Besiktningsregler 40 år gammal mc?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns dock inget som hindrar att man åker på en flygande och därmed får besiktiga igen. Har själv åkt på ett antal sådana genom åren pga av buller med mera

Ja, det är så det kommer bli - massa ytterligare hojar bortskrotade därför att hipsters som byggt sönder hojar inte kommer klara av bygga tillbaka dem för besiktning.

Sedan kommer nästa intressanta fråga:
Kommer man nöja sig att kräva "besiktning" eller växlar man in på "registreringsbesiktning"?

Detta var på sjuttiotalet, pre SFRO, ett av vapnen mot ombyggda fordon.
TS-patrullerna, som genomförde de flygande besiktningarna hade en stor röd stämpel.
"Fordonet överensstämmer ej med uppgifterna i registreringsbeviset. Ny registreringsbesiktning krävs innan (datum)"

Dessutom kunde körförbud delas ut på plats, om man bedömde att förändringarna påverkade trafiksäkerheten menligt.
Men, redan kravet på registreringsbesiktning var i praktiken ett körförbud. Datumet brukade sättas 14 dagar framåt, och att ens få en vanlig besiktningstid under säsong var ett helvete under SBP-tiden och registreringsbesiktningar dubbelt så.

Hur som helst, att bygga tillbaka sin hoj till ett skick som klarar regbes, inklusive den högre kostnaden, kostnad för vägning mm mm riskerar att bli en för hög tröskel för hojar som inte var så kul som byggherren trodde.
Att sälja för småpengar äter nog för mycket på egot hos skäggmiffot så chansen är större att den lämnas till återvinning med en rationaliserande drapa om att "den hade inte katalysator, och vi måste tänka på baaarnen som skall ärva jorden" eller något liknande.

Alltså, gone forever, delvis tack vare felförstådda besiktningsregler.


Det fjantigaste jag råkat ut för i den vägen var när jag fick besiktiga om för att den långa stänklappen bak var borttagen. På den tiden fick man köra till Polishuset för att visa upp att man hade åtgärdat fordonets brister. Det börjar bli längesen...

Ha ha, skamlappen bak.

Det var vid belastning den skulle nå ner till axelns förlängda horisontalplan.

Det har hänt att man släppte all förspänning och hasade bak på passagerarplats för att de skulle mötas. "Jo, det är säkert. Jag sitter så här när jag kör. Jag har ju så hemskt långa ben..."
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, det är så det kommer bli - massa ytterligare hojar bortskrotade därför att hipsters som byggt sönder hojar inte kommer klara av bygga tillbaka dem för besiktning.

Sedan kommer nästa intressanta fråga:
Kommer man nöja sig att kräva "besiktning" eller växlar man in på "registreringsbesiktning"?

Detta var på sjuttiotalet, pre SFRO, ett av vapnen mot ombyggda fordon.
TS-patrullerna, som genomförde de flygande besiktningarna hade en stor röd stämpel.
"Fordonet överensstämmer ej med uppgifterna i registreringsbeviset. Ny registreringsbesiktning krävs innan (datum)"

Dessutom kunde körförbud delas ut på plats, om man bedömde att förändringarna påverkade trafiksäkerheten menligt.
Men, redan kravet på registreringsbesiktning var i praktiken ett körförbud. Datumet brukade sättas 14 dagar framåt, och att ens få en vanlig besiktningstid under säsong var ett helvete under SBP-tiden och registreringsbesiktningar dubbelt så.

Hur som helst, att bygga tillbaka sin hoj till ett skick som klarar regbes, inklusive den högre kostnaden, kostnad för vägning mm mm riskerar att bli en för hög tröskel för hojar som inte var så kul som byggherren trodde.
Att sälja för småpengar äter nog för mycket på egot hos skäggmiffot så chansen är större att den lämnas till återvinning med en rationaliserande drapa om att "den hade inte katalysator, och vi måste tänka på baaarnen som skall ärva jorden" eller något liknande.

Alltså, gone forever, delvis tack vare felförstådda besiktningsregler.




Ha ha, skamlappen bak.

Det var vid belastning den skulle nå ner till axelns förlängda horisontalplan.

Det har hänt att man släppte all förspänning och hasade bak på passagerarplats för att de skulle mötas. "Jo, det är säkert. Jag sitter så här när jag kör. Jag har ju så hemskt långa ben..."

Det hela blir ju värre av helfordonsgodkännandet som finns sen 21 år tillbaka om ja minns rätt, då får man ju i princip inte ändra på nåt om man ska följa lagen. Har sett vissa byggen (även snygga välbygda) som är baserade på helfordonsgodkända modeller som vid ett föreläggande om regbesiktning säker skulle ha stora problem att klara det hela och då är ju hojen värdelösa.

Detta är ju nåt nån ska ha i åtanke då man mixtrar på och töjer på lagar och regler, hittils har jag sett till att jag kan bygga tillbaka allt jag ändrat till original, jag försöker hålla mig till reglerna då gott det går med e-märkningar och sånt på lysen, reflex bak, men vill man polisen jäklas med mig (och det har dom ju rätt att göra då jag bryter mot reglerna) så blir det ju att skruva på alla original grejer i alla fall på Trajan som är helfordonsgodkänd för att besikta den, övriga hojar bör jag klara om jag läst regelboken rätt och då dom inte är helfordonsgodkända.

Jag gillar att modda och bygga grejer och det spelar ingen roll om det är gitarrer, förstärkare, bössor eller hojar i nån jakt på både utseendet och optimering av funktion men tycker man ska tänka efter vad man håller på med och vilka konsekvenser det kan få.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det kan kan vara jag som har dålig fantasi, men jag kan inte riktigt se framför mig varför, och framförallt hur, man skulle bygga om en 40 år gammal hoj så den inte blir besiktningsduglig. Har däremot många i bekantskapskretsen som äger +50 år gamla bilar med 700 hk eller mer. Jag skulle nog säga att dom ligger mer pyrt till vad gäller att torska på flygande besiktningar.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är dessutom förhållandevis fritt vad man får göra på äldre hojar. Tex behövs inte backspeglar och max ljudnivå är 103 dB med mera med mera..
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tänker på sköningarna som kapar i ramar, som bygger ihop egna centralfjädringar, som använder sin ombyggda hoj mer eller mindre dagligen och kanske dessutom inte är världens mest erfarna förare.

Vi skall ha klart för oss att de svenska reglerna är ett unikum med många undantag från det ursprungliga förslaget.

Detta utgångsförslag var EU-gemensamt, och innefattade en (dyr!) tröskelbesiktning av speciellt utbildad personal som skulle utröna huruvida fordonet var i ett absolut originalskick - som skulle dokumenteras utan och innan, samt föras in med bilder och allt i en vagnsbok som skulle biläggas registreringshandlingarna och kunna uppvisas vid kontroll.

Svenska organisationer som SMC och MHRF lyckades förhandla fram mycket förmånliga regler för just Sverige, baserat på följande hörnstenar:

A: Det handlar om historiska fordon som vårdas och sköts mycket väl.

B: Det sker mycket få olyckor med dessa fordon

C: Miljöaspekten är försumbar, baserat på det minimala transportarbete dessa fordon utför.


Men, om folk börjar bygga om hej vilt efter eget huvud, använder cyklarna som vardagsfordon och börjar krascha med dem finns inte grunden för undantaget kvar längre.

Jag är orolig för inställningen "besiktigad för sista gången". Den riskerar att blåsa upp i ansiktet på oss allihopa.

Tänk hellre " tillfälligt besiktningsbefriad".
Då kanske denna ynnest räcker längre än den ser ut att göra nu.

Läs mer här:

https://mhrf.se/nya_besiktningsregler-2018
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kul diskussion som jag missat.

Har också reflekterat över samma saker som dig notrightrider. Hur länge kommer man fortsätta ha så generösa besiktningsregler för äldre maskiner om folk rullar in byggen som blir tveksammare och tveksammare för varje år som går efter att någon helt plötsligt blivit inspirerad att bli hojbyggare och fixa sig sin egen bobber / café / brat / unika hoj. :näsblod

Min erfarenhet har varit: Har man skött eventuell ombyggnation snyggt så bryr sig inte besiktningsmannen alls - helfordonsgodkännande eller ej.

Första hojen jag (och min far) byggde om var hans Yamaha XJR1300. R1 gaffel, sving, lite annat jox. Har aldrig varit synpunkter från någon besiktningsman på den. Nu senare år när jag besiktat min Z1000 Mk.II som är restaurerad och ombyggd har det inte heller varit några problem, trots annan sving, gaffel, fälgar, bromsar, etc. Båda hojarna är uppenbart ombyggda men på ett sätt som gör att allt ser fabriksgjort ut samt att dom är sunda maskinellt och mekaniskt.

Ger man inte besiktningsmannen anledning att vara kritisk eller orolig så kommer dom inte vara det utan snarare bara säga "Fin hoj det här.".
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inne på samma linje som notrightrider och Viktor L och ska väl inte säga nåt få jag själv tänker utnyttja regementet för testkörning av mitt kompressorbygge även om målet är att besikta den med kompressor om det bara går.

Vi är väl förskonade av att besiktningsmännen ser mellan fingrarna då det kommer till ändringar om de är vettigt gjorda vilket jag kan förstå, dock kan ju polisen ha andra åsikter om dom vill så skickar dom dig på besiktning eller för rent av en regbesiktning (tror jag) och då kan det ju bli mindre kul om hojen inte går att återställa.

Den stora faran som jag ser som ett hot mot dessa generösa regler är ju att hojarna som byggs om som är 40 år och äldre är att dom inte alls kommer att kollas vid besiktning och vips så spårar det ur mer och mer med värre och värre byggen och det var nog inte det som var tanken utan att bevara ett kulturarv med veteranfordon som köra på entusiastbasis. Jag hoppas att jag har fel men många verkar ju tro att det är fritt fram att hitta på vad som helst bara hojen är 40 år men det är det ju inte som jag tolkar regementet.

Risken finns ju att tillslut är det är slut på detta med besiktningsbefrielsen och då med hårdare tag mot ombyggnationen och moddar eller så blir det fler flygande besiktningar över lag.

Jag vet att jag bryter mot regler på min Thruxton men jag är då också beredd att ta mitt straff och kan återställa dem till original även om det tar några timmar att göra det.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Den stora faran som jag ser som ett hot mot dessa generösa regler är ju att hojarna som byggs om som är 40 år och äldre är att dom inte alls kommer att kollas vid besiktning och vips så spårar det ur mer och mer med värre och värre byggen och det var nog inte det som var tanken utan att bevara ett kulturarv med veteranfordon som köra på entusiastbasis. Jag hoppas att jag har fel men många verkar ju tro att det är fritt fram att hitta på vad som helst bara hojen är 40 år men det är det ju inte som jag tolkar regementet.

Så är det. Men här har man väl sett mönster att entusiaster som har äldre fordon och bygger om eller restaurerar dessa ofta håller fordonen i gott eller mycket gott skick. Har du en 50-talist som köpt tillbaka sin gamla pärla från 70-talet och fixat till den till superskick så kan du nog med 100% säkerhet säga att så länge fordonet är i den personens ägo så kommer den fortsätta vara i superskick.

Man agerar i "good faith" i besiktningssynpunkt - om regeln är att endast en handfull veteranfordon (eller ombyggda fordon allmänt) inte klarar sin kontrollbesiktning då blir det en fråga om effektivisering, alltså finns det någon vits att göra kontrollbesiktningar av <fordonsgrupp> om <fordonsgrupp> sällan / aldrig har anmärkningar? Uppenbarligen är svaret nej på den punkten.

Med det sagt blir risken såklart att folk börjar försumma underhåll och kontroll av sina fordon men man räknar väl med att en bra motorkultur håller de negativa aspekterna i shack och där ligger väl lite ansvar på oss som pillar med hojar utöver att byta slip-on och mini-blinkers att se till att folk följer nån sorts "god hojbyggarpraxis".
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För att ge en annan syn på saken, gillar man äldre hojar samt att dessa bevaras och vårdas så är det en bra regel.
Hur lockande skulle det vara att bevara och bruka en 40 år gammal hoj om den var lika dyr i drift som en betydligt nyare hoj? För min egen del konstaterar jag att jag skulle inte haft garaget fullt av hojar om samtliga hade varit lika dyra i drift som R1:an. Det finns alltså en annan sida av myntet också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För att ge en annan syn på saken, gillar man äldre hojar samt att dessa bevaras och vårdas så är det en bra regel.
Hur lockande skulle det vara att bevara och bruka en 40 år gammal hoj om den var lika dyr i drift som en betydligt nyare hoj? För min egen del konstaterar jag att jag skulle inte haft garaget fullt av hojar om samtliga hade varit lika dyra i drift som R1:an. Det finns alltså en annan sida av myntet också.

Precis gillar man original eller 40 år gamla hojar eller 50 år gamla bilar i original eller med för sin tid tidstypiska ändringar så är regeln bra väldigt bra och nog väldigt problem fri och fungerar som den ska. Dessa fordon utgör nog inte några problem som jag och några till är rädda för utan är enbart possitivt, har själv tre nästa år fyra besikningsbefriade bilar och nästa år två hojar så visst tycker jag detta är bra.

Men om man gör som jag får för sig att kompressormata en hoj som är 39 år gammal som är besiktad för sista gången är det lite annat i det gäller, bedömmer det väl hyfsat lugnt då jag kommer upp i ungefär samma effekt som 400:an men min tanke är att besikta den med kompressorn om allt funkar som det ska och det är möjligt att besikta den. Till dess är jag olaglig det går ju inte att komma ifrån även om om hojen är besiktad och risken att åka dit är minimal speciellt där jag bor, men hur många är villiga att lägga ner tid, pengar och energi på att besikta om byggena med ändringarna?

Dock kunde jag efter nyår efter att besiktat den GSX750ES jag köpte sista få för mig att bygga dubbelturbo med laddluftkylare och då ladda utav satan och kanske skrämma ut bortåt 150-200 hk och då blir det väl lite annorlunda eller att man bygger om hojen i ram och fjädring utan att ha koll. Det är den utvecklingen jag är lite rädd för ska slå tillbaka om folk får för sig att det bara bygga om hur som helst för att hojen är besikningsbefriad efter 40 år. Det är detta som jag är rädd kan sätta stopp för besiktningsbefrielsen eller öka på antalet flygande besiktningar. Samma sak med bilar om man får för sig att byta motorn i 50 år gamla bilar till en med 700-1000 hk vilket jag vet förekommit många har ju bra koll på vad dom håller på med men det finns ju alltid glada amatörer som kanske inte har full koll.

Vi får se hur det går, hoppas bara att folk håller sig någorlunda på mattan så vi får behålla de regler vi har nu.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
En annan aspekt är ju att så pass gamla hojar förmodligen används mest till någon nöjestur i sakta mak en solig söndag. De körs kortare sträckor, vid färre tillfällen och under andra omständigheter än modernare sporthojar. Då behöver man kanske inte heller ha samma krav på årliga kontroller av fordonets reflexer, helljus och signalhorn.
Sen är de gamla fordon man ser, både bilar och mc, praktiskt taget alltid välvårdade och försiktigt framförda. Att någon skulle utnyttja våra generösa regler vad gäller besiktning av äldre fordon för att få rejsa omkring med gamla trafikfarliga lik på vägarna verkar osannolikt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top