Bensinpris

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Som vanligt vinklar kvällstidningarna till det ordentligt för att få fler läsare...
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
[- sNaIjK -] skrev:
Bra att dom höjer så lite alternativa bränsle kan få spelrum.

Ja det är fingemang då det finns alternativa bränslen på varje mack här. Inte att förglömma att alla kan ju låta bilen stå några dagar i veckan och gå till jobbet istället! :huvet :4skrika
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
GixxerJensa skrev:
Som vanligt vinklar kvällstidningarna till det ordentligt för att få fler läsare...

Förklara på vilket sätt det är vinlkat så att vi som inte är lika smarta förstår.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
[- sNaIjK -] skrev:
Bra att dom höjer så lite alternativa bränsle kan få spelrum.
Skulle det inte vara liiite smartare att ta bort skatt/moms på alternativa bränslen??

Vet du hur mycket en skoter dricker?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Färnbo skrev:
Skulle det inte vara liiite smartare att ta bort skatt/moms på alternativa bränslen??
Vet du hur mycket en skoter dricker?
Är du klumpigt navlad???
Sossar som SÄNKER skatt..mer sannolikt att påven blir muslim!
Fö, ALLA politiker oavsett politisk färg, gillar att sno medborgarna på pengar, särskilt i Sverige där politiska mittfältet är tjyvtjockt..(omedveten vits..).
Just nu är problemet att Kina går på högvarv, bra för oss, då blir många prylar billigare, mindre bra pga Kina behöver energi, energi, energi...vilket drar upp världsmarknadspriset på olja rejält.
Alla machosnubbar, av båda könen, som nödvändigtvis måste köpa SUVar och liknande (mest i USA) som kräver mängder med soppa (Varför flytta på 2 ton fordon med 70 kg nyttolast??) hjälper ju till en del dom också.
Sven(s)ka politiker har inte precis varit särskilt förutseende på detta område heller..dom känner ju bara till ett medel - höj skatten - ett mantra de kan mumla om de så vore medvetslösa...
För att inte tala om alla onödiga lastbilstransporter tack vare att (S)J inte kan logistik..
---------------------
Detta var dagens 2a politiska inlägg - och det var definitivt inte (m)-märkt!
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Statoil är ju norskt, så då borde det väl vara norsk olja som dom gör bensin på... Då borde det väl inte spela nån roll vad som händer med oljeproduktionen i USA? Eller har jag tänkt helfel?
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Finns det något land som är dyrare än sverige på bensin? Vilka isåfall och vad kostar det där?
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Har för mig att Fifth Gear har påstått att storbritannien har det högsta bensinpriset i världen
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Färnbo skrev:
Skulle det inte vara liiite smartare att ta bort skatt/moms på alternativa bränslen??

Vet du hur mycket en skoter dricker?


Skoter? Har aldrig kört skoter... 2-3 liter / snöig mil kanske.
Visst hade det varit smartare att ta bort skatt/moms på alternativa bränslen, men t yvärr lever vi i landet med dom ljuvliga skatterna :mad:
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
KalleNorton skrev:
Statoil är ju norskt, så då borde det väl vara norsk olja som dom gör bensin på... Då borde det väl inte spela nån roll vad som händer med oljeproduktionen i USA? Eller har jag tänkt helfel?
Norska oljeutvinningen sker i statlig regi - och vilka styr dom då.. just det politiker..!!!!
Dessutom är det betydligt dyrare att hissa upp olja ur havet än att göra samma i öknen..så norrmännen bara myser över knäppisarna som betalar nästan vad som helst.
Det finns en välgrundad anledning till att Norge saknar statsskuld... :rolleyes:
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Kahobe skrev:
Norska oljeutvinningen sker i statlig regi - och vilka styr dom då.. just det politiker..!!!!
Dessutom är det betydligt dyrare att hissa upp olja ur havet än att göra samma i öknen..så norrmännen bara myser över knäppisarna som betalar nästan vad som helst.
Det finns en välgrundad anledning till att Norge saknar statsskuld... :rolleyes:
Nu blev jag arg. Jobbigt. Kan dom inte hitta olja i Östersjön snart?

EDIT: Det är dom på Sveriges baksidas fel! Dom har ju samma hav som Norge, då borde dom ju hittat olja för länge sen!!!! Fetgöran borde stämma dom asen.
 
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
jag tycker fortfarande att bensinen är jäkligt billig med tanke på att 75% av priset är skatt och moms på skatten.. 3 spänn litern är jäkligt billigt med tanke på framställning, tranporter, mellanhänder osv...
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
honkiie skrev:
Finns det något land som är dyrare än sverige på bensin? Vilka isåfall och vad kostar det där?

Har åkt en del med jobbet i europa och på senare år tycker jag att vi ligger i samma prisklass som de flesta länderna i västra europa. Ofta något billigare.

Får dock ha i åtanke att många europeiska mackars billigaste pris är på typ 91 oktan. 98 är det inte ens alla som säljer :confused:

Nedan en skärmdump från en shellstation i Hamburg. Det verkar inte som de riktigt hängt med i senaste prisökningen som vi haft i sverige.

Det värsta är att de kan dubbla priset utan att jag skulle köra mindre. Så mycket betyder friheten för mig...
 

Bifogat

  • shell.JPG
    shell.JPG
    53.3 KB · Visningar: 121

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tax free?

Honken skrev:
jag tycker fortfarande att bensinen är jäkligt billig med tanke på att 75% av priset är skatt och moms på skatten.. 3 spänn litern är jäkligt billigt med tanke på framställning, tranporter, mellanhänder osv...
Köper du bensin skattefritt??? för 3 spänn
Samma med elen, kanske bara 25öre/KWh??
Visserligen är jag ingen utbildad ekonom men nog är åtminstone för mig skatten en kostnad, eller kan jag möjligen ha fel ??
 

sandstream

Guest
Kahobe skrev:
Köper du bensin skattefritt??? för 3 spänn
Visserligen är jag ingen utbildad ekonom men nog är åtminstone för mig skatten en kostnad, eller kan jag möjligen ha fel ??
Han menade nog att själva bensinen är billig och att det är skatten/momsen som kostar.

Ju högre bensinpris ju fortare blir vi av med sossarna vid makten :hihi
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top