Bemötande när man kör hoj i Italien vs. Sverige

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Din iaktagelse delas nog av många, inklusive mig. Runt medelhavet håller man blicken på vad som händer runt omkring en istället för att sitta med tunnelseende och hålla på sin "rätt" som här. Blev på en europaturne trängd av en arg herre i SUV när jag i promenadtakt gled förbi en trafikstockning, döm om min brist på förvåning när jag noterade den svenska reggplåten.. :gnissla
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har varit med om många trevliga ögonblick med bilister i detta land som både gått in till kanten och släppt förbi en på hojen trots att ingen lag tvingar dom till detta.Ren vänlighet med andra ord när de sett att man närmat sig.Jag kommer nog om ändå om jag vill men jag brukar lyfta lite lätt på handen för deras körstil när de liksom jag förmodligen inte ser någon poäng i att jag ligger och flåsar dom i kofferten.Är själv inget vidare road av att bli omkörd av en hoj i min bil som stryker min dörrsida med ett frimärkes avstånd och kan mycket väl förstå hur många bilister uppfattar dessa ögonblick.Nötter finns det ju ändå i trafiken oavsett världsdel och dom kommer alltid att göra sig påminda och lämna ett mer bestående intryck pga sin många gånger tveksamma trafikmoral.

Vi är alla olika i trafiken så länge det inte handlar om ren djävelskap där Nisse klister med hela familjen i bilen på sin Söndagsrunda mycket väl kan känna obehag av att få en 1100 kubiks sporthoj dånandes sidan om sig i samma fil i väntan på grön ljus.Eller moster Klara som håller max 80 km/h och som bara kör en runda i veckan till affären kan känna ett stort obehag av att Nisse plastraket på sin hoj pressar sig förbi i samma fil trots möte.

Innan vi ser ner på det stora klientellet i trafiken som egentligen aldrig menar något illa med sin körning till skillnad mot drägget som redan kan konsten med att utmärka sig på diverse sätt så kanske vi ibland borde ransaka vårt eget sätt att ta oss fram i en ständig tro av att alla ser oss på hojen och därför borde begripa hur coola vi är på två hjul.Nooop.
 
Last edited:

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Hitills har jag nästan bara haft goda erfarenheter med bilister.
När man kommer ikapp endel ser man hur dom riktigt flyttar sig till höger för att släppa förbi oavsett om det är möte, heldraget eller annan anledning att inte vänta sig en omkörning.
Inte heller någon argsint rödljusrejsare som bestämt ska tävla med mig när jag i lugnt tempo rullat förbi bredvid kön och ställt mig lite snett framför första bil för att inte själv stå ivägen ifall jag får problem, oftast känns det som att första bil i kön väntat på att jag kommit iväg innan den ens släpper bromsen och lägger i växel. (kanske är ja bara så jävla snabb iväg?)

Men visst har det hänt att när man styrt ut för att rulla förbi ett gäng stillastående bilar att någon tyckt att "nej fan heller, ingen ska före mig, jag har könummer 153!" och genast flyttat nosen på bilen för att blockera.
Eller dom som tycker det går jättebra att köra om långtradare trots möte med ett lyse som ligger mitt i körbanan, för mc kan gott flytta sig och köra ute i gruset, ska inte avbrytas nån omkörning. (kanske blev jag osynlig när ja hade solvisiret nere?)

Visserligen har jag bara haft körkortet lite drygt ett halvår nu. Så jag har inte mött alla än.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Trodde innan jag började med långtouring på moped att Sverige var säkraste stället att köra i. Var också lite nervös inför Norge och dessa smala kurviga vägar. (tänker nu på när trafiken ska förbi en fullastad moped.)
Så fel man kunde ha. Norge är helt klart bäst.....och det land jag tycker är olustigast att köra i är faktiskt Sverige.

Nu har jag ju gasat runt i sakta mak på moped lite i olika länder, då med full packning. Märker definitivt skillnaderna i länderna hur bilarna passerar förbi. Om man nu jämför Italien vs Sveriges så, tycker jag att i Italien gör dom så gott det går med tanke på dom smalare vägarna och trafikintensiviteten, ibland väntar dom och ibland gör dom det inte om det är mottrafik.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sverige är dock världens mest trafiksäkra land :fakta
Kanske det borde vara med här, för din text får det att låta tvärtom

Det är kanske ingen större bedrift sett till antalet fordon / km vägsträcka...

När vi bor 30-40milj i riket kan man fundera på sådana jämförelser.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Lögn, förbannad lögn och statistik. Det går att bevisa allt med statistik. Vi har säkert bäst vägar om man räknar till antalet älgar och sämst om man räknar till hackspettar i landet. Har man väl kört ute i europa så inser man vilket land Sverige är och vilken mentalitet som råder.
Det bästa vi har kvar är allemansrätten. -Tjena!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har lagt 400-500 mil i italien i bil och det flytar som sagt mycket bättre överlag i dessa sydländer.

I Sverige är hela vägnätet ett stort "start och stopp" där man via regler hela tiden ska hålla ner alla hastigheten och alla andra på vägen är poliser och sura satar. Håll en bra och hög trafikrytm, flytta på er om ni är ivägen och kör 1-2 km/h fortare än högerfilen. Liksom ingen rocket science.

Fick själv böter förra veckan oxå för att man inte släppte på gasen tillräckligt fort i nerförsbacke från 110-120 till 100 vid södertälje syd. Larvigt värre när man skyltar om hastigheten på ologiska ställen där INGEN finner det naturligt att ö.h.t. behöva sakta ner. Bah
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
göteborgare må var góa gubbar men helt värdelösa i trafiken.. inte alla men MÅNGA ! speciellt taxi,buss och en del lastbilschaufförer...

det berömda fingret går varmt ibland ! :huvet om inte varje dag :dummer
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Trafikmentalitet osv kan jag godta att den är bättre men du kan inte jämföra vägkvalité mellan ett land som inte sett tjäle sen istiden och ett som har det 5månader per år!

Trafikrytm har jag dock upplevt som bättre i en stad som N.Y där ingen byter fil eller bråkar med varandra jämfört med sthlm där man byter fil om man vinner 5m på det!
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Har bara kört två dagar i år och har redan varit med om sura bilister.

Körde bakom ca 5 bilar och kom fram till ett rödljus där alla skulle rakt fram och jag höger i korsningen.
Då det är en ganska bred väggren så väljer ja att köra förbi bilarna där i kryp fart.
Då är det ändå nån jävel som kör ut mot kanten för att blockera för mig trors att hon åker rakt fram senare.

Avundsjuka??
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Många i Sverige agerar poliser i trafiken och tror att deras moral m.m är bättre än alla andras. Det är väldigt typiskt svenskt beteende och inget att vara stolt över.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Har bara kört två dagar i år och har redan varit med om sura bilister.

Körde bakom ca 5 bilar och kom fram till ett rödljus där alla skulle rakt fram och jag höger i korsningen.
Då det är en ganska bred väggren så väljer ja att köra förbi bilarna där i kryp fart.
Då är det ändå nån jävel som kör ut mot kanten för att blockera för mig trors att hon åker rakt fram senare.

Avundsjuka??

Håll upp vänsterbenet nästa gång så ska vi se om personen i fråga ändrar sig. :gnissla
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Aproppå trafiksäkerhet, gissa hur många som dör i Vietnam i trafiken. Varje dag?


30 pers. En skolklass raderas varje dag! Men så kör typ 90% av trafikanterna 2hjulare med minimalt/inget skydd alls.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Många här har en förskönande bild av hur det är att köra bil i Italien och ett par länder till. Man har rätt intensiv trafikövervakning numera vilket har gjort att trafiktempot har lugnat ner sig en hel del jämfört med för 15- 20 år sedan.

Något jag inte tror någon har nämnt är de regionala skillnaderna i hur folk kör bil i Italien. Beteendet skiljer sig åt om man kör i norra eller södra änden av landet. Det skiljer även sig om man kör i en storstad jämfört med landsbygden och mindre städer.

Testa att köra bil eller motorcykel i Palermo eller Genua under rusningstrafik och återkom med vad ni tycker om körbeteende i Italien. För att inte tala om hur de kör i tunnlar där de slickar mittlinjen med solglasögonen på. Inte bara mitt på dagen utan även efter att solen gått ner. Sedan kan man nämna de stora fartskillnaderna på autostradan. Då tänker jag inte på att folk ligger i 140- 160 km/h i yttre fil utan de som ligger i 50- 70 km/h och har noll koll på vad som sker omkring dem i innerfilen. När det väl händer en incident är fartskillnaderna rätt så höga och då slutar det ofta illa för de som är närmast olyckan. Hamnar ni i kö vid en trafikolycka eller inför en vägtull ska ni se hur Italienarna kan bete sig. Det är nog ingen tillfällighet att fotbollsspelare i Sydeuropa ofta filmar sig till en straff lite väl uppenbart. Det beteendet finns antagligen i deras gener. Noterade hur en bilist försökte tränga sig genom att påstå att de hade någon allvarligt sjuk i bilen. Det var en jäkligt hetsig stämning i kön kan jag säga. Lite upprorsstämning bland de omkring.

Man får helt klart vara mer vaksam när man kör i Italien och detsamma gäller delar av Frankrike och Spanien också. Polen nämnde någon. De kan inte köra bil i huvudtaget fast de inbillar sig att de är självaste Robert Kubica. Vägnätet är rena stenåldern. Att man kan köra om två i bredd på en motsvarande 90 väg här hemma med utfarter säger väl det mesta om deras körbeteende. Må hända att man fick lite bättre vägar inför fotbolls EM men mycket återstår för att de ska komma ifatt övriga Europa.
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
MC som blåser på järnet inne i städerna och på 50 vägar får ju finna sig i att få sura blickar riktade mot sig. Jag älskar köra hoj, samtidigt är jag småbarnsföälder och kan bli förbannad när folk drar på för fullt på ställen som är direkt olämpliga att leka GP förare på.
Oavsett är det färre per invånare som skadas i Sverige än södra Europa. Räkna som man vill men så är det. I Italien finns det knappt någon bil utan repor och bucklor, beror det på att de är så snälla och släpper in en överallt? Kör med vett så ska ni se att det inte är så hemst och otäckt att köra i Sverige.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

84 400 000 invånare. Bara en omständighet som gör jämförelser svåra och jag kan nog komma på några till.

Hade varit kul att veta vad som hänt med den statistiken om det funnits bara en bråkdel av den säkerhetsnivå vi är vana vid på personsidan, på fordonssidan och i trafikmiljön.

30 om dagen under nuvarande premisser låter spontant inte så mycket alls. Är det totalen eller på en specifik trafikantgrupp??
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan tillägga att de som kör tvåhjuling nere i Italien ofta visar större hänsyn till omgivningarna. Sällan några effektsystem som bullrar. När de ska starta sin scooter eller motorcykel rullar de ofta iväg den och startar på ett mer diskret ställe. Har bevittnat det åtskilliga gånger. Något sådant ser man inte lika ofta här hemma i Sverige. Många mc-ägare blir kränkta om någon skulle kommentera bullret på ett negativt sätt eller be dem att vara lite mer diskreta när de åker iväg eller kommer hem.

Sedan är det som andra redan varit inne på inte konstigt om bilister är mer förutsebara i sitt körbeteende i Sydeuropeiska länderna jämfört med här uppe i Norden sett från ett mc-perspektiv. Tvåhjulingar är en stor del av trafikbilden och det hör ju till att de tar sig fram till höger och vänster i mån av plats när det börjar bli trångt. Är rätt övertygad om att vi hade anpassat oss lika bra om vi haft en liknande trafikmiljö som de har. Det är ju bara att se hur väl vi själva anpassar oss i nya trafikmiljöer. Man tar seden dit man kommer helt enkelt med lite extra marginaler för andras misstag.
 
Last edited:

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
84 400 000 invånare. Bara en omständighet som gör jämförelser svåra och jag kan nog komma på några till.

Hade varit kul att veta vad som hänt med den statistiken om det funnits bara en bråkdel av den säkerhetsnivå vi är vana vid på personsidan, på fordonssidan och i trafikmiljön.

30 om dagen under nuvarande premisser låter spontant inte så mycket alls. Är det totalen eller på en specifik trafikantgrupp??

Jag läste det först på Wiki:
"Road safety is a serious issue in Vietnam – on average, 30 people are killed in traffic accidents every day."

Källan dom hänvisar till säger: "In July2011, there were 1,093 cases of traffic accident, killing 910 persons and injuring 848 others. As compared to last year’ same period, traffic accidents rose 5.8%, the death increased by 2% and the injured by 22.9%. In 7 months of 2011, the country had 7902 cases of traffic accident, killing 6,620 persons and injuring 6,064 others. From last year’ same period, traffic accidents decreased by 0.8%, the death increased by 1%and the injured by 2.8%. On average, each day in 7 months, the country had 37 cases of traffic accident, killing 31 persons and injuring 29 others."

Ja per capita blir det kanske inte så mkt (om ngn orkar räkna, kör hårt) och det går inte att direktjämföra med sverige. men ändå. 30 pers försvinner om dagen. :Bugar
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top