Behöver tips på Supermontard

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
:D
ozeo skrev:
du kan inte ba kolla trimm...
det är ganska mycket teknik som man inte tänker på..iaf på de högre växlarna..

jag får upp min xr600 fin fint på 3an ibland men ibland är det nästan helt dött..
som sagts. mycke teknik :tummenupp
Det är så sant, men den biten är svårare att jämföra. När ni fyller i så skriv gärna hur det går att få upp den generellt. Asså, får man bara upp den 1 av 10 ggr på 3an utan att rycka i styret så kan man inte skriva att den går upp bara genom gasa. Målet är ju att jag skall bli minst lika bra som dom som svarar så får dom upp den på 3:an utan att gasa så kommer jag klara det förr eller senare :D :Rockbanan
 
Last edited:

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Basse skrev:
Gör inte det! Du kommer vara tvungen att köpa en direkt!! :D :yoparty
Fy satan, provade polarens Husaberg 650 -05 med helsystem på :yoparty
Den gick ju gryyymt. Finns nog inte mycket bättre där ute faktiskt. Fast är bara min åsikt som bara testat KTM 640/625 :banana
1:an Gasa
2:an Gasa, hur lätt som helst.
3:an Gasa med rätt teknik. Fast fick tips med använda kopplingen och det va ju ruskigt enkelt då. Va ute och körde ca 1h och försökte åka på bakhjulet när det fanns tillfälle och kom upp 95% av gångerna på 3'an med koppling. Chickar ut lite när jag kommer upp i för hög vinkel så jag fick gasa hela tiden. Så kunde inte vara uppe så länge. Men är bara andra gången jag provar bakhjulsåkning på lånade hojar bara :)
4:an koppling, provade inte själv men polaren brukar gå upp med 4'an i runt 50km/h med kopplingen och köra på.

Önskar det gick KTM 625/660 kunde gå liknande med trimm på. Körde ju original med strypningen bortplockad när jag testade 625'an som jag skrev sist.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
660 -04 , Akra helsystem , original drevning...

1:an : Var god rör ej gasen...
2:an : Ett knyck på rullen o framhjulet lämnar marken
3:an : Flytta bak på sadeln , gunga till en gång o rycka lite lätt.... 99% gott resultat.
4:an : Är värdelös på att koppla upp på slangen , men är övertygad om att det går.. Tror jag har ganska hygglig teknik på att gasa upp , men det funkar inte. Ett litet backkrön , en gungning , långt bak på sadeln , så går det enkelt... men inte på plan väg...

Men varför ska man upp på 4:an ??... Man kan ju slita upp den på 3:an mellan 70 - 110 km/h , sen är det ju bara att växla ???
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Bombis skrev:
Jag va och provade KTM 640 -05 i en butik och blev sjukt missnöjd. 1'an's växel va inga problem att få upp på bakhjulet men på 2'an hände ingenting. Antar att folk som har 640 och vill leka trimmar upp dom? Det går väl inte att trimma upp dom speciellt mycket? Om man nu drevar om den, byter ljuddämpare och förgasare så blir dom lite starkare och går säkert att få upp på 2 och 3'ans växel. Någon som har erfarenhet av trimmad 640?

Jag vill ju helst ha 640 för att få så lite underhåll som möjligt. Nästa steg hade varit KTM 660. Skall försöka provköra en sådan i veckan.


min 640 gick inte heller upp i 2'an.. (i början)

tills man lärde sig hur man wheelar! nu är det busenkelt.. allt handlar om teknik. du kan inte sitta där helt stum o dra full gas o tro att det ska hända något :rolleyes:
 

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Folkezx9r skrev:
660 -04 , Akra helsystem , original drevning...

1:an : Var god rör ej gasen...
2:an : Ett knyck på rullen o framhjulet lämnar marken
3:an : Flytta bak på sadeln , gunga till en gång o rycka lite lätt.... 99% gott resultat.
4:an : Är värdelös på att koppla upp på slangen , men är övertygad om att det går.. Tror jag har ganska hygglig teknik på att gasa upp , men det funkar inte. Ett litet backkrön , en gungning , långt bak på sadeln , så går det enkelt... men inte på plan väg...

Men varför ska man upp på 4:an ??... Man kan ju slita upp den på 3:an mellan 70 - 110 km/h , sen är det ju bara att växla ???
Schysst, precis den info'n jag sökte efter. Låter som den konkurerar rätt bra med Husaberg. Hittat en 625 -04'a i närheten för 64k utan trimm. Skall man köpa ett Akra helsystem kostar det tyvärr 10000kr med rör (ca 5500)+ slip-on (ca 4800) + nytt lock för luftburken (ca 300). Tycker det är mycket med 74k för allt
:gråta
 

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
flipm0de skrev:
min 640 gick inte heller upp i 2'an.. (i början)

tills man lärde sig hur man wheelar! nu är det busenkelt.. allt handlar om teknik. du kan inte sitta där helt stum o dra full gas o tro att det ska hända något :rolleyes:
Sant sant, jag är som sagt ny på det. Det va första gången jag provade en supermotard vid det tillfället. Bara haft mc kort i 4 veckor :)
Andra gången va 625 och då fick jag upp den på 2:an med lite ryck. 3'e tillfället jag testade en motard va idag, Husaberg. Behövde inte myckte gas för att gå upp på 2'an, gick sjukt bra. Fick upp på 3'an med koppling....så inte för sent att lära sig nya grejer :banana
 

Lilja

tycker om grus!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
linköping
Hoj
ktm 640 sm 04
baa

köp en ktm 640
en görig maskin





Bombis skrev:
Tjena gubbs. Tänkte köpa mig en motard men kan ingenting (än) om dessa lekmaskiner och hade uppskattat tips på en/flera modeller som hade passat mig :)

Lite krav:
Underhållning/service: Hört att man behöver underhålla montard extremt mycket men att det varierar mycket på modeller. Så en modell med så lite service/underhåll som möjligt.

Pris: Upp till ca 60000 kr
Körning: För att leka med, bakhjulsåka :yoparty

Tips: Modell + årsmodell

Mvh //Anders
 

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Lilja skrev:
köp en ktm 640
en görig maskin
Tack men mina ögon är mer vidgade nu och har insätt att det krävs minst en 625/660 med helsystem för att få mig tillfredställd :banana
 

Socrates

Guest
Bombis skrev:
Jag va och provade KTM 640 -05 i en butik och blev sjukt missnöjd. 1'an's växel va inga problem att få upp på bakhjulet men på 2'an hände ingenting. Antar att folk som har 640 och vill leka trimmar upp dom? Det går väl inte att trimma upp dom speciellt mycket? Om man nu drevar om den, byter ljuddämpare och förgasare så blir dom lite starkare och går säkert att få upp på 2 och 3'ans växel. Någon som har erfarenhet av trimmad 640?

Jag vill ju helst ha 640 för att få så lite underhåll som möjligt. Nästa steg hade varit KTM 660. Skall försöka provköra en sådan i veckan.


Snackade med en återförsäljare angående KTM 640 -05 (Eftersom jag funderar på en) och på -05 sitter det strypning på 1:an och 2:ans växel. Det var inte därför den var lite trög när du testade den?
 

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Socrates skrev:
Snackade med en återförsäljare angående KTM 640 -05 (Eftersom jag funderar på en) och på -05 sitter det strypning på 1:an och 2:ans växel. Det var inte därför den var lite trög när du testade den?
Inte en aning, försäljaren nämnde inget om det. Tekniskt sätt undrar jag hur man kan strypa 1'an och 2'an växlar. Men det är möjligt att det va så.
 

Socrates

Guest
Bombis skrev:
Inte en aning, försäljaren nämnde inget om det. Tekniskt sätt undrar jag hur man kan strypa 1'an och 2'an växlar. Men det är möjligt att det va så.


Det sitter tydligen 3 kablar vid främre drevet någonstans...de 2 yttre var någon slags strypning till 1 och 2:an, och den i mitten var för neutralindikatorn. Detta var vad försäljaren sa till mig, han kanske var full...finns säkert någon här inne som vet.
 

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Sandby
Hoj
MT10
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..
 

Socrates

Guest
cbr_micke skrev:
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..


Jaha, så det är det kablarna är till för. Det var det jag visste, finns alltid någon här inne som har svaret :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
cbr_micke skrev:
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..

Du menar -felkod 40.

Dvs felet sitter 40 cm från styret.
 

Lilja

tycker om grus!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
linköping
Hoj
ktm 640 sm 04
helt rätt!, min ¨ktm 640 är tillomä stryp till 25 kw!, det går att få upp den på weeli ändå! även på tvåna! men det är svårare!,

så jag håller mä, teknik teknik!
haha, good :)


cbr_micke skrev:
det strypet hindrar bara så att man inte kan full-gasa 1-2an.. den e hur lätt som helst att få upp på slangen strypt som ostrypt.. samma sak endå.. Teknik mina vänner, det är det ni söker... inte 150hk eller leta efter stryp..
Börjar snart tröttna på alla som gnäller om att de inte går att wheela sina nyköpta hojjar, ta en titt i spegeln var strypet sitter istället..
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
När man läser detta blir man ju sjuk av avund.
Jag kan i och för sig gasa upp min(blyklump) på 2´an, men sen får man växla.

Nästa hoj är helt klart en KTM660
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
bikerwoman skrev:
Du kanske ska börja med att lära dig att det heter MOTARD, inte MONTARD?


VARFÖR säger så många fel? Just montard säger alla mina kompisar att jag kör. VAFAN? när man förklarat för 100de gången att det är en MOTARD utan nått fullt N det är ju inga lassebokhylla från IKEA man åker på.

Dom säger att det är lättare å säga montard å fortsätter glatt med det till min avsky. =(
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
sajk skrev:
VARFÖR säger så många fel? Just montard säger alla mina kompisar att jag kör. VAFAN? när man förklarat för 100de gången att det är en MOTARD utan nått fullt N det är ju inga lassebokhylla från IKEA man åker på.

Dom säger att det är lättare å säga montard å fortsätter glatt med det till min avsky. =(

:fatta! Nej nej nej! Det heter supermoto! :tungan
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Bombis skrev:
Fy satan, provade polarens Husaberg 650 -05 med helsystem på :yoparty
Den gick ju gryyymt. Finns nog inte mycket bättre där ute faktiskt. Fast är bara min åsikt som bara testat KTM 640/625 :banana
1:an Gasa
2:an Gasa, hur lätt som helst.
3:an Gasa med rätt teknik. Fast fick tips med använda kopplingen och det va ju ruskigt enkelt då. Va ute och körde ca 1h och försökte åka på bakhjulet när det fanns tillfälle och kom upp 95% av gångerna på 3'an med koppling. Chickar ut lite när jag kommer upp i för hög vinkel så jag fick gasa hela tiden. Så kunde inte vara uppe så länge. Men är bara andra gången jag provar bakhjulsåkning på lånade hojar bara :)
4:an koppling, provade inte själv men polaren brukar gå upp med 4'an i runt 50km/h med kopplingen och köra på.

Önskar det gick KTM 625/660 kunde gå liknande med trimm på. Körde ju original med strypningen bortplockad när jag testade 625'an som jag skrev sist.


Va! ska inte 04 framåt vara starkare än de tidigare modellerna. Min 03 går upp hur lätt som helst på 3:an, lite ryck på 4:an krävs, står jag upp går den även upp på 5:an. Min hoj är även helt orginal utan helsystem och 16/38 drevning. Kör man med 42 drevet är den helt sjuk.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
motardnisse skrev:
:fatta! Nej nej nej! Det heter supermoto! :tungan


super retard har jag bara fått höra :rolleyes:

kan tilläggas att dessa individer åker sporthoj o gynstol)
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top