Besiktade min MC = underkänd !

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kanske läge att läsa igenom instruktionsboken😉 Sen skulle jag köpa en Haynes eller Clymer bok till hojen det hjälper mycket, ännu bättre är om man kan hitta en Honda shop manual till CBX

Jag skulle vara skruva ner tomgången då jag varmkört hojen och se vad som händer. Det är ju bara att skruva tillbaka om det inte funkar. Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång

Det finns ett fulknep för att fixa läckaget gaffeln för att klara besiktningen och den blir då minst olämplig för en thailänska på 46 kg men det är ju nåt som jag inte rekommenderar. Köp en sats med skrapringar, packboxar och bussningar https://www.ebay.com/itm/283855307900?itmmeta=01HWW6VZ18P5C9X4YS9DVVRBHT&hash=item421718447c:g:iLMAAOSwljFd5Vvs&itmprp=enc:AQAJAAAA0DRhwMnQhMBpJeTePf1JgYV4cAw/4WOoZEGlzAAhHp7/y7rd/8m4NUi99n7E9rmiko27P8HIVyQ4MxzfQlUY0ZgBw0gE8H1dz6o2noyi8a12E0MZqZWPpYFSOk6LFS6iPWcnsQsXOqyP3gE0454NNzp6euaB0jLr4KDO+PzLOpNRwg3pEsvewVBwcSFNoHt6zPLCVvMYRObPTKd8SVaR6Xf0ABrKjbIKmT+xV/AjqUzpEOERTwLCEudBjGzkStHXoxdtqCiOwbmghFkpfwUi2lA=|tkp:Bk9SR9jw74bnYw sen är det "bara" att ta i sär gaffeln enligt boken du vid detta laget köpt.

Sen fixar du till blinkers och sånt ordentligt på en gång innan du gör ombesiktningen. Köp nån billig blinkers med vanlig glödlampa för enkelhetens skull för ska du byta till LED blir det tjorv med att tjorva med motstånd eller byta relä och det ska in dioder till kontrollampan.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Kanske läge att läsa igenom instruktionsboken😉 Sen skulle jag köpa en Haynes eller Clymer bok till hojen det hjälper mycket, ännu bättre är om man kan hitta en Honda shop manual till CBX

Jag skulle vara skruva ner tomgången då jag varmkört hojen och se vad som händer. Det är ju bara att skruva tillbaka om det inte funkar. Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång

Det finns ett fulknep för att fixa läckaget gaffeln för att klara besiktningen och den blir då minst olämplig för en thailänska på 46 kg men det är ju nåt som jag inte rekommenderar. Köp en sats med skrapringar, packboxar och bussningar https://www.ebay.com/itm/283855307900?itmmeta=01HWW6VZ18P5C9X4YS9DVVRBHT&hash=item421718447c:g:iLMAAOSwljFd5Vvs&itmprp=enc:AQAJAAAA0DRhwMnQhMBpJeTePf1JgYV4cAw/4WOoZEGlzAAhHp7/y7rd/8m4NUi99n7E9rmiko27P8HIVyQ4MxzfQlUY0ZgBw0gE8H1dz6o2noyi8a12E0MZqZWPpYFSOk6LFS6iPWcnsQsXOqyP3gE0454NNzp6euaB0jLr4KDO+PzLOpNRwg3pEsvewVBwcSFNoHt6zPLCVvMYRObPTKd8SVaR6Xf0ABrKjbIKmT+xV/AjqUzpEOERTwLCEudBjGzkStHXoxdtqCiOwbmghFkpfwUi2lA=|tkp:Bk9SR9jw74bnYw sen är det "bara" att ta i sär gaffeln enligt boken du vid detta laget köpt.

Sen fixar du till blinkers och sånt ordentligt på en gång innan du gör ombesiktningen. Köp nån billig blinkers med vanlig glödlampa för enkelhetens skull för ska du byta till LED blir det tjorv med att tjorva med motstånd eller byta relä och det ska in dioder till kontrollampan.
vad är "Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång" Dessa sitter inne i förgasarna antar jag?
jo jag har funderat på fultäta, en granne nämnde detta, men nä, jag vill ha det fixat riktigt, köra mc är redan ganska farligt som det är
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
View attachment 497976
View attachment 497977

Haynes hade dessutom en alldeles utmärkt bok om förgasare - utgått tror jag (finns i min teknikhylla)

En MYCKET viktig sak att tänka på när man pillar med förgasare - justera EN sak i taget, provkör sedan. Samma princip som att trimma segel - man drar i en tamp åt gången o ser vad som händer
ja, dessa har ju dessutom fyra förgasare på rad som skall synkroniseras med varandra, så kommer jag ge mig på det så måste jag läsa på riktigt ordentligt innan
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
tommygunxs, det är inte så simpelt att du har choken aktiverad? Brukar ge hög tomgång.

