Besiktning av Tung MC med A2-körkort

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
TS har åtminstone ett körkort:7peta
Inte alla som har ork att skaffa sig det.

Har du fel behörighet hjälper det lika lite som om min grabb kör en 24m långtradare.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
“Rules are for the guidance of wise men and the obedience of fools.” Douglas Bader

Lagar är regler stiftade av människor. Bara för att lagen i Saudi Arabien säger att man ska stenas för äktenskapsbrott så behöver ju inte det betyda att det är det absolut rätta.
Egentligen, vem fan orkar bry sig om att ts kör A-hoj på A2 körkort i ett land som är bland de mest våldtäktstäta i världen, inte jag iallafall. :näsblod

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad är problemet?
Ta hojen på släp och led in den i besiktnings hallen....
Det är inte ens olagligt ????

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Kör o bessa den (y) innan dom satte 70kw gränsen så köpte ju alla 18åringar sporthojar och 25kw regga dom. Vet inte en enda a begr sh som inte gick med full effekt :yoparty

ts har ju i alla fall kk och so what om hojen har lite mer effekt än vad han får ha, bromsar och vikten är ju detsamma.

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vissas tänk här inne är skrämmande.. Hur kan vuxna människor sitta och resonera som ”det är väll okey att köra olovligt, vem bryr sej?” .. Ja, varför inte köra full? Jag menar 0,4 i blodet är ju NÄSTAN nykter. Eller så kanske jag ska ta anställning som busschaufför och köra era barn till skolan, jag menar jag har ju ändå C kort så det är väll lugnt? Vad ska vi med taxileg till? Vafan alla har ju B kort så de är väll ingen fara? Ah, Vi skiter i A kort totalt! Låt folk ta moppekort när dom e 15 så uppgraderar vi dom till fulla A kort vid 18 års ålder utan prov för alla kör ju trimmade moppar ändå, de måste ju ändå motsvara varandra? Så jävla dumt så de liknar ingenting !

Men för att vara så duktig som alla är ska jag även svara på frågan.. om TS någonsin varit i besiktningshall, har du någonsin behövt visa ditt körkort?

:huvet:brinnerup:dummer

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Vissas tänk här inne är skrämmande.. Hur kan vuxna människor sitta och resonera som ”det är väll okey att köra olovligt, vem bryr sej?” .. Ja, varför inte köra full? Jag menar 0,4 i blodet är ju NÄSTAN nykter. Eller så kanske jag ska ta anställning som busschaufför och köra era barn till skolan, jag menar jag har ju ändå C kort så det är väll lugnt? Vad ska vi med taxileg till? Vafan alla har ju B kort så de är väll ingen fara? Ah, Vi skiter i A kort totalt! Låt folk ta moppekort när dom e 15 så uppgraderar vi dom till fulla A kort vid 18 års ålder utan prov för alla kör ju trimmade moppar ändå, de måste ju ändå motsvara varandra? Så jävla dumt så de liknar ingenting !

Men för att vara så duktig som alla är ska jag även svara på frågan.. om TS någonsin varit i besiktningshall, har du någonsin behövt visa ditt körkort?

:huvet:brinnerup:dummer

Vänta nu...du kan fan inte jämföra en tung hoj som har lite restriktioner för max effekt som att köra full och utan körkort?

Har man A2 så har man bevisat att man kan hantera en tung hoj. Det enda hans körkort säger är max en viss effekt. Det är lika med att jag gasar max 25% på min hoj så är jag i samma ram som en A2 förare. Enda gången jag går utöver det(A2 regeln) som en person med A2 restriktioner så är man redan vid olaglig körning...

Det finns väldigt få som med MC kort inte respekterar en hoj med extra knuff. Inte kommer en A2 förare från sin kawasaki er-6 hoppa på en sporthoj och gasa fullt och köra den exakt som den gör med sin er-6.
Ja kanske idioten inte respekterar livet och kör som en idiot...det kommer han göra med sin er-6 också då.
Det blir inte helvetes mer farligt pga att han har mer effekt på en hoj. Det avgör ju personen själv...
...konsekvenserna om att köra olovligt vet man också när man gör det.

Men nä då har man inte A kort så kan man köra full...det är samma sak väl?:dummer

Varför inte göra allt som samhället säger? Leva exakt på politikernas villkor. Skitsamma vi gör det till en monarki igen och följer en man eller kvinna till fullo helt blinda. Ger upp all frihet så en viss del kan leva i överflöd.

Men fan i mig jag gör aldrig något fel jag! Vilken fantastiskt person jag är som följer alla lagar och gör exakt som jag blir beordrad av andra människor. Vilket liv man har!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, varför skall jag behöva BE-kort när jag kör en vanlig släpvagn med Landcruisern?

Varför skall jag behöva C-kort för att köra den där Mercasprintern?

Det har ju visat sig hur bra idé det är att sätta 18-åringar bakom styret på sporthojar... not

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
För o hålla sig till saken - det är inga problem alls att besiktiga den, mina föräldrar besiktigade min hoj för några år sedan när jag inte var i landet, de körde dit den i skåpbil och fick till o med hjälp o baxa ut den, ingen av de har ens motorcykel körkort.

Hoppas du är på A-obeg snart eller tar dig en personlig tankeställare ang vad som händer med dig hoj och skadeansvaret när olyckan är framme, på hoj är det inte en fråga om en olycka kommer att ske, frågan är när och hur många gånger i mc karriären och på vilket sätt

Lycka till :tummenupp

Intressant följdfråga, är det inte bes efter 5 år på nya hojar? Borde inte år 2014 vara första bes 2019 om man inte har fått strul med länsman som skickar en på om/reg besiktning?

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vänta nu...du kan fan inte jämföra en tung hoj som har lite restriktioner för max effekt som att köra full och utan körkort?

Har man A2 så har man bevisat att man kan hantera en tung hoj. Det enda hans körkort säger är max en viss effekt. Det är lika med att jag gasar max 25% på min hoj så är jag i samma ram som en A2 förare. Enda gången jag går utöver det(A2 regeln) som en person med A2 restriktioner så är man redan vid olaglig körning...

Det finns väldigt få som med MC kort inte respekterar en hoj med extra knuff. Inte kommer en A2 förare från sin kawasaki er-6 hoppa på en sporthoj och gasa fullt och köra den exakt som den gör med sin er-6.
Ja kanske idioten inte respekterar livet och kör som en idiot...det kommer han göra med sin er-6 också då.
Det blir inte helvetes mer farligt pga att han har mer effekt på en hoj. Det avgör ju personen själv...
...konsekvenserna om att köra olovligt vet man också när man gör det.

Men nä då har man inte A kort så kan man köra full...det är samma sak väl?:dummer

Varför inte göra allt som samhället säger? Leva exakt på politikernas villkor. Skitsamma vi gör det till en monarki igen och följer en man eller kvinna till fullo helt blinda. Ger upp all frihet så en viss del kan leva i överflöd.

Men fan i mig jag gör aldrig något fel jag! Vilken fantastiskt person jag är som följer alla lagar och gör exakt som jag blir beordrad av andra människor. Vilket liv man har!

Det är just erat tänk som är så jävla dumt.. självklart kan jag jämföra A-A2 kort med nykter-onykter i eran värld. Du säger till mej att det inte är så farligt att hoppa på en A hoj med A2 kort för det ör inte så stor skillnad och man fattar att man inte kan köra den som en A2. Då kan väll jag köra med 0.4 i blodet för det är ju nästan att vara nykter och alla fattar väll att man inte kan sätta sej i bilen och köra som när man e nykter? Man får ju ta de lite lugnt då så klart :4skrika Att bryta lagar för att du anser dom som dumma eller obefintliga är ju bara ännu dummare. Menar du att alla ska göra bedömning av vad som är viktigt och inte så viktigt att följa i lagen? Vill du leva i ett så fritt samhälle du eftersträvar bör du sälja hojen, flytta ut i djungeln och dra igång ett majjafält där du kan gunga runt bland palmerna med en egen liten trudelutt mellan öronen. Våran fördel i vårat samhälle till skillnad från diktator är att vi kan påverka lagar och föreskrifter genom röstningar, byta regeringar osv. Men så länge dom finns där anser jag att dom bör följas i bästa möjliga mån, som att inte köra en A hoj utan behörighet tex.

Raderad medlem 51742

Guest
Samtidigt i ett parallellt universum, dvs verkligheten, sker ett möte mellan representanter för försäkringsbolag, en statlig myndighet, politiska partier, MC-branschen, SMC och polisen:

Politiker: Nu var det på Aftonbladet igen, MC-döden! Hur länge skall vi fortsätta tillåta att man kör runt med dessa leksaker som spyr ut avgaser och där förarna inte följer lagen? Enligt senaste opinionsundersökningen vill våra väljare att det bara skall finnas självkörande elbilar på våra vägar. Hur får vi bort hojarna?
SMC: Vi motorcyklister vill kunna fortsätta köra hoj och vi har goda sakliga argument...
Politiker: Käften! Ni är i minoritet!
Myndighet: Om vi skulle plocka fram den där listan igen. Tiden är nog mogen nu. Polisen, vi behöver er hjälp!
Polisen: Vi kan inte, politikerna ger oss inte nog med resurser.
Politiker: Bla, bla, bla...
Försäkringsbolag: Vi har en idé. Vi har uppfunnit en elektronisk strypsnara. Om man kör på ett omoraliskt sätt får man så hög försäkringspremie att man går i ekonomisk konkurs. Våra undersökningar visar att 100% av alla moraliska människor tycker att det är en bra idé. Vi tänker oss att man skall koppla strypsnaran till Facebook, så att alla moraliska människor kan visa hur moraliska de är. Varje like ger ytterligare rabatt på premien. Kör man omoraliskt har vi ett avtal med ett ryskt opinionsinstitut som automatiskt startar ett socialt mediedrev som får metoo att blekna i jämförelse.
Politiker och myndighet i kör: Fantastiskt, bara vi får bestämma vad som är moraliskt! Om vi får det är vi beredda att stifta en lag som gynnar ert försäkringsbolag.
Försäkringsbolag: Deal!
Myndighet: Vi har en plan på att göra om alla vägar till cykelfartsområden. Funkar tekniken även så att det blir omöjligt för motorcyklarna att köra snabbare än den långsammaste cyklisten på dessa vägar?
Försäkringsbolag: Det skulle kräva att MC-tillverkarna gör vissa anpassningar.
MC-tillverkare: Jag är inte så säker på att våra kunder...
Politiker: Käften! Vill ni kunna sälja en enda hoj framöver gör ni som vi... jag menar, majoriteten av Sveriges medborgare, säger. Vi kan ordna så att ni blir särskilt gynnade om ni börjar tillverka elcyklar istället.
MC-tillverkare: Deal!
SMC: men vänta nu...
Övriga: KÄFTEN!

:glömdet

Last edited by a moderator:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Jag kan garantera att om det vore en demokratisk röstning gällande detta så skulle majoriteten definitivt välja att kunna ta A-kökort vid 18 års åldern

Jag kan garantera att om det vore en demokratisk omröstning; 'skulle A-hojar förbjudas.

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Det är just erat tänk som är så jävla dumt.. självklart kan jag jämföra A-A2 kort med nykter-onykter i eran värld. Du säger till mej att det inte är så farligt att hoppa på en A hoj med A2 kort för det ör inte så stor skillnad och man fattar att man inte kan köra den som en A2. Då kan väll jag köra med 0.4 i blodet för det är ju nästan att vara nykter och alla fattar väll att man inte kan sätta sej i bilen och köra som när man e nykter? Man får ju ta de lite lugnt då så klart :4skrika Att bryta lagar för att du anser dom som dumma eller obefintliga är ju bara ännu dummare. Menar du att alla ska göra bedömning av vad som är viktigt och inte så viktigt att följa i lagen? Vill du leva i ett så fritt samhälle du eftersträvar bör du sälja hojen, flytta ut i djungeln och dra igång ett majjafält där du kan gunga runt bland palmerna med en egen liten trudelutt mellan öronen. Våran fördel i vårat samhälle till skillnad från diktator är att vi kan påverka lagar och föreskrifter genom röstningar, byta regeringar osv. Men så länge dom finns där anser jag att dom bör följas i bästa möjliga mån, som att inte köra en A hoj utan behörighet tex.

jo såklart man kör med alkohol i blodet. Bara för att vissa inte kan hantera sin alkohol betyder det inte att jag inte kan göra det. Man kör ju bättre när man är lugn.
Jag sa ju att jag är perfekt som människa följer alla lagar såklart allt har blivit röstad som exakt jag vill. Men bara för att jag är perfekt(förutom onykter körning) så ska ju alla se till att göra som jag. Inga undantag eller ursäkter. Tycker också det är ren idioti att folk vill leva med apor i djungeln utan sina MC.
Såklart finns det konsekvenser på vissa saker men om man inte följer lagen så gäller de ju inte för en?

Helt korrekt att utesluta all form av tvåhjulig fordon. Det är livsfarligt och folk kör ju utan körkort när de får inte det och dödar en massa personer. Noll vision funkar bara med att börja ta kål på folk som gör fel. :tummenupp De som gör rätt får också smaka på batongen bara för de!
Säljer hojen på en gång! Ut med ligisterna från denna värld!

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det är väl självklart att folk reagerar på detta. Som tur är främst negativt och i försök att få ts att förstå felet i sitt agerande att ev köra ostrypt. Att vissa sen sitter och försvarar honom får de själva stå för. Detta är ett forum och folk får ha sina åsikter. Med det sagt dock...

Om inte vi i mc-kollektivet börjar inse att för varje olycka, dödsfall, singelvurpa osv. där föraren saknar behörighet eller kört onykter/påverkad, kommer påverka oss i framtiden eller framtida generationer när de äntligen vill ta sitt A kort så är vi långt ute på en ganska tunn is.

Politiker hatar motorcyklister, trafikverket vill inte satsa ett öre på oss och Herr/Fru Svensson knyter näven i fickan, när de läser om hur ännu en obehörig kört på/ihjäl ett barn utanför en skola. JA! Det hände för några år sen som vi alla säkert vet.
http://www.dt.se/dalarna/alvdalen/11-ariga-emma-ihjalkord-de-vill-ha-bort-buskorningen

Inse en sak tack. Dessa nya regler och ålderbestämmelser är permanenta och kan säkert både höjas och sänkas. Som det ser ut nu. Tror ni de kommer höjas eller sänkas i framtiden när personer som ts i 24 års ålder (samma som mig) helt enkelt skiter i allt vad regler och lagar gäller?

För Ts skull. Snälla håll dig till reglerna. Vill helst inte behöva säga till mina ev. barn i framtiden att de får vänta till 26 år eller att det nu är en maxbegränsning på 500cc för alla födda efter 2020.

Nej, alla här följer inte hastigheten alltid och tar diverse genvägar och enhjuliga tilltag ibland men det är skillnad på det och köra obehörigt. Både enligt straffskala och konsekvenser om det händer något. :7peta

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
Det är väl självklart att folk reagerar på detta. Som tur är främst negativt och i försök att få ts att förstå felet i sitt agerande att ev köra ostrypt. Att vissa sen sitter och försvarar honom får de själva stå för. Detta är ett forum och folk får ha sina åsikter. Med det sagt dock...

Om inte vi i mc-kollektivet börjar inse att för varje olycka, dödsfall, singelvurpa osv. där föraren saknar behörighet eller kört onykter/påverkad, kommer påverka oss i framtiden eller framtida generationer när de äntligen vill ta sitt A kort så är vi långt ute på en ganska tunn is.

Politiker hatar motorcyklister, trafikverket vill inte satsa ett öre på oss och Herr/Fru Svensson knyter näven i fickan, när de läser om hur ännu en obehörig kört på/ihjäl ett barn utanför en skola. JA! Det hände för några år sen som vi alla säkert vet.
http://www.dt.se/dalarna/alvdalen/11-ariga-emma-ihjalkord-de-vill-ha-bort-buskorningen

Inse en sak tack. Dessa nya regler och ålderbestämmelser är permanenta och kan säkert både höjas och sänkas. Som det ser ut nu. Tror ni de kommer höjas eller sänkas i framtiden när personer som ts i 24 års ålder (samma som mig) helt enkelt skiter i allt vad regler och lagar gäller?

För Ts skull. Snälla håll dig till reglerna. Vill helst inte behöva säga till mina ev. barn i framtiden att de får vänta till 26 år eller att det nu är en maxbegränsning på 500cc för alla födda efter 2020.

Nej, alla här följer inte hastigheten alltid och tar diverse genvägar och enhjuliga tilltag ibland men det är skillnad på det och köra obehörigt. Både enligt straffskala och konsekvenser om det händer något. :7peta

Kunde inte sagt de bättre själv :7peta:fakta

Genesis123

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2015
Hoj
2007,Kawasaki ER6N

Du argumenterar som att jag saknar körkort helt och hållet och att du jämför med att köra onyktert är helt jävla retarded. Jag har haft körkort i 3 år snart och kör förmodligen bättre än de flesta med A-körkort. Jag har respekt för hojen och vet mina begränsningar. Anledning till att man tar MC kort är för att man har intresse för motorcyklar och man vill uppleva hur roligt det är att köra, känna accelerationen, friheten och det får man fan i mig inte med en jävla MC som är begränsad till 35 kw eller mindre, kan lika gärna skita i kortet då och köpa en jävla moped. Har man lagt mycket pengar (20 000 för körkortet + 70 000 för hojen) så ska man fan i mig få uppleva något roligt och värt pengarna. Ingen skulle lägga så mycket för att endast ta A2 kort och sedan till sin förvåning få reda på att man inte kan köra en ordentlig/rolig hoj

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det roliga är att det är ett alldeles utmärkt bevis på varför A2 överhuvudtaget infördes.

Det trista är att sådant ofta slutar i tragik.

Helt seriöst så har körskicklighet ingenting med effekt att göra, däremot med omdöme, erfarenhet och intresse att göra. Ödmjukhet kanske också. Lycka till!

Buy quality, cry once

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...