Bensinpriset sjunker och det myglas.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Gick till jobbet häromdan, på en mack stod det att soppan kosta 9:85 (har jag för mej ganska exakt).
Snyggt, ganska billigt nu ju!
På väg hem senare på kvällen kosta soppan på samma mack 11:50 nånting, rätt bra höjning på 12 timmar.
Det va inte bara en engångsföreteelse, priserna har värdlens bergochdalbana här i Norge verkar det som!

Är det så att macken köper in säg 10 kubik soppa för ett fast pris eller hur funkar det?
Om dom nu köper in soppan för 10kr litern och priset sen stiger till 12 kr litern så borde dom ju göra vinst. Givetvis inte 2kr litern, får väl räkna bort skatter o skit men nåt i den stilen...
Hur funkar det?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Halogen skrev:
När vi nu pratar bensinpris skulle jag vilja be folk läsa detta också. Kommentera gärna.

Den minskade produktkostnaden äts alltså upp av en högre skattesats.

Jaha... De va ju trist.... :tungan

mjukis skrev:
Gick till jobbet häromdan, på en mack stod det att soppan kosta 9:85 (har jag för mej ganska exakt).
Snyggt, ganska billigt nu ju!
På väg hem senare på kvällen kosta soppan på samma mack 11:50 nånting, rätt bra höjning på 12 timmar.
Det va inte bara en engångsföreteelse, priserna har värdlens bergochdalbana här i Norge verkar det som!

Är det så att macken köper in säg 10 kubik soppa för ett fast pris eller hur funkar det?
Om dom nu köper in soppan för 10kr litern och priset sen stiger till 12 kr litern så borde dom ju göra vinst. Givetvis inte 2kr litern, får väl räkna bort skatter o skit men nåt i den stilen...
Hur funkar det?

När det blåste runt New Orleans här senast så höjde bolagen priset innan de gjort slut på den bensin de redan hade i lager. Olagligt här iaf sägs det, men inte så mycket att tjafsa om när man måste tanka för att fly stormen.

Hursomhelst så gjorde de garanterat en hyffsad vinst på ovädret, iom att många säkerligen inte gjorde slut på sitt lager innan priset sjönk igen och således inte behövde känna av någon brist.

Bifogat

• xchart37.png
    xchart37.png
    17.8 KB · Visningar: 44

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Martin skrev:
Alltså har du inget vettigare att tillföra än det där kan du väl strunta i att skriva, eller?
Ignore funktionen fungerar.
Men det kommer stå så här precis överallt i forumet: Det här inlägget är gömt därför att Markus är på din ignoreralista.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Martin skrev:
Alltså har du inget vettigare att tillföra än det där kan du väl strunta i att skriva, eller?

Trodde att du som vanligtvis har viss självdistans skulle uppfatta dels det något paradoxala i att du stavar fel samtidigt som du läxar upp någon beträffande hur det förhåller sig och även att du inte skulle bli allt för sårad då jag kastade in en liten mys-smiley. Jag ska låta bli att retas eller skoja med dig framöver.

:hej

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Markus skrev:
Trodde att du som vanligtvis har viss självdistans skulle uppfatta dels det något paradoxala i att du stavar fel samtidigt som du läxar upp någon beträffande hur det förhåller sig och även att du inte skulle bli allt för sårad då jag kastade in en liten mys-smiley. Jag ska låta bli att retas eller skoja med dig framöver.

:hej
Hörrö du, det var inte roligt :mad:

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Man skulle köpt upp ett par miljarder kubik 1988, för 6,5kr litern, sedan sålt iväg idag för en 9kr ..även om du betalar 2miljarder i förvaring och kostnad etc, så hade man tjänat minst 500 miljoner
:huvet

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Lugn skrev:
Den minskade produktkostnaden äts alltså upp av en högre skattesats.

Jaha... De va ju trist.... :tungan

Dels det, plus minskade marginaler. Det som även framkommer är ju att den faktiska höjningen av priset sedan 1980 egentligen är ganska liten. Nu är visserligen inte år 2005 med, och det är synd. Det känns som att priserna sprungit iväg en del bara under detta året. Är det föresten någon som vet varför oljan var så dyr i början av åttiotalet? Iran-Irakkriget?

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
Starstriker skrev:
Men hörnini gnällspikar. Ta och bunkra upp ordentligt nu under vintern då så att ni har till sommaren! Fyll alla gamla saft-,sprit- och PET flaskor! Kanske har ni ett gammalt badkar som står och skräpar någonstans? Fyll det också vetja!

Precis min tanke! Bunkra upp för fan... Fast överdriv inte, vem vet, det kanske är påväg ner? Då blir man ju lite sur om man har köpt 200 liter dyrare än nödvändigt :tungan

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Halogen skrev:
När vi nu pratar bensinpris skulle jag vilja be folk läsa detta också. Kommentera gärna.

Tänk också på att den svenska kronan har gåt bergochdalbana de senaste 25 åren. Med värde minskning och ökning och inflationen och den rörliga räntan och och... Massa andra konstiga ord. Men det förendrar inte faktumet att stor del av bensinpriset är skatt och att jag är fattig. Nu har snart bensinen kryppa under 11 kr litern. Vet inte om jag ska skratta eller gråtta eller spräna riksdagshuset. :huvet

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Halogen skrev:
Är det föresten någon som vet varför oljan var så dyr i början av åttiotalet? Iran-Irakkriget?

"1979-1980 var det dags för nästa oljeprischock. Ayatalloh Ruhollah Khomeini jagade den persiska schahen på flykten och revolutionen var ett faktum i Iran. Iraks president försökte utnyttja situationen och anföll sin försvagade granne. Oljeproduktion föll i båda länderna. Samtidigt gjorde Saudiarabien en allvarlig missbedömning av oljeprisets utveckling och skar ned produktionen i stället för att kompensera krigsbortfallet med ökad produktion"

Saxat från di.se

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Att jag inte hittat denna innan, statistik över månadspriserna i Sverige. Också detta från SPI. Verkar som om priserna inte alls gått ner sen semestern, tvärtom. Något jag undrar lite över är hur skatten kan vara olika från månad till månad, jag trodde sånt bestämdes på årsbasis, eller kvartalsbasis åtminstone. :va

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Halogen skrev:
Något jag undrar lite över är hur skatten kan vara olika från månad till månad, jag trodde sånt bestämdes på årsbasis, eller kvartalsbasis åtminstone. :va

Skatten är procentuell...

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
General E skrev:
Jämför skatten med produktkostnad. Hög kostn -> hög skatt.

Det måste vara så det funkar va? Skatt och moms på produktkostnaden eller något. För övrigt tycker jag det är lite oroande att produktkostnaden har rasat iväg såpass under bara de senaste månaderna, över 4 spänn nu. :3freak

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Kör på E85 och blås staten på skattepengar, det gör jag.
Men jag har tvingats att blanda ut den med *brrrr...* Bensin till vintern.
(vet att det är typ 13% bensin i från början)

IronMike

Guest
enduroemil skrev:
Den mesta nöjes åkningen försviner. Detta gör att det går åt mindre bensin i det svenska samhället.
Min nöjeskörning har nyss börjat :banana ..jag är ari vatanen, i varje kurva

:tungan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...