Besiktigade min streetfighter "diffus" ljusbild

iNCZOR

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
1999 Yamaha R6 "streetfighter"
Hej.

Var och besiktigade min yamaha streetfighter. Jag fick 5 2:eek:r och jag har löst alla utom 1.

Framlampan är rätt inställd men fick "defus" ljusbild, har pratat med ett antal kompisar osv, dom har aldrig hört något liknande.

Hade besiktingsgubben en dålig dag eller har ni varit med om liknande OCH hur fixade ni de?

Glaset e ej repigt eller "flötigt"
Köpte en ny lampa precis innan besiktiningen.
Lampan jag har är en liknande http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Helljusstralkastare-Twin/ . Fast någon dyrare variant.

Mvh /iNCZOR.
Tacksam för svar:)

(kan förekomma stavfel)

-----------------------------------------------------------------------------

Nu har ja besiktigat fightern. Struntade i att göra något åt lampan då det inte "finns" så mycket att göra, så jag hoppades på att besiktingsmannen skulle ha en bra dag.
Vilket han hade..:) "du kör väl inte i mörker ändå?" fick jag som fråga när han log lite.

Kan passa på att säga när ja besiktigade på förra stället så hade jag inte backspeglar på, vilket ja va tvungen, min mc var utagen ca: 15 dagar för sent för att få slippa speglar. Men han sa de att det räcker med en spegel men sätt på 2 för de e ju bra att ha!.
Jag drog till biltema och inhandlade en spegel för 199kr och montera.

Och nu när ja besiktigade igen så var man tvungen att ha 2 speglar! dom hade allså ändrat under 1 månad men han släppte det oxo. "sätt på en till".

Tack för alla svar jag fick!

MVH /iNCZOR

Last edited:

iNCZOR

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
Har satt lampan rätt, fanns bara ett sätt att få fast den:).
Har knappt inte rört glaset på lampan.
Ja får väl ta hojjen till nån verkstad:(, hade tänkt slippa de..

Tack för ditt svar:)

Classe

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
---
Hej.

Var och besiktigade min yamaha streetfighter. Jag fick 5 2:eek:r och jag har löst alla utom 1.

Framlampan är rätt inställd men fick "defus" ljusbild, har pratat med ett antal kompisar osv, dom har aldrig hört något liknande.

Hade besiktingsgubben en dålig dag eller har ni varit med om liknande OCH hur fixade ni de?

Glaset e ej repigt eller "flötigt"
Köpte en ny lampa precis innan besiktiningen.
Lampan jag har är en liknande http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Helljusstralkastare-Twin/ . Fast någon dyrare variant.

Mvh /iNCZOR.
Tacksam för svar:)

(kan förekomma stavfel)

Det står att det är dubbla helljusstrålkastare.. Har du det också så går det nog inte besikta med det.. Går inte få nån halvljus bild med dom..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Precis det jag såg nu, läste lampa som i glödlampa och kollade inte länken =)

Ja en helljusstrålkastare kommer du aldrig få någon skarp ljusbild med asymmetri :)

iNCZOR

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
Helljus och positionljus var ju inga problem att få ingenom.. Det var ju enbart halvljus som var defus..

Så de finns ingen annan lösning än att köpa nya ljuslyktor?:/..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kravet på ljusbilden är för halvljuset.

Positionsljuset lyser inte upp/ger inget riktat ljus utan är just för att visa ett fordons position, därav namnet.

Helljuset är till att för att du ska kunna få bättre ljus när du är själv på vägen = dess uppgift är att ge så bra ljus som möjligt vilket en skarp ljusbild inte alltid ger.

Halvljuset får användas under alla förhållanden, exempelvis mötande trafik och därav är det krav på nedvinkling samt symmetri för att det inte ska bli bländande.

iNCZOR

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
jo de fattar ja väl.

Får väl försöka lösa de på nått sätt. Dom kanske e vänligare på besiktningen på hemort.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Diffus ljusbild är standardbenämningen på allt möjligt när halvljuset inte stämmer med mallen. Helljuset får se ut hur som helst, vi får ju köra med hur många extralysen som helst, eller hur. Enda sättet att slippa anmärkningen diffus ljusbild är att ha riktig halvljusbelysning.

Kravet på ljusbilden är för halvljuset.

Positionsljuset lyser inte upp/ger inget riktat ljus utan är just för att visa ett fordons position, därav namnet.

Helljuset är till att för att du ska kunna få bättre ljus när du är själv på vägen = dess uppgift är att ge så bra ljus som möjligt vilket en skarp ljusbild inte alltid ger.

Halvljuset får användas under alla förhållanden, exempelvis mötande trafik och därav är det krav på nedvinkling samt symmetri för att det inte ska bli bländande.

App app app :mattias
Jag tror du menar assymetri dvs att den lyser upp vägrenen längre fram än resten av ljusbilden. Det är ju tvärtom med belysning på fordon från tex Storbrittanien.

Edit:
Sen kommer jag såsmåningom, vilket millennium som helst, att lära mig läsa igenom även korta trådar så jag inte svarar på något som någon annan redan svarat på :glömdet :fattartil

Last edited:

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Hoj
Blackbird -97
Hade samma sak på Min bil. Jag ställde samma fråga eftersom mina reflektorer eller glas inte var skadade. Byt lampa för den håller på att gå sönder sa besiktningsgubben.. Bytte och allt blev bra igen. Så Mitt råd är byt lampa.

iNCZOR

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
Lampan bytte jag dagen innan ja besiktiga. Så den va helt ny!
Kan de funka att köpa en "starkare" lampa?.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
du kan aldrig få igenom en helljus-strålkastare som halvljus, inte ens om du både känner de på besiktningen OCH tar med dig bullar.

iNCZOR

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
Halvljuslykta Du kan ju inte sätta en helljuslykta och tro att du besikta den som ett halvljus. Byt den ena till en halvljuslykta.

Dom e ju olika. de e ju inte så att båda lytorna lyser i på halvljus. Han som hade hojjen före mig har besiktigat med dom förut.
DET ÄR 2 olika lampor i lyktorna!.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag fick samma anmärkning på förra besiktningen på min. Det renderade enbart i en anmärkning för mig.
Har inte åtgärdat något, men kanske har jag bytt glödlampan sedan sist, och ingen anmärkning denna gång på det...!?

Jag har original lamphus på hojen.

iNCZOR

Ny medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
Jag fick samma anmärkning på förra besiktningen på min. Det renderade enbart i en anmärkning för mig.
Har inte åtgärdat något, men kanske har jag bytt glödlampan sedan sist, och ingen anmärkning denna gång på det...!?

Jag har original lamphus på hojen.

Okej.. känns som besiktingsgubben hade en dålig dag. Ska besiktiga här på min hemort nästa vecka eller nått. Säger väl att nu har ja bytt lampa eller nått liknande och hoppas på turen:)..

Tack för ditt svar.

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Ducati 748bp
Dom e ju olika. de e ju inte så att båda lytorna lyser i på halvljus. Han som hade hojjen före mig har besiktigat med dom förut.
DET ÄR 2 olika lampor i lyktorna!.

Skulle nog tro att det snarare är förra ägaren som haft tur, än att du har haft otur.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
OBS har du också H4 lampor 12V 60W/55W som BILTEMA
vilket jag tolkar som lampa med 60W för helljuset och 55W för halvljuset i samma lampglas.???
Eller?

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha