Bensinpriset i Sverige och många håll i Europa

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fick nog ut mer än du kan tro av landet under den korta vistelsen.

Sydafrika är ett civiliserat land, med stora sociala problem. Det finns en oerhörd fattigdom. Det finns där hela tiden i bakhuvudet. Kör man förbi kåkstäderna ser man att husen består plåtskjul. Om natten är de belysta med höga strålkastare. Det är all elektricitet de får.

Medellönen är väldigt låg. I en lokaltidning läste jag att det rör sig om ca 50 000 Rand per år. Du kan ha en heltidsanställd städerska för ca 4000 kr i månaden. Arbetskraft är med andra ord billig och konkurrensen om jobb är oerhört hård. Vill man som vit jobba inom stadsförvaltning kan man glömma det numera. Den politiska makten innehas av svarta. Jag kan tänka mig att den vita under och medelklassen fått det tuffare sedan apartheid avskaffades på arbetsmarknaden. Har man det gott ställt kan man leva ett fantastiskt liv nere i Sydafrika.

På grund av risken att bli utsatt för brott i hemmet skulle jag inte bosätta mig i Sydafrika om jag inte hade möjlighet bo på bra områden likt dem vi bodde i när vi var där. Säkerhet är inget man tummar på. I en kåkstad eller sämre område skulle man nog inte överleva särkilt länge som vit.

Jag hade inte kört mer bil om priset på bensin låg på samma nivå som i Sydafrika. Jag tror inte att folks transportvanor med bil har förändrats nämnvärt genom åren. De kör fram och tillbaka till jobbet, lämnar av barn på skola och dagis och kör dem på fritidsaktiviteter. Åker på semester och besöker släkt och vänner. Det enda som har hänt är att staten ökat sina inkomster när man ökat skatterna och lagt på moms. Om man minskat skatten eller tagit bort momsen hade folk haft mer pengar över till annat. Staten hade fått in sin moms ändå via konsumtionen. Köper folk sprit eller cigaretter för pengarna är det jackpot för staten.

Sover man på 5stjärniga hotell kan man inte bilda sig uppfattningen om hur de flesta i Sydafrika ha det.

De kanske går lite efter BNP med. Att det kostar 7,50spänn/litern betyder inte att de anser att det är billigt och kör nöjesrundor bara för att det är dyrare i EU.

Jag betalar hellre 20kr/litern än bor i ett land som Sydafrika där det kostar 7,50kr. För att man vistas där i 2 veckor och glider runt på safari och simmar med hajar och bara har det mysigt visar inte andra sidan av myntet direkt.
Testa att flytta dit 2 år och bosätt dig i vad som kan likna svenska motsvarigheten till miljonprogrammet. Ta sen dit din hoj och bilar och skriv gärna om hur mycket bättre det är där än i Sverige.

Hallå, de har inte ens lösgodis ju!!!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...