Bemötande när man kör hoj i Italien vs. Sverige

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tror tyskar och danskar är värre faktiskt :näsblod

Korrekt ;)

Jag menar att komma ihåg att det dör två motorcyklister i Rom dagligen - kommer kolla på detta.

Ska faktisk prata på en trafiksäkerhetskonferens runt midsommar - ska prata tillsammans med en representant från italiens SMC och vi ska prata om skillnDer f. Mc Italien versus Sverige - så det är bra att få inputs från tråden här.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag läste det först på Wiki:
"Road safety is a serious issue in Vietnam – on average, 30 people are killed in traffic accidents every day."

Källan dom hänvisar till säger: "In July2011, there were 1,093 cases of traffic accident, killing 910 persons and injuring 848 others. As compared to last year’ same period, traffic accidents rose 5.8%, the death increased by 2% and the injured by 22.9%. In 7 months of 2011, the country had 7902 cases of traffic accident, killing 6,620 persons and injuring 6,064 others. From last year’ same period, traffic accidents decreased by 0.8%, the death increased by 1%and the injured by 2.8%. On average, each day in 7 months, the country had 37 cases of traffic accident, killing 31 persons and injuring 29 others."

Ja per capita blir det kanske inte så mkt (om ngn orkar räkna, kör hårt) och det går inte att direktjämföra med sverige. men ändå. 30 pers försvinner om dagen. :Bugar

Det skulle var +/- 3 om dagen här mot nuvarande 1,nån decimal. Känns inte orealistiskt om vi haft ett säkerhetstänkande som på 70-talet men med nuvarande trafikintensitet och 2-hjulingar som rullar året runt.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Det skulle var +/- 3 om dagen här mot nuvarande 1,nån decimal. Känns inte orealistiskt om vi haft ett säkerhetstänkande som på 70-talet men med nuvarande trafikintensitet och 2-hjulingar som rullar året runt.

intressant. Ja, gatorna i de större städerna där är ju så proppade att folk på 2hjulingar använder trottoaren som en extra fil. + att bilar är så mkt dyrare än hojarna gör att andelen oskyddade trafikanter är rätt extrem. så då kanske det är bra gjort av dom att bara 30 stryker med om dagen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vi i Sverige är däremot kungar på vinterkörning!:yoparty

Jag vet inte om du kommer från Skåne. Gör du det får du inte yttra de orden. Massor av människor kommer att bli kränkta!!

intressant. Ja, gatorna i de större städerna där är ju så proppade att folk på 2hjulingar använder trottoaren som en extra fil. + att bilar är så mkt dyrare än hojarna gör att andelen oskyddade trafikanter är rätt extrem. så då kanske det är bra gjort av dom att bara 30 stryker med om dagen.

Bra och bra, de borde kunna sänka de talen ganska lätt med relativt enkla medel. Skyddsutrustning biltemastyle och sluta köra på gående, dvs viss struktur i trafikmiljön.

Tur att vi inte är OT.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Jag vet inte om du kommer från Skåne. Gör du det får du inte yttra de orden. Massor av människor kommer att bli kränkta!!



Bra och bra, de borde kunna sänka de talen ganska lätt med relativt enkla medel. Skyddsutrustning biltemastyle och sluta köra på gående, dvs viss struktur i trafikmiljön.

Tur att vi inte är OT.

ja OT hade varit hemskt.
Håller absolut med dig, men utifrån de förutsättningar dom har i trafiken menade jag. just att den saknar struktur. med skyddsutr skulle fler förmodligen överleva, men skulle sjukvården klara av de ökade antalet skadade? För en skadad måste ändå kosta mer än en död, tyvärr. även om man borde föredra att folk överlever så är väl ett överbelastat sjukvårdssystem ett större problem som drabbar alla, inte enbart en individs familj/vänner?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Korrekt ;)

Jag menar att komma ihåg att det dör två motorcyklister i Rom dagligen - kommer kolla på detta.

Ska faktisk prata på en trafiksäkerhetskonferens runt midsommar - ska prata tillsammans med en representant från italiens SMC och vi ska prata om skillnDer f. Mc Italien versus Sverige - så det är bra att få inputs från tråden här.

Du kan ju höra dig för lite hur man från myndighetshåll i Italien ser på användning av säkerhetsutrustning som hjälm och hur hårt trafikpolisen väl håller på de regler och lagar som man satt upp. När Mario Monti tog över efter Berlusconi bötfällde man över en natt trafikanter som körde på orange. Det klirrade fint i statskassan. Det var inte ett helt populärt beslut bland befolkningen. Detta berättade en taxi förare för mig när jag var i Milano i december. Man förstod att Marios dagar var räknade redan där trots att resten av Europa älskade honom för hans hårda beslut i krisens spår.

I Italien slarvas det med användning av hjälm trots att det är tvång att man ska använda det vid färd på scooter eller mc och att straffen är rätt hårda. Enligt en hotellägare jag talade med förra året på Sicilien beslagtar polisen scootern om man blir ertappad. Man blir av med den i två månader och får böter på det. Något att tänka på ifall man hyr en scooter under semestern är att man kan få ersätta hyrfirman ifall scootern blir beslagtagen. Kan bli rätt dyrt.

Kan tycka att det är rätt förvånande att så pass många som är beroende av sin scooter eller mc som transportmedel ändå struntar i att använda hjälmen där nere. Ofta har folk den med sig på armen istället. Åtminstone i tätbebyggda områden. Användning av skyddskläder är heller inte så stort. Möjligtvis en enklare skyddsjacka i textil om det är en mc-förare. Majoriteten har vanliga vardagskläder på sig. En kostymklädd man och en kvinna i kjol på en 125- 250cc scooter på motorvägen är mer regel än undantag. Ser man någon motorcyklist med full skyddsutrustning på månad är det garanterat en turist som är på genomresa.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Nu var jag aldrig inne i de större städerna och som flera är inne på kan det säkert variera mycket mellan storstäder och övriga områden, liksom mellan olika regioner i Italien.

Där jag körde (en mängd olika platser i Dolomiterna och i trakterna runt Venedig, Treviso, Vicenza, Asolo, dvs strax söder om och i gränslandet mot bergen) hade alla motorcyklister full skyddsutrustning och körde i sammanhanget civiliserat. Kanske berodde det på att ungefär alla världsledande tillverkare av mc-utrustning hade sina huvudkontor i regionen ;-)

Italien har i jämförelse fler olyckor och de har säkert en del att lära av Sverige när det gäller trafiksäkerhet, men jag tror också att vi har ett och annat att lära av dem. I Sverige kan vi ibland vara lite väl naiva och tro att vårt system är så mycket bättre än alla andras. På många områden har vi kommit längre än andra, rent statistiskt, men vi har andra förutsättningar och på samma sätt som jag kan uppskatta hur praktiskt vi har löst vissa saker i det här landet inom vitt skilda områden kan det också göra mig frustrerad över hur präktiga och fördömande vi kan vara när det gäller att bedöma andra än oss själva och hur lågt vi ibland värderar individens egen frihet och omdöme (det är förstås en ideologisk fråga). Vi tenderar att slå oss så mycket för bröstet över vårt eget system och bli paragrafryttare att vi glömmer bort eget ansvar och omdöme så länge vi följer vår egen tolkning av regelboken. I ett land som Italien där man har lite mer "distans" till staten tenderar det att utvecklas mer pragmatiska lösningar som löser vardagstillvaron, om än med en gnutta emozione ibland.

Det som fascinerar mig är just skillnaden i attityder och hur många (både bilister och säkert även jag själv som motorcyklist) bildar sig en massa förutfattade meningar som styr vårt handlande och skapar riskfyllda situationer istället för att vara uppmärksamma och agera pragmatiskt utifrån situationen.
 
Last edited by a moderator:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
. Polen nämnde någon. De kan inte köra bil i huvudtaget fast de inbillar sig att de är självaste Robert Kubica. Vägnätet är rena stenåldern. Att man kan köra om två i bredd på en motsvarande 90 väg här hemma med utfarter säger väl det mesta om deras körbeteende. Må hända att man fick lite bättre vägar inför fotbolls EM men mycket återstår för att de ska komma ifatt övriga Europa.

Yep det var jag, och det stämmer! En del bilister kör fortare än oss motorcyklister här nere. Ser sällan mc inne vid den "långsammare delen" av stadstrafiken i över 100, men sett bilister (ffa mindre bilar så som Colt/civic med mera, äldre) i närmare 200 inne på 50vägarna.
Det är ett Väldigt Omoget land rent trafikmässigt, folk börjar få lite pengar o kan köpa sig något bättre än en Lada och då ökar farten en del.

