Bensinpriset i Sverige och många håll i Europa

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I vissa länder subventionerar man bensinen för medborgarna.

Jag har svårt att tro att medborgarna i vårt land är glada över höga skatter på bränsle. Vi är bara dåliga på att sätta ner foten.

Finns det någon statistik på hur mycket staten höjd skatten genom åren?

Det intressanta i det hela är när Miljöpartiet satt i regeringen 2002-2006 lyckades dom göra en höjning på 20 öre vad jag känner till, då var dom flesta tidningar sura på detta, nu så här efter 4 år med en borgerlig regering har dom höjt bensinskatten med över 50 öre, dieselskatten ligger väl på en höjning av 70 öre och Centerpartiet lyckades få igenom att bensinskatten skall höjas varje år räknat till att valutan blir mindre värd plus att fordonskatterna har stigit :( Förövrigt har ingen tidning klagat på höjningarna vad jag känner till, bara konstaterat att dom skett och en hel del är starkt positiva till höjda bensinskatter :(

Förvrigt så tror jag det är i Kazakstan som du kan få 20 liter bensin för 2 kronor :tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har svårt att tro att medborgarna i vårt land är glada över höga skatter på bränsle. Vi är bara dåliga på att sätta ner foten.

Europas gnälligaste land, Frankrike, nån som vet vad dom ger för en liter?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Om jag bara visste vad jag skulle göra så skulle jag göra det! Även om jag blir politiker kommer jag ej lyckas göra nåt åt saken så man blir bara förbannad.

Kommer nån med ett bra förslag så gör jag det, so tell me!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Europas gnälligaste land, Frankrike, nån som vet vad dom ger för en liter?

Faan, jag trodde Sverige var världsbäst på att gnälla. Stark 2:a då kanske? :D

Med dagens nivåer på bensin känns det ju inte som att en höjning på +50 öre spelar nån avgörande roll. Runt 25-30kr dyrare för full tank (bil), vad motsvarar det, en Expressen & en kaffe? Kör man 4000 mil/år är det +2000kr eller +167kr/mån. En bio+biogodis/månad med andra ord.

167kr/mån kanske är jättemycket pengar för somliga, men på ett sporthojforum där gemene man pyntar 15-30.000 kr/år bara i försäkring känns det som mycket väsen för ingenting. :rolleyes:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, vi hamnar inte alltid sist - I en undersökning jag läste för ett tag sedan angående hur förändringsbenägna människor var kom minsann både Bulgarien och Brasilien efter Sverige...;)

Magnif Bastard skrev:
Faan, jag trodde Sverige var världsbäst på att gnälla. Stark 2:a då kanske? :D...

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Med tanke på vad soppan kostat dom senaste åren och hur läget ser ut idag så är ett pris på 15.00-15.50kr/liter till våren/sommaren fullt realistiskt.

Tänk också på att priset / oljefat är väldigt lågt just nu jämnfört med före finanskrisen !

Jag tycker att vi ställer några traktorer och lastbilar på tvären på samtliga motorvägar tills fejkskatterna lyfts från fordonsbränslet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tänk också på att priset / oljefat är väldigt lågt just nu jämnfört med före finanskrisen !

Priset är väl på väg upp igen, samtidigt som kronan stärks i förhållande till Dollar och Euro. Det brukar jämna ut sig. Har man maximal otur där kronan tappar värdet mot handelsvalutorna samtidigt som råvarupriset går upp kan priset på bränsle mycket väl sticka iväg från nuvarande nivåer.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Njae, vi hamnar inte alltid sist - I en undersökning jag läste för ett tag sedan angående hur förändringsbenägna människor var kom minsann både Bulgarien och Brasilien efter Sverige...;)

:rofl Äntligen lite positiv läsning i tråden!

Priset är väl på väg upp igen, samtidigt som kronan stärks i förhållande till Dollar och Euro. Det brukar jämna ut sig. Har man maximal otur där kronan tappar värdet mot handelsvalutorna samtidigt som råvarupriset går upp kan priset på bränsle mycket väl sticka iväg från nuvarande nivåer.

Ja ok, det förhållandet är jag med på. Det förhållande jag däremot inte fattar är att drivmedelspriserna skjuter i höjden inför varje industrisemester, oavsett råoljepris eller kronförändring :D Eller, ok då - det är väl som flygpriserna inför påsken ungefär. :rolleyes:

Miljöpartiet är värre än Sossepartiet iaf.

Det är hårfint :monasahlin :brinnerup

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Något måste staten få in sina pengar på. Drivmedel är bra att beskatta ordentligt. Där kan man påverka hur mycket man betalar genom val av fordon eller körsträcka. Alternativet är beskattning av inkomster eller andra tillgångar. Då kan de flesta inte påverka sin skatt alls.

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Man kan ju hoppas att framtidens el-bilar gör att efterfrågan på bensinen minskar och priset sjunker. Men då kanske skatten höjs för att skynda på försäljningen av el-fordon. Ser mörkt ut, det är illa att skatten smyghöjs så smått hela tiden :huvet

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är ju inte direkt blyfri 98 vi talar då.
Du får i det fallet vara glad om det inte är kvistar i bensinen.

Underskatta inte andra länder, det är dessa länder vi får oljan ifrån, det är inte direkt som en hede har en spade och gräver tills han hittat olja och fyller några hinkar med som sedan hälls genom en sil och så blir det bensin. Förövrigt tror jag det är lite knepigt att hitta kvistar i kazakstan då det är ett öken- och bergsland......... :tungan Tror faktiskt att våra motorer skulle må bättre av detta bränsle än vårat då det är fullproppat med tillsatser.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Ja, självklart är jag bitter.

En annan kul detalj är att cirka 9% av energin (el, fjärrvärme etc) som används i t.ex. västernorrland är hushåll. Resten är affärer, kontor och industrier.

Ändå går jorden under om vi glömmer släcka lyset när vi åker hemifrån...

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Gläd er åt det lilla positiva där är. När såssarna regerade låg Sverige i Europatoppen vad gäller bensinpris. De senaste såssefria åren har åtminstone några länder i Europa fått priser som övertiger det svenska, trots att detta ökat under perioden.:)

Med andra ord, det finns de som har det jävligare än vi, åtminstone i absoluta tal. Men det kommer Måna och hennes miljömuppolare att ändra på i höst med tillämpning av sin egen fina rättviseprincip. Alla skall ha det lika dåligt, alltså höjer vi skatten på drivmedel till europeisk toppnivå. Solidaritet kallas det...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Undrar om jag är den ende på sporthoj.com som är FÖR höjda drivmedelsskatter? :confused: :va

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Sover man på 5stjärniga hotell kan man inte bilda sig uppfattningen om hur de flesta i Sydafrika ha det.

De kanske går lite efter BNP med. Att det kostar 7,50spänn/litern betyder inte att de anser att det är billigt och kör nöjesrundor bara för att det är dyrare i EU.

Jag betalar hellre 20kr/litern än bor i ett land som Sydafrika där det kostar 7,50kr. För att man vistas där i 2 veckor och glider runt på safari och simmar med hajar och bara har det mysigt visar inte andra sidan av myntet direkt.
Testa att flytta dit 2 år och bosätt dig i vad som kan likna svenska motsvarigheten till miljonprogrammet. Ta sen dit din hoj och bilar och skriv gärna om hur mycket bättre det är där än i Sverige.

Hallå, de har inte ens lösgodis ju!!!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...