Beklager å måtte si dette..[flyttad från hojbyggen..]

Status
Ej öppen för fler svar.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
..... men det är mest svenska byggen här inne, du har kommit fel!!

Och jag som trodde att om man var reggad medlem så fick man starta trådar och skriva svar......måste kolla med Swedie...

/KentW

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Håller med om det gäller en raritet men inte om det är en dussinhoj. Om man bygger om en dussinhoj tycker jag utseende och personlig smak går före det mesta.

Kneedrag

Guest
Så det föll inte norsken i smaken. Bra! för norrbaggar är inte kända för god smak och du följer normen.:tummenupp

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Håller med om det gäller en raritet men inte om det är en dussinhoj. Om man bygger om en dussinhoj tycker jag utseende och personlig smak går före det mesta.

Jag tycker att även en raritet går att "försköna" enl. personligt tycke och smak.

Därför är det lite synd att de som avviker från "SH-vägen" ALLTID får sina fiskar varma!

Jag säger som James Bond "Live and let Live".

/KentW

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tycker att även en raritet går att "försköna" enl. personligt tycke och smak.

Därför är det lite synd att de som avviker från "SH-vägen" ALLTID får sina fiskar varma!

/KentW

Självklart men jag tycker nog att man inte skall börja designa om tex en F4 CC eller en Velocette från 1909 allt för mycke. :D

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Hej!
Kul att du gillar min hoj=)
Anledningen till att jag har UD gaffel är inte som någon skrev att det var billigt och att jag köpte en "halv hoj o skruvade på" Betydligt mer jobb än så. Till en början körde jag faktiskt cbr fälgar i orginalgaffeln. Problemet var frigången för broms skiva osv. Det var mycket trångt. Köpte därför en mer eller mindre oanvänd gaffel som bara gått en sesong sen ny, denna passade både ramen och fälgen. Dessutom hade jag länge funderat på en kraftigare gaffel då original gaffeln är och känns väldigt wobblig:)
Efter att jag monterat nya gaffeln var det en enorm skillnad att köra maskinen. Kan tillägga att jag ägt hojen i orginal skick flera år innan bygget så jag VET att cbr gaffeln gör det betydligt stadigare och roligare att köra:)

Jag tycker också att det kan vara minst lika häftigt med en "rättvänd" gaffel.:) Dock inte vad jag var ute efter denna gång

Ha en bra dag pårej!

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Läcker sving på kawwan! Spondon?

Den hade varit ännu coolare med en vanlig gaffel :fakta

Håller med norrmannen, allt blir inte bättre av en fet USD-gaffel..

fs825d.jpg

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

/KentW

Vad hade du förväntat dig när man slänger in en dylik brandfackla?
Jag älskar gamla org cyklar med, men än mer ombyggda dito. Detta är sektionen för hojbyggen, inte Riksantikvarieämbetet.. :slicka

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Så blev min RD och jag är nöjd..
Sen Ow01 ska ju ha en öhlins usd gaffel fån början av 90-talet och ISR 6 kolvs ok, för det hade Cralles hoj när jag mekade på den...ler

Bifogat

• DSC_0653Larzon1liten.jpg
    DSC_0653Larzon1liten.jpg
    70.1 KB · Visningar: 73

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad hade du förväntat dig när man slänger in en dylik brandfackla?
Jag älskar gamla org cyklar med, men än mer ombyggda dito. Detta är sektionen för hojbyggen, inte Riksantikvarieämbetet.. :slicka

Det VAR sektionen för hojbygge, om det är avdelningen Riksantikvarieämbetet nu har jag ingen aning om.....

I början på 70-talet byggdes det många "caferacers" här i Hälsingland,
och eftersom kassan inte heller då innehöll oändliga resurser så blev till att ta det man hade och göra det "bästa" av det hela.

Jag köpte en "orginal" -68 Norton som hade brunnit och snickrade ihop en riktig "åkhoj", det "helgerånet" borde väl vara preskriberat vid det här laget.

/KentW

Bifogat

• Norton650ss1.jpg
    Norton650ss1.jpg
    139.1 KB · Visningar: 59
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Läcker sving på kawwan! Spondon?

Nope, Kawasmaski. Tro't eller ej. Den på uppdateringen ZRX 1200 är också fräck samt läääängre, om man nu vill ha det.

Till tråden då...;

Man ska väl kanske inte ha så mycket synpunkter på hur folk bygger, annat än om de efterfrågar just det. Man kan ju hojta till i välmening om någon håller på att göra något rent farligt eller i oförstånd slaktar en raritet. Vad problemet med att välja något så utbytbart som en gaffel efter eget tycke skulle vara, det har jag svårt att förstå.

Jag föredrar konventionella gafflar 9 ggr av 10 vad utseendet beträffar, sen härrör jag från hedenhös också.... Får jag tycka så?

(Bror min och jag träter om det där men jag är äldre och har alltså rätt). :mad::bushido

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S