Behövs verkligen alla dessa dyra skinnställ och tillbehör som kostar multum?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Finns det några bra mellanting eller är allt under en viss standard bara :arsele ? Sist jag var och handlade (2006 :D) blev det sorgligt dyrt.

Tänkt åka motard och vill att det ska vara bekvämt :rolleyes:
 

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
i kollektiv
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Utan att ha vara expert inom området så skulle jag gissa på att,
så länge du köper för ändamålet godkända kläder så ska de väl rädda dig från att behöva transplantera hud.
Jag köpte beg: skinnställ, ryggskydd och handskar för 3000kr (märkes grejer).
Så om man inte bryr sig om att någon annan kan ha kissat på sig i kläderna så är ju det ett bra alternativ.
Annars kanske du ska köpa en billigare cykel och lägga de extra slantarna på kläder?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag ser det som så i det mesta jag köper att det ska vara prisvärt/bra pris för vad det är. Alltså tittar jag ut det jag vill ha vilket kan vara något snyggt, skoj, bra eller värsta bästa enligt tester eller andra (trovärdiga) och sen försöker jag hitta produkten till en bra peng. Bra service väger även tungt många ggr.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
är du inte ute efter värstingkläder och skiter i märken så tycker jag att du ska kolla sharkspeed.com, jag har själv hjälm,gore-texställ, handskar och ryggskydd, jag är nöjd med prylarna iaf:)
 

Terminator

Medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
visby
Hoj
gixxer 2001
köp en luvtröja på pimpstar så är du kittad för motardåka =)

och kanske ett par stövlar, knäskydd, crossbrallor och en skyddströja.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om du har god kännedom om skinn, sömmar, skydd och dragkedjor. Så kan du bortse från prislappen och köpa bra grejer till bra pris. Men hade du kunnat det hade du inte frågat på sporthoj. Så jag listar några av dom saker jag lärt mig under åren.

Skin.
Oftast används Ko som är ganska porös och har dålig slitstyrka. Men det kompenseras av att ko-skin är tjockt (men tungt).
Get är starkare och dyrare. Men Getskinn är oftast ganska tunt redan från slakt. Så den faktiska slitstyrkan kan vara sämre än ko. Så det används sällan i skinnställ. Däremot finner man det i skinnbyxor och skinnjackor. Både ko och get har en fiberriktning på skinnet, där det ger bästa och sämst slitstyrka. för att göra billiga skinnställ bryr man sig inte om det, utan använder så mycket som möjligt av djurhuden.
Känguruskinn är det som är mest slitstarkt. Det är ungefär hälften så tjockt och dubbelt så starkt som ko. Dessutom har känguruskinn ingen stark och svag fiberriktning.

Sömmar
Till skinnställ används enkel, dubbel och trippelsöm. Där enkel är sämst och trippel är bäst. Sömmar syns inte!
Det man ser kallas "brodyr" på textilspråk och är bara ett snyggt sätt att få bort råkanter från skinnet. Brodyr ger liten eller ingen slitstyrka och brukar vara det första som slits sönder när man kasar på asfalten.
Dessutom använder man olika typer av tråd i sömmarna. Oftast nylon. Det man ska leta efter är trippelsöm med minst en söm i kevlartråd.

Skydd
Skydden som sitter i skinnställ tillverkas av olika skyddstillverkare. Och har inget med skinnställstillverkaren att göra. Det kan mycket väl sitta samma skydd i 2 konkurrerande skinnställ. CE godkännande betyder inte att att det är bra skydd. Bara att skyddet klarar lägst möjliga krav som ett skydd bör klara för att få kallas skydd. Tex till ett par fransbyxor för HD-knuttar.
Vilka fabriker som gör bra och dåliga skydd kan jag inte, men det går nog att goolga fram.

Dragkedja
Tillverkas inte heller av skinnställstillverkarna. Dom görs av speciella företag som bara jobbar med dragkedjor. Och här finner man allt från billigt kinaskräp som går upp hur lätt som helst, till superbra kedjor som håller för allt. Det diskuteras om plast eller stål. Men dom är olika bra och dåliga på olika saker. En bra dragkedja ska vara starkare än skinn och sömmar. I billiga skinnställ sitter det sällan bra kedjor.

Så köper du ett skinställ ska dragkedjan vara starkare än sömmarna, Sömmarna vara starkare än skinnet. Och är det ett skinställ med känguru-skin så har du gjort vad du kan för att klara dig på bästa sätt vid en marksyning.

Det var mina 5 cent i ämnet :glömdet
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varning: detta är mina högst personliga åsikter, ingen typ av universal sanning eller nåt.

Allt det dyra tycker jag inte behövs men man behöver ändå en viss standard.

Jag tycker ryggskydd och hjälm är dumt att chansa, det får kosta lite.

Handskar och stövlar, ja, de områdena är rejält svåropererade, skadar man sig är det risk att man aldrig blir riktigt bra så där skulle jag definitivt kolla vad det är för grejjer först; handskarna bör ha trippelsömmar, kevlarförstärkt handflata och kolfiber eller annat hårt skydd över knogar och fingrar; stövlarna bör vara vridskyddade och tillräckligt hårda för att skydda mot slag. Pris? Så billigt man kan komma undan med bibehållet skydd.

Ställ, så länge det är helt och rent kan man lika gärna köpa begagnat eller noname, en eller två offs så behöver man nytt ändå. ;)

Sammanfattningsvis alltså: jag tycker det första man kan fuska med är stället. Köp ett billigt och testa, är det bara läder så pallar det åtminstone en eller två krascher och det får man väl hoppas räcker. Det övriga skulle jag absolut inte chansa med men jag tror sällan att kvalitén är direkt proportionerlig mot priset.

EDIT: Se Eskilssons inlägg för mycket vettig information.
 
Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Enligt lagen behöver du bara en godkänd hjälm, resten är upp till dig hur mycket ditt eget skinn är värt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Varning: detta är mina högst personliga åsikter, ingen typ av universal sanning eller nåt.

Allt det dyra tycker jag inte behövs men man behöver ändå en viss standard.

Jag tycker ryggskydd och hjälm är dumt att chansa, det får kosta lite.

Handskar och stövlar, ja, de områdena är rejält svåropererade, skadar man sig är det risk att man aldrig blir riktigt bra så där skulle jag definitivt kolla vad det är för grejjer först; handskarna bör ha trippelsömmar, kevlarförstärkt handflata och kolfiber eller annat hårt skydd över knogar och fingrar; stövlarna bör vara vridskyddade och tillräckligt hårda för att skydda mot slag. Pris? Så billigt man kan komma undan med bibehållet skydd.

Ställ, så länge det är helt och rent kan man lika gärna köpa begagnat eller noname, en eller två offs så behöver man nytt ändå. ;)

Sammanfattningsvis alltså: jag tycker det första man kan fuska med är stället. Köp ett billigt och testa, är det bara läder så pallar det åtminstone en eller två krascher och det får man väl hoppas räcker. Det övriga skulle jag absolut inte chansa med men jag tror sällan att kvalitén är direkt proportionerlig mot priset.

EDIT: Se Eskilssons inlägg för mycket vettig information.

instämmer. Oftast vid mc-olyckor är det fotskador. Stövlar med vridskydd ska du ha, kolla på TCX Competizione, finns billigare på helmetcity.co.uk. Eller Puma 1000 Jag hade inga vridskydd och vänsterfoten vred sig utåt, med följden att många ligament gick sönder, ankeln tog skada inne i ledet, och vadbenet knäcktes. Har fortfarande smärtor ett år senare. En enkel båge i stöveln hade förhindrat det .. men det e lätt att va efterklok.


handskar, köp några Held för runt 800-1000 så är du tillräckligt skyddad. ryggplatta ska man ha nåt jävulskt bra, jag kör halvarssons Track, (det mjuka) men jag undrar om jag inte ska byta till ett stelt och ledat som inte går att vika bakåt. Har krashat i det, fick en gren i ryggen men klarade mig perfekt då det spred ut kraften.

Hjälm kan man också köpa ltie billigare, typ Lazer. Krashade i en lazer hjälm, skalet såg ut som ett krossat ägg, men mitt huve klarade sig utmärkt, då kraften togs upp när skalet gick sönder, lite som cockpiten på en F1-bil. Man behöver inte hjälm för 8k. Arai har nån instegsmodell nu som de säljer för 3500 ca, men det e ändå dyrt. Helmetcity e bra, de har Arai Condor på utförsäljning nu för 250£.

Skinnställ kan du hitta asbiligt på www.louis.de. Kolla efter Probiker. Har en bekant som krashade på bana i en sån, och det höll utmärkt.
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hjälmen satsar jag alltid på en som kan sitta på hela dagen utan problem, jag råkar ha ett huvud som Shoei passar perfekt på.
Sen satsar jag några extra slantar på stövlar, vill inte ha en krossad fot för att jag snålade på stövlar.
Sen återstår handskar och ryggskydd, jag vill inte ha trasiga händer för att jag snålade och ryggen vill jag definitivt inte paja.
Skinnstället? Ja gärna ett bra som sitter skönt, men jag kan faktiskt leva ett bra liv även med en sönderbränd röv.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Enligt lagen behöver du bara en godkänd hjälm, resten är upp till dig hur mycket ditt eget skinn är värt.

Gällande det så är det intressant hur försäkringsbolagen resonerar. Alltså lagen är en sak men de måste ju kunna ha krav utöver lagens krav iom att det är dom som betalar när något händer, ex Trygg-Hansa skriver:

"Krav på skyddsutrustning
Alla personer som färdas på motorcykeln
ska använda godkänd skyddsutrustning och
hjälm. Vid trafikskada tillkommer annars en
självrisk på 10 % av prisbasbeloppet."

Vad är definitionen på "godkänd skyddsutrustning"?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Att den är CE-godkänd?

Jo det är en aspekt men vilken utrustning är det som ska vara det då, enligt försäkringsbolaget? =)

Conny Toksnabb blir prejad av en taxi och krossar foten, godkända stövlar enligt konstens alla regler så det är inga problem.

Anna-Lena 3 tr Sundbyberg blir prejad av en taxi på sin vespa från -69 och får foten krossad, idag iförd tennisskor. Hon får betala utöver självrisk 10 % av prisbasbeloppet.

?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ni som beställer skinnställ från webhshopar - hur fan gör ni med storlekarna osv?
Jag menar, ProBiker som någon tipsade om i tråden finns väl inte hos lokala handlare så man kan testa storlekar? Och man kan väl inte gärna köpa samma storlek som man har på sitt nuvarande ställ (goretex) och ta för givet att det passar?

För mig så är skyddsutrustningen viktig, jag vill inte avsluta hojåkat efter första vurpan bara för att jag snålade in på något.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Här är mina åsikter.

Hjälm köp en som sitter bra ha gärna en kunnig i ämnet som kollar att den verkligen sitter bra. Min visade sig va lite för stor när jag gick till en bra handlare. Den som satt bäst var lite billigare. Priset är inte så viktigt eftersom t. ex. biltema fick bra i test.

Ryggskydd samma här köp ett som sitter bra och är bekvämt att åka i. Se även till att det går tillräckligt långt ner på ryggen. Även här tror jag inte pris spelar så stor roll utan passformen är viktig som exempel fick Lidls ryggskydd bra i test.

Stövlar här är det livsviktigt köp enbart de bästa t. ex. Daytona eller TCX competizione. Det är viktigt att det finns vridskydd och klämskydd. Fastnar du med foten under hojen är det kört. Jag välte hojen då jag kom mellan två växlar och klämde foten mellan marken och centralstödet. Detta var i praktiken från stillastående. Klantigt nog hade jag bara gympa dojjor. Tog månader för foten att bli bra tänkt om det gått i 70.

Skinnställ de flest är nog bättre än allväder. Jag skulle köpa nåt som är erkänt och testat. Kör själv i Arlen Ness och har ingen aning om vad det är för skinn.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Säkerhetsmässigt går det ofta bra med lite billigare grejer, men det är stor skillnad när man lägger till lite extra. Tunna bra handskar, skön hjälm som sitter rätt även i fart, bra stövlar osv. Det är inte många som kört hoj mer än två år som envisas köra med biltemaskydd tex, även om de säkert skyddar bra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har simmat på asfalten ganska flitigt genom åren och lärt mig att man vinner verkligen på att ha bra skyddsutrustning. Sen är bra en definitionssak, och det finns många olika variabler som styr det. Top of the line prylar, där en komplett utrustning kostr 40 kkr behöver inte alls vara säkrare för just dig om den inte passar, eller om du inte använder den varje gång du kör! Dvs, man måste prova ut grejerna, man måste trivas i dom och det ska inte märkas att dom sitter där. Ett ryggskydd som känns, ett ställ som sitter fel eller en hjälm som klämmer stör både upplevelsen, nöjet och säkerheten. Dels finns det risk att man inte använder grejerna, dels känner man sig missnöjd med köpet och dom bortkastade pengarna och dels tappar man koncentrationen efter ett tag och riskerar att gå omkull eller hamna i en nära döden upplevelse pga det.

Som den rocker jag är :rock så har jag självklart en del skinnkläder, bla ett par skinnbyxor, misstänkt lika dom som många har och kör framför allt glidare med. Dom överlevde inte när jag cyklade omkull med min trampcykel, det blev hål på knät och dåvarande flickvän fick gröpa ur en sten ur mitt knä med morakniv och lite hemkört. Däremot har jag aldrig kört hål på ett riktigt skinnställ (Dainese/Berik) när jag har vurpat med hojen! Dvs, det är en otrolig skillnad på skinn och skinn! :fakta

Mina grejer kostar lite drygt 20kkr, för jag investerar hellre nu än köper blingbling till rullstolen, eller mutar läkarn så att jag får lite finare hud i transplantationen. Visst, det mesta jag har kan kosta det dubbla, men då inbillar jag mig att jag mer får finesser och bling snarare än högre säkerhet. Visst är dom säkert bättre, men inte motsvarande priset. Tvärs om åt andra hållet, då tror jag att man drar ner lite på säkerheten istället, andra/mindre skydd osv.

Dock, jag har aldrig någonsin tänkt vurpa, lik förbannat har det hänt då och då! Och jag har aldrig vetat att jag skulle vurpa den dagen när jag klev ur sängen, därför tycker jag det är viktigt att ligga ett steg före, och vara förberedd den dag det händer!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jo det är en aspekt men vilken utrustning är det som ska vara det då, enligt försäkringsbolaget? =)

Conny Toksnabb blir prejad av en taxi och krossar foten, godkända stövlar enligt konstens alla regler så det är inga problem.

Anna-Lena 3 tr Sundbyberg blir prejad av en taxi på sin vespa från -69 och får foten krossad, idag iförd tennisskor. Hon får betala utöver självrisk 10 % av prisbasbeloppet.

?

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/jacktest - 06.pdf

Men det är inte så enkelt som att titta efter ett CE-märke - för det fuskas. Kineser är bra på att plagiera även märkningar.. För er egen skull lär er att kolla nedanstående:

"Alla godkända produkter ska vara tydligt märkta med CE-symbolen och bifogas en skriftlig användarinformation, som alltid ska vara på det aktuella landets språk.

I användarinformationen ska det även framgå vilket testinstitut, namn och id-nummer, som utfärdat CE-märkningen.

Namn, varumärke eller annan identifikation av produktens tillverkare ska finnas med.

Varje skydd ska vara märkt med skyddstyp. Numret för den aktuella Europastandard som åberopas ska vara angivet, exempelvis EN 1621-1.

Uppfylls inte de här kraven så är sannolikheten stor att det rör sig om en falsk märkning." http://www.motobikers.se/sv/page/3141/Material-info-CE-markning

Notera även att det finns olika skyddklasser i CE-märkningen. Det är det som ibland bara kallas level 1 eller level 2. Dessutom finns det olika hårda mätmetoder som hör till olika tänkta användningsområden. Så även korrekt CE-märkta skydd ger olika starkt skydd. Starkast skydd ger yrkeskategorin. EN 13634 (skor), EN 13595-1 till EN 13595-4 (kläder). Level 2 är även här det högsta kravet.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top