Jag antar att man borde bli härdad.
Ändå förvånas jag varje gång över hur många på SH som inte klarar tänka längre än näsan (plånboken) räcker.
Varenda gång bränslepriset höjs gnälls det värre än torrkörda lagerbanor.
Jag tror de flesta av er innerst inne vet om anledningarna till varför bränslet blir dyrare, och varför det bör vara så.
En del av oss minns anledningen till "oljekrisen" början 70-talet.. ( ja MED citationstecken..)
Den kom sig av att oljeshejkerna upptäckte att många stater tog mycket mer i skatt på soppan än vad DE fick för s a s "råmaterialet".
Dvs staterna drog in mer än stålar de..
Resultatet blev en mindre omfördelning av oljeinkomsterna, schejkerna fick lite mer, staterna lite mindre i skatt..
Bensinpriset 1966-67 låg under 70 öre (jag körde fö då ofta på 50% motorfotogen a 32 öre/l vid långkörningar)
Nu börjar det bli liknande läge, Saudi ska lokalt höja bensinpriset med 50%!
Man får helt enkelt för lite kulor för råoljan, probs med statsbudgeten (kan inte schejkerna sälja några ton guldkranar från sina palats??)
Hursomhelst, svenska staten sk-er fullständigt i miljön, (och bensinpriset) man vill enbart ha in mer stålar i skatt för * gissa vad*.. (Tips: Det är
inte till vår välfärd!)
Med nuvarande amatörregering med miljömuppar inblandade kan framtiden bli spännande men den blir ffa dyr, ingen bryr sig i eliten med dess fria taxiresor, guldkort på SJ och Fridolinjen mellan Bromma - Arlanda så..
... blir det VI som får betala.
Men det var väl den minsta överraskningen.....
I vår bytes tunade SAAben (+260kmh) mot en 1.2liters "bil" på 900kg och <0.4/mil...
Mina pengar ska vara i MIN plånbok
(Jag har f ö mina ransoneringskort fr -71 kvar, oanvända..De kanske kommer till användning igen
)