Beslutsångest - köpa GSR600 eller ?

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Tjenare!
Jag har nu tittat på diverse hojar under hela vintern, men har NOG bestämt mig för att köpa en "nakenhoj" som första motorcykel.
Har tittat lite på GSR600 och undrar ifall den är för liten för mig?
Jag är 180cm lång och väger ca 82kg. Om den nu är liten, kan man höja den eller så? För jag hittar ingen annan hoj som faller mig i smaken och som stämmer överens med plånboken jag har (fattig student :tummenner).

Tack på förhand
//Isak
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
provsitt å prutta med tungan,ut å provkör på riktigt .... 180 e väll inte så stort :)

körde en liten såndärna 600 hornet eller va dom heter på Risk2an ... den kändes dock liten men fullt körbar , lite som en moppe :D (jag e 185+ nånting å närmare 100 pannor)
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Ja du, nu har jag inte provat Gsr:en men 180 låter inte så farligt.. Har själv en väldigt låg monster och är 185 cm.
Jag hade inte köpt en hoj där jag känt att jag behövde höja den eller modda den mycket, så jag säger som så många andra kommer säga. Provsitt och provkör!

Annars har du ju liknande hojar i Suzuki Gladius, Ducati Monster, Kawasaki Er6 och Z750, Yamaha Xj6 m.m. Så prova lite olika så känner du när du hittar rätt.

Just my two cents.

// L
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
provsitt å prutta med tungan,ut å provkör på riktigt .... 180 e väll inte så stort :)

Grejen är den att jag kommer inte kunna provköra den, det är svärfar som står för det då jag inte har kortet ännu.
Kanske känner ifall den är för liten ifall man bara provsitter? :)


Odi, jag vill köpa en hoj som kommer hålla för mig i minst 2 år. Och då jag är lite kinkig av mig så tror jag att jag kommer trivas bäst med en lite nyare hoj, dock är det bara vad jag tror ;-). Men har tänkt i de banor du föreslår också men har övervägt att köpa en hoj som är good to go direkt så att säga.

Ja du, nu har jag inte provat Gsr:en men 180 låter inte så farligt.. Har själv en väldigt låg monster och är 185 cm.
// L

Lynx, okej okej. Får helt enkelt ta och göra det då. Har även kollat på de andra hojarna du föreslår men GSR600 faller mig faktiskt mest i smaken, så länge den inte är för liten då dvs.

Jätte roligt med alla svar och jag tackar ödmjukt för dom!
// Isak
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Har självt vart sugen på en GSR600 - Men kör på en ER6 istället.
GSR'n går dock upp på bakhjulet i 2:an så det finns rätt gott om kraft i den. (98) hästar tror jag.

Du lär kunna ha kul i dina två år innan du tröttnar
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag är väldigt tveksam om det finns någon tung hoj man är för lång för om man är 180cm lång. Provsitt så känner du hur det känns.
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Har självt vart sugen på en GSR600 - Men kör på en ER6 istället.

Låter ju väldigt trevligt, eftersom jag måste puttra runt på 25kw i två år så har man gott om kraft att bemästra när man tar bort strypningen sen. Verkar nästan som en perfekt hoj att börja köra på :).

Jag är väldigt tveksam om det finns någon tung hoj man är för lång för om man är 180cm lång. Provsitt så känner du hur det känns.

Nej du har säkert rätt, men var mest rädd för att den skulle kännas liten. Typ som på en enduro(400cc) sitter man ganska högt upp osv. Det gillar jag och vill inte ha en hoj som känns alldeles för liten, ifall du förstår mig :).
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Nej du har säkert rätt, men var mest rädd för att den skulle kännas liten. Typ som på en enduro(400cc) sitter man ganska högt upp osv. Det gillar jag och vill inte ha en hoj som känns alldeles för liten, ifall du förstår mig :).

Annars finns det gott om högre hojar, t.ex TDM, XT660 o.s.v men det är ju inte direkt nakenhojar. Du kanske skulle fundera ett varv på Motard förutsatt att du inte ska toura för mycket. :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har ägt en sådan och den är perfekt som pendlar hoj.... Skall man till A från B så är den bäst.... MEN urtråkig!
Skulle hellre ta en ER6 som har parallelltwin och bra mkt coolare hoj.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Nu gissar jag, men något säger mig att motorkaraktären på en ER6 passar bättre strypt än på GSR.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Kan varmt rekommendera GSR, känns som en hoj som lätts glöms bort då det snackas mellankubikshojar... Prestanda finns så det räcker och blir över om man varvar lite.

Är 1,76 och sitter som en kung.

Edit: håller med ovanstående, om den ska vara strypt ska du nog satsa på en enstånka eller twin.
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Annars finns det gott om högre hojar, t.ex TDM, XT660...

Hade ju dock tänkt att toura, till exempel är en semester redan inplanerad i sommar till Öland från Västerås. Redan där är det ganska många mil :(. Därför TROR jag inte en motard passar mig?

Jag har ägt en sådan och den är perfekt som pendlar hoj.... Skall man till A från B så är den bäst.... MEN urtråkig!...

Okej okej, men vad är skillnaden mellan en parallel twin och en radfyra då? Väldigt ny när det gäller sånt här :).
Är iofs inte lika förtjust i utséendet i ER6-N som jag är i GSR600, men man kanske ska tänka om?

Nu gissar jag, men något säger mig att motorkaraktären på en ER6 passar bättre strypt än på GSR.

Kan varmt rekommendera GSR, känns som en hoj som lätts glöms bort då det snackas mellankubikshojar... Prestanda finns så det räcker och blir över om man varvar lite...

Måste även hålla i åtanke att hojen ska räcka till i minst tre år, kommer jag trivas med en sådan hoj även senare? Eller kommer den kännas tråkig? Kanske är svårt för er att svara på men vad tror ni :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hade ju dock tänkt att toura, till exempel är en semester redan inplanerad i sommar till Öland från Västerås. Redan där är det ganska många mil :(. Därför TROR jag inte en motard passar mig?



Okej okej, men vad är skillnaden mellan en parallel twin och en radfyra då? Väldigt ny när det gäller sånt här :).
Är iofs inte lika förtjust i utséendet i ER6-N som jag är i GSR600, men man kanske ska tänka om?





Måste även hålla i åtanke att hojen ska räcka till i minst tre år, kommer jag trivas med en sådan hoj även senare? Eller kommer den kännas tråkig? Kanske är svårt för er att svara på men vad tror ni :)
Man kan lätt byta framlampan på en ER-6 för att få ett lite styggare utseende. Parallelltwinen har mer bottenvrid och framförallt ett mkt coolare ljud. MEN provkör båda innan du bestämmer dig...
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Man kan lätt byta framlampan på en ER-6 för att få ett lite styggare utseende. Parallelltwinen har mer bottenvrid och framförallt ett mkt coolare ljud. MEN provkör båda innan du bestämmer dig...

Det är där vi har ett problem :(, jag har ju inte kortet ännu och behöver en schysst hoj att övningsköra på. Samt som räcker till långt efter jag har kortet också :).
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Det är där vi har ett problem :(, jag har ju inte kortet ännu och behöver en schysst hoj att övningsköra på. Samt som räcker till långt efter jag har kortet också :).
Ok... tyvärr så kan jag säga att båda hojarna inte kommer räcka "långt" efter att kortet är taget...:tungan
Men provsitt dem och känn vilken som du sitter bäst på... och då givetvis med full utrustning..
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Ok... tyvärr så kan jag säga att båda hojarna inte kommer räcka "långt" efter att kortet är taget...:tungan
Men provsitt dem och känn vilken som du sitter bäst på... och då givetvis med full utrustning..

Får ta och göra det!

Återigen tack för alla svar, uppskattas enormt! :)
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
GSR är lite större än ER6, men inte mycket. Det man tänker på är att den känns lite bredare över tanken när man väl sitter på den. Du har perfekt längd för båda hojarna så ingen är för liten.

Och precis som Kryckan säger så passar ER6ans register mycket bättre som "strypt" än mot GSR.
Ska du ha hojen i 3år är det inga problem. Kör hojen strypt i 2år som du måste, ta bort strypningen det 3e året och lär dig hantera effekten och byt sedan upp dig.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har själv haft en fz62 moppe i 1000 mil, är 193 cm det fungerade bra, GSR uppleves bakom styret som rätt "stor". Så det kommer säkert fungera, finns en fin i Hallstahammar som "mungajanne" här på forumet har, skicka pm till honom så får du säkert komma och titta och provsitta;) Syns på Suraåsen i sommar då, eller om du blir med på turåka från MC i Köping på tisdagkvällar:fakta
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Blir alltid lite konfunderad när det pratas om att "växa" ur hojen... För min del har jag gått ner i kubik genom åren då jag upplever en 600 bra mycket roligare än 1000 kubikare när det svänger... Men men, man får helt enkelt testa sig fram...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top