Jörgen Karlsson skrev:2569607Hojen behöver inte vara från andra världskriget. Som original är min HD konstruerad för att klara 83 oktan nånting. Det är mer när man vid trimning höjer kompet. Det är samma på nippon när man kommer tiill den gränsen. Brink har redogjort rätt bra för vad kompgränsen ligger för 95 oktan på kortslagiga nipponradfyror som din i sitt inlägg längre upp i tråden.
I en modern motor med sprut och adaptivt motorstyrning så håller jag det inte för sannolikt att du skulle få högre effekt med 98 trots det
högre värmevärdet. En sån motor mäter ju lambda och borde kompensera för det något lilla lägre energiinnehållet. Dessutom går de flesta gathojar på feta sidan om maxeffekt för att skydda motorn mot tex kalla dagar och/eller tex motvind och luffarturbo.
Rent motortekninskt så ar maxeffekt generallt mer kopplat till oktan än till energiinnehåll.
Högre energiinnehåll är mer kopplat till hur långt man kan komma på en tank.
Nåväl. Du får nog bättre svar från någon som vet hur motorstyrningen funkar i din hoj.
Mvh
Jörgen
Så är det nog för olika kompressioner och trimmade moppar.
90% av vi som kör sporthoj kör ju orginal förutom slipon/avgassystem, luftfilter och ev. powercommander.
Tycker det intressanta är om en "orginal" hoj blir snabbare på högre oktantal.
Har läst en del och kommit fram till att så inte är fallet men några komisar har provat och prisar 98 oktan då dom tycker sig känna en märkbar skillnad.
Har själv provat både 95 och 98 men inte känt nån skillnad.
Det jag känner skillnad på är när det är kallare (med rätt fuktighet i luften) och mer syremättad luft, då sticker mätaren iväg och man får betydligt högre maxhastighet när man pressar på raksträckorna.