Ja som du sa, vägnätet börjar bli bättre, det är speciellt de minsta vägarna som e kass, resten e rätt så nice, motorvägen är riktigt fin (men den har inte många år på nacken), men det känns som att det är samma som att köra inne i Göteborgs innerstan, mkt kullersten just nu (livsfarligt...), samt att de tror att man kan laga hål i kullerstens vägar med en klick asfalt, ni kan ju gissa hur länge det håller, om du har kollat på någon av mina Videos så ser man rätt tydligt hur vägarna är. men jag kommer försöka göra någon nice film sedan i höst (när mer material finns), skall göra en heldags tripp här omkring Gdansk för o utforska spec kustlinjen, både vägar o natur :tummenupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
TS verkar ha haft en toppenresa i Italien och jag håller helt med om att mentaliteten är märkbart trevligare utomlands. Jag körde hoj i Spanien i början av maj och längtar inte ut på dåliga svenska vägar med lika dåliga mottrafikanter.

Tar alla som läser tråden till sig innebörden och bidrar till en positiv mentalitetsförändring i fortsättningen? :)

Lite fina utländska hojvägar nedan. Rekommenderas!!! :tummenupp
http://www.youtube.com/watch?v=ezLTP8UvuBc
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tycker det hade varit rätt så trevligt med en Enkät ifrån SMCs sida eller någon annan om hur vi motorcyklister upplever trafiken i sverige (kanske till o med med frågor som om du varit utomlands, hur upplevde du den där med mera).
Tyvärr har inte jag tid o göra en sådan, men det hade varit kul o fylla i! :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
....om du har kollat på någon av mina Videos så ser man rätt tydligt hur vägarna är. men jag kommer försöka göra någon nice film sedan i höst (när mer material finns), skall göra en heldags tripp här omkring Gdansk för o utforska spec kustlinjen, både vägar o natur :tummenupp

Har inte sett några av dina videos, men jag känner till hur vägarna ser ut där nere i Polen. Med hjälp av bidrag från EU har det satsats rejält på att modernisera vägnätet i landet. Det kommer säkert att bli bra tillslut. Den ekonomiska tillväxten har dessutom varit bland de högsta om inte den högsta i Europa under finanskrisens spår. Den har dock avtagit sista året. Där finns nog förklaringen till att många polacker har fått det bättre ekonomiskt ställt.

Polen är ett vackert land. Kuststräckan utanför Gdansk/Sopot/Gdynia är väldigt vacker. Enormt fina stränder och bokskogar i omgivningarna. Många som inte varit där skulle nog bli förvånade och få lite fördomar krossade om de tog sig en genomresa i Polen. Det finns dock lite att önska när det gäller restaurangutbudet och kvalitén på maten. Finns bra restauranger, men det gäller att hitta dem.

Nu handlade tråden om Italien så vi kanske ska lämna diskussionen om Polen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har inte sett några av dina videos, men jag känner till hur vägarna ser ut där nere i Polen. Med hjälp av bidrag från EU har det satsats rejält på att modernisera vägnätet i landet. Det kommer säkert att bli bra tillslut. Den ekonomiska tillväxten har dessutom varit bland de högsta om inte den högsta i Europa under finanskrisens spår. Den har dock avtagit sista året. Där finns nog förklaringen till att många polacker har fått det bättre ekonomiskt ställt.

Polen är ett vackert land. Kuststräckan utanför Gdansk/Sopot/Gdynia är väldigt vacker. Enormt fina stränder och bokskogar i omgivningarna. Många som inte varit där skulle nog bli förvånade och få lite fördomar krossade om de tog sig en genomresa i Polen. Det finns dock lite att önska när det gäller restaurangutbudet och kvalitén på maten. Finns bra restauranger, men det gäller att hitta dem.

Nu handlade tråden om Italien så vi kanske ska lämna diskussionen om Polen.

