Hejsan!
Har med en tår i ögat precis sålt min fina blå R1:a (2009), pga flera anledningar, dels så var den rackarns dyr att försäkra, dels så var den inte lämpad att skjutsa på, och dels så var den tröttsam att åka längre sträckor med. Men kul var den att köra. Nu när man börjar komma upp i åren (fyller 49 i höst) är det väl dags att skaffa sig en bekvämare hoj.
Mina kriterier är 1, den får inte vara alltför slö, 2, den måste gå att skjutsa på/gå att montera packväskor på, 3, budgeten ligger mellan ca 80-130000:-.
Funderar på en s.k sport-tourer eller en "adventurehoj". Det finns ju fördelar med båda, jag uppskattar en pigg motorcykel på en kurvig väg, men samtidigt så skulle det vara roligt att ha en motorcykel som man kunde sladda på grusvägar med..
Har testat några motorcyklar inom mina kriterier och skulle bli glad för lite feedback på mina första intryck på de körda hojarna, föredrar märkena kawasaki, honda o yamaha av gammal vana.. (Suzuki går bort eftersom jag äv någon märklig anledning inte gillat märket.. förmodligen som resultat av att min kusin hjärntvättade mig som ung - yamaha, yamaha, yamaha...).
De testade hojarna är:
Bmw R1200GS (välbalanserad, välkonstruerad, många finesser, men en motor som vibrerade alltför mycket, provkörde jag ett måndagsexemplar?)
Triumph 1200 Explorer (snygg, skön sittställning, jag ville verkligen gilla denna men motorn gav ifrån sig höga ljud, och sedan kändes den slö, liksom en traktor - jag gasade, det lät okej, men snabbt gick det inte..)
Triumph Tiger 800 XC (rolig och lättsvängd, säkerligen kul på en grusväg, dock så kändes det vinande motorljudet tröttsamt, misstänker även att den kommer att bete sig oroligt med full packning och en passagerare på..)
KTM 1190 (bra drag i motorn, men ack så ful framifrån.. )
Honda Africa Twin (fantastiskt välbalanserad, toppen för offroad, men motorn vibrerade ganska ordentligt vid landsvägskörning vilket jag främst kommer att använda hojen till, man kanske vänjer sig?)
Honda VFR1200x Crosstourer (Fantastisk motor, skön sittställning, ett tänkbart val - det enda som talar mot hojen är vikten, men eftersom asfalt prioriteras framför grus så borde den bli en bra hoj för mig, eller?)
Honda VFR1200F (pigg, skön körställning, men små packväskor, och så blir kanske körställningen väl sportig vid längre turer?)
Yamaha FJR1300 (körde en -14 dvs med fem växlar, den var stabil och trygg, men kändes lite tråkig, nackdelen var att den saknade en 6:e växel, motorn varvade alltför mycket vid körning 120-130km/h på landsväg = tröttande)
Kawasaki GTR1400 (oväntat rolig, underbar motor, skön sittställning, men tung stillastående och inte den snyggaste motorcykeln i världen.. Men den var klart roligare än FJR:en att köra)
Suck! Jag skulle helst vilja bestämma mig redan i höst, men har beslutsångest. Finns det möjligtvis någon vänlig ägare av dessa motorcyklar som skulle kunna kommentera och eventuellt ge mig några goda råd.. Alternativt tipsa om en annan båge jag missat att provköra.
Mvh Kent
Har med en tår i ögat precis sålt min fina blå R1:a (2009), pga flera anledningar, dels så var den rackarns dyr att försäkra, dels så var den inte lämpad att skjutsa på, och dels så var den tröttsam att åka längre sträckor med. Men kul var den att köra. Nu när man börjar komma upp i åren (fyller 49 i höst) är det väl dags att skaffa sig en bekvämare hoj.
Mina kriterier är 1, den får inte vara alltför slö, 2, den måste gå att skjutsa på/gå att montera packväskor på, 3, budgeten ligger mellan ca 80-130000:-.
Funderar på en s.k sport-tourer eller en "adventurehoj". Det finns ju fördelar med båda, jag uppskattar en pigg motorcykel på en kurvig väg, men samtidigt så skulle det vara roligt att ha en motorcykel som man kunde sladda på grusvägar med..
Har testat några motorcyklar inom mina kriterier och skulle bli glad för lite feedback på mina första intryck på de körda hojarna, föredrar märkena kawasaki, honda o yamaha av gammal vana.. (Suzuki går bort eftersom jag äv någon märklig anledning inte gillat märket.. förmodligen som resultat av att min kusin hjärntvättade mig som ung - yamaha, yamaha, yamaha...).
De testade hojarna är:
Bmw R1200GS (välbalanserad, välkonstruerad, många finesser, men en motor som vibrerade alltför mycket, provkörde jag ett måndagsexemplar?)
Triumph 1200 Explorer (snygg, skön sittställning, jag ville verkligen gilla denna men motorn gav ifrån sig höga ljud, och sedan kändes den slö, liksom en traktor - jag gasade, det lät okej, men snabbt gick det inte..)
Triumph Tiger 800 XC (rolig och lättsvängd, säkerligen kul på en grusväg, dock så kändes det vinande motorljudet tröttsamt, misstänker även att den kommer att bete sig oroligt med full packning och en passagerare på..)
KTM 1190 (bra drag i motorn, men ack så ful framifrån.. )
Honda Africa Twin (fantastiskt välbalanserad, toppen för offroad, men motorn vibrerade ganska ordentligt vid landsvägskörning vilket jag främst kommer att använda hojen till, man kanske vänjer sig?)
Honda VFR1200x Crosstourer (Fantastisk motor, skön sittställning, ett tänkbart val - det enda som talar mot hojen är vikten, men eftersom asfalt prioriteras framför grus så borde den bli en bra hoj för mig, eller?)
Honda VFR1200F (pigg, skön körställning, men små packväskor, och så blir kanske körställningen väl sportig vid längre turer?)
Yamaha FJR1300 (körde en -14 dvs med fem växlar, den var stabil och trygg, men kändes lite tråkig, nackdelen var att den saknade en 6:e växel, motorn varvade alltför mycket vid körning 120-130km/h på landsväg = tröttande)
Kawasaki GTR1400 (oväntat rolig, underbar motor, skön sittställning, men tung stillastående och inte den snyggaste motorcykeln i världen.. Men den var klart roligare än FJR:en att köra)
Suck! Jag skulle helst vilja bestämma mig redan i höst, men har beslutsångest. Finns det möjligtvis någon vänlig ägare av dessa motorcyklar som skulle kunna kommentera och eventuellt ge mig några goda råd.. Alternativt tipsa om en annan båge jag missat att provköra.
Mvh Kent
Last edited: