Besiktning om 2 månader, första någonsin

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tja!

Ska in och besa min R6a i slutet av Juni.
Funderar på 2 saker.

Gällande mitt devil system, om jag bör byta till orginalljuddämparen eller ska de räcka med DB killern i devildämparen? Vad är ljudnivån på.

Hur långt avstånd får de va mellan blinkers, fram respektive bak.
Har som sagt inflyttade blinkers fram, och bögläppen i bak borttagen.

MVH
Simon
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
DB-killer räcker och minst 17 cm mellan blinker är godkänt. Reflex bak samt skylt belysning.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Lånar lite..

Bes en 954 utan db killer? Blir det tvåa eller går den igenom?
 
Last edited:

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
sätt på original om det finns e väl det bästa för att slippa problem.
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Vad är det för gräns som gäller för ljud egentligen? Satte på original med katalysatorer en gång på min -04:a dels för ljudet o dels för att jag trodde dom skulle mäta avgasvärden på nyare hoj... Före mig rullade en HD igenom med mer eller mindre raka rör. Besiktningsmannens kommentar var väl i stil med att "det skiter vi i"... =)
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Min ljudmätte dom inte alls, dom sa bara att den lät tyst när jag kom. Sen kollade dom bara reflexen bak och framhjulslagret, sen var det bara att tuta och köra hem med blankt papper. :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Vad är det för gräns som gäller för ljud egentligen? Före mig rullade en HD igenom med mer eller mindre raka rör. Besiktningsmannens kommentar var väl i stil med att "det skiter vi i"... =)

2010 var det 96 db, jag tror det gäller fortfarande men jag kan ha fel, det har hänt förr.
Men verkligheten ser helt annorlunda ut, det hela är godtyckligt, beror på besiktningssnubben, kanske han körde HD själv? Dom flesta vet ju att många ändå byter när dom kommer hem.

Själv råkade jag ut för en riktig pajas för ett par år sedan när jag besiktade bilen. Allt var tipptopp men han var tydligen tvungen att anmärka på nåt och klagade på ett blinkersglas att det inte var tillräckligt gult. Hallå eller:confused: Gjorde ingenting åt det och sen dess har jag besiktat 3 ggr och ingen har sagt nåt om det.

Till TS: istället för för att krångla med att byta tillbaka till orginal kan du fylla sliponet med tvättbollar i metall. Glöm bara att inte förankra dom i db-killern med ståltråd.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan säga att banarrangörerna är mer petig än besiktningen enligt min erfarenhet. Man blir nästan lite mörkrädd när man ser folk åka igenom UA med raka rör. Det var droppen för min del. Sedan dess har jag aldrig bemödat mig med att montera tillbaka originalsystemet. Skaffade istället Db-killers som används vid besiktning och bandagar där man har bullerkrav.

Skulle dock inte chansa att åka upp till bilprovningen med ett effektsystem som bullrar. Misstänker att besiktningsmännen ser lite mellan fingrarna på HD folket som består av äldre män som sett sina bästa dagar. Det var sagt med glimten i ögat så klart. Äldre män i 60 års åldern har nog lite mer pondus än en kille i sina unga 20- 25 år åldern på sporthoj. Det är så klart där skillnaden ligger. Eller så gillar de helt enkelt HD ljudet. Vi kanske ska lämna det ämnet..
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
2010 var det 96 db, jag tror det gäller fortfarande men jag kan ha fel, det har hänt förr.
Men verkligheten ser helt annorlunda ut, det hela är godtyckligt, beror på besiktningssnubben, kanske han körde HD själv? Dom flesta vet ju att många ändå byter när dom kommer hem.

Själv råkade jag ut för en riktig pajas för ett par år sedan när jag besiktade bilen. Allt var tipptopp men han var tydligen tvungen att anmärka på nåt och klagade på ett blinkersglas att det inte var tillräckligt gult. Hallå eller:confused: Gjorde ingenting åt det och sen dess har jag besiktat 3 ggr och ingen har sagt nåt om det.

Till TS: istället för för att krångla med att byta tillbaka till orginal kan du fylla sliponet med tvättbollar i metall. Glöm bara att inte förankra dom i db-killern med ståltråd.

Ok, jag har själv besiktigat flera gånger efter detta och inte bytt ljuddämpare, har inga db-killers. Fått petiga as med ibland som säger att led-blinkers är gröna (färgblind) och att mc-bromsbelägg är slut när det är 2mm kvar. MEN att den låter som åskan går på tomgång och som att blixten slår ner när man blippar på gasen har dom tydligen inget emot...?! :va Iofs en skön twin på vilken folk borde betala mig för välljudet jag sprider. :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är bra timlön att montera tillbaka original avgas. Jag har mötts av för många besiktningsmän med maktfullkomlighetsambitioner och då behöver man inte bjuda dem på en så enkel en som bullret.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
24cm fram, 18cm bak :)

Visst är det en aningen svårt att mäta avståndet fram?

Men detta är kanon, tack för alla svar! Då vet man lite, om jag skulle vilja besikta redan nu, ändras besiktningsperioden ?

Tänkte om det är lika som på bil, besiktar jag bilen i april, men ska in först i Aug.. så får jag besikta bilen i Aug iaf.

För hojen har senast bes dag 30 Juni, om jag besar innan så får jag automatiskt 2 år ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om jag skulle vilja besikta redan nu, ändras besiktningsperioden ?

Tänkte om det är lika som på bil, besiktar jag bilen i april, men ska in först i Aug.. så får jag besikta bilen i Aug iaf.

För hojen har senast bes dag 30 Juni, om jag besar innan så får jag automatiskt 2 år ?

MC har ingen fast besiktningsperiod så det är alltid 2 år från senaste besiktningen.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
På plattan där chassinumret står hur många db hojen får låta? "Låter det mer så blir man underkänd" sa min besiktningsman. (Givetvis under förutsättning att dom mäter ljudet).
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När ni ändå diskuterar besiktningsfrågor, får bakändan se ut såhär...? -Ska in på onsdag.
DSC_0664~01.jpg
Jag har givetvis 3st siffror också.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
När ni ändå diskuterar besiktningsfrågor, får bakändan se ut såhär...? -Ska in på onsdag.
View attachment 382927
Jag har givetvis 3st siffror också.

Vet inte om dom anmärker på det men det är egentligen inte tillåtet att montera saker på nummerskylten, inte ens en reflex..

edit:
Jag har svårt att tro att dom skulle anmärka på det dock.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top