Bensinpriset det närmsta året?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Hej på er!

Ämnet har avhandlats en miljon gånger tidigare misstänker jag, men ändå.

Vad tror ni om bensinpriset det närmsta året?
Att det råder kaos i t ex Syrien, Iran och Irak driver givetvis upp priserna.
Och det verkar ju tyvärr inte lugna sig i mellanöstern, snarare är det väl så att vi ser en eskalation av våld och krig igen..

Detta påverkar såklart, men ändå så är det fortfarande en enorm procent av priset som är skatt och moms, och skatt på momsen, och sen är det ju moms på skatten osv osv osv.. Men det där vet vi alla vid det här laget.

Läste en artikel på AB nyss och där påstod de att priset stigit med 1,45kr sen årsskiftet.. Fortsätter det så, så kommer vi få pynta 20 kr/litern inom en väldigt snar framtid.

Vad tror ni, får vi se stegrande priser det närmsta året, eller tror ni att vi kommer se en sänkning?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte helt omöjligt att regeringen börjar fippla med skattebiten på bränslet när det blir så dyrt att det stryper samhället... Men det lär ju sitta hårt innan de börjar med det.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
16 spänn till sommaren lär man ju räkna med.

Även om jag avskyr den äckligt dyra soppan vi har så är jag mer orolig över de stigande försäkringspremierna:gnissla

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Jo, det lär ju fortsätta uppåt iaf. Jag finner det inte otroligt om 98 kostar närmare 17 spänn i tid till semestern.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
av hela bensinpriset nu så är 56% skatter, och dieseln 51% skatter... det är helt fuck'd up.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Perfekt för alliansen att lagom till valet 2014 utlova sänkt bensinskatt.

Det är något som oppositionen aldrig lär kunna möta i om att de är beroende av MP.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Det är säkert Bildt igen! Först ska man tjäna pengar på att utnyttja U-länders oljetillgång, sen ska man sälja det dyrt! :mad:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror inte vi kommer att se några tendenser till en sänkning innan sommaren med tanke på hur omvärlden ser ut för tillfället med olika orosmoln i horisonten. Tankar själv 98 oktan i alla mina fordon och Duccen är uteslutande snålast av dem. Bara att gilla läget och se till att få valuta för dropparna. Dieselpriset har är ju också rätt högt, så det är ingen som kommer undan. Det är väl nästan lönt att köra med E85 idag trots att de förbrukar mer? Men det är väl tack vara subventioner till största delen. De allra flesta jag känner som köpte etanolbilar har tankat 95 oktan. Frågan är om de de flesta med etanolbilar gör det.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
hade jag haft en privatbil hade jag gnällt 100ggr mer än nu. Har firmabil med gratis diesel och endast hojen som kostar soppa för mig så.. :) Tänker faktiskt inte på att soppan är dyr när jag tankar hojen, tänker mest att dessa pengar går ju till en rolig sak iaf så!:tungan

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Vad jag tror om bensinpriset? Min hoj drar 0,65 l/mil vid normalinspirerad körning. Jag kör c.a. 1500 mil hoj om året. 1kr dyrare soppa ger en kostnadsökning på c.a. 1000 kr/år Ingen katastrof. Ett skitbelopp bredvid försäkrings- däcks- och kaffekostnaderna, för att inte tala om bandagskostnaderna.

Jag tror faktiskt att jag har sparat mer på fallande däckspriser de senaste tre åren, än jag förlorat på stigande soppapris. Ett set dack kostar mig i dag vad ett bakdäck gjorde för tre år sedan, när kronan var en riktig bananvaluta.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ja, snart dags att fixa en e85-map till åtminstone bilen, ev hojen också.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Vad jag tror om bensinpriset? Min hoj drar 0,65 l/mil vid normalinspirerad körning. Jag kör c.a. 1500 mil hoj om året. 1kr dyrare soppa ger en kostnadsökning på c.a. 1000 kr/år Ingen katastrof. Ett skitbelopp bredvid försäkrings- däcks- och kaffekostnaderna, för att inte tala om bandagskostnaderna.

Jag tror faktiskt att jag har sparat mer på fallande däckspriser de senaste tre åren, än jag förlorat på stigande soppapris. Ett set dack kostar mig i dag vad ett bakdäck gjorde för tre år sedan, när kronan var en riktig bananvaluta.

Förra året kostade soppan c:a 13:-/L vid sommarens början, i år ser den ut att ligga på runt 16:-/L, jag får det till en ökning med 3:-/L, sen så kör inte alla enligt din tabell, vissa kör bil som kanske drar litern och kanske kör 2000mil per år.

Majoriteten av befolkningen kör ju faktiskt bil till vardags, det är rätt praktiskt eftersom de flesta handlar o hämtar ungar o har sig. Jag ser inte tusenlappar som skitbelopp och fortsätter det så här så kommer det snart bli en klassfråga att kunna ha råd att köra bil (bor i Stockholm och det ser ju inte ut att bli billigare att bo här heller :S)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Smäller Israel av några bomber snart mot Iran och deras kärnkraftverk som de så gärna verkar vilka göra, med vedergällning från Irans sida så kan priset på bensinen rusa iväg till över 20 kr/litern tror jag. Håller sig Israel sig lugn så blir det nog ändå 16-17 kr litern i sommar.

Att vi får se någon skattelättnad i Sverige den närmaste tiden kan vi glömma. Möjligtvis som valfläsk som senare inte kommer att hållas speciellt länge.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Mellanöstern är ju den eviga ursäkten så fort priserna på drivmedel höjs även om det på senare tid nått ut till allt fler att det är våra ack så kära folkvalda regeringar som ligger bakom problemet med skatt och moms och sedan skatt på hela kalaset igen.Om någon annan sysslat med detta som pågår just nu hade de förmodligen åkt dit för rent ocker.

Denna gången är det bla Iran som man siktat in sig på i jakten på hemliga vapen.Undrar om det är samma hemliga vapen som man startade krig med Irak för och som sedan aldrig hade existerat ha ha ... En ren parodi med andra ord där svenne fortfarande stillsamt knyter näven i byxfickan efter en arbetsdag i en tro att allt löser sig nog till det bästa ändå. Det gör det säkert .... om några hundra tusen år.

Och vad gör då vår regering i dessa stundande dagar åt eländet.Jo man dementerar på fullaste allvar att man har minsann inte under några omständigheter varit med på att bygga några vapenfabriker i Saudarabien.Där man nästa dag tar tillbaka detta förnekande och erkänner att man satsat på ett som det heter "stort misstag".Något man som sagt dagarna innan ljög folk rakt upp i ansiktet om.Tro f_n att en sådan ocker regering aldrig lär sänka några bensinpriser om de nu inte lyckas klara sig till nästa val förstås där de återigen lär lova guld och gröna skogar som vanligt.Tror knappast att Mony Python skulle lyckas framföra denna pågående parodi ett enda dugg bättre än vad nuvarande regering i landet gör. :crash

Last edited:

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
Ktm 690 smc
ja människor jag kom nyss från en 3.5 månader lång resa i asien där soppan låg på runt dollarn max för en liter! sen när jag rulla ut 690 och skulle göra första tankningen här 14.81kr!?!?! fåå heeeelvete sverige! inte nog med att det är dyrt nog att försöka äga en hoj nu ska jag bli tvungen att tanka den med spillolja från tankers!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Mellanöstern är ju den eviga ursäkten så fort priserna på drivmedel höjs även om det på senare tid nått ut till allt fler att det är våra ack så kära folkvalda regeringar som ligger bakom problemet med skatt och moms och sedan skatt på hela kalaset igen.Om någon annan sysslat med detta som pågår just nu hade de förmodligen åkt dit för rent ocker.

Denna gången är det bla Iran som man siktat in sig på i jakten på hemliga vapen.Undrar om det är samma hemliga vapen som man startade krig med Irak för och som sedan aldrig hade existerat ha ha ... En ren parodi med andra ord där svenne fortfarande stillsamt knyter näven i byxfickan efter en arbetsdag i en tro att allt löser sig nog till det bästa ändå. Det gör det säkert .... om några hundra tusen år.

Och vad gör då vår regering i dessa stundande dagar åt eländet.Jo man dementerar på fullaste allvar att man har minsann inte under några omständigheter varit med på att bygga några vapenfabriker i Saudarabien.Där man nästa dag tar tillbaka detta förnekande och erkänner att man satsat på ett som det heter "stort misstag".Något man som sagt dagarna innan ljög folk rakt upp i ansiktet om.Tro f_n att en sådan ocker regering aldrig lär sänka några bensinpriser om de nu inte lyckas klara sig till nästa val förstås där de återigen lär lova guld och gröna skogar som vanligt.Tror knappast att Mony Python skulle lyckas framföra denna pågående parodi ett enda dugg bättre än vad nuvarande regering i landet gör. :crash

Skatt och moms har vi ju på nästan allt vi köper i sverige och inte bara oljan så oavsett vara så blir det rätt mycket högre pris till konsumenten från själva varans grundpris.

Men skatten och momsen på oljan är ju hyffsat stabil ändå om man jämför hur oljan varirerar i pris på spotmarknaden.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Är inte bensinpriset i någon mån självreglerande också. Dvs går priset upp så sjunker efterfrågan något (konjukturen bromsas upp) och priset går då ner igen och vice versa.
Därför tror jag inte på några 20kr till sommaren. På sikt däremot så smyger det sig säkert uppåt. Vad ska vi tippa på... 20kr sommaren 2017?

//KaliZ

moddlaren

Guest
Ännu har inte bensinen nått sitt rätta värde,, vem klagar när personen går o köper ett flak öl a 15-17 spänn burken??

eller en cola på tappen för ca 16 spänn.
eller en redbull för dito pengar.
1 lite mjölk kostar nästan som bensin vem klagar??

Nej höj utav helvete så vägarna blir bilfria min hobby har jag råd med då jag ej dricker snusar eller röker:hihi

mvh

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Oljan har blivit ett handelsinstrument som gör den väldigt volatil. Minns ni hur den föll från ca 140 usd fatet ned till ca 30 usd på mycket kort tid.

Det är många amatörer som köper nu och för att tjäna pengar på dom så trycker man ned den i sinom tid.

Usd har givetvis en inverkan på priset och den börjar förmodligen stiga i värde när börserna börjar falla. Men tror man på stigande oljepriser köp olja på börsen och tjäna på uppgången.

Jag tror på stilla stående bensin priser eller något fallande i sommar

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...