Tjena,
har en off-topic fråga då jag inte hittar exakt rätt info (på skatteverket etc), kanske någon här som vet? Säkert!
Funderar på att starta enskild firma med tjänsteförsäljning (moms 6%).
Blir inte klok på beskattningen riktigt. Någon som har erfarenhet?
Säg att jag får in 1000:- för mina tjänster.
Jag antar att hela beloppet beskattas med ca 32% (kommunal- och landstingsskatt) vilket gör att cirkasumman 680:- blir kvar.
Till detta kommer egenavgifter (arbetsgivaravgifter?). Beskattas egensavgifterna på totala inkomsten (1000
eller på 680:- eller endast på det som kallas "egna uttag", dvs min "lön"? Tydligen skattas inte de egna uttagen, utan bara vinsten.
Till kommer ju moms (6%) samt pensionavsättning mm (?).
Läste att man får göra schablonavdrag på 25% av vinsten som man borttar från beskattning.
Allt blir mer snurrigt ju mer jag läser om det (och då har jag ändå läst lite ekonomi, men mest kring AB).
Vad jag egentligen vill veta ÄR:
Om jag drar in 1000:- i försäljning - hur mkt och vilken skatt dras?
Vad blir kvar att ta ut i egna uttag? Och vad är mer att tänka på när det gäller avsättningar för pension etc?
Tacksam för hjälp av de mer kunniga!

har en off-topic fråga då jag inte hittar exakt rätt info (på skatteverket etc), kanske någon här som vet? Säkert!
Funderar på att starta enskild firma med tjänsteförsäljning (moms 6%).
Blir inte klok på beskattningen riktigt. Någon som har erfarenhet?
Säg att jag får in 1000:- för mina tjänster.
Jag antar att hela beloppet beskattas med ca 32% (kommunal- och landstingsskatt) vilket gör att cirkasumman 680:- blir kvar.
Till detta kommer egenavgifter (arbetsgivaravgifter?). Beskattas egensavgifterna på totala inkomsten (1000

Till kommer ju moms (6%) samt pensionavsättning mm (?).
Läste att man får göra schablonavdrag på 25% av vinsten som man borttar från beskattning.
Allt blir mer snurrigt ju mer jag läser om det (och då har jag ändå läst lite ekonomi, men mest kring AB).
Vad jag egentligen vill veta ÄR:
Om jag drar in 1000:- i försäljning - hur mkt och vilken skatt dras?
Vad blir kvar att ta ut i egna uttag? Och vad är mer att tänka på när det gäller avsättningar för pension etc?
Tacksam för hjälp av de mer kunniga!