Behöver proffs hjälp! Nybörjare cross

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Har ingen... ÄN!
bästa tipset: Prova! testa en 2t vs 4t, vad är roligast och lättast för dig, som sagt, du är nybörjare, det gör inte så stor skillnad skulle ja tro, du håller ändå inte varvtal så att 2t kolven ska bytas var 3:e träning eller att ventilerna ska ställas var 20 timme på 4taktaren, sattsa på en hoj där ägaren har koll på grejjorna och har servat osv så får du nog en som håller länge för dig

Det var ett väldigt bra tips! :) Att jag inte tänkte på de själv :3freak
Men är det dyrt med kolvar osv till en 2 takt, och är det svårt att ställa ventilerna på en 4 takt osv?

Vill helst ha svar på vilket av de som är billigast? :) :banana

021

Guest
grund och botten, 2t= väldigt simpelt. billigt att laga, lite dyrare att åka med, drar mer soppa osv, 4t mycket dyrare om det går sönder, fler rörliga delar, ventiler avgas och insugs sida, kamkedja. jag är inte själv duktig å skruva, åkt en del cross. jag tycker att en 4t är svår att mecka med, shimsa ventiler å grejja. Gå in på 24mx.se kolla vad olika delar kostar mellan 2t-4t. delar till motorrenovering suzuki 250 4t tex ca 4500:- du får ge ca 2500:- bara för nya ventiler., motorrenovering suzuki 250 2t. kolvsatts ca 1200:-

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Ett kolvkit (kolv+packningar, nållager o.s.v) kostar mellan 1500 och 3000 spänn beroende på vilken hoj det handlar om. Bör bytas nånstans runt var 50:de timme för att vara safe på 250 oavsett 2t eller 4t. på en 125:a byter man lite oftare och på en 450 kan du dra på det lite längre.

Ställer ventiler gör man i princip aldrig på en modern crosshoj, ändras ventilspelet beror det 9 ggr av 10 på att själva ventilen har börjat gå ner sig och då är det bara att byta. Däremot är det en bra ide´ att kolla ventilspelet nånstans runt var 20:e timme för att ha koll på att allt står rätt till. Kostar gratis då du gör det själv på 20 min med ett bladmått.

Edit: När du närmar dig 100 timmars gränsen är det lite mer som behöver ses över ex ramlager, vevparti och på en 4t även kamkedja. Det här kostar naturligtvis lite mer men är väl värt det för att undvika ras.

Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Det var ett väldigt bra tips! :) Att jag inte tänkte på de själv :3freak
Men är det dyrt med kolvar osv till en 2 takt, och är det svårt att ställa ventilerna på en 4 takt osv?

Vill helst ha svar på vilket av de som är billigast? :) :banana

Har du focus på vad som är billigast, så är mitt tips att titta på en annan sport. Här talar vi om vad som är minst dyrt :). Det kostar att åka, det kostar mycket att inte serva hojen, det kostar väldigt mycket att åka med gamla grejer om man inte kan meka mycket själv och har kontakter på prylar. :tummenupp

Richardo

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
ingen
Behøver man bytte kolv like ofte på en 2T som en 4T??? Om du ikke vil legge ut så mye penger på cross, kanskje en japaner er billigere da. Om valget står mellom 125 2T og 250 4T, så er 250 4T 7dager i veckan, mitt valg.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag hade aldrig kört varken cross eller enduro, köpte en Kawa 250 2takt, helt galen hoj på grusväg och crossbana men helt värdelös (för mig som nybörjare) i skogen, den blev sur av mitt puttrande runt stock o sten, iof sig en mkt svår bana men jag tröttnade på att stå o kicka i skogen som en idiot. Därför köpte jag en Yamma 250 fyrtakt -03 ( det var-04) efter att ha pratat med Åke Johnsson. Hur ofta ska man byta kolv på en sån här ? Frågade jag, det byter vi aldrig sa han, dom bara går o går. Helt kalas hoj i skogen lätt körd, stannade den så var det elstart som gällde, pulvret räckte trots att det bara var hälften av Kawan, cross var den däremot lika kass på som Kawan var i skogen. Två helt olika typ av hoj, så bestäm dig för vad du vill köra.
Jag körde Yamman 4 säsonger utan ett fel på den, Kawan sålde jag, det var roligare med enduro.
Om jag minns rätt så har man gjort Yammorna sämre o måste byta kolv ofta på dom med, men kolla med nån som vet.

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Har ingen... ÄN!
Har du focus på vad som är billigast, så är mitt tips att titta på en annan sport. Här talar vi om vad som är minst dyrt :). Det kostar att åka, det kostar mycket att inte serva hojen, det kostar väldigt mycket att åka med gamla grejer om man inte kan meka mycket själv och har kontakter på prylar. :tummenupp

Alltså, ja. Klart det kostar mycket, de fattar jag. Men var inte så jag menade riktigt :)
Har hört så mycket rövar historier om 4 takt och 2 takt. Så ville bara veta vilket utav de som är "billigast"
om man säger så.

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Har ingen... ÄN!
Jag hade aldrig kört varken cross eller enduro, köpte en Kawa 250 2takt, helt galen hoj på grusväg och crossbana men helt värdelös (för mig som nybörjare) i skogen, den blev sur av mitt puttrande runt stock o sten, iof sig en mkt svår bana men jag tröttnade på att stå o kicka i skogen som en idiot. Därför köpte jag en Yamma 250 fyrtakt -03 ( det var-04) efter att ha pratat med Åke Johnsson. Hur ofta ska man byta kolv på en sån här ? Frågade jag, det byter vi aldrig sa han, dom bara går o går. Helt kalas hoj i skogen lätt körd, stannade den så var det elstart som gällde, pulvret räckte trots att det bara var hälften av Kawan, cross var den däremot lika kass på som Kawan var i skogen. Två helt olika typ av hoj, så bestäm dig för vad du vill köra.
Jag körde Yamman 4 säsonger utan ett fel på den, Kawan sålde jag, det var roligare med enduro.
Om jag minns rätt så har man gjort Yammorna sämre o måste byta kolv ofta på dom med, men kolla med nån som vet.

Okej, kanske är bäst att kolla med några mer som vet!
Har ju en del kompisar som kör cross nu, och en del säger som de flesta här "ta en 125 4 takt istället, för 250 är till och med för mycket för mig" osv.

Men får tänka en liten stund till :) Är ju inte löne dags än ;D

rusty_13

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Hoj
r6
köp en 250f(alltså 4-takt). det är den perfekta nybörjarhojen. fin motorgång, lugn fin kraft vid påslag. Och ju bättre du blir ju mer varvar du, och desto mer kraft finns att ta av ur hojen. skulle du få för dig att skaffa 450f i framtiden är steget lättare och mindre också.

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98

Ber om ursäkt för besserwisservarning på mitt inlägg nu men bara för att klargöra, du pratar om Yamaha WR 250 nu va? Det är en ren endurohoj med ganska lågt effektuttag. Crossmodellen YZF 250 bör man nog byta kolv på emellanåt (även om yammorna har rykte om sig att ligga i toppskiktet när det gäller tillförligtlighet) den har ingen elstart och är definitivt inte "kass" på crossbanan.:)

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Har ingen... ÄN!
köp en 250f(alltså 4-takt). det är den perfekta nybörjarhojen. fin motorgång, lugn fin kraft vid påslag. Och ju bättre du blir ju mer varvar du, och desto mer kraft finns att ta av ur hojen. skulle du få för dig att skaffa 450f i framtiden är steget lättare och mindre också.

Men liksom, jag som är så in i .... gas glad, kanske inte är så bra att skaffa en sådan då? ;) :fyllisar
Menar, när man vet att det finns mer att få ut av hojen, så kommer man ju dra på, och så går det åt pipan :7peta

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men liksom, jag som är så in i .... gas glad, kanske inte är så bra att skaffa en sådan då? ;) :fyllisar
Menar, när man vet att det finns mer att få ut av hojen, så kommer man ju dra på, och så går det åt pipan :7peta

hur menar du nu? en 250 4-takt e nog snällaste hojen du kan börja köra bana med, ungefär samma effekt som en 125cc 2-takt fast ett snällare register.

NightMar

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Har ingen... ÄN!
Mycket intressanta svar! :)
Men om vi ska dra en slutsats av allt detta.
Så om man kanske skulle enas om ett svar, och vad skulle de bli då?
Yamaha 125? :fyllisar

Eller vad säger ni?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept