Bensinpriset i Sverige och många håll i Europa

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Betalade 7.81 Rand per liter i Sydafrika för ca 2 veckor sedan. Det är löjligt dyrt med bensin här i Sverige och på de flesta håll i Europa. I Sydafrika var diesel ännu billigare. 1 liter Diesel kostade 7.50 Rand. 1 krona är lika med 0.96 Rand enligt DI:s lista över valutor. Omräknat i Svenska kronor är bränslet alltså ännu billigare.

Jag tycker att skatten på drivmedel i det här landet är på tog för högt. I miljöns namn kan politiker fortsätta att höja skatter och införa nya avgifter utan att folket knyter näven och säger att nu får det vara nog. MPs tvingade igenom en höjning av bensinskatten under en av de sista regeringsperioderna Socialdemokraterna hade. Folk svalde även det.

Bensinpriset består förutom råvarukostnaden av koldioxidskatt, energiskatt och moms. Bensinbolagets marginal är förhållandevis liten. Den stora vinnaren är staten.

Man har successivt höjt bensinskatten år efter år. 1991 kom skattereformen och bensinpriset steg med 25%. Man satte moms på bensinen utöver skatten. Själva råvarukostnaden är nog inte mer än 1/3 av priset vi betalar vid bensinpumpen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
1 krona är lika med 0.96 Rand enligt DI:s lista över valutor. Omräknat i Svenska kronor är bränslet alltså ännu billigare.

:va

Neeä?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det man kan vara säker på, är att ifall vi slutar köpa bensin och alkohol, kommer skatten att tas in på andra håll istället... jag börjar tröttna på högskattesystemen i väst.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
1 kr = 0.96 Rand. Räknar man om priset i Sydafrika till Svenska kronor betalar vi mindre än 7.81 för bensin resp 7.50 för diesel.

Måste ju vara tvärtom, får du inte en hel rand för 1kr så är svenska kronan MINDRE värd.

Enligt forex skulle bensinpriset i SEK bli 7,96/l.
Men dom snor ju en del av kursen

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det är för jävligt. Nästan så det är dags att dra upp näven ur fickan och dunka den i bordet och starta en Facebookgrupp så dom förstår hur arga vi är. Don't push it or we'll give you a war you won't believe.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Det är för jävligt. Nästan så det är dags att dra upp näven ur fickan och dunka den i bordet och starta en Facebookgrupp så dom förstår hur arga vi är. Don't push it or we'll give you a war you won't believe.

Finns redan, jag har tillsatt en utredning hurvida jag ska gå med i den eller inte :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det man kan vara säker på, är att ifall vi slutar köpa bensin och alkohol, kommer skatten att tas in på andra håll istället... jag börjar tröttna på högskattesystemen i väst.

Javisst, men ni glömmer att vi faktiskt får en massa för skattepengarna vi betalar in. Någonstans måste ju pengarna tas ifrån, eller hur?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen att jämföra med länder som Sydafrika som lider av enorm kriminalitet, låga löner och hög arbetslöshet är ju inte heller helt riktigt... om folk inte tjänar pengar kan man heller inte ta "normala" priser på bensin osv.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så här går det när man släpper in såna där förbannade miljömuppar och vänsterfascister inom politiken.
Den där satans ragatan i miljöpartiet menar på fullaste allvar att vi måste dra vårt strå till stacken genom straffskatter på drivmedel medan en normalt funtad person förstår att vi inte påverkar miljön genom vårt bilåkande i den mån att vi måste straffskatta det.
Någon borde istället straffknulla den förbannade miljömuppen och lära henne ett och ett annat om det verkliga livet utanför tullarna i Stockholm, stället där hela deras politik cirkulerar omkring.

Nej, förbjud miljöpartiet, vänsterpartiet och kristdemokraterna att ens vistas inom den svenska politiken så har vi KANSKE möjlighet att ge våra svenska medborgare ett drägligt liv. Och den nya politiken borde dessutom handla om just våra svenska medborgare först och främst, och inte hur mycket pengar vi ska skänka till agrokulturbönder i Estland via EU samt hur vi ska spendera pengar på utsläppsrätter och dylikt jävla påhitt.

Ja, självklart är jag bitter.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Nu lugnar du ner dig en aning. Jag tycker faktiskt vi ska vänta och se hur det utvecklas innan vi gör någonting vi kommer ångra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Måste ju vara tvärtom, får du inte en hel rand för 1kr så är svenska kronan MINDRE värd.

Enligt forex skulle bensinpriset i SEK bli 7,96/l.
Men dom snor ju en del av kursen

Använder du DI:s valutaomvandlare kommer du att se att bensinen respektive dieseln kostar 7,49 SEK och 7,19 SEK. Nu var det inte det väsentliga jag ville få fram. Du kan räkna med 1 SEK = 1 Rand om du vill. Det är ändå mycket mindre än vad vi betalar på många håll här i Europa.

Jag köper inte att man har absurt höga skatter bara för att lönerna är högra här än i t ex Sydafrika. Det är ett civiliserat land. Det haglar fördomar av folk som aldrig satt en fot där. Kan villigt erkänna att jag hade en hel del själv som krossades när jag klev av planet. Visst är det hög kriminalitet, men levnadsstandarden är minst lika bra som här i Sverige om man bortser från slumområdena. Vägarna håller betydligt högre kvalitet än här hemma. Bilparken är förhållandevis modern. Lyxbilar är ingen ovanlighet på vägarna. På många sätt och vis påminner Sydafrika en del om Sverige. Det är långa avstånd och ett glest befolkat land. Man är beroende av bil.

Jag kan köpa att man har höga skatter på bränsle i ett land som Danmark. Där finns ett väl utbyggda förbindelser mellan olika delar av landet som är rätt kompakt. Man kan lätt pendla med tåg till t ex Köpenhamn även om man bor flera mil utanför. Förutsättningarna för Sverige ser helt annorlunda ut.

Det är en gåta för mig hur el bilar ska kunna slå i vårt klimat. Alla som har en mobiltelefon vet batteriets energi tar slut betydligt tidigare när det utsätts för kyla vintertid. Märkligt att alla biljournalister inte tagit upp det faktumet när de skriver om framtidens bränsle.

Så länge det finns länder som har billigt bränsle dit det säljs miljoner bilar tror jag inte att tillverkarna kommer att på allvar satsa på alternativa bränslen. Den dagen de alternativa bränslena tar över kommer vi nog att se att det är ett nollsummespel för oss konsumenter. Man kommer att beskatta den energin på samma sätt som dagens bränsle. De blidkar oss med subventioner, men de kommer inte att vara för evigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är en gåta för mig hur el bilar ska kunna slå i vårt klimat. Alla som har en mobiltelefon vet batteriets energi tar slut betydligt tidigare när det utsätts för kyla vintertid. Märkligt att alla biljournalister inte tagit upp det faktumet när de skriver om framtidens bränsle.

Visserligen i Danmark, som förmodligen har haft en betydligt mildare vinter än norra Sverige, men ändå:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article742355.ece

Nästan en halvering av körsträckan för att det är kallt ute, vad dom menar med kallt framgår dock inte

manneman

Guest
Bränslecellsdrift bör nog vara melodin istället, de bör iaf klara kylan bättre.
Men visst vilket bilbolag i samarbete med oljebolagen stöttar en evighetsmaskin?

Vem minns inte GMs svarta får EV 1? http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Leta på filmen "Who killed the electric car." så har ni ett resultat som talar för sig självt.

Sorgligt & minst sagt bedrövligt...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Leta på filmen "Who killed the electric car." så har ni ett resultat som talar för sig självt.

sherlock.gif

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Men fortfarande, vi har ett utomordentligt drivmedel i dagsläget så om vi bara ser till att skjuta av/sparka idioterna som sätter alla straffskatter så är vi på grön kvist inom kort igen.

Merovingian

Guest
Om jag får låna er tid ett ögonblick och presentera lösningen på alla problem.

Steg 1: Avskaffa landsbygden och bunta ihop samtliga invånare i så kallade megacitys. Allt man som människa behöver finns innanför dessa murar inom skäligt avstånd, och man slipper således åka långa sträckor med bil.

Steg 2: Ersätt politiken och rättsväsendet med kvasimoraliska och tålamodskorta multitask-styrkor som sköter allt som har med lag, ordning, ekonomi och rättvisa att göra.
Jag utgår ifrån att Gunvald Gunners tar på sig grundandet av denna enhet.

504x_megacity1.jpg

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det intressanta i det hela är när Miljöpartiet satt i regeringen 2002-2006 lyckades dom göra en höjning på 20 öre vad jag känner till, då var dom flesta tidningar sura på detta, nu så här efter 4 år med en borgerlig regering har dom höjt bensinskatten med över 50 öre, dieselskatten ligger väl på en höjning av 70 öre och Centerpartiet lyckades få igenom att bensinskatten skall höjas varje år räknat till att valutan blir mindre värd plus att fordonskatterna har stigit :( Förövrigt har ingen tidning klagat på höjningarna vad jag känner till, bara konstaterat att dom skett och en hel del är starkt positiva till höjda bensinskatter :(

Förvrigt så tror jag det är i Kazakstan som du kan få 20 liter bensin för 2 kronor :tummenupp

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...