Det har vart väldigt tyst i media och motsvarande gällande den nya fordonsskatten som gäller from i höst, enligt min uppfattning. Den nya skatten gynnar dieselbilar överlag, speciellt de med lite mindre motorer, trotts en inlaggd straffkvot i skatteberäkningen. Detta gäller nya dieselbilar eller bilar som är miljöklassade 2005. Jag har köpt mig en diesel nyligen och den kostar 3500 kr per år i skatt. Förbrukning ligger på 0.55 blandad körning. Att jämföra det med en bensinare går ju bara inte.. Med dieseln är man ständig vinnare!!
En jag känner har laggt en beställning på dieselbil nu i dagarna, skatten på den ligger på 2500 per år.
Någon nämnde ovan att dieselbilar har tätare service intervaller, vilket inte stämmer alls, det är snarare tvärtom. Dessutom har en dieselmotor alltid bättre driftssäkerhet, samt är i regel bättre byggd än motsvarande bensinare.
Nja, skall precis byta tjänstebil och tänkte mig en Volvo C30 driveE, diesel typ 0,4L/mil och enligt tester så stämmer det också IRL. Döm om min förvåning när jag får reda på att förmånsvärdet är nästan 900 pix högre i månaden än för en C30 1,8F samt att den inte är klassad som miljöbil. Det blev en F. Klart roligare att köra, man kan välja mellan 2 olika bränslen efter pris och för mig billigare att köra. Där fick man för att man ville vara miljövänligare.
Last edited: