Behöver tips på Supermontard

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
Folkezx9r skrev:
660 -04 , Akra helsystem , original drevning...

1:an : Var god rör ej gasen...
2:an : Ett knyck på rullen o framhjulet lämnar marken
3:an : Flytta bak på sadeln , gunga till en gång o rycka lite lätt.... 99% gott resultat.
4:an : Är värdelös på att koppla upp på slangen , men är övertygad om att det går.. Tror jag har ganska hygglig teknik på att gasa upp , men det funkar inte. Ett litet backkrön , en gungning , långt bak på sadeln , så går det enkelt... men inte på plan väg...

Men varför ska man upp på 4:an ??... Man kan ju slita upp den på 3:an mellan 70 - 110 km/h , sen är det ju bara att växla ???
Köpte mig äntligen en KTM idag, lagom till semestern (haft mc-kort i 4 veckor nu). Det blev en 625'a, -04'a som gått ca 90mil. Det som fanns på var en slipon (Kommer ej ihåg märke men ej Akra), nytt munstycke samt ny nål. Förresten, finns det fler strypningar?
Är lite besviken på prestandan tyvärr. Men man kan säkert hitta lite mer saker att förbättra. Imorgon får man försöka sig på en service men det verkar inte alltför svårt, verkar finns bra trådar om det. Iallafall, så här går den med min usla teknik än så länge.

1:an : Går upp hur lätt som helst.
2:an : Går upp hyffsat enkelt, litet ryck i styret bara och sitt lite längre bak.
3:an : Inte lyckats hittills

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bombis skrev:
Köpte mig äntligen en KTM idag, lagom till semestern (haft mc-kort i 4 veckor nu). Det blev en 625'a, -04'a som gått ca 90mil. Det som fanns på var en slipon (Kommer ej ihåg märke men ej Akra), nytt munstycke samt ny nål. Förresten, finns det fler strypningar?
Är lite besviken på prestandan tyvärr. Men man kan säkert hitta lite mer saker att förbättra. Imorgon får man försöka sig på en service men det verkar inte alltför svårt, verkar finns bra trådar om det. Iallafall, så här går den med min usla teknik än så länge.

2:an : Går upp hyffsat enkelt, litet ryck i styret bara och sitt lite längre bak.

På vilket sätt är du lite besviken på hojen??
Hur mkt erfarenhet har du utav hojar nu när du har tagit kortet?

Tycker det är lite väl mkt hysteri ang detta med bakhjulskörningar, Hur vore det om ni som poserar inne i stan mm tar sina hojar till en riktig bana och kör!
Visst är det en skön känsla att köra på bakhjulet och gå igenom alla växlar men det är inte allt. Tycker det är lite obefogat att skylla på en hoj som känns trött för att man inte har lärt sig tekniken att få upp den på bakhjulet, finns så många olika alt att få upp dem. Ett tips är att utnyttja gaffelns retur så behöver man inte rycka som en galning!

Last edited:

Bombis

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Nu: Honda CBR 1000RR - Fireblade (2006), GRC kopia (minimotor) Förr: KTM 625 -04'a, RD 350
motardnisse skrev:
På vilket sätt är du lite besviken på hojen??
Hur mkt erfarenhet har du utav hojar nu när du har tagit kortet?

Tycker det är lite väl mkt hysteri ang detta med bakhjulskörningar, Hur vore det om ni som poserar inne i stan mm tar sina hojar till en riktig bana och kör!
Visst är det en skön känsla att köra på bakhjulet och gå igenom alla växlar men det är inte allt. Tycker det är lite obefogat att skylla på en hoj som känns trött för att man inte har lärt sig tekniken att få upp den på bakhjulet, finns så många olika alt att få upp dem. Ett tips är att utnyttja gaffelns retur så behöver man inte rycka som en galning!
Jag tycker den borde gå upp lättare på 2'an. Den går bara upp runt 60-65 med litet ryck på styret om jag sitter långt bak än så länge. Som sagt, vet om att jag har borde ha usel teknik. Igår när jag körde första dagen så använde jag mest kopplingen till att få upp den, va mycket enklare. 3'an kändes helt omöjlig att få upp även med koppling (utan ryck och utnyttja gaffelns retur). Tycker den borde kunna gå upp med koppling men inte för mig än iallafall. Efter lite övning så går det säkert gunga upp den utan koppling.

Jag är inte erfaren för detta är min första supermotard men dock har jag provat några bågar innan jag bestämde mig. Så jag är lite erfaren av lite olika modeller.

1. Ny KTM 640 (omöjligt att få upp på 2'an.)
2. KTM 625 (drevad ner där fram 1 hack, fick upp på 2'an vid visst varvtal. Hade ungefär samma effekt som den jag köpte)
3. XR 650 (slipon, gick upp ungefär som 625'an)
4. Husaberg 650 (helsystem, klart bästa jag provade. Kopplade upp den på 3'an hela tiden"fick tips att prova det" och den gick upp hur lätt som helst.
5. KTM 640 (slipon, gick upp lika lätt som 625'an faktiskt)
6. KTM 625 (den jag köpte)

Jag skall prova som du säger med utnyttja gaffelns retur.

Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
motardnisse skrev:

Hear, hear !!! :tummenupp :)

Jag har alltid undrat hur man kan mäta och jämföra olika motarders prestanda m.h.a. någonting så ovetenskapligt som slangning. :kocko Det hänger ju på faktorer som inställning av fjädring, lufttryck i däcken, drevning, 1 eller 2 BigMac i magen, acendenten i Blattniksele eller Kårböle (stavning där?) och sist men inte minst...... teknik.

Och att slangning är mestadels en fråga om teknik torde det väl inte råda några som helst tvivel om när man ser vad Sune A. åstadkommer med en 300-nånting kilos Rocket :tummenupp .

09.jpg

10.jpg

.

Last edited:

Lilja

tycker om grus!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
ktm 640 sm 04
teknik teknik1et går att få upp allt på bakat!
jag låvar!

Bombis skrev:

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Bombis skrev:
Jag tycker den borde gå upp lättare på 2'an. Den går bara upp runt 60-65 med litet ryck på styret om jag sitter långt back än så länge.

De e bara o öva. Min förra 640 drog jag upp utan problem i 2:an i 30km/h. Då hade den bara slipon, avstrypt givetvis. När jag började testa trodde jag aldrig att jag skulle få upp den på nån annan växel än 1:an.

Kolla "Ego mAxx" filmen från fuelmedia.se, där ser du hur "lätt" det är med en 640 efter lite träning. :tummenupp

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bombis skrev:
Jag skall prova som du säger med utnyttja gaffelns retur.

Allt löser sig i efterhand men det gäller att öva öva öva öva öva.

Själv hade jag många ensamma timmar där jag övade själv för att sedan få koll på det och finslipa med att köra sakta.

Obs! Öva helst inte själv OM nu olyckan skulle vara framme!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM