Bensin 95 eller 98 (HJÄLP)

MagnusK skrev:
2546961 Jag svarade nog i all hast på 2 frågor samtidigt.

1. Skillnaden 95 / 98, och ja energiinnehållet är det samma men det är mer än just knackbeständigheten som skiljer.

2. De olika definitionerna av oktantal

1 Men vad är det som skiljer förutom knacktåligheten anser du då?
Kan du hänvisa till material alternativt förklara?

2 Ja jag såg dem, de är ju ingen nyhet för mig.

Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2546968 1 Men vad är det som skiljer förutom knacktåligheten anser du då?
Kan du hänvisa till material alternativt förklara?

2 Ja jag såg dem, de är ju ingen nyhet för mig.

Mvh
J

1. Jag ska se om jag hittar papprerna om flamtiderna någonstans i högarna så skall jag scanna in dem. Sen är det inga stora eller markanta skillnader men skillnaderna finns där om än små. Det kan vara så att tillsatser som höjer (hämmar) självantändning även hämmar flammfronten. Jag såg det själv när jag letade efter information om etanol.

2. Nej men för andra kanhända, lite mer av trådintresse. Du verkar veta vad du sysslar med :tummenupp

Edit: Värt att nämna så var detta ett test på etanol, e85, 95 och 98. Eftersom blandingen kan skilja ganska markant på bensin så kan det kanske vara mer blandningen eller kvalitén som sådan som skiljer mer än skillnaderna just i oktantal. Det var just resultat tabellen på de olika egenskaperna som jag granskade inte (tyvärr nu) grundförutsättningarna.

Last edited:
MagnusK skrev:
2546973 1. Jag ska se om jag hittar papprerna om flamtiderna någonstans i högarna så skall jag scanna in dem. Sen är det inga stora eller markanta skillnader men skillnaderna finns där om än små. Det kan vara så att tillsatser som höjer (hämmar) självantändning även hämmar flammfronten. Jag såg det själv när jag letade efter information om etanol.

2. Nej men för andra kanhända, lite mer av trådintresse. Du verkar veta vad du sysslar med :tummenupp

Det vore intressant. Jag minns för min del ngt luddigt om olika dissociation mm. Men faktum är att den generalla tumregeln är att om man två ggr låter en given motor förbruka en given mängd motorbensin där blott oktantalet skiljer de två körningarna åt. Ja då ska det från motorn förväntade avgivna arbetet kunna förväntas vara lika med rimlig mätnoggranhet, annars skiljer mer mellan de två bensinkvalitéerna än blott oktantalet. Detta förutsatt att motorn ej spikar i någon av det två körningarna alternativ ändrar tänding och blandning mellan de två körningarna.

Men det är klart att någon liten skillnad sannolikt skulle kunna uppmätas om man bara mätte tillräckligt noggrannt. Tumregeln i undervisning och litteratur är dock att storheten oktantalet ej anses påverka energiinnehållet.

Som jag minns..

Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2547021....
Men det är klart att någon liten skillnad sannolikt skulle kunna uppmätas om man bara mätte tillräckligt noggrannt. Tumregeln i undervisning och litteratur är dock att storheten oktantalet ej anses påverka energiinnehållet.

Som jag minns..

Mvh
J

Tumregeln stämmer mig veterligen det var just den intressanta iaktagelsen som sådan och vad det kan bero på. Hur försvinnande liten skillnaden än är så är det kul att diskutera om hur och varför :)

Last edited:
MagnusK skrev:
2547080 Tumregeln stämmer mig veterligen det var just den intressanta iaktagelsen som sådan och vad det kan bero på. Hur försvinnande liten skillnaden än är så är det kul att diskutera om hur och varför :)

Ja det ska bli roligt att höra vad du har! ;)

WebGringo skrev:
2546883 Läste i någon tidigare tråd att 98 oktan ofta får stå längre i pumparna vilket kan göra den sämre än den billigare 95an.

Någon som vill utveckla ?
kan ju vara som så att det är inte lika många som tankar 98 eftersom den är dyrare och därför behöver dom inte ta hem den lika ofta som 95.
i övrigt så har 98 oktanig bensin högre termisk tändpunkt än 95 oktanig

Duger bra fast det beror ju på hur kräsen man är.
Vissa dricker hembränt medans andra bara dricker dyr märkeswhisky !:D

har inte deta diskuterats 200 ggr?? kontentan brukar bli att du inte har någe extra om du tankar 98 oktan förutom större hål i plånboken, om du inte har höjt kompressionen på något sätt.

Hur är det med Shells V-Power då? Har den högre energivärde och oktantal?

Min hoj drar mindre soppa när jag tankar 98. Boxern kanske har ovanligt hög kompression, vad vet jag...

Har du en nyare Beeeemer med lamdasond så drar den mindre med ett bränsle som inte är utblandat med etanol.

Shells V-power, det kan vara 98 oktan från Preem, OkQ8 eller Uno-X eller någon annat bolag beroende på var du bor i Sverige. Ju högre oktantal desto lägre energiinnehåll, marginella siffror iofs, men för formalitetens skull.

Vi tar det för sjuttioelfte gången :D 95 oktan går bra i en luftkyld fyrventilad modern mc-motor upp till ca 11:1 i kompression, 98 oktan till 12.5:1. En vattenkyld kan man plåga med 12, respektive 13.5:1. Dvs, på ett ungefär - det finns alltid ytterligheter.

Angående inblandningen av etanol i bensin. Det stämmer att det är 5 % etanol i 95-oktaning bensin. I 98-oktanig bensin blandas 10 % etanol. Detta för att höja oktantalet då etanol som bekant har högre oktantal än bensin. Utöver detta tillsätts också MTBE för att höja oktantalet. Självklart förekommer det i större utsträckning i den 98-oktaniga bensinen. Hur detta påverkar energiinnehållet vet jag inte, men det kan inte vara stora skillnader.

/pac0

På tal om det där med utblandning, så var det en mack i småland som blev påkommen med att sälja bensin blandat med gammal förtunning.

Paco skrev:
2549531 Angående inblandningen av etanol i bensin. Det stämmer att det är 5 % etanol i 95-oktaning bensin. I 98-oktanig bensin blandas 10 % etanol. Detta för att höja oktantalet då etanol som bekant har högre oktantal än bensin. Utöver detta tillsätts också MTBE för att höja oktantalet. Självklart förekommer det i större utsträckning i den 98-oktaniga bensinen. Hur detta påverkar energiinnehållet vet jag inte, men det kan inte vara stora skillnader.

/pac0

Ang den påstådda inblandningan 10% av etanol i 98 oktan får du gärna belägga ditt påstående med en länk eller dyligt. Det finns två bensinkvalitéer,93 och 98 oktan, av vilka mackarnas 95,96 och 98 oktan "framställs". 95 oktan "framställs" som bekant genom att blanda ut 93 oktan med 5% etanol varmed man uppnår 95 oktan. 98 oktan är som den är, 96 blandas.

Den 5 procentiga etanolinblandningen kommer från ett regeringsbeslut fattat av miljöskäl, sk låginblandning. Vägverket har som förslag att öka låginblandningen till att även omfatta 98 oktan. http://www.gronabilister.se/file.ph...174c7357585&art=287&FILE_ID=2005103102240.pdf

Men att så redan skulle vara kutym tror jag ej, Shell och fler bolag har iaf till mig hävdat att de ej inblandar i 98/99. Jag ska på en bränslekonferens nästa vecka. Då ska jag fråga någon från oljebolagen.

MTBE påverkar energiinnehållet negativt. Men det är bara ett sätt (att via tillsatser) höja oktanet. Men vill helst undvika MTBE och andra oktantalshöjande tillsater utan istället använda sig av oktanhöjande metoder som går ut på att ändra strukturen på bensinen genom tex isomisering, alkylering eller aromatisering. Det ger bensin med högt energiinnehåll. Nackdelen med det sistnämda är dock att aromater är rätt cancerogena och har en stark lukt.

Danmark har just beslutat om förbud mot MTBE, det beror på att MTBE vid läckage har en förmåga att slå ut dricksvattentäkter då det har en mycket stark smak, men det är inte ansett som ett rent miljögift som tex aromater likt bensen och dyligt. Bara att det har en stark lukt och smak.

Slutligen är jag ingen fiende till etanol, det är ju bara att bestycka om motorn. Ur kundsynvinkel får man ju dock tänka på att med oförändrat literpris så blir man blåst på kJ för varje ökad procent etanol som blandas i.

Mvh
J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2549584 Ang den påstådda inblandningan 10% av etanol i 98 oktan får du gärna belägga ditt påstående med en länk eller dyligt. Det finns två bensinkvalitéer,93 och 98 oktan, av vilka mackarnas 95,96 och 98 oktan "framställs". 95 oktan "framställs" som bekant genom att blanda ut 93 oktan med 5% etanol varmed man uppnår 95 oktan. 98 oktan är som den är, 96 blandas.

Den 5 procentiga etanolinblandningen kommer från ett regeringsbeslut fattat av miljöskäl, sk låginblandning. Vägverket har som förslag att öka låginblandningen till att även omfatta 98 oktan. http://www.gronabilister.se/file.ph...174c7357585&art=287&FILE_ID=2005103102240.pdf

Men att så redan skulle vara kutym tror jag ej, Shell och fler bolag har iaf till mig hävdat att de ej inblandar i 98/99. Jag ska på en bränslekonferens nästa vecka. Då ska jag fråga någon från oljebolagen.

MTBE påverkar energiinnehållet negativt. Men det är bara ett sätt (att via tillsatser) höja oktanet. Men vill helst undvika MTBE och andra oktantalshöjande tillsater utan istället använda sig av oktanhöjande metoder som går ut på att ändra strukturen på bensinen genom tex isomisering, alkylering eller aromatisering. Det ger bensin med högt energiinnehåll. Nackdelen med det sistnämda är dock att aromater är rätt cancerogena och har en stark lukt.

Danmark har just beslutat om förbud mot MTBE, det beror på att MTBE vid läckage har en förmåga att slå ut dricksvattentäkter då det har en mycket stark smak, men det är inte ansett som ett rent miljögift som tex aromater likt bensen och dyligt. Bara att det har en stark lukt och smak.

Slutligen är jag ingen fiende till etanol, det är ju bara att bestycka om motorn. Ur kundsynvinkel får man ju dock tänka på att med oförändrat literpris så blir man blåst på kJ för varje ökad procent etanol som blandas i.

Mvh
J

Hej

Nu har jag varit på den konferens om bränslen jag nämde i inlägget ovan och har fått svar från bränslekillar från oljebolagen på de frågor som väcktes i tråden och som jag lovade ställa.

1) Förekommer låginblandning av etanol även i 98/99 oktan?

Nej, det är ingen etanol i 98/99 oktan. Oljebolagen har faktiskt tillåtelse att göra det enligt samma regeringsbeslut som gäller för 95 oktan. Men man avstår då det är så liten volym av den totala sålda bensinen (7-10%) som utgörs av 98 samt 99 oktan så miljövinsterna vore ringa. Dessutom har oljebolagen inofficiellt "lovat" att tillhandahållla 98/99 oktan ren från etanol för att blidka främst några tillverkare av små tvåtaktare i motorredskap som hävdat att deras motorer inte går optimalt med låginblandning. Samt även för att kunna tillhandahålla ett etanolfritt bränsle för entusisatverksamhet som tävlingsmotorer etc.

2) Är det lägre energiinnehåll i 98/99 oktan?

Nej, energiinnehållet i 98/99 oktan har högre enegiinnehåll än 95 oktan tack vare avsaknaden av 5% låginblandning av etanol i 98/99. Mackarna får två kvaliteér 95 oktan samt 98 (Shell även 99 oktan). 96 oktan (snart utgående)blandas sedan av de båda kvalitéerna i pumpen och innehåller därför ca 2.5% etanol.

3) Frågan från en inläggare i tråden om det kunde vara så att oktantalet i 98 oktan skett via den oktantalshöjande tillsatsen MTBE -vilken har ett i förhållande till basbensinen lägre energiinnehåll- tillbakavisades. Det av miljlöskäl ifrågasatta MTBE undveks av branschen, man föredrog tex isomisering resp alkylering för att höja oktantalet. Detta gällde även för Shells 99 oktan. Shells 99 oktan har dock inte ett högre energiinnehåll än 98 oktan utan det som skiljer den från 98 är just att den håller en enhet högre oktantal.

4) En annan sak som framkom, vilket kanske inte har med motorcyklar att göra, är att det from 1/8 i år är standard med 5% inblandning av FAME (fettmetylester, RME dvs rapsmetylester är tex en sorts FAME) i den diesel som säljs på mackarna (MK1). Detta ger dock inget lägre energiinnehåll eller motortekniska nackdelar. I likhet med låginblandningen av etanol i 95 oktan är inblandningen av FAME för att minska nettotillskottet av koldioxid till atmosfären tack vare att FAME är ett sk förnyelsebart bränsle i likhet med etanol.

5) Ställde även frågan om 95 oktan kunde vara ett olämpligt bränsle för tvåtaktare med direktinblandning av tvåtaktsoljan i bensinen. Dvs om den 5-procentiga etanolinblandningen kunde försvåra inblandningen av mineral- eller syntetolja i bensinen?

Nej, det är inga problem vid endast 5% etanol. Det som gett upphov till ryktena om svårigheter med tvåtaktsolja i 95 oktansbensin är från den tidiga bensinkvalité med blyersättningsmedel som utgjorde den första 95-oktaniga bensinen som började säljas i Sverige. Blyersättningsmedlet var inte kompatibelt med direktinblandning av tvåtaktsolja. Nämda blyersättningsmedel ingår inte i dagens 95-oktan.

Avslutningsvis vill jag säga att jag fortfarande tycker -precis som även Brink mfl skrev i den här tråden innan- att man endast ska använda 98/99 oktan i motorer som spikar på 95/96 oktan. Går motorn spikfritt på 95 är det mer ekonomiskt att köra på den trots det ngt lägre energiinnehållet. Det höll även oljebolagskillarna helt med om. De som var med på konferensen arbetade dessutom helt med bränslen och var gamla i gården.

(Min Harley är tex ett exempel på en motor jag måste köra på 98/99 eftersom vi medvetet lagt kompet så högt att den fordrar 98. Sak den gå spikfritt på 95måste jag sänka kompet och/eller tändningen och därmed effekten.)

Nåväl. Detta inlägg är inte avsett som motargument för att dra igång tråden. Mer bara resultatat av att jag lovade kolla, nu har jag gjort det.
Vi som diskuterade innan i tråden var ju förhållandevis överens.

Puh vilket inlägg!

Mvh
Jörgen

Okejdå...

Då ha vi kommit fram till att 95 oktan funkar kanon så länge man inte har nån hoj från andra världskriget.

Det viktigaste är ju; Går min hoj snabbare på 95 eller 98 oktan ???:D
Delade meningar finns från dom som har provat men vad säger teorin?

Högre energiinnehåll= snabbare hoj?

stefur skrev:
2569583 Okejdå...

Då ha vi kommit fram till att 95 oktan funkar kanon så länge man inte har nån hoj från andra världskriget.

Det viktigaste är ju; Går min hoj snabbare på 95 eller 98 oktan ???:D
Delade meningar finns från dom som har provat men vad säger teorin?

Högre energiinnehåll= snabbare hoj?

Hojen behöver inte vara från andra världskriget. Som original är min HD konstruerad för att klara 83 oktan nånting. Det är mer när man vid trimning höjer kompet. Det är samma på nippon när man kommer tiill den gränsen. Brink har redogjort rätt bra för vad kompgränsen ligger för 95 oktan på kortslagiga nipponradfyror som din i sitt inlägg längre upp i tråden.

I en modern motor med sprut och adaptivt motorstyrning så håller jag det inte för sannolikt att du skulle få högre effekt med 98 trots det
högre värmevärdet. En sån motor mäter ju lambda och borde kompensera för det något lilla lägre energiinnehållet. Dessutom går de flesta gathojar på feta sidan om maxeffekt för att skydda motorn mot tex kalla dagar och/eller tex motvind med luffarturbo.

Rent motortekniskt så är maxeffekt generallt mer kopplat till oktan än till energiinnehåll.
Högre energiinnehåll är mer kopplat till hur långt man kan komma på en tank.

Nåväl. Du får nog bättre svar från någon som vet hur motorstyrningen funkar i just din hoj. Kanske Brink eller ngn annan kan hjälpa dig med det. Nu har jag iaf tagit reda på bensinfrågorna. Jag kan mest förgasar- och gamhojar. :D

Mvh
Jörgen

Last edited:
*/ ?>
Back