Berik och Arlen Ness skinnställ = dålig kvalitet?

Böjne

Helt fantastiskt stark
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Ducati
Har kört i ArlenNess ett par säsonger nu och mina puckar har inte trillat av eller flyttat på sej trots asfaltskontakt i kurvorna. :)
Jag trivs som fan i det.
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Rash skrev:
2445258 Köpte mig ett Berik 3214 från fc-moto.de i somras. En sömn gick upp.. Ingen fara på taket, men har inte haft andra problem:)

Det har gått upp en söm på mitt också, sen så har bokstäverna vid kragen börjat falla av.:gnissla
Nästa gång jag köper ett nytt ställ blir det nog inte Berik.:galen
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har provvurpat ett Arlen Ness-ställ. Det funkade utmärkt. Dragkedjan pajade rätt snart efter inköp dock, så budgetera in ett dragkedjebyte om du köper ett AN.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag har vurptestat mitt AN två gånger, bäge gångerna i hyffsad hastighet på bana. INga sömmar som gått upp, ingenting. Skrapmärken och så, men annars inget.

Bara att köpa. Jag har kängruskinnet.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hanlotta skrev:
2445219Är det så att de har sämre kvalitet eller pratar de strunt? De är i alla fall riktigt snygga... :)

/Hanlotta

Två påsar skitsnack. Berik och Arlen Ness är inte sämre än Dainese. Har hört motsatsen däremot.

Har gått i spenaten två gånger med mina Berik-byxor utan minsta skråma på dem efter att jag tvättade dem. Jackan kör jag med Arlen Ness - mest för att den är så jäkla snygg och även den är självklart vurptestad (obviously :näsblod) och ja, den fick två små repor på ryggen, inget som syns efter man smörjt in den.

Till nästa år ska jag köpa helställ och Berik är givet. Snyggast, sitter bäst och efter att ha sett Nakano gå i däck i 300 km/h med sitt Arlen Ness-ställ är jag rätt säker på att det håller. (Berik tillverkar både A-N och sitt eget märke).
 

Candy

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
916, Mille & R1
Någon som vet nån som säljer Berik i stockholm eller i närheten? Tänkte köpa från fc-moto, men man vill ju prova först. Varken ava eller mc-varuhuset har några hemma. Lelles?
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Har ett AN delat ställ, sitter skitfint och kvalitén kan jag inte klaga på!
 

kingpin2

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Fagersta
Hoj
Triumph Daytona 675-07
Snälla köp inte Berik!

Jag har ett och tycker det är kanon , men det är tråkigt om flera ska ha sådana ställ så jag tycker ni ska betala extra för era märken (da,ap):tummenupp
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
t-rex skrev:
2445717 Jag har vurptestat mitt AN två gånger, bäge gångerna i hyffsad hastighet på bana. INga sömmar som gått upp, ingenting. Skrapmärken och så, men annars inget.

Bara att köpa. Jag har kängruskinnet.

Samma här. Har vart i backen två ggr med mitt AN i farter nära hundra och det håller än.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Neutral skrev:
2445237 Dainese är nog bättre än Berik och A-N men till saken hör att Lelles köper in Dainese direkt från fabriken och har därför garanterat bättre marginaler på dem än på andra märken.

Dainese (och jag misstänker att de flesta tillverkare fungerar på samma sätt) har lågpristillverkningar i lågprisländer av deras billigare skinnställ, medan deras bättre och dyrare tillverkas i Italien med fler sömmar och bättre råmaterial.

Går därför inte att jämföra tillverkare rakt av, utan då får man nog se närmare på specifika modeller.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
jP skrev:
2445959 Dainese (och jag misstänker att de flesta tillverkare fungerar på samma sätt) har lågpristillverkningar i lågprisländer av deras billigare skinnställ, medan deras bättre och dyrare tillverkas i Italien med fler sömmar och bättre råmaterial.

Går därför inte att jämföra tillverkare rakt av, utan då får man nog se närmare på specifika modeller.

Jag tror Neutral menade att Lelles köper sina Dainese-ställ direkt från Dainese medan övriga ställ går genom grossist. Vilket innebär att de kan hålla samma priser som alla andra på Dainese men få bra mycket mer vinst för dem - alltså säljer de hellre Dainese än andra märken eftersom de tjänar mer pengar på dem. Illa dock att de ska smutskasta andra märken för att få sälja...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
stefur skrev:
2445238 Ja dom är jättedåliga, det är därför många i MotoGP och Superbike kör med Arlen Ness och Berik:rolleyes:
Precis! Det är smarta killar som vet vad som krävs. De har också varit inne på Lelles men genomskådat bluffen och köpt sig rejäla Berik och AN-ställ. Det finns såna som påstår att de får sina ställ specialgjorda, efter mått och allt, men det ska ni inte tro på. Lelles säljer skitmånga ställ till MotoGP- och WSBK-förare. Det har jag hört av jättemånga.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Så här är det med mina erfarenheter. Då jag testat flera märkan, hadde vissa av dessa skydd som inte satt fast så att säga. detta märktes då man skule ta på sig stället, detn hände att skydden vek sig, eller la sig lite konstig. Ganska irriterande...

Så jag köpte mig ett dainese ställ ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jP skrev:
2445959 Dainese (och jag misstänker att de flesta tillverkare fungerar på samma sätt) har lågpristillverkningar i lågprisländer av deras billigare skinnställ, medan deras bättre och dyrare tillverkas i Italien med fler sömmar och bättre råmaterial.

Går därför inte att jämföra tillverkare rakt av, utan då får man nog se närmare på specifika modeller.

Helt rätt dainese och alla andra tom svenska halvarssons har skinställstillverkning i asien för de billigare ställen då det är bara att inse att du kan inte ha en italiensk sömmerska med avtalsenlig lön att sy ihop ett skinställ som kostar 6000 i konsumentledet.

Titta därför inte på märket utan gå och känn och vänd på stället, hur många sömmar är där? Är sömmarna vettigt placerade? Är skinnet tjockt på "rätt ställen"? osv.....
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Zee skrev:
2445310 Fela mig om jag har rätt men visst äre känguruskinn i AN-ställen? Det ska väl vara tåligare än vanligt läder?

Sen är det ju så att Arlen Ness är ju en MC-stilguru-byggamoppe-kille (alltså karln finns på riktigt, irl :)) som startat ett eget märke, så jag kan tänka mig att de saltar notan lite på de dära ställen. Hans namn är väl ett starkt varumärke i sig. Deras varumärke är väl inriktat mot den, ska vi säga, välbärgade delen am marknaden. Eller den del av marknaden som gärna betalar lite extra för ett exklusivare märke. Typ som Duccar vad gäller motorcyklar.

Men jag kanske har fel.

Därmed inte sagt att de göra dåliga (eller bra) skinnställ.

Vill inte vara petig, men A-N och Berik ägs utav samma fabrikör och sys om jag inte minns fel i asien som de flesta andra. Dessutom så har gubben Arlen inget med skinnen Arlen att göra egentligen utan har bara sålt sitt namn som ett varumärke... :tummenupp
 

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 996S -01
Hanlotta skrev:
2445219 Jag har varit till Lelles och tittat på nya skinnställ. Enligt ett par ur personalen där ska man inte köpa Berik eller Arlen Ness då de har sämre kvalitet och sitter sämre. De vill att man ska köpa andra ställ, t.ex. Alpinestars eller Dainese.

När man tittar på ställen visar de på t.ex. skydden som verkar sitta med kardborre att de flyttar sig, m.m. Såvitt jag vet ska ju skinnställen sitta så tight som en andra hud, eller? Hur ska då skydden kunna flytta sig?

Är det så att de har sämre kvalitet eller pratar de strunt? De är i alla fall riktigt snygga... :)

/Hanlotta

Intressant för jag tycker att det nästan är tvärt om....

Kraschade med ett Arlen Ness ställ, där jag gick med höger axel före i asfalten i ca 70km.... axelskyddet fördelade smällen så jag fick bara lite blåmärken på överarmen. Sedan på höftbenet, som fick nästa smäll, där Ness ställen har rejäl vadering slog det hål på kardborrebandet till ryggskyddet också där blev det bara ett litet blåmärke.
Helt otroligt, cykeln blev helkass.

Så nu är jag ute och letar nytt ställ....och Dainese har ju knappt något skydd på höften. Vill jag inte ha!
Alpinestar, iallafall de jag provade, hade axelskyddet sittande med kardborre inne i jackan och de skavde av sjutton.

Nej, det blir nog ett Arlen Ness igen
:tummenupp
 

DallasDahlin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Rs 125
vad hete Lelles hemsida? hade tänkt Åå se om man kunnde beställa ett par Arlen Ness handskar där!:D :tungan
 

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Va in på lelles för att handla hjälm och prata med en riktigt riktigt bra försäljare där. Han undra lite vad jag hade för skinnställ och jag berätta att jag köpte ett begagnat berik skinnställ som knappt va använt, då sa han att det va ett riktigt bra ställ för dem pengarna. Vet tyvärr inte vad säljaren hette men riktigt shysst va han och gav riktigt bra rabbat till mig på hjälmen! trots att det va första gången jag va inne och köpte något.

Kan ju vara så att säljaren du pratat är väldigt penga k*t och vill sälja på dig dyra saker för att få mer flis :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top