Berik och Arlen Ness skinnställ = dålig kvalitet?

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -00
Jag har varit till Lelles och tittat på nya skinnställ. Enligt ett par ur personalen där ska man inte köpa Berik eller Arlen Ness då de har sämre kvalitet och sitter sämre. De vill att man ska köpa andra ställ, t.ex. Alpinestars eller Dainese.

När man tittar på ställen visar de på t.ex. skydden som verkar sitta med kardborre att de flyttar sig, m.m. Såvitt jag vet ska ju skinnställen sitta så tight som en andra hud, eller? Hur ska då skydden kunna flytta sig?

Är det så att de har sämre kvalitet eller pratar de strunt? De är i alla fall riktigt snygga... :)

/Hanlotta

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Hanlotta skrev:
2445219 Jag har varit till Lelles och tittat på nya skinnställ. Enligt ett par ur personalen där ska man inte köpa Berik eller Arlen Ness då de har sämre kvalitet och sitter sämre. De vill att man ska köpa andra ställ, t.ex. Alpinestars eller Dainese.

När man tittar på ställen visar de på t.ex. skydden som verkar sitta med kardborre att de flyttar sig, m.m. Såvitt jag vet ska ju skinnställen sitta så tight som en andra hud, eller? Hur ska då skydden kunna flytta sig?

Är det så att de har sämre kvalitet eller pratar de strunt? De är i alla fall riktigt snygga... :)

/Hanlotta

Jag har iofs inte vurpat i mitt Arlen Ness... än.
men hitills tycker jag det varit kanon.
fick byta dragkedja denna säsongen. men det var ett vanligt problem för några år sedan. det är åtgärdat på dom nya ställen.
jag har inga problem med passformen på det.
men det är ju olika mellan kroppar också.
Dainese har kanske en bättre passform än berik... på just DIN kropp.

prova dig fram och skaffa en egen uppfattning.
om det är som dom säger att skydden flyttar sig när du har det på dig... titta på något annat då.
jag har ialllfall inte haft några problem med mitt på 4 säsonger. utom dragkedjan då.

//Droopfy

Dominator-Rocks

Guest
:felämne

:rofl Jag såg en kille i ett Arlen ness häromdagen flashigt som fan ricktigt snyggt ,hade vart bra om killen hade haft 30kg muskler till bara :rofl :rofl

Stället satt som en jävla flanellpyajamas fy faan vad jag skratta ! :rofl

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Dainese är nog bättre än Berik och A-N men till saken hör att Lelles köper in Dainese direkt från fabriken och har därför garanterat bättre marginaler på dem än på andra märken.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Ja dom är jättedåliga, det är därför många i MotoGP och Superbike kör med Arlen Ness och Berik:rolleyes:

Om skydden flyttar sig beror det oftast på att man har för stort ställ.
Jag är 190 cm 105 kg och har nyaste Arlen Ness 3216 storlek 56. Sitter perfekt som ett korvskinn.

Last edited:

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Dem säger nog bara att dom har sämre kvalitet för att dem är billigare! Det körs MotoGP med Berik. Jag har hört många som säger att Berik och Arlen Ness har lika bra kvalitet som Alpinestars mfl fast är mycket billigere!

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fråga vad dom har för vinstmarginal på de olika märkena :)

Klart de dom bara tjänar 10% på är sämre än de som dom tjänar 35% på :)

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
Joockey skrev:
2445240 Dem säger nog bara att dom har sämre kvalitet för att dem är billigare! Det körs MotoGP med Berik. Jag har hört många som säger att Berik och Arlen Ness har lika bra kvalitet som Alpinestars mfl fast är mycket billigere!

Håller fullständigt med!! o de är ju klarat att säljaren vill att folk ska köpa dom dyrare ställen, tjänar väl mer på dom..

gör som ja importa ett ställ från tyskland smidigt o bra o fick de ja ville ha för en vettig penning!!
:yoparty

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Köpte mig ett Berik 3214 från fc-moto.de i somras. En sömn gick upp.. Ingen fara på taket, men har inte haft andra problem:)

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
TheBat skrev:
2445250 Håller fullständigt med!! o de är ju klarat att säljaren vill att folk ska köpa dom dyrare ställen, tjänar väl mer på dom..

gör som ja importa ett ställ från tyskland smidigt o bra o fick de ja ville ha för en vettig penning!!

Precis! Prova ut ett bra och beställ från tyskland! KAn rekomendera fc-moto.de. Fick mina grejer 4 dagar efter beställning!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
GARAGERÄV skrev:
2445264 Jepp! Importera mer så blir det snart ännu dyrare att handla tillbehör i.... Sverige.

Du får det att låta som ett problem. :va

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
GARAGERÄV skrev:
2445264 Jepp! Importera mer så blir det snart ännu dyrare att handla tillbehör i.... Sverige.

de kanse de blir men iinte än på ett tag, lev för dagen man kanske inte överlever den..

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag klotade duktigt med mitt A N ställ, inte flyttade sig några skydd. Den satt som den skulle och räddade mig ifrån skador Lite öm i min gluteus Maximus ( arshelet ) då jag landade på den men för det hjälper inga ställ i världen. Så det enda som blev var skrap märken, inköp av nya kallingar ;-) av blotta förskräckelsen ( Eller ändan i förskräckelsen hur men vill vrida det, HAHA). Skämten åt sidan A-N stället räddade min butt, Armbågar och rygg och det är nog mera försäljnings snack som sagts tidigare med vinster osv. Jag tycker att stället ska sitta bra först å främst sen kan man se vilket märke det blev.
Hade´ å gonatt
Tidig morgon imorrn´med Moto GP...

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Fela mig om jag har rätt men visst äre känguruskinn i AN-ställen? Det ska väl vara tåligare än vanligt läder?

Sen är det ju så att Arlen Ness är ju en MC-stilguru-byggamoppe-kille (alltså karln finns på riktigt, irl :)) som startat ett eget märke, så jag kan tänka mig att de saltar notan lite på de dära ställen. Hans namn är väl ett starkt varumärke i sig. Deras varumärke är väl inriktat mot den, ska vi säga, välbärgade delen am marknaden. Eller den del av marknaden som gärna betalar lite extra för ett exklusivare märke. Typ som Duccar vad gäller motorcyklar.

Men jag kanske har fel.

Därmed inte sagt att de göra dåliga (eller bra) skinnställ.

Edit:
DSC00086-Arlen%20600.jpg

Har har vi hnm med en v hans egenbyggda hojar.

Last edited:

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Jag var till Lelles i somras och kollade på ett nytt skinnställ. Dom enda ställen som försäljaren plockade fram var Daineseställ. Även fast dom har andra märken oxå. Och inget av alla dom jag provade satt bra. Mitt förra ställ var ett Dainese. Och det satt illa.
Köpte mig sen ett Berik helställ. Som sitter perfekt! :tummenupp
Jag har använt det lika många gånger som mitt Daineseställ nu. Och det har inte gått sönder än. Däremot gick det andra stället sönder två gånger... :näsblod

// Lena

GARAGERÄV

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Varierar
Ja alla behöver vi väl handla något i en hojbutik någon gång eller?
Och för att fortsätta på ämnet,
Arlen Ness ställen håller väl lika hög kvalitet som alla andra ställ.
Lär väl komma från samma fabrik i Taiwan eller Korea som alla andra märken.
Köp det du gillar utseendet på och det som sitter bäst!
Sitter det bra så handla!

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Jag klotade i mitt A-N ställ förra sommaren, det gick ca 160-180 på Åsen sen voltade och gled jag i nästan 100 meter på asfalten!:näsblod
Inte en skråma på kroppen:)
För övrigt så satt stället kanon och var riktigt snyggt:tummenupp

Nu har jag en jättepyjamas från A-star som sitter sådär:mad: fast jag låtigt sy in det på bredden!

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -00
stefur skrev:
2445238 Ja dom är jättedåliga, det är därför många i MotoGP och Superbike kör med Arlen Ness och Berik:rolleyes:

Om skydden flyttar sig beror det oftast på att man har för stort ställ.
Jag är 190 cm 105 kg och har nyaste Arlen Ness 3216 storlek 56. Sitter perfekt som ett korvskinn.

Av era svar kan jag misstänka att jag var lite otydlig... :)

Jag menar inte att skydden flyttar sig när man har det på sig, utan att försäljaren tar i knäskyddet när stället hänger på galgen och visar hur dåligt skydden sitter. :rolleyes:

Mina egna missstankar är ju att deras vinstmarginaler är bättre med de dyrare ställen, precis som några av er säger.

/Hanlotta

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Smällde ordentligt i ett Arlen Ness och fick inte ett skrapsår, stället var en bidragande faktor till att jag överlevde. Så Arlen Ness är bra grejer

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln