Behöver tips och råd ang Enduro

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Hej på er! Jag funderar starkt på att skaffa en enduro... Jag har kört en del cross back in the old times och nu vill jag ha en E/lv reggad maskin att leka med. Det jag undrar över är vad man ska välja :va
Minst 250cc, hälst 2-t, runt 15-20k.
Släng upp förslag på modeller, tips och råd, kanske är 4-t att föredra?
Mycket tacksam för svar!
Mvh Canidae
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
4-t är trevligare allroundhojar i enduroskogen, så är det bara. :) Men i den prisklassen är det bättre att åka 2-t (det är mindre som kan gå fel på en sådan).

KTM eller GG 300 är kompetenta bågar, om än väl motorstarka för blåbär i skogen, speciellt om det är stökig (normal) enduro det är frågan om.

/J
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ska du lägga ca 20000:- så hade jag tittat mest på 2T, så mkt mer som kan gå sönder på en 4T + att det är mkt dyrare och svårare o laga om det går sönder. Så en 6-7 år gammal 4T som gått x-antal timmar o bara kostar ca 20000:- kan bli en riktigt dyr affär i slutändan, titta på modellerna ovan som nämnts - lv-reggade från början och bra med effekt och inte alltför mkt service:tummenupp
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Ska du lägga ca 20000:- så hade jag tittat mest på 2T, så mkt mer som kan gå sönder på en 4T + att det är mkt dyrare och svårare o laga om det går sönder. Så en 6-7 år gammal 4T som gått x-antal timmar o bara kostar ca 20000:- kan bli en riktigt dyr affär i slutändan, titta på modellerna ovan som nämnts - lv-reggade från början och bra med effekt och inte alltför mkt service:tummenupp

Kanon! Det var exakt denna info jag sökte. :tummenupp
Har förkärlek till 2-t så det var enbart possitivt att det blir ett bättre köp med en sådan. Dessutom har ingen invänt mot era råd, jag var beredd att överösas med inlägg om att 4-t är det bästa alternativet. Har sett ett antal 426:eek:r som legat ute för runt 16-18k och nu förstår jag varför de hamnar i den prisklassen. Blev tipsad om hur E-regg fungerar också så det går ju bort...
Har aldrig suttit eller ens sett en GasGas tror jag men är absolut inte rädd att prova.
Ktm har jag endast kört RC8 och super duke R så jag kan väl inte relatera till dem heller men har hört mycket gott om dem så inga rädslor där heller.. Dock vet jag inte om orange är så snyggt..?
Mvh
 

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Ort
Lycksele
Hoj
Triumph Daytona T595
Det beror lite på hur du vill köra. Har kört ett x antal 2t och varit förälskad i dess karaktär men när jag bytte till 4t så blev det sju jävulst roligt att köra i skogen och små vägar. Du får en helt annan maskin, behöver inte växla så fotleden värker. Samt att du får ett bottenvrid som jag tyckte va hur grymmt som hällst. Mycket mer lättkört i skogen. Men så kommer väll en liten nackdel med 4t det är ju om det händer något. Det kan fort dra iväg att bli dyrt jämfört med 2t. Men du har ju mc kortet så om jag vore du så skulle jag gå på en 4t lv-reggad. Då lill jävulen i dig kommer fram så kan du hoppa på hojen där den står och bara gasa där du vill. Har du en 2t så "får" du inte köra överallt. Egentligen bara på crossbana eller inhängnat. Så du har ju mer för pengarna om du köper en lv-reggad. Och har man inte tummen mitt i handen kan man faktiskt skruva i en 4t också.

Så mitt val hade blivit 4t.. Gärna 450 då dom är lite roligare att köra väg med.

Lycka till...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det beror lite på hur du vill köra. Har kört ett x antal 2t och varit förälskad i dess karaktär men när jag bytte till 4t så blev det sju jävulst roligt att köra i skogen och små vägar. Du får en helt annan maskin, behöver inte växla så fotleden värker. Samt att du får ett bottenvrid som jag tyckte va hur grymmt som hällst. Mycket mer lättkört i skogen. Men så kommer väll en liten nackdel med 4t det är ju om det händer något. Det kan fort dra iväg att bli dyrt jämfört med 2t. Men du har ju mc kortet så om jag vore du så skulle jag gå på en 4t lv-reggad. Då lill jävulen i dig kommer fram så kan du hoppa på hojen där den står och bara gasa där du vill. Har du en 2t så "får" du inte köra överallt. Egentligen bara på crossbana eller inhängnat. Så du har ju mer för pengarna om du köper en lv-reggad. Och har man inte tummen mitt i handen kan man faktiskt skruva i en 4t också.

Så mitt val hade blivit 4t.. Gärna 450 då dom är lite roligare att köra väg med.

Lycka till...
Vad menar du med att man inte "får" köra överallt med 2t? :va
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Det beror lite på hur du vill köra. Har kört ett x antal 2t och varit förälskad i dess karaktär men när jag bytte till 4t så blev det sju jävulst roligt att köra i skogen och små vägar. Du får en helt annan maskin, behöver inte växla så fotleden värker. Samt att du får ett bottenvrid som jag tyckte va hur grymmt som hällst. Mycket mer lättkört i skogen. Men så kommer väll en liten nackdel med 4t det är ju om det händer något. Det kan fort dra iväg att bli dyrt jämfört med 2t. Men du har ju mc kortet så om jag vore du så skulle jag gå på en 4t lv-reggad. Då lill jävulen i dig kommer fram så kan du hoppa på hojen där den står och bara gasa där du vill. Har du en 2t så "får" du inte köra överallt. Egentligen bara på crossbana eller inhängnat. Så du har ju mer för pengarna om du köper en lv-reggad. Och har man inte tummen mitt i handen kan man faktiskt skruva i en 4t också.

Så mitt val hade blivit 4t.. Gärna 450 då dom är lite roligare att köra väg med.

Lycka till...

Tack för tipset! Dock älskar jag att hantera en 2-t i just skogen eller grusvägar med mycket och långa kurvor, att det är besvärligt och svårt gör bara upplevelsen bättre.
"Har du en 2t så "får" du inte köra överallt." Om maskinen är lv-reggad från start så måste jag väl kunna få köra på just landsvägen? Annars är jag förbryllad över att den just är lv-reggad....:va
Jag har ägt 4-5 st 2-t crossar, allt från 125cc till 400cc och mekat en hel del med dem, så jag har lite mer insikt i hur de fungerar och behöver inte oroa mig över tex ett kolvbyte eller dylikt. (kanske är lika lätt på en 4-t???)
Men som jag har förstått det så får man inte köra e-regg på väg mellan tex enduro slingor om man inte har en licens som kostar ca 1800 per år? Så om du tänkte 2-t och e-regg så är jag med dig.. det går bort. Men modellerna som tipsats om ovan är ju lv-reggade så dom får köras som vilken besiktigad och påställd/försäkrad mc som helst.
 

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Ort
Lycksele
Hoj
Triumph Daytona T595
Tack för tipset! Dock älskar jag att hantera en 2-t i just skogen eller grusvägar med mycket och långa kurvor, att det är besvärligt och svårt gör bara upplevelsen bättre.
"Har du en 2t så "får" du inte köra överallt." Om maskinen är lv-reggad från start så måste jag väl kunna få köra på just landsvägen? Annars är jag förbryllad över att den just är lv-reggad....:va
Jag har ägt 4-5 st 2-t crossar, allt från 125cc till 400cc och mekat en hel del med dem, så jag har lite mer insikt i hur de fungerar och behöver inte oroa mig över tex ett kolvbyte eller dylikt. (kanske är lika lätt på en 4-t???)
Men som jag har förstått det så får man inte köra e-regg på väg mellan tex enduro slingor om man inte har en licens som kostar ca 1800 per år? Så om du tänkte 2-t och e-regg så är jag med dig.. det går bort. Men modellerna som tipsats om ovan är ju lv-reggade så dom får köras som vilken besiktigad och påställd/försäkrad mc som helst.

Jorå så länge som dom är lv-reggad är det lugnt. Tänkte mest på om du var intresserad av en helcross..
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Jorå så länge som dom är lv-reggad är det lugnt. Tänkte mest på om du var intresserad av en helcross..

Ok! :)
Nope, skog, grus, is och enduro slingor som lockar...
Jag bor nära Glimmingen och där finns lite enduro slingor som jag vill testa men främst kommer jag nöta skog å grus i skogarna i dalsland så jag vart inne på e-regg från början men det var innan jag hörde talas om licensen...
Farbror blå är nästan lika med noll där jag kommer ifrån men garaget och adressen nu är uddevalla och där har vi poliser, så för att vara på det säkra så får det bli lv-regg.
 

Krök

Enduro åkare
Gick med
31 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
ktm exc 400-07 ktm smc 625-06
Hej, jag har en ktm 300 -01 dock tror jag det är e-regg..
Pm:a om du är intresserad ändå.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
tjena! kul att du är sugen på offroad åka =))

jag hade absolut inte varit rädd att köpa en fin 426:a, jag har ju kört 450:n o dom håller sjukt bra, 426:an är ju känd för att vara "odödlig"
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
tjena! kul att du är sugen på offroad åka =))

jag hade absolut inte varit rädd att köpa en fin 426:a, jag har ju kört 450:n o dom håller sjukt bra, 426:an är ju känd för att vara "odödlig"

Tja! Jo, jag har haft sjuk abstinens av lite bröta-åka i skogarna :D
Sporthoj och 250km/h i all ära men har faktiskt inte fått den frihets känslan jag så ofta hade när jag körde cross i skogarna.. Den kanske inte infinner sig igen nu så här efter 5-6 år och med kk i hand (kanske berodde på åldern och brist på kk) men jag är villig att söka upp den igen iaf.. :tummenupp
426:eek:rna ligger i bra pris klass men jag är lite skeptisk mot 4-t... Gillar varven i 2-t. :D
Btw.. du har en mr2:a va? Hur är den?
Mvh
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
tjena! kul att du är sugen på offroad åka =))

jag hade absolut inte varit rädd att köpa en fin 426:a, jag har ju kört 450:n o dom håller sjukt bra, 426:an är ju känd för att vara "odödlig"

Men hittar man en fin 426a för 20k :va
Edit: Reggad dessutom
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Men hittar man en fin 426a för 20k :va
Edit: Reggad dessutom

ja det kan man nog göra, men när jag kollade igenom blocket nu så såg jag att det inte vart många som var reggade, närmare bestämt ingen, som jag såg iaf... Tycker ju att det är sak man nämner i en annons isf?
Hehe men det gör inget för det blir nog 2-t hur som helst :tummenupp
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Tja! Jo, jag har haft sjuk abstinens av lite bröta-åka i skogarna :D
Sporthoj och 250km/h i all ära men har faktiskt inte fått den frihets känslan jag så ofta hade när jag körde cross i skogarna.. Den kanske inte infinner sig igen nu så här efter 5-6 år och med kk i hand (kanske berodde på åldern och brist på kk) men jag är villig att söka upp den igen iaf.. :tummenupp
426:eek:rna ligger i bra pris klass men jag är lite skeptisk mot 4-t... Gillar varven i 2-t. :D
Btw.. du har en mr2:a va? Hur är den?
Mvh


haha ja, Jag skall köpa enduro/motard och en pickis till våren är det tänkt. Har ett bra ställe o köra på i munkedal, med en fin slinga i skogen och en teknikbana typ. Hade varit kul om vi kunde styra upp något =)

Om vi säger såhär. Jag har kört ganska många hojar vid det här laget. svårt o hitta något så hysteriskt som en 250 2t. men jag tycker jag kör snabbare på en 4t, 450 4t är väl i tyngsta laget för mig i skogen. men som allt i allo fungerar dom utmärkt.. sen är jag jävligt spinkig och klen(195, 75kg), så det kanske förklarar varför jag upplever 450:n som lite tung o stor för mig.

yes, jag har, eller rättare sagt, min syster har en MR2 nya modellen, sett den här på gården eller? Den är faktiskt jävligt rolig trots sina 140hk. hade varit något att turbokitta. =) sjuk väghållning i kärran :D :tummenupp
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
haha ja, Jag skall köpa enduro/motard och en pickis till våren är det tänkt. Har ett bra ställe o köra på i munkedal, med en fin slinga i skogen och en teknikbana typ. Hade varit kul om vi kunde styra upp något =)

Om vi säger såhär. Jag har kört ganska många hojar vid det här laget. svårt o hitta något så hysteriskt som en 250 2t. men jag tycker jag kör snabbare på en 4t, 450 4t är väl i tyngsta laget för mig i skogen. men som allt i allo fungerar dom utmärkt.. sen är jag jävligt spinkig och klen(195, 75kg), så det kanske förklarar varför jag upplever 450:n som lite tung o stor för mig.

yes, jag har, eller rättare sagt, min syster har en MR2 nya modellen, sett den här på gården eller? Den är faktiskt jävligt rolig trots sina 140hk. hade varit något att turbokitta. =) sjuk väghållning i kärran :D :tummenupp

Var i munkedal? Jag har kört mx senaste 5 dagarna i sträck nu med kxf450 så vill in i skogen och bröta. Tipsa mig :D :brynad
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top