Instämmer med nästan allt du skriver, dock tycker jag det är riktigt lätt o hitta bra restauranger. har inte testat så många men jag har mina favoritställen i Gamla stan (i Gdansk), man behöver ju inte åka så djupt i polen, räcker ju med en mini hoj resa eller dylikt.
Sopot är en helt underbar stad nu, inne i centrum är så gott som allt nyrenoverat, både byggnader och vägarna, mycket finare än många ställen jag sett i sverige. Stränderna är väldigt fina.

en stor nackdel: Utöver restaurangerna kan det vara svårt o hitta någon som kan prata bra engelska, det är 50-50 chansning om du frågar någon på stan.
OBS: Billiga kläder finnes här med! Finns ett flertal stora gallerior (5våningar ala nästan nordstan per våning).
Mat är billigt, du äter gött på motsvarande jensen böffhouse (fast jag tycker de e godare i polen) den heter Sphinx (är en kedja) och du får in motsvarande meny med en sås i skål bredvid (väldigt likt jensens) ynka 65-70kr inkl en stor stark per person. I övrigt, mycket vackert om man åker till rätt ställen.

JÄKLAR VAD DET BLEV OFF TOPIC, sorry! jag instämmer, nu skriver vi inget mer om Polen, är någon intresserad, dra ett Pm istället för o skriva vidare här
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Harmon Rabb skriver att det är stora regionala skillnader i Italien när det gäller trafiken. När man läser denna tråd inser man att det kanske skulle vara intressant att undersöka hur det är i Sverige.

Har själv kört mest hoj runt Mälardalen och Uppland/Dalarna/Gästrikland. Från större städer (Stockholm, Uppsala, Västerås) till rena landsbyggden. Kör hoj varje dag till och från jobbet förutom nöjesturerna. Och kan konstatera att under alla år i denna del av Sverige har ytterst få trafikanter påvisat ett uselt beteende. Känner mig lyckligt lottad att få bo i denna del av Sverige som motorcyklist kan jag säga även om vår säsong kanske är snäppet kortare än söderut.

Hade vi haft det trafikklimat som många skriver om i tråden här i mina trakter hade jag lagt hjälmen på hyllan för länge sedan. Faktiskt imponerad av vad ni utsätter er för.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Naturligtvis kan det lätt bli kategoriskt när man diskuterar detta. I de allra flesta fall skulle jag inte säga att bilister här hemma ställer till med några större problem, annat än att de kan vara rätt så oförutsägbara, ouppmärksamma och ofta kör mer efter "sin rätt" snarare än att samverka med andra trafikanter och anpassa sig. Ibland, inte alltid, leder det till att man skapar sämre framkomlighet och högre risker i trafiken, helt i onödan.

Ta exemplet med en långsam bil som skapar en kö av andra bilar bakom sig och som håller så kort avstånd att det inte går att köra om en bil i taget och som inte gör något för att samverka till att släppa förbi någon - attityden: om inte jag kör om skall minsann ingen annan göra det heller. Man kan ställa sig frågan: varför skall man ha så bråttom, det är väl bara att vänta på sin tur i kön som alla andra? Just att jag ställer den retoriska frågan skulle kunna tyda på att jag är svensk och inte italienare ;-)

Att göra saker i Sverige på en mc som i Italien anses självklart och till och med uppmuntras för att få trafiken att flyta (som att glida förbi bilarna och ställa sig längst fram vid ett rödljus) leder här ibland, inte alltid, till att folk i olika grad reagerar negativt - allt i från att bilen gör en liten, men hyfsat betydelselös, förflyttning åt vänster för att markera till att på ett rätt så omoget sätt manifestera sin ilska genom sitt sätt att köra. Även om det inte sker ofta, så är det tillräckligt ofta för att jag i de flesta fall väntar i kön bakom bilarna vid rödljuset istället för att glida förbi och skapa mig fiender i onödan - bilister utgör en så pass stor risk som de gör ändå.

Man kan debattera om det ena eller andra är bättre eller mer trafiksäkert, men själva attityden är det jag förundras över och varför det som ses som självklart i ett land kan reta folk till vansinne i ett annat. Frågan är vad dessa attityder som vissa har i Sverige beror på, om de kan förändras eller om det är en mer djupt rotad kulturell fråga?
 
Last edited by a moderator:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förutom några fläckar är Sverige glesbygd. Mina erfarenheter av Italien är att där bor betydligt fler per kvadratmeter.
Ska man jämföra olycksstatistik med Sverige lär man behöva tänka till ordentligt så man inte jämför äpplen och päron.

Jag anser också att rytmen och bösigheten där gör folk mer fokuserade på rätt saker jämfört ned här där man får käka lyckopiller innan man åker lite längre på våra större skitlångsamma fina breda vägar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top