Bensindunk ?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Jag behöver nya bensindunkar och undrar om det är någon som har erfarenhet av Biltemas 39-253?

Funkar/funkar inte?
Håller den tätt i 4 år?

En riktig bensindunk i plast har 10 års garanti och kostar ca 250:- är det ens värt att kolla in Biltemas?

Tikka

Världens bästa medlem
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Yamaha Yzf R6 -03
För dom pengarna så är det väll inget och gnälla om. Bara prova dom.
Suger dom, så köper du ett par "riktiga"

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Varför ska du spara soppa i 4 år?

Jag köpte en dunk på GeKås för nån tjuga för säkert 10 år sen. Fabrikat okänt, har inte ens tänkt på en UN-märkning eller CE-stämpel. Har ej heller kollat datumstämpeln om den ens var färsk när jag köpte den.

Jag har inte fått en antydan till fläck på betonggolvet i ett oisolerat kallgarage, å soppan har funkat klockrent från höst till vår.

Kan dock inte lova att den inte dunstat nån cl genom åren, men då har det gått upp i luften, men det har aldrig luktat.

För godispengar köper man först å funderar sen!

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Den funkar såklart.
Jag har haft 20-litersdunken i 3-4 år utan problem.
Använd den inte som "snabbtankningsanläggning", eftersom det tar 20 minuter att tömma den :gnissla

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Köp deras femliters oljemått och använd att tanka med. Mycket bra skit.

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
På min biltema dunk så ville inte gängorna hålla efter ett tag så att men efter lite moddning så funkar den som vanligt:näsblod , men vafan fick den gratis :tungan

Swenis

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Hoj
Honda 250, aprilia, ktm
skit samma!!!! köp bara

PS kan du byta visningsbild stör mig som fan på den:huvet någon annan som gör det?? fixa ist en bild på din vackra hoj :tummenupp

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Den funkar såklart.
Jag har haft 20-litersdunken i 3-4 år utan problem.
Använd den inte som "snabbtankningsanläggning", eftersom det tar 20 minuter att tömma den :gnissla

Precis! Tömde min 20l dunk i båten häromdagen. Tog väl 20 minuter men kändes som det dubbla:huvet

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Tack för alla bra svar (-1) och jag skiter i den där plastdunken från B-tema. Det jag misstänkte var att gängorna inte skulle vara så bra och det har ni kommenterat. Jag hatar att köpa grejer som går sänder direkt bara för att det är kass kvalitet.

Jag börjar tro mer på jeepdunkar. Fast en del säger att jeepdunkarna kan rosta inuti, beror det på vilket märke man köper eller är det generellt?

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jeepdunkar läcker väl om något? Hela min barndom är kantad av tankning av diverse motorer med jeepdunkar som läcker som såll i fästet till pipen. KAN dock ha med snålhet att göra också så det inte inhandlades nya gummipackningar utan orginal från Elvis barndom satt kvar... :D

Jag har Biltemas 20-litare. Har inte använt den mycket utan bara ett par gånger när man behöver tömma tanken (slangning har lärt mig att 98 oktan smakar bättre än 95:dricka).
Har dock inte upptäckt att den skulle läcka i gängorna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för alla bra svar (-1) och jag skiter i den där plastdunken från B-tema. Det jag misstänkte var att det var gängorna som inte skulle vara så bra och det har ni kommenterat. Jag hatar att köpa grejer som går sänder direkt bara för att det är kass kvalitet.

Jag börjar tro mer på jeepdunkar. Fast en del säger att jeepdunkarna kan rosta inuti, beror det på vilket märke man köper eller är det generellt?

Tja. Jeepdunkar är i stålplåt och stålplåt rostar om den inte rostskyddas med exempelvis färg. Insidan är om jag inte missminner mig omålad för att inte riskera att färgen löses upp av bensin/diesel. Så om du har den tom så rostar den invändigt. Har du bensin i den så rostar den inte. Skulle i alla fall jag tro. Jag har aldrig stött på någon jeepdunk som varit så rostig invändigt att det gått att se direkt. Å andra sidan är det ju inte direkt så att man kan se hela insidan. Och jag har dessutom inte stött på någon dunk som stått tom och öppen utomhus några vintrar.

Förvarar du den tillsluten och gärna fylld, skyddat från väder och vind så kommer den säkert inte att rosta. Å andra sidan kan inte en plastdunk rosta alls hur du än bär dig åt.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
250 spänn är väl inga pengar. I ett sådant fall är det ju bara gå och handla bra kvalitet. Varför snåla på småsaker?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
>1
Tack för hjälpen. :tummenupp
Kvalitet före pris och det blir this shit. Det sitter ett handtag på sidan av 20l dunken och ett lufthål som gör det lätt att tanka direkt från den.

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Har 2 Jeep dunkar och dessa funkar perfekt och håller troligtvis längre än mig sålänge det är soppa i dom dock funkar tanknings munstycket dåligt (läcker lite vid tankning) så använder Biltemas 3 liters kanna och häller det i. Har Jeep dunk främst för att de tål solljus och deformeras inte i direkt ljus som plastdunkar kan göra och har aldrig haft problem att de stått i solen mitt i sommaren hela dagen, förutom att det byggs ett tryck i dom som man får tänka på när man öppnar :)
Kostade 200 kr st på Coop.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...