av 307km/h till 311km/h när vi i England högfarts testade 5 olika orginal Hayabusor 1999!!

/Fürstenhoff.

Tror inte att den hojen du hjulade i över 300km/h var

opreppad.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Fürstenhoff skrev:
Eeehh, näääää - hade turbo pryttlar mm... :(

/Fürstenhoff.

:D

Har läst i Bike tror jag, ingen hoj klarade 300km/h ärliga men Busan och 12:an fixade det med bortplockade backspeglar.

Kan ju hända att någon åkt 300 under gynsamma förhållanden.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tsunami skrev:

du menar filmsnutten med "Danger zone" från top gun... Där är han ju aldrig uppe i 300...

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
KickAss_Prod´s skrev:

Ärliga km/h!

Någon?

Enligt Bike så var det Hayabusan som var först över 300km/h.
Dom testade den mot Hondan för några år sen och Hondan orkade inte ens över 300km/h ärlig fart. Tror Hayabusan gjorde ärliga 307km/h om jag inte missminner mig.

Suzuki rockar!!

Kurgan

Gillar att ge järnet!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Rejs Hoj
KickAss_Prod´s skrev:

Ärliga km/h!

Någon?

Hayabusan är VÄRLDENS Snabbaste standard motorcykel.
Guinness World Records var med och godkände en toppfart av 312 km/tim. Ni kan kolla upp själva!

Fürstenhoff är väl en av få (tror att han är den enda) på Sporthoj med GODKÄNDA världsrekord i att åka fort på hoj. :Bugar Det är ju som bekannt LITE SVÅRARE när det inte räcker med att bara trimma hastighets mätaren....

Hondan har aldrig (tyvärr) gjort en GODKÄND notering över 300 i original skick. (skriv nu inte en massa om att den gör över 300 med Power Commander, effekt system etc. Då är vi bara inne på hur mycket man måste trimma för att komma över 300 km/h!)

Fast med med TURBO går det däremot ganska lätt å komma över 300 :hihi :hihi

Förresten - Fürsten - har du en laserpicka vi kan leka med på turbo träffen?? :rofl

//Kurgan

sandstream

Guest
Fürstenhoff skrev:
Jupp!! Fixar SJÄLVKLART det med laser samt RADARPICKA (viktigare)!! :banana
Varför använder ni inte GPS för att mäta toppfart?
Är det bökigt på något sätt?

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Fürstenhoff skrev:
Stämmer till 100%, och dessutom var det jag som körde när det hände!! :tummenupp

.....

Och då menar jag självklart först över 300km/h i ärlig fart på ett hjul (wheelie) vilket gjordes med en Blackbird 1999!! :rofl

/Fürstenhoff.

Hayabusa hade en toppfart av 307km/h till 311km/h när vi i England högfarts testade 5 olika orginal Hayabusor 1999!!

/Fürstenhoff.

Titta vad jag hittade när jag djuprotade i hårddisken:) :
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/201mph.jpg
:Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :yoparty

Edit: fäTT MED RESPEKT :yoparty :yoparty :yoparty

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Fürstenhoff skrev:
Om alla licens avtal för Skandinavien är klara så kommer vi med den nyaste versionen av GPS utrustningar använda den till att mäta alla toppfarts körningar då vi efter varje körning kan logga in oss på webben och se exakt hur fort & vart man kört :tummenupp - dock är INGEN GPS utrustning godkänd för några ev rekord körningar!!

Vad är det för fel på dagens utrustning? En mer exakt hastighetsangivelse är väl svårt att få.

Vad är det för GPS-utrustning du talar om? Galileo med fullt EGNOS-stöd? dGPS?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring