Beklager å måtte si dette..[flyttad från hojbyggen..]

Status
Ej öppen för fler svar.

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Hoj
OW 01
Det er mange fine bygg her inne, men desverre så er det flere som gjør den samme feilen, og det er synd..

Når dere bygger en '80-talls sykkel, IKKE bruk "up side down" gaffel?

Den Yoshimura 1230'en er het rå, men den gaffelen blir desverre helt feil. Det er ett smykke av en gaffel, men den passer ikke på den sykkelen. Desverre. Det blir "Overkill"..

Samme med den fine CB 900 superbiken.. Du må kjøre konvensjonell gaffel, som er tidsriktig for maskinen.

Får sikkert mange uvenner nå, men jeg kan ikke sitte stille å se på at dere betaler penger for å ødelegge byggene deres på denne måten.

Make no mistake; Jeg synes begge syklene er jævelig fine, BORTSETT fra overkill gaflene..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det kan vara så att funktion går före form.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Det handlar väl lite om att "modernisera en gammal hoj" eller något. Visst, det finns moderna "vanliga" gafflar också, men många köper väl ett kit med gaffel, sving, fälgar osv från samma hoj, och köper man från R1, GSXR eller någon annan sporthoj så blir det ju USD.

Finns säkert många anledningar, men detta kan vara en.. :)

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
håller inte med, feta gafflar är för mig som fälgar för en amerikanare. :mattias

:harbyttpankaksolja10gångerförofta

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Att på ett sporthojsforum predika om att gå tillbaka i utvecklingen känns helt fel!

Tycker du även att de rd500 byggen som finns skulle vara kvar i sin gamla skräpram istället för de nya som ägarna anpassar till dom?

Utveckling som gör saker bättre/säkrare/snabbare är alltid att föredra och argumentet att sämre saker ska behållas för att de var så från början är bara dumt!

Visst bilen ser bättre ut med de schyssta aluminiumfälgarna med sommardäcken men jag byter fortfarande till vinter däck med plåtfälgar...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Larvigt. Var och en gör ju som den vill. Byta gaffel fram o tillbaka är ju en baggis i sammanhanget.

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Hoj
OW 01
håller inte med, feta gafflar är för mig som fälgar för en amerikanare. :mattias

:harbyttpankaksolja10gångerförofta

Bra eksempel!

Her er FEIL felger på en Amerikanere:

CamaroSS_1.jpg

Her er RIKITIGE felger:

67camaro.jpg

Lavprofildekk på "Klassiske" biler blir også helt feil. Om ikke delene var å få kjøpt da bilen / sykkelen herjet på racerbanene, skal man ikke ettermontere det i dag heller. Engelskmennene kaller det for "era correct"..

Tycker du även att de rd500 byggen som finns skulle vara kvar i sin gamla skräpram istället för de nya som ägarna anpassar till dom?

Rd og Rg 500 er nok unntaket til regelen. Mest fordi 500 2t fortastte lenge på GP-sirkuset etter at japsene sluttet å satse på 2t gatesykler.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Det är en fråga om smak. Man kan aldrig ha rätt eller fel i fråga om smak. Du har alltså fel, i att påstå att det är fel.

fatteru?

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Hoj
OW 01
Du kanske ska ta å visa din hoj.. om du nu har en Ow01??

Uten at det endrer så mye på mitt synspunkt på å blande moderne deler i "classiske" bygg; Bilde av min OW 01.

DSC01062.jpg

Rammen er i england til rep, når den kommer tilbake, kanskje jeg får lage en Hojbyggar tråd..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag håller med i fallet om fälgar på amerikanska bilar, stora feta kromfälgar/billetfälgar är extremt fult och borde förbjudas:zpy Tacka vet jag ett par klassiska cragar eller liknande:yoparty MEN, när det handlar om fallet med gafflar på hojbyggen så tycker jag nog att det är skillnad. Där har ju trots allt gaffeln en funktion, den påverkar motorcykelns väghållning i ganska stor utsträckning. Så jag kan mycket väl förstå att någon som bygger om en gammal hoj vill uppgradera stötdämpningen lite. Sen tycker jag faktiskt att en USD-gaffel kan se ganska bra ut på en gammal hoj:) Titta bara på följande RD:
01-hot-lc.jpg
:Bugar :yoparty

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Vilket löjligt jävla gnäll :va

Själv tycker jag "vanlig hederlig cp gaffel" ser rent ut sagt för jävligt ut. JAG tycker också att 15" fälgar med ballongdäck på en Camaro ser förjävligt ut.

Fast jag kanske ska starta en egen tråd och spy galla på nytänkande istället.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag håller med i fallet om fälgar på amerikanska bilar, stora feta kromfälgar/billetfälgar är extremt fult och borde förbjudas:zpy Tacka vet jag ett par klassiska cragar eller liknande:yoparty MEN, när det handlar om fallet med gafflar på hojbyggen så tycker jag nog att det är skillnad. Där har ju trots allt gaffeln en funktion, den påverkar motorcykelns väghållning i ganska stor utsträckning. Så jag kan mycket väl förstå att någon som bygger om en gammal hoj vill uppgradera stötdämpningen lite. Sen tycker jag faktiskt att en USD-gaffel kan se ganska bra ut på en gammal hoj:) Titta bara på följande RD:
View attachment 327116
:Bugar :yoparty
Den hade varit ännu coolare med en vanlig gaffel :fakta

Håller med norrmannen, allt blir inte bättre av en fet USD-gaffel..

fs825d.jpg

Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Smaken är som baken :arsele
Personligen föredrar jag looken med USD på hojar och stora feta kromade fälgar på jänkare.
Den ena är ju en Custom och det andra något som gamla gubbar brukar hålla på med för dom vägrar lämna 60-talet bakom sig. :D
Tror inte jag har sett ett enda Chip Foose bygge med skabbiga retro fälgar på :tungan

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vi lever i en globalisert verden, gjör vi inte?

20% av oslos befolkning er jo svensker, så dere får klare å leve med en normann eller to her inne.. :eek:)

var inget illa menat! men hajar inte så mycket av norska. i alla fall inte i text. blir flummigt att läsa så man kan inte delta i diskussionen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S