Beskattning Enskild Firma

liv05

Give a damn.
Gick med
17 Oct 2007
Tjena,

har en off-topic fråga då jag inte hittar exakt rätt info (på skatteverket etc), kanske någon här som vet? Säkert!

Funderar på att starta enskild firma med tjänsteförsäljning (moms 6%).
Blir inte klok på beskattningen riktigt. Någon som har erfarenhet?

Säg att jag får in 1000:- för mina tjänster.
Jag antar att hela beloppet beskattas med ca 32% (kommunal- och landstingsskatt) vilket gör att cirkasumman 680:- blir kvar.
Till detta kommer egenavgifter (arbetsgivaravgifter?). Beskattas egensavgifterna på totala inkomsten (1000:-) eller på 680:- eller endast på det som kallas "egna uttag", dvs min "lön"? Tydligen skattas inte de egna uttagen, utan bara vinsten.

Till kommer ju moms (6%) samt pensionavsättning mm (?).
Läste att man får göra schablonavdrag på 25% av vinsten som man borttar från beskattning.

Allt blir mer snurrigt ju mer jag läser om det (och då har jag ändå läst lite ekonomi, men mest kring AB).

Vad jag egentligen vill veta ÄR:
Om jag drar in 1000:- i försäljning - hur mkt och vilken skatt dras?
Vad blir kvar att ta ut i egna uttag? Och vad är mer att tänka på när det gäller avsättningar för pension etc?

Tacksam för hjälp av de mer kunniga! :):gnissla

Är du osäker så kontakta en revisor, det blir oftast billigare i längden.

Men om du får in 1000:- så är det först moms, sen egenavgifterna, sen betalar du ut en bruttolön som du sedan skattar på.

Försök att separera din ekonomi och ditt företags ekonomi... så först betalar företaget sina skatter och sen betalar företaget ut en lön till dig som du sedan skattar på.
Gör du inte detta så kommer du få det svårt att redovisa det hela sen.

Men om du får in 1000:- så är det först moms, sen egenavgifterna, sen betalar du ut en bruttolön som du sedan skattar på.

Försök att separera din ekonomi och ditt företags ekonomi... så först betalar företaget sina skatter och sen betalar företaget ut en lön till dig som du sedan skattar på.

Finns väl inget som heter lön i Enskild Firma, utan endast egna uttag. Man skattar bara vinsten, inte uttagen, dvs 32% egen avgifter + 30% kommunalskat -> ca 50% effektiv skatt efter diverse skatteutjämningsfonder etc.

Som Carnivore skriver - skaffa en revisor om du inte kan det här. Jag hade inte revisor i början och det var kostsamt.

Krångligt är bara förnamnet - det är sådan där byråkrati som gör att man drar sig för att starta eget.

Rätt svarat, men för sådana här simpla grejer använder man en bokföringstant för 400 SEK/h och inte en revisor som tar 3-5 ggr så mycket.:tummenupp

En revisor/redovisningskonsult löser det där på en pisskvart. Istället för att lägga tid på bokföring är det bättre om du jobbar och drar in pengar.

Angående timpenningen så räkna på beloppet utan moms. Ska du fakturera 1000:- inkl. eller ex. moms? Är det ex moms så behöver du inte ta hänsyn till den när du räknar ner din tusing.

Räkna baklänges istället och se hur mkt du behöver dra in. En lön på 25k kostar cirka 34k för firman att betala ut (dvs +35% egenavgifter samt lite pensionsavsättningar mm).
Sen skattar du själv på de 25k och behåller nettobeloppet (ca 18-19K beroende på tabell). Där har du minimum, dvs 34k som måste bli kvar när leverantörsfakturorna är betalda. Sen har du fasta kostnader(hyra, telefon, bil m.m.).
Osäker på vad som gäller i enskild firma men överskottet (dvs vinsten) beskattas nog direkt oavsett om du tar ut pengarna eller inte.

Tack för alla svar!

Jag har bekanta som är revisorer och i framtiden kommer jag ha någon som slänger ett öga över ekonomin med jämna mellanrum, detta inlägget var mest för att pejla läget lite.

Som JoUh säger, så har jag också hört siffran ca 50% skatt, egentligen oavsett bolagsform. Problemet var att när jag läser om enskild firma, så hittar jag olika info överallt.

Självklart kan det vara bra att "separera" min egen ekonomi från bolagets, men egentligen spelar det mindre roll eftersom mina kostnader kommer vara rätt låga (inga kontinuerliga större inköp).

Jag kommer troligtvis inte ta ut en FAST SUMMA i egna uttag eftersom inkomsten kommer variera plus att jag vet inte hur min verksamhet kommer slå, även om jag är fast bestämd att lyckas. Drar jag in MYCKET slantar en månad vill jag också ha möjlighet att ta ut mer i egna uttag.

Hittade följande text på skatteverket:
"När du driver ditt företag i form av enskild näringsverksamhet
kan du aldrig ta ut någon lön till dig
själv. Däremot kan du göra egna uttag när du behöver
pengar privat. Dessa uttag ska bokföras som
kapitaluttag. Egna uttag beskattas inte, utan det är
resultatet i din verksamhet som du blir beskattad
för. Du blir alltså beskattad för ett resultat där du
inte får några avdrag för lön till dig själv. I gengäld
ska du inte deklarera någon lön från din enskilda
näringsverksamhet."

Jag UNDRAR: Vadbetalar jag egenavgifter för? (gissning: resultatet?)
1000:- i inkomst inkl 6% moms (och resultat, dvs förutsatt inga kostnader) antar jag då beskattas med ca 32% skatt plus egenavgifter på 31,25%. Beroende på hur jag räknar får man då fram olika summor. Vad blir över efter beskattning av vinsten, sociala avgifter, pensionsavsättningar, momsavdrag??

Företaget är inom träning och hälsa.
Tack för er hjälp! :)

Jag ger mig på en enkel förklaring.
Jag är ingen expert så folk får rätta mig om jag har fel.

Vi utgår från ett exempel där du som lönetagare skulle ta 1000:- i lön.

Nu väljer du att istället ta detta på din enkilda firma. Detta innebär att arbetsgivaren inte kommer betala in några skatter eller avgifter för dig, utan det är upp till dig själv.

Räkna ut ditt pris
För att täcka dessa kan man enkelt sätt minst lägga på 50% på priset.
Dessa skall räcka till skatter, avgifter och semesterersättning.
Då är ditt pris uppe i 1500:-.

Sedan lägger du på moms på din faktura, vilket i de vanligaste fallen är 25%, så ditt pris inklusive moms blir alltså 1875:-.

Du får in dessa pengar på ditt konto. Sedan är det som sagt upp till dig att se till att moms och skatter betalas in.

Moms
Var tredje månad gör du en skattedeklaration för de gågna tre månaderna. Där fyller du i hur mycket du fakturerat för, hur mycket utav detta som var moms och den moms du har att dra av (om du köpt något till ditt företag, så som telefonräkning osv.).

Vi säger då att du har betalt en räkning på 500:- där 25% var moms, dvs 100:-. Dessa 100:- dras av från beloppet du skall betala in och du betalar in resten till Skatteverket.

Skatt
När du haft ditt företag ett år får du reda på din preliminärskatt.
Detta är baserat på vad du tjänat på föregående år och detta belopp skall betalas in den 12:e varje månad till Skatteverket.

Efter ett år har gått så görs en avstämning där man ser hur mycket du tjänat samt hur mycket skatt du betalat in i preliminärskatt.
Om du betalat in för mycket får du tillbaks. Har du betalat in för lite får du betala restskatt. Denna har du ett år på dig att betala.

Uppdelning av egenavgifter
Du frågade vad egenavgifterna går till. De är uppdelade enligt följande:
Ålderspensionsavgift = 10,21 %
Efterlevandepensionsavgift = 1,70 %
Sjukförsäkringsavgift = 6,78 %
Föräldraförsäkringsavgift = 2,20 %
Arbetsskadeavgift = 0,68 %
Arbetsmarknadsavgift = 2,11 %
Allmän löneavgift = 6,03 %
Totalt = 29,71 %

Hoppas du fått lite klarhet !

Jag ger mig på en enkel förklaring.
Jag är ingen expert så folk får rätta mig om jag har fel.

Vi utgår från ett exempel där du som lönetagare skulle ta 1000:- i lön.

Nu väljer du att istället ta detta på din enkilda firma. Detta innebär att arbetsgivaren inte kommer betala in några skatter eller avgifter för dig, utan det är upp till dig själv.

Räkna ut ditt pris
För att täcka dessa kan man enkelt sätt minst lägga på 50% på priset.
Dessa skall räcka till skatter, avgifter och semesterersättning.
Då är ditt pris uppe i 1500:-.

Sedan lägger du på moms på din faktura, vilket i de vanligaste fallen är 25%, så ditt pris inklusive moms blir alltså 1875:-.

Du får in dessa pengar på ditt konto. Sedan är det som sagt upp till dig att se till att moms och skatter betalas in.

Moms
Var tredje månad gör du en skattedeklaration för de gågna tre månaderna. Där fyller du i hur mycket du fakturerat för, hur mycket utav detta som var moms och den moms du har att dra av (om du köpt något till ditt företag, så som telefonräkning osv.).

Vi säger då att du har betalt en räkning på 500:- där 25% var moms, dvs 100:-. Dessa 100:- dras av från beloppet du skall betala in och du betalar in resten till Skatteverket.

Skatt
När du haft ditt företag ett år får du reda på din preliminärskatt.
Detta är baserat på vad du tjänat på föregående år och detta belopp skall betalas in den 12:e varje månad till Skatteverket.

Efter ett år har gått så görs en avstämning där man ser hur mycket du tjänat samt hur mycket skatt du betalat in i preliminärskatt.
Om du betalat in för mycket får du tillbaks. Har du betalat in för lite får du betala restskatt. Denna har du ett år på dig att betala.

Uppdelning av egenavgifter
Du frågade vad egenavgifterna går till. De är uppdelade enligt följande:
Ålderspensionsavgift = 10,21 %
Efterlevandepensionsavgift = 1,70 %
Sjukförsäkringsavgift = 6,78 %
Föräldraförsäkringsavgift = 2,20 %
Arbetsskadeavgift = 0,68 %
Arbetsmarknadsavgift = 2,11 %
Allmän löneavgift = 6,03 %
Totalt = 29,71 %

Hoppas du fått lite klarhet !

Ganska otroligt vad deg man måste få in egentligen för att få en hyfsad lön när staten fått sitt :näsblod

Jag var i samma sits som TS för några år sen och gick en starta eget-kurs. Vi var till skattekontoret och fick lite föreläsningar om det här med skatter, avgifter mm. Men ingen av oss fattade ett smack, så en i gruppen ställde den ytterst enkla frågan, om man drar in 100kr, hur mycket får man kvar i handen om man har en enskild firma? Naivt trodde vi ju att skattetanterna skulle kunna svara på det, men icke då :huvet Dom började yra om schablonavdrag som bara gällde dom första 6,37 månaderna, om du hade startat firman på hösten med före midsommar föregående år, annars var det ett annat schablonavdrag utan skatt men med annan moms :dummer Vi ställde om frågan, och bad att få slippa mumbojumbot, bara pengar in, pengar till dom och pengar till oss. Men det kunde dom helt omöjligt svara på :huvet

Kör själv enskild (FA) dvs jag har enskilda som extra utöver min fasta jobb..

Fick uträknat att jag landade på ca 78% skatt på enskilda firman (kommer upp i statligskatt)..

Inte undra på att folk plockar ut saker på firman istället för lön..

Kör själv enskild (FA) dvs jag har enskilda som extra utöver min fasta jobb..

Fick uträknat att jag landade på ca 78% skatt på enskilda firman (kommer upp i statligskatt)..

Inte undra på att folk plockar ut saker på firman istället för lön..

Det är väl just därför man har enskild firma på sidan om... för att kunna köpa ny TV, dator, kamera osv osv osv skattefritt. :)

Och innan nån skattmas läser detta och funderar på vem jag är så nej, jag gör inte så... längre.

Tack för alla svar. Framför allt Collo som var mkt utförlig.

Men är det inte så, att om jag i runda slängar betalar 50% i skatt, delar försäljningen med två (intäkt/2) istället för multiplicerar intäkten med 1,5? Beroende på hur man räknar skiljer det ju sig avsevärt!

Hoztic; Det är precis detta jag menar. Verkar vara svårt att lämna besked. Och läsningen skiljer sig på de ställen jag tittat på. Jag förstår också att det finns en del undantag men i ungefärliga summor - vad blir kvar.. intäkt - skatt & sociala avgifter = xy(%). Skippa den statliga skatten för min känsla är att då krånglar vi till det ytterligare.

Tack för alla svar. Framför allt Collo som var mkt utförlig.

Men är det inte så, att om jag i runda slängar betalar 50% i skatt, delar försäljningen med två (intäkt/2) istället för multiplicerar intäkten med 1,5? Beroende på hur man räknar skiljer det ju sig avsevärt!

Hoztic; Det är precis detta jag menar. Verkar vara svårt att lämna besked. Och läsningen skiljer sig på de ställen jag tittat på. Jag förstår också att det finns en del undantag men i ungefärliga summor - vad blir kvar.. intäkt - skatt & sociala avgifter = xy(%). Skippa den statliga skatten för min känsla är att då krånglar vi till det ytterligare.

En kille på tillväxtverket hjälpte mig att få klarhet i det hela nu..
beräkningen ser lite speciell ut men efter avdrag och avsättningar etc så kan man räkna med 50% i handen av den indragna summan.. som nämnts tidigare :banana

En kille på tillväxtverket hjälpte mig att få klarhet i det hela nu..
beräkningen ser lite speciell ut men efter avdrag och avsättningar etc så kan man räkna med 50% i handen av den indragna summan.. som nämnts tidigare :banana

Äh, det där har man ju hört förr. Det intressanta är ju hur man gör för att få iallafall 75% I näven :tungan

Edit: ändrade skattesatsen från 10, till 25%. Lite lagom skattetryck kan vi väl ha.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...