Besiktning - bra att veta?

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Swish skrev:
2222118 man tycker ju det.. Det står under "bra att veta", men de har skrivit exakt så här : Ändring: motor, fordonet måste genomgå registreringsbesiktning.

Jaha, stod det så...
Då var det lite skillnad, då är det bara att ringa för att boka tid för en reg.bes.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Struve skrev:
2222139 Även om det står bra att veta så bör det vara åtgärdat till en begränsad regbes.

Räkna kallt med 380:- för regbes och eventuellt 180:- för ombes om du gör detta inom en månad.

Går det över den där månaden så åker du nog på 380:- plus vanlig besavgift á 260:-

Kostar försäkringen detsamma oavsett strypt eller inte och du har obegränsat körkort, regga om den till ostrypt = org effekt.
Det ÄR roligare att köra ostrypt och det misstänker jag att du vant dig med :yoparty

Det jag reagerade på i mitt tidigare inlägg var det som kändes så "tyket", gubben som du kallar honom gjorde sitt jobb, anmärkte på det han upptäckte.
Kanske därför du inte fick så himla många seriösa svar heller för den delen.

Jag vet inte vart du skall vända dig angående eventuell ditsättning av strypningen igen men jag nästan råder dig till det jag skrev ovan :fyllisar

Och jo jag är väl gubbsjuk med mina 35 år :tummenupp

Besiktningsmannen må ha gjort vad han skulle, men han betedde sig riktigt äckligt och kallade mej "lilla kickan" och "lilla stumpan", snäste till mej och hade sej. Så jag tycker att jag har all rätt att vara sur på honom. INte för det han gjorde, utan hans sätt.

Jag har ju tyvärr begränsat kort, men eftersom jag aldrig kört en strypt hoj i hela mitt liv tänker jag inte börja med det nu heller. Däremot får jag ju göra den här reg.bes igen då, så jag har det på pappret igen, eller nåt i den stilen.. Som om det skulle försvunnit... Töntigt detta, men så är det visst.

Haha ja, är man 35 så! :tungan

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Swish skrev:
2222148 Besiktningsmannen må ha gjort vad han skulle, men han betedde sig riktigt äckligt och kallade mej "lilla kickan" och "lilla stumpan", snäste till mej och hade sej. Så jag tycker att jag har all rätt att vara sur på honom. INte för det han gjorde, utan hans sätt.

Då är det lite skillnad, i det läget så kan jag förstå dig..
När man vänder sig till bilprovningen så är det deras skyldighet att uppträda proffisionelt, tråkigt när dom inte gör det.
Jag har själv jobbat där och ibland så träffar man på idiot efter idiot som tycker att bara dom ska ha fördelar och att man ska blunda, då brinner det till slut och då råkade du vara nästa kund...... ingen ursäkt, men en tänkbar förklaring.

PM:a mig ditt regnummer så ska jag se vad jag kan hitta för info om besiktningen.

Struve

Go å gla
Gick med
17 May 2006
Hoj
Suzuki GSX 400E -83
Då är det en annan sak, jag förstår dig, detta är nackdelen med internet, man får inte fram känslor mm.

Hade du dock skrivit varför du ogillade honom direkt vore det enklare, jag gillar inte sådana typer heller.
Jag är själv trafiktjänsteman, iallafall lyder jag under det regelverket och har samma skydd, och försöker alltid uppträda proffesionellt i min yrkesutövning.
Kallar alldrig nånn för "lilla stumpan", "flicka lilla" osv, anser det vara till det förlegna sätet att behandla folk. :notme
Men tyvärr finns det skitstövlar :fatta!

Lycka till med regbes och allt, kör inte av i nånn böj som kom för fort utan lev och må bra. :squid :2cool

Last edited:

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Besiktningsmannen kan väl inte bara köra en vända och bedömma effekten? Hojjen måste väl bänkas och det är väl polisens uppgift att bevisa att den inte är på 25kw?

Sen så har väl var och en en uppfattning om effekt. Rossi skulle tycka att din hojj går som en moppe medans en gammal gubbe tycker den går som satan själv.

Du har bara begränsat i max 2år, så lång tid som besiktningen gäller. "Bra att veta" har ingen betydelse, den rutan är väl till för att du och framtida köpare ska veta eventuella brister. Så fixa felen och kör in igen, reggbesikta kan du göra på nästa besiktning när du har det tunga kortet.

Hoppas du inte får tjurgubben igen!

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Swish skrev:
2221978 Skiter väl jag i. Blir jag tagen får jag väl ta den smällen då.

Med den inställningen fattar jag inte varför du bryr dig om att besiktiga överhuvudtaget :confused:

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Helldriver skrev:
2222449 Med den inställningen fattar jag inte varför du bryr dig om att besiktiga överhuvudtaget :confused:

tror inte hon mena de igentligen..hon kan bli rejalt irriterad när hon väll blir de så.. :hihi

Christer E

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Gsx-r 1000 -02
Vad jag har fattat(vilket kanske inte är så mycket) så har de ingen betydelse om man har full effekt eller ej på pappret för försäkringsbolagen är så jävla slut ändå!!!
jag ringde och frågade åt en jobbarpolare som skulle ta mellankort 25 KW
och dom påstod att om han köper tex en R6:a som är reggad 25KW så försäkrar dom den ändå för full effekt!!!
jag sa att jag förstod att dom gör så i mitt fall som har tung men han har ju inte äns körkort för så mycket effekt.
HELT SJUKA!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Christer E skrev:
2222483 Vad jag har fattat(vilket kanske inte är så mycket) så har de ingen betydelse om man har full effekt eller ej på pappret för försäkringsbolagen är så jävla slut ändå!!!
jag ringde och frågade åt en jobbarpolare som skulle ta mellankort 25 KW
och dom påstod att om han köper tex en R6:a som är reggad 25KW så försäkrar dom den ändå för full effekt!!!
jag sa att jag förstod att dom gör så i mitt fall som har tung men han har ju inte äns körkort för så mycket effekt.
HELT SJUKA!
Nej självklart försäkrar dom på full effekt när dom _vet_ att 95% tar ur strypningarna. Det skulle jag också göra om jag startade ett försäkringsbolag.

Christer E

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Gsx-r 1000 -02
Jo jo!
fast dom kan ju inte räkna med att du bryter mot lagen när dom försäkrar don hoj!!
en sak är väl att köra utan strypning om du har körkort som täcker!
då är de ju bara ett försäkringsbedrägeri som dom inte tar så hårt.
de ända som händer är att dom inte står för nåt när du smäller:)

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
GeFeldz skrev:
2221858 En stillsam fundering bara, självklart märker väl besiktningsmännen ifall en hoj är ostrypt om det är en sporthoj. Jag menar 25 och 75+ kW är ju lite skillnad.
Det jag undrar över är ifall de har så'n "makt" i sitt myndighetsutövande att de utan bromsbänk eller demontering "får" avgöra om strypningen är borttagen?
Det måste vara en otrolig skillnad, hur går en sån där 25kW ?
Är det i huvudtaget nån som kör strypt?

/D

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
dwestlund skrev:
2222532 Det måste vara en otrolig skillnad, hur går en sån där 25kW ?
Är det i huvudtaget nån som kör strypt?

/D

Den går ganska så likt upp till ca:5-6K varv, sedan försvinner effekten nästan helt.
Blir lite likt som att köra in i en vägg, men uppförandet kan säkert variera ngt mellan modellerna.

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
ang strypning

Nu blev jag ju orolig för detta också,min är reggad m 25 kw men jag har ingen aning om den är strypt eller inte :3freak
Innebär detta att jag måste plocka isär hojen igen för att kolla detta
och vart sitter strypningarna ? ,i fuggarna på alla hojar lr ?

Någon som har en strypning över till en Honda cbr 600-93 isåfall ?

/j

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Modifier skrev:
2222549 Nu blev jag ju orolig för detta också,min är reggad m 25 kw men jag har ingen aning om den är strypt eller inte :3freak
Innebär detta att jag måste plocka isär hojen igen för att kolla detta
och vart sitter strypningarna ? ,i fuggarna på alla hojar lr ?

Någon som har en strypning över till en Honda cbr 600-93 isåfall ?

/j

Det var en exakt sådan jag ägde för en herrans massa år sedan, strypningen består av några tunna alu-brickor som sitter i insugsgummina.

Enkelt att kolla, ge gärnet och se om effekten avtar vid 5-6000 varv. Gör den det så är den fortfarande strypt.

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
wheelieman skrev:
2222562 Det var en exakt sådan jag ägde för en herrans massa år sedan, strypningen består av några tunna alu-brickor som sitter i insugsgummina.

Enkelt att kolla, ge gärnet och se om effekten avtar vid 5-6000 varv. Gör den det så är den fortfarande strypt.

Ok,nä den ger järnet upp till 11.000 varv kommer som mest då ... alltså mer meck :mad:

Jaha bara leta efter en strypning då, jäkla säljare asså :fatta!

/j

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Modifier skrev:
2222576 Ok,nä den ger järnet upp till 11.000 varv kommer som mest då ... alltså mer meck :mad:

Jaha bara leta efter en strypning då, jäkla säljare asså :fatta!

/j

Hmmmm... kanske något som går att ta som dolt fel :va om du vill ha tillbaka den till begränsad effekt det vill säga.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln