Besiktning om 2 månader, första någonsin

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
NEJ! Man får inte ha reflexen klistrad på skylten :7peta så plocka av den och sätt fast den förslagsvis under skylten :)

På vad då hade du tänkt dig, däcket eller?

Väl medveten om att man inte får ha reflexen på skylten men har läst om att dom inte är så petiga med detta. Men det kanske dom är nu för tiden?

Jag kanske kan klämma in lite reflextejp (köpte högkvalitativ för 40kr/m) mellan skylten och stänkkåpan men blir inte det för lite?

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
På vad då hade du tänkt dig, däcket eller?

Väl medveten om att man inte får ha reflexen på skylten men har läst om att dom inte är så petiga med detta. Men det kanske dom är nu för tiden?

Jag kanske kan klämma in lite reflextejp (köpte högkvalitativ för 40kr/m) mellan skylten och stänkkåpan men blir inte det för lite?

Reflexen måste vara E-märkt :fakta annars var det en god ide :tummenupp du får väll bygga nån simpel mini hållare till reflexen :)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Reflexen måste vara E-märkt :fakta annars var det en god ide :tummenupp du får väll bygga nån simpel mini hållare till reflexen :)

Den är E-märkt. :fakta Den är av samma kvalité som den som sitter på våra vägskylar. Jag får nog sätta på originalskärmen för säkerhets skull.
Tycker personligen att reflexlagen är rätt dum, den röda reflexen gör ju knappast någon nämnvärd nytta

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
De är petiga. Min förra hoj hade en isskrapa som satt på baksidan av skylten. Isskrapan stack ner några centimeter under skylten och på den utskjutande biten satt reflexen. Smälte in perfekt.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...
Tycker personligen att reflexlagen är rätt dum, den röda reflexen gör ju knappast någon nämnvärd nytta

Skojar du!? :va Om din baklykta går sönder gör den röda reflexen bakåt underverk för att du skall synas för bakomvarande trafikanter när det är mörkt. Nummerplåten är förvisso också reflekterande, men den röda reflexen signalerar att det rör sig om bakänden på ett fordon. Jag vill i alla fall inte vara utan min röda reflex.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Tycker personligen att reflexlagen är rätt dum,
den röda reflexen gör ju knappast någon nämnvärd nytta
När jag i bil hastigt kom ikapp en hd med trasigt bakljus i hällregn
en synnerligen mörk natt på E20 vid Läggesta hade jag varit mycket
tacksam om han sänkt sin estetiska standard så lågt att han bemödat
sig att låta den röda reflexen sitta kvar.

Dessutom hade jag troligen sluppit både pallnit och kalsongbyte.

Får man ligga mer om man kör utan reflex eller wtf? :va

Om så, varför inte ta bort alla lysen och fläta in hela ekipaget i gillicammo.

Då får du garanterat ligga! :tuttar
CoffinARCHANT_468x310.jpg

:hej

/e

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om inte trafikverkets egna tejp går igenom bör nog svensk bilprovning se över sina rutiner.

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Hur är det egentligen med miniblinkers? Ska besiktiga snart och funderar om jag ska montera tillbaka originalblinkers eller glida till bilprovningen med miniblinkers...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Reflexen måste vara e-märkt och av rätt modell. :p dvs inte någon tape...

Har du belägg på att man inte får använda tejp? I mina öron låter det väldigt skumt när man läser den nedanstående texten som är ett citat från en tejp av samma klassificering som min...

"3M Diamond Grade är en konturmärkning av högsta klass. Denna märkning är mycket effektiv och högreflekterande genom sin unika prismaliknade reflexbas. För konturmärkning av fordon, släpvagnar, etc. Produkten uppfyller föreskrifterna UN ECE 104 för konturmärkning av tunga och långa fordon. Filmen används bland annat av räddningstjänst, polis, och ambulans för ökad synlighet i mörker. 983 skall monteras på hårda fasta ytor som aluminium, rosfritt stål eller fordonslack."

Miniblinkers är lagligt, om än oftast ohyggligt fult.

Och sen när blev detta snyggt?

DSC_0668.jpg

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har du belägg på att man inte får använda tejp? I mina öron låter det väldigt skumt när man läser den nedanstående texten som är ett citat från en tejp av samma klassificering som min...

"3M Diamond Grade är en konturmärkning av högsta klass. Denna märkning är mycket effektiv och högreflekterande genom sin unika prismaliknade reflexbas. För konturmärkning av fordon, släpvagnar, etc. Produkten uppfyller föreskrifterna UN ECE 104 för konturmärkning av tunga och långa fordon. Filmen används bland annat av räddningstjänst, polis, och ambulans för ökad synlighet i mörker. 983 skall monteras på hårda fasta ytor som aluminium, rosfritt stål eller fordonslack."

Och sen när blev detta snyggt?

View attachment 382958

Det är olika godkännanden och standarder.
Grejen är att lagen säger att reflexen skall vara e-märkt och en nitisk besiktningsman kan slå ner på det, fast troligen bryr de flesta sig inte så mycket
Godkännandet UN ECE 104 avser konturer för långa fordon så det har ingenting med bakre reflex på mc att göra. Ungefär som att en skogshuggarhjälm är godkänd för skogsarbeten, men den är inte en godkänd mc-hjälm (ok, dåligt exempel men du förstår nog min poäng).Att polisen/brandkåren använder den säger inget mer än att den är populär inom den yrkesgruppen och troligen reflekterar ljus på ett bra sätt.

Får man tag i tejp som är korrekt E-märkt så är det säkerligen inga problem att använda den.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Dags att kliva in och rätta er. 16mm är det, inget annat. Mellan bakblinkers.... själv har jag 1,6mm och får styra upp en lösning nästa år.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Häng en vanlig reflex under skylten med något lämpligt bara.

Jag skulle tro att min gamla 125a gick igenom med en reflex på skylten. Då nye ägaren inte har ändrat mycket på hojen.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Dags att kliva in och rätta er. 16mm är det, inget annat. Mellan bakblinkers.... själv har jag 1,6mm och får styra upp en lösning nästa år.
Yeah, right...! Du har koll på grejerna du! :tummenupp

...Senast jag kolla var det 18cm men dom kanske har ändrat det i år...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år