:)
nä, den är nere, jag själv misstänke chocken ett tag, (hoppades på den) men när chocken är nere så ser jag att de där "pinnarna" på förgasarna också är nere
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Kanske läge att läsa igenom instruktionsboken😉 Sen skulle jag köpa en Haynes eller Clymer bok till hojen det hjälper mycket, ännu bättre är om man kan hitta en Honda shop manual till CBX

Jag skulle vara skruva ner tomgången då jag varmkört hojen och se vad som händer. Det är ju bara att skruva tillbaka om det inte funkar. Man kan ju också starkt misstänka att lågfartsmunstyckena är igensatta och behöver rengöras och detta borde kunna ge hög tomgång

Det finns ett fulknep för att fixa läckaget gaffeln för att klara besiktningen och den blir då minst olämplig för en thailänska på 46 kg men det är ju nåt som jag inte rekommenderar. Köp en sats med skrapringar, packboxar och bussningar https://www.ebay.com/itm/283855307900?itmmeta=01HWW6VZ18P5C9X4YS9DVVRBHT&hash=item421718447c:g:iLMAAOSwljFd5Vvs&itmprp=enc:AQAJAAAA0DRhwMnQhMBpJeTePf1JgYV4cAw/4WOoZEGlzAAhHp7/y7rd/8m4NUi99n7E9rmiko27P8HIVyQ4MxzfQlUY0ZgBw0gE8H1dz6o2noyi8a12E0MZqZWPpYFSOk6LFS6iPWcnsQsXOqyP3gE0454NNzp6euaB0jLr4KDO+PzLOpNRwg3pEsvewVBwcSFNoHt6zPLCVvMYRObPTKd8SVaR6Xf0ABrKjbIKmT+xV/AjqUzpEOERTwLCEudBjGzkStHXoxdtqCiOwbmghFkpfwUi2lA=|tkp:Bk9SR9jw74bnYw sen är det "bara" att ta i sär gaffeln enligt boken du vid detta laget köpt.

Sen fixar du till blinkers och sånt ordentligt på en gång innan du gör ombesiktningen. Köp nån billig blinkers med vanlig glödlampa för enkelhetens skull för ska du byta till LED blir det tjorv med att tjorva med motstånd eller byta relä och det ska in dioder till kontrollampan.
nu har jag googlat lågfarsmunstycken, dessa kan jag ju komma åt att skruva på utsidan, känns som dessa är på lite för mkt,
att vrida på dessa, är inte detta samma sak man vrider på när förgasarana skall syncas med varandra?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
nu har jag googlat lågfarsmunstycken, dessa kan jag ju komma åt att skruva på utsidan, känns som dessa är på lite för mkt,
att vrida på dessa, är inte detta samma sak man vrider på när förgasarana skall syncas med varandra?
Nej, när du synkar förgasarna gör du det på länkarna/axlarna mellan förgasarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
nu har jag googlat lågfarsmunstycken, dessa kan jag ju komma åt att skruva på utsidan, känns som dessa är på lite för mkt,
att vrida på dessa, är inte detta samma sak man vrider på när förgasarana skall syncas med varandra?

Du tänker nog på justerskruvarna för lågfartskretsen nu vet jag inte vad du har för förgasare men dessa justerar antingen bränsle eller luften beroende på var dom sitter och dom tror jag inte du ska börja pilla med nu, ska du göra nåt så kolla om dom är inställda enligt grundinställningen i boken. Det är inte dessa jag menar utan munstyckena för lågfarten och dessa har suttit innanför flottörhuset i samtliga förgasare jag skruvat i.

Jag tror att du behöver loss med hela förgasarbryggan och rengöra förgasarna ordentligt och sen synka dessa efter du monterat tillbaka dom, helst ska du då också justerat ventilerna innan. Sen är väl detta inget kul arbete då det kan vara ett smärre helvete att gå loss bryggan från 40 år gamla gummin mot topp och luftburk och sen lika jävligt att få tillbaka bryggan i de hårdnande gummina. Tyvärr är väl inte detta det svar du vill ha men jag tror ändå att risken finns att du kommer att åka på detta och hade det varit min hoj hade nog bryggan redan legat på bänken i garaget.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Solen skiner och jag jobbade hemma, så jag drog iväg på lunchen för besikta min gamla MC, en honda från 1983.

Efter betalat 729 kr så underkänns pärlan på följande punkter:

Halvljus- ur funktion
helljus - ur funktion
körriktningsvisare bristfällig fastsättning (hade fixat detta men skiten lossade när jag körde dit...)
stötdämpare fram vänster, läckage
gasreglage funktion osäker (tomgången är hög, jag är inte så säker på det är reglaget utan mer att skruven för tomgången bara skall skruvas ned, handtaget går tillbaka som det ska )

på samtliga dessa står det bedöming "2" utom på helljsu och körrkningsvisare där det står "2x"

så jag måste iväg och besikta igen, men räcker det med att jag fixar halv/helljuset o den bristfälliga blinkersen så är det klart?

jag trodde att en 2 betydde att man inte behövde besikta om den



(tomgågen tror jag bara är skuven o läckade dämpare tänker jag kan läcka vidare ett tag till)
Ljuset kan vara både svårt eller enkelt att fixa. Är det trasig glödlampa är det enkelt, annars inte. El och belysning kan vara ett litet helvete. Stötdämparen är inget man fixar själv för det mesta, det kräver både verktyg och kunnande. Hög tomgång beror snarare på mager blandning, det kommer in luft nånstans. Kan bli att byta insugsgummi, vilket kostar en slant.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Ljuset kan vara både svårt eller enkelt att fixa. Är det trasig glödlampa är det enkelt, annars inte. El och belysning kan vara ett litet helvete. Stötdämparen är inget man fixar själv för det mesta, det kräver både verktyg och kunnande. Hög tomgång beror snarare på mager blandning, det kommer in luft nånstans. Kan bli att byta insugsgummi, vilket kostar en slant.
helt korrekt med att det troligen kommer in luft, jag har nu lyst med urstark lampa på något som jag lärt mig heter "insulator" carbs, de gummimuffarna som sitter mellan motorblocket och förgasarna och det är synliga sprickor i gummit på flera ställen, dessa har nog suttit på sedan mcn var ny. jag kollade upp att dessa kostar tillsammans ca 1200 kr och verkar inte vara jättejobbiga att byta, om än trångt! Nu verkar de inte finnas till salu längre, men jag tänker det måste finnas ersättare, eller går det att dra på någon tätningspasta runt dom?
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Ljuset kan vara både svårt eller enkelt att fixa. Är det trasig glödlampa är det enkelt, annars inte. El och belysning kan vara ett litet helvete. Stötdämparen är inget man fixar själv för det mesta, det kräver både verktyg och kunnande. Hög tomgång beror snarare på mager blandning, det kommer in luft nånstans. Kan bli att byta insugsgummi, vilket kostar en slant.
lyset var väldigt enkelt att fixa då både jag och besiktningskillen verkade sakna grundläggande kunskaper och sätta på ljuset när vi kollade ljuset, när jag nu satt på ljuset så funkar det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
helt korrekt med att det troligen kommer in luft, jag har nu lyst med urstark lampa på något som jag lärt mig heter "insulator" carbs, de gummimuffarna som sitter mellan motorblocket och förgasarna och det är synliga sprickor i gummit på flera ställen, dessa har nog suttit på sedan mcn var ny. jag kollade upp att dessa kostar tillsammans ca 1200 kr och verkar inte vara jättejobbiga att byta, om än trångt! Nu verkar de inte finnas till salu längre, men jag tänker det måste finnas ersättare, eller går det att dra på någon tätningspasta runt dom?
Jaga på ebay - o snöa inte in på CBX600 insulators (eftersom vi vet att hojen bara såldes i Sverige) Men kan någon av dessa vara samma? Leta reda på reservdelskatalog (finns på nätet) o jämför artikelnummer

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En sak att tänka på är att i grannkommun säger i alla fall besiktningsgubben att hojen får gå dåligt men den ska gå att köra och nog fort för att kunna göra bromsprovet så det är säkert möjligt att besikta om du lyckas få ner tomgången.

Dock så känns det som läge att gå igenom hojen ordentligt innan nytt försök på besiktningen, byt insugsgummin och då du gör detta så rengör du förgasarna ordentligt och synkar dom. Sen har du gaffeln och blinkersen fixas.

Kolla på eBay som Surtees säger och jämför med original nr, kolla på här där du få reda på original nr om det nu är rätt hoj https://www.cmsnl.com/honda-cbx600e-1983-d_model50113/partslist/
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jaga på ebay - o snöa inte in på CBX600 insulators (eftersom vi vet att hojen bara såldes i Sverige) Men kan någon av dessa vara samma? Leta reda på reservdelskatalog (finns på nätet) o jämför artikelnummer

Det är sällan sprickor rakt igenom, man kan använda ett bra gummilim och vulktape om man tror det är genomgående sprickor. Vissa hojar är inte alltid värda att renovera ordentligt. Packboxarna i framgaffeln kan börja täta om du kör.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Det är sällan sprickor rakt igenom, man kan använda ett bra gummilim och vulktape om man tror det är genomgående sprickor. Vissa hojar är inte alltid värda att renovera ordentligt. Packboxarna i framgaffeln kan börja täta om du kör.
Fixar vulktejp värmen från motorn?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top