Bensinpriset över 15 kr/l för 95 oktan

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Börsen har gått upp på senare månader, bensinpriset lika så. Kanske dags att köpa oljeaktier, för att sälja av dessa inför nästa lågkonjunktur..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BMW miljödiesel... 0,45L/mil jo man tackar :tummenupp

Men det är ju klart ett irritationsmoment.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
BMW miljödiesel... 0,45L/mil jo man tackar :tummenupp

Men det är ju klart ett irritationsmoment.

Har funderat på racebuss, men det håller på att väga över mot en snål&bekväm diesel och ett erdesläp istället...hur är oljebrännare från beamer att leva med rent kostnadsmässigt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Elbilar var före oljebrännare ... hadde inte oljan "upptäckts" så hadde vi inte ens vetat av till ljudet av en högvarvande rad4a eller en mullrande twin

Det lustiga är att elbilarna i dag har precis samma prestanda som elbilarna 1901, dom går max 80 i ett par mil och måste sedan laddas ett dygn...

Woho, framtiden är här, precis som 1901 :banana

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har funderat på racebuss, men det håller på att väga över mot en snål&bekväm diesel och ett erdesläp istället...hur är oljebrännare från beamer att leva med rent kostnadsmässigt?

Vet inte hur äldre är.

Men nytt eller nästan nytt så landar det för oss:

5 år skattefri, annars 2013:-/ år
3 år fri service
3 år vagnskada (obvioulsy)
2 år garanti (fattigt)
Fri parkering i hemmastad mot sökt tillstånd (kommer försvinna)

Drar 0,4 lugn landsväg, 0,6 blandad normal körning. 0,8 på vintern om man kopplar ur systemen och tycker att det är kul med bakhjulsdrift.

Dyr i inköp, så kapitalbindningskostnaden blir ju hög. Men värdeminskningen i kronor är som en 100´ billigare Volvo då de av nån anledning står jäkligt bra (även gamla BMW är ju dyra).

Värdeminskningen är den klart största posten. Men totalt blir det nog som att åka V50 1,6d ungefär - och då åker vi hellre BMW med 50% mer motor och roligt chassie.

Men vore jag du skulle jag kolla på Audi, de har verkligen fått ordning på sina dieslar nu och är minst lika bra som BMW (som var bäst när vi köpte). Idag hade jag valt A3 eller A4 miljödiesel om vi haft samma kriterier. Faktiskt lite billigare också, och också bra beg.värde. Inte lika "kul", men trevligare interiör :)

Men sen vi köpte BMWn har den kostat diesel *mil och ett set vinterdäck, 65:- vägregisterhållningsavgift och en p-bot. Trots några verkstadsbesök för ett klurigt fel som äntligen verkar ha löst sig.

Jag är dock INTE nöjd med BMW Sveriges service och inställning och rekommenderar det inte, även om bilarna är fina.

Men det ÄR ganska billigt bilägande för att vara ny premiumbil. Provkör!

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS

Våran lösning är en diesel Impreza. :) Snål&bekväm&4WD&rolig att köra. Eftersom vi redan hade vanlig släpvagn, så skaffade maken en särskilt hållare för hoj. Till vardags ser man bara fästplattan till hållaren som är fastskruvad.

Fast en racebuss låter häftigt! :yoparty Såg en artikel i en mc-tidning om racebuss med boutrymme. Dyr som fan. :gnissla Men det var bara en hästbuss, där man lastat in hojar isf hästar. :lol Finns många begagnade sådana på hästnet...

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Hörde nått på radio 101.9 där en lyssnare ringde in och gav fakta på att ungefär 70-80% är skatt i soppapriset. Har för mig han också jobbade på en mack, och då borde veta! Jag är inte förvånad alls om det stämmer! :död

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Hörde nått på radio 101.9 där en lyssnare ringde in och gav fakta på att ungefär 70-80% är skatt i soppapriset. Har för mig han också jobbade på en mack, och då borde veta! Jag är inte förvånad alls om det stämmer! :död

:rofl :rofl :rofl

Förlåt Ägge, trodde det var allmänt känt. :krama

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjejen förstår inte problemet... hon tankar alltid för 300kr!!! :tuttar
:glömdet

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Apropå skatten på bensin.
Är det någon som har koll på vilka skatter dom lägger på E85?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Apropå skatten på bensin.
Är det någon som har koll på vilka skatter dom lägger på E85?

http://www.jet.se/prices/taxes.aspx

Jag anser fortfarande att bränsleskatten ej skall vara procentuell.
Bör istället anges i budgeten hur många kronor/euro/dollar per liter skattesatsen skall vara för perioden.
Om råvarupriset då går upp 25 öre, så blir konsumentpriset 25 öre högre.
Staten skulle då i förväg veta ganska väl hur mycket drivmedelshandeln skulle ge i tillskott.
Flera hundra procent skatt och sedan moms på alltihop (även på skatten) är inte rimligt.

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Mercan har aldrig varit under litern. 1.5 är inte långt borta vid lite tryck på pedalen.
De här nyheterna hindrar mig dock inte om att drömma om att uppgradera till en Sklass.

Vem vill åka småbil :hihi

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
http://www.jet.se/prices/taxes.aspx

Jag anser fortfarande att bränsleskatten ej skall vara procentuell.
Bör istället anges i budgeten hur många kronor/euro/dollar per liter skattesatsen skall vara för perioden.
Om råvarupriset då går upp 25 öre, så blir konsumentpriset 25 öre högre.
Staten skulle då i förväg veta ganska väl hur mycket drivmedelshandeln skulle ge i tillskott.
Flera hundra procent skatt och sedan moms på alltihop (även på skatten) är inte rimligt.

Tack så mycket.

Och ja jag håller med dej. Moms är ju trots allt en skatt och att betala en skatt på skatten med redan skattade pengar är ju bara löjligt.

Jag funderar även på vad som skulle hända om nu hela sveriges befolkning bestämmer sej för att ställa bilen eller börja köra elbilar.

Det kommer ju fattas hur mycket pengar som helst för staten, pengar som kommer behöva tas från nått annat.

Ergo: det kommer alltid kosta som fan att köra bil. Vilket bränsle vi än kör på.
Hade staten haft ett ärligt intresse av att skatta för att rädda miljön så finns det storföretag dom kan lägga skatterna på istället. Jag kan garantera att varenda biltillverkare har minst 1 bil med annat bränslesystem som backup ifall nu miljömupparna skulle få igenom nån vansinnig lag i något land.

Det företag som INTE har en sådan bil kommer nämligen mycket snart hamna väldigt långt bakom konkurrenterna.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Inflation, bensinen ligger några ören över vad den borde /wrist

Julhandeln kommer slå rekord varje år samma med bensinen...

Ladda ner en inflations app och räkna lite så ser du att det stiger helt normalt i samma takt som vanligt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA