andersbrink
hasenfrasen
den långa stänklappen bak var borttagen.
Har i minne att den skulle nå ned till bakhjulsaxelns horisontalplan. Hur skulle det se ut på en tyskröv!
den långa stänklappen bak var borttagen.
Har i minne att den skulle nå ned till bakhjulsaxelns horisontalplan. Hur skulle det se ut på en tyskröv!
Finns dock inget som hindrar att man åker på en flygande och därmed får besiktiga igen. Har själv åkt på ett antal sådana genom åren pga av buller med mera
Det fjantigaste jag råkat ut för i den vägen var när jag fick besiktiga om för att den långa stänklappen bak var borttagen. På den tiden fick man köra till Polishuset för att visa upp att man hade åtgärdat fordonets brister. Det börjar bli längesen...
Ja, det är så det kommer bli - massa ytterligare hojar bortskrotade därför att hipsters som byggt sönder hojar inte kommer klara av bygga tillbaka dem för besiktning.
Sedan kommer nästa intressanta fråga:
Kommer man nöja sig att kräva "besiktning" eller växlar man in på "registreringsbesiktning"?
Detta var på sjuttiotalet, pre SFRO, ett av vapnen mot ombyggda fordon.
TS-patrullerna, som genomförde de flygande besiktningarna hade en stor röd stämpel.
"Fordonet överensstämmer ej med uppgifterna i registreringsbeviset. Ny registreringsbesiktning krävs innan (datum)"
Dessutom kunde körförbud delas ut på plats, om man bedömde att förändringarna påverkade trafiksäkerheten menligt.
Men, redan kravet på registreringsbesiktning var i praktiken ett körförbud. Datumet brukade sättas 14 dagar framåt, och att ens få en vanlig besiktningstid under säsong var ett helvete under SBP-tiden och registreringsbesiktningar dubbelt så.
Hur som helst, att bygga tillbaka sin hoj till ett skick som klarar regbes, inklusive den högre kostnaden, kostnad för vägning mm mm riskerar att bli en för hög tröskel för hojar som inte var så kul som byggherren trodde.
Att sälja för småpengar äter nog för mycket på egot hos skäggmiffot så chansen är större att den lämnas till återvinning med en rationaliserande drapa om att "den hade inte katalysator, och vi måste tänka på baaarnen som skall ärva jorden" eller något liknande.
Alltså, gone forever, delvis tack vare felförstådda besiktningsregler.
Ha ha, skamlappen bak.
Det var vid belastning den skulle nå ner till axelns förlängda horisontalplan.
Det har hänt att man släppte all förspänning och hasade bak på passagerarplats för att de skulle mötas. "Jo, det är säkert. Jag sitter så här när jag kör. Jag har ju så hemskt långa ben..."
Den stora faran som jag ser som ett hot mot dessa generösa regler är ju att hojarna som byggs om som är 40 år och äldre är att dom inte alls kommer att kollas vid besiktning och vips så spårar det ur mer och mer med värre och värre byggen och det var nog inte det som var tanken utan att bevara ett kulturarv med veteranfordon som köra på entusiastbasis. Jag hoppas att jag har fel men många verkar ju tro att det är fritt fram att hitta på vad som helst bara hojen är 40 år men det är det ju inte som jag tolkar regementet.
För att ge en annan syn på saken, gillar man äldre hojar samt att dessa bevaras och vårdas så är det en bra regel.
Hur lockande skulle det vara att bevara och bruka en 40 år gammal hoj om den var lika dyr i drift som en betydligt nyare hoj? För min egen del konstaterar jag att jag skulle inte haft garaget fullt av hojar om samtliga hade varit lika dyra i drift som R1:an. Det finns alltså en annan sida av myntet också.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |