Bensin 95 eller 98 (HJÄLP)

Jörgen Karlsson skrev:
2569607 Hojen behöver inte vara från andra världskriget. Som original är min HD konstruerad för att klara 83 oktan nånting. Det är mer när man vid trimning höjer kompet. Det är samma på nippon när man kommer tiill den gränsen. Brink har redogjort rätt bra för vad kompgränsen ligger för 95 oktan på kortslagiga nipponradfyror som din i sitt inlägg längre upp i tråden.

I en modern motor med sprut och adaptivt motorstyrning så håller jag det inte för sannolikt att du skulle få högre effekt med 98 trots det
högre värmevärdet. En sån motor mäter ju lambda och borde kompensera för det något lilla lägre energiinnehållet. Dessutom går de flesta gathojar på feta sidan om maxeffekt för att skydda motorn mot tex kalla dagar och/eller tex motvind och luffarturbo.

Rent motortekninskt så ar maxeffekt generallt mer kopplat till oktan än till energiinnehåll.
Högre energiinnehåll är mer kopplat till hur långt man kan komma på en tank.

Nåväl. Du får nog bättre svar från någon som vet hur motorstyrningen funkar i din hoj.

Mvh
Jörgen

Så är det nog för olika kompressioner och trimmade moppar.
90% av vi som kör sporthoj kör ju orginal förutom slipon/avgassystem, luftfilter och ev. powercommander.

Tycker det intressanta är om en "orginal" hoj blir snabbare på högre oktantal.
Har läst en del och kommit fram till att så inte är fallet men några komisar har provat och prisar 98 oktan då dom tycker sig känna en märkbar skillnad.

Har själv provat både 95 och 98 men inte känt nån skillnad.
Det jag känner skillnad på är när det är kallare (med rätt fuktighet i luften) och mer syremättad luft, då sticker mätaren iväg och man får betydligt högre maxhastighet när man pressar på raksträckorna.

stefur skrev:
2569615 Så är det nog för olika kompressioner och trimmade moppar.
90% av vi som kör sporthoj kör ju orginal förutom slipon/avgassystem, luftfilter och ev. powercommander.

Tycker det intressanta är om en "orginal" hoj blir snabbare på högre oktantal.
Har läst en del och kommit fram till att så inte är fallet men några komisar har provat och prisar 98 oktan då dom tycker sig känna en märkbar skillnad.

Har själv provat både 95 och 98 men inte känt nån skillnad.
Det jag känner skillnad på är när det är kallare (med rätt fuktighet i luften) och mer syremättad luft, då sticker mätaren iväg och man får betydligt högre maxhastighet när man pressar på raksträckorna.

Det beror nog mycket på om man har adaptiv motorstyrning med knacksensor som sagt. Isf ska det bli skillnad. Då avanceras tändkurvan till vad aktuell bränsleblandning tål. Är det därtill en turbomotor blir skillnaderna ännu större. Men som sagt, Brink mfl får svara på det. Jag är lindrigt insatt i hur pass adaptivt på knack motorstyrningen i olika moderna sporthojar är. Jag är en förgasarkille! :D

Till HD kom det första systemet som ställer tändkurvan helt mha av knacksensor först i år. Det var S&S som kom med det systemet. Funderar på ett sånt till min nya motor.

Nåväl, hoppas Brink eller nån svarar dig. Nu ska jag binga! :)

Hilsen
J

jag har åxå gamla hojjar ,, jag kör 98 + blytillsats ,, oavsett vad tillverkaren rekommenderar ,, dagens soppa är ju mest kemikalier o det tror i allafall inte jag att dom "gamla" tål så bra ,,
sedan hänger det kanske lite på hur höh komp du har ,, ja har 10:1 i min laverda o det gör att valet faller på 98.

vernesk skrev:
2546480 Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?

Vad är det för skillnad på dessa 2?

Vi kör nyare plastraketer, R1 00-05, R6, GSXR 750, ZX10R...
Finns en hel del andra hojar i klubben men av rent ego är det ju intressant att veta om toppfarten ökar vid högre oktantal.

vicka sedan i lite etanol så ska du se ytterligare ++ på mätaren :tummenupp

stefur skrev:
2569627 Vi kör nyare plastraketer, R1 00-05, R6, GSXR 750, ZX10R...
Finns en hel del andra hojar i klubben men av rent ego är det ju intressant att veta om toppfarten ökar vid högre oktantal.

det är helt riktigt ,, det är på överkursen den ingrediensen kommer ,,
i E-tuna där jag bromsade min mille för ett år sedan sa jörgen(han sok körde bänken) att dom vickar i lite E85 ibland för att få ut mera effekt ,,

testade det på min förra SAAB(förövrigt jävla skitbil) o det blev en råare gång o mera ös ,, garanterat ,, 20-3,0% E85 ,, simsalabim.:tummenupp

stefur skrev:
2569631 Trodde metanol var dundermedlet för ökad fart i motorn...

om du jagar tid så finns det nog annat som är mera utslagsgivande skulle jag tro ,, Nitrometan exempelvis ,, banta 15kg(om möjligt) öva starter i det oändliga ,,
men om du vill så kolla med någon som håller på med bromsbänkar ,, :tummenupp

stefur skrev:
2569734 Oki.
Då tankar jag E85 nästa gång innan strippen så kapar jag ett par tiondelar :D

jocke i köping skrev:
2569742 om du jagar tid så finns det nog annat som är mera utslagsgivande skulle jag tro ,, Nitrometan exempelvis ,, banta 15kg(om möjligt) öva starter i det oändliga ,,
men om du vill så kolla med någon som håller på med bromsbänkar ,, :tummenupp

Vill inte banta.
Vill veta hur mycket bättre toppfarten blir :D
Strippen kan man öva på men toppfarten är en absolut sanning (beroende på förarens vik) :dricka

Är 190 cm och väger nu 108 kg :)

Jörgen Karlsson skrev:
2547083 Ja det ska bli roligt att höra vad du har! ;)

Jag har fortfarande inte hittat papperna. Har bytt jobb imellan så de kanske är arkiverade i det stora runda arkivet av misstag. :gnissla

Jag får som det ser ut nu krypa till korset och inse att det troligen var inom mättoleranserna tills jag kan komma med fakta.

Mvh

vernesk skrev:
2546480 Jag har en gammal Kawasaki Z400 från 1983 det är så att jag har inte tidigare tankat den så jag vet inte om jag ska använda 95 eller 98 oktanig bensin vad skulle ni föredra?

Vad är det för skillnad på dessa 2?

Du har ju redan fått det här svaret innan men jag kan väl oxå få vara med och tjata. Kör en Z500 från 81 och har tankat 95 hela säsongen utan några problem. Iofs bara haft den den här säsongen, men på de 700 (eller hur många det nu blivit) milen har den inte protesterat.

//PJ

Det här var en bra tråd för att fråga ang bränsle till min nya 4-hjuling.

Det är ju så att jag köpte mig en st Mazda 3 MPS för ett tag sedan och fick då veta att den endast skulle köras på 98RON av någon anledning...kan någon här förklara det för mig kanske?

Det jag undrar är vad som ev. skulle kunna hända om man nu råkar tanka i 95 av bara farten istället för 98? Det sitter ju som i alla bilar idag knacksensor och all möjlig typ av elektronik som styr hela bränsle/tändningsproceduren.
Kan motorn ta skada? Slutar motorgarantin att gälla?

motorspec om det kan va till hjälp.
Rak 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 87,5/94,0 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Turbo, laddluftkylare, Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3 000 r/min.

hmm ... dom har 100 oktanig här på flygplatsen för små plan med kolvmotorer .. undrar hur det skulle funka på en hoj ? då kunde man kört
gratis :)

jag har åxå gamla hojjar ,, jag kör 98 + blytillsats ,, oavsett vad tillverkaren rekommenderar ,, dagens soppa är ju mest kemikalier o det tror i allafall inte jag att dom "gamla" tål så bra ,,
sedan hänger det kanske lite på hur höh komp du har ,, ja har 10:1 i min laverda o det gör att valet faller på 98.

Vad skall jag köra på då, jag har 12.3:1 i komp i min 749, får börja tanka AVGAS100LL då kanske ;)

Nåväl, användrhandboken säger minst 93 RON, så då skall väl 95 duga, men man kan väl slå till på 98 för säkerhets skull då. Bränslekostnader är hur som helst inte de stora kostnaderna på en ducce ;).

hmm ... dom har 100 oktanig här på flygplatsen för små plan med kolvmotorer .. undrar hur det skulle funka på en hoj ? då kunde man kört

Köp hälften 93 oktan och blanda 50-50 så blir det väl bra :D

Det är snarare 120 RON i AVGAS100LL, som sagts tidigare i tråden. De mäter oktan litet annorlunda på flygbränsle. Jag skulle inte slå i den i hojjen i alla fall. Den skär säkert. Väldigt "strävt" lättflyktigt bränsle, luktar och känns mer som aceton/trikloretylen än bensin. Starkt cancerframkallande sägs det. LL står för Low Leaded, vilket förmodligen är en hel del mer bly än vad vi hade i bilbensin tidigare, trots Low :). De modernare kärrorna med Rotax snurror i brukar "blya" igen stift om de körs på 100LL, så de skall köras på 96UL (unleaded) som är mer som bilbensin (fast renare och med mindre vatteninnehåll).

Den är gjord för flygmotorer och de driftsföhållanden de går under, dvs mer eller mindre konstant belastning på låga varvtal (2000-3000 rpm).

Men du är välkommen att agera testpilot, och rapportera sen :)

hehe ... tror jag skiter i det då :) ..

vet bara att som du säger att det är väldigt lättflyktigt ..

började min flygplatskarriär på tankningen .. dom som jag jobbade
med hade fått se en film (ej autentisk) där man skulle tanka 100LL
och hade glömt att jorda flygplanet :rolleyes: .. personen hade sen
gått o satt sig i lastbilen igen, och då hade personen samlat på sig
en massa statisk elektrisitet .. han skrev klart det han skulle .. gick ut
ur bilen mot planet och skulle ta tag i tankningspistolen ...

*KAAAAABOOOOOMMMMMM*

planet och killen hade flugit i luften :) .. bokstavligt talat :)

så brandfarligt är det iaf :)...

men vad jag vet som större flygplan flyger med JET A-1 är stort sett samma sak som Diesel, bara att man behöver lite olja i det .. nån som berättade att Malmö Aviations tekniker o mekaniker kör på det i sina diesel bilar efter man tankat av planen .. billigt o bra :)

Det här var en bra tråd för att fråga ang bränsle till min nya 4-hjuling.

Det är ju så att jag köpte mig en st Mazda 3 MPS för ett tag sedan och fick då veta att den endast skulle köras på 98RON av någon anledning...kan någon här förklara det för mig kanske?

Det jag undrar är vad som ev. skulle kunna hända om man nu råkar tanka i 95 av bara farten istället för 98? Det sitter ju som i alla bilar idag knacksensor och all möjlig typ av elektronik som styr hela bränsle/tändningsproceduren.
Kan motorn ta skada? Slutar motorgarantin att gälla?

motorspec om det kan va till hjälp.
Rak 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 87,5/94,0 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Turbo, laddluftkylare, Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3 000 r/min.

Motorn tar ingen skada om du kör 95 i stället för 98, det som händer är att du inte får alla 260 hk utan det kommer att fattas några pållar i motorn och att bensin förbrukningen kan bli "lite" högre. Motorn är optimerad för 98 eller högre men går att köra på 95 utan problem och inga garantier försvinner.

Motorn tar ingen skada om du kör 95 i stället för 98, det som händer är att du inte får alla 260 hk utan det kommer att fattas några pållar i motorn och att bensin förbrukningen kan bli "lite" högre. Motorn är optimerad för 98 eller högre men går att köra på 95 utan problem och inga garantier försvinner.

app app, är det specat minst 98 så är det dom gäller... visst är det troligt att bilen klarar av det om det är en orginal, modern bil men en turbobil kan spika ganska bra om man tankar för lågt oktan så en liten chansning är det nog allt... Iaf om man ska ligga och pressa längre sträckor..

Har mycket svårt att tro att alla garantier fortfarande gäller dock lär det ju va svårt att bevisa..

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back