Beslutsångest - köpa GSR600 eller ?

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
GSR är lite större än ER6, men inte mycket. Det man tänker på är att den känns lite bredare över tanken när man väl sitter på den. Du har perfekt längd för båda hojarna så ingen är för liten...

Okej okej, om jag ska vara ärlig kommer jag då gå på magkänsla. Vad som känns bäst i stunden om jag testar båda hojarna! Det där med lite bredare över tanken låter bra när du beskriver det så tycker jag :), får helt enkelt se. Ska kolla på en GSR600 i helgen, kan meddela mina tankar efter det!

Har själv haft en fz62 moppe i 1000 mil, är 193 cm det fungerade bra, GSR uppleves bakom styret som rätt "stor". Så det kommer säkert fungera, finns en fin i Hallstahammar som "mungajanne"...

Ska ta och kontakta honom och se vad han har att erbjuda :) väldigt skönt att slippa att åka långt!
Jag är faktiskt med i gruppen på facebook, blir nog att man hänger på någon gång helt klart. Vi får dra någon repa i sommar ;).

Blir alltid lite konfunderad när det pratas om att "växa" ur hojen... För min del har jag gått ner i kubik genom åren då jag upplever en 600 bra mycket roligare än 1000 kubikare när det svänger...

Jag har också hört folk som byter ner sig för att de upplever de hojarna bättre. Men det är såklart som du säger, man får testa sig fram :). Jag som precis ska köpa min första hoj har inte så mycket erfarenhet men vill bara bli så nöjd som möjligt med min första hoj! :)
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Tycker du ska kolla på Hornet, smaken är ju delad men i mina ögon är den så mycket snyggare än både GSR600 och ER-6, själv är jag 182 och sitter bra:tummenupp
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Tycker du ska kolla på Hornet, smaken är ju delad men i mina ögon är den så mycket snyggare än både GSR600 och ER-6, själv är jag 182 och sitter bra:tummenupp

Vet inte riktigt ifall jag håller med dig där ;). Tycker nog att både ER6N och GSR600 ser lite mera sportigare ut!
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jag orkar inte läsa alla kommenterarer, ger bara min egen erfarenhet.
Jag är 186cm och ca 80kg (nu 73 men 82 när jag köpte, irrelevant).
GSR:n passade mig ypperligt och passar mer än väl din längd.
Mera kritiskt när du går till SH, där t.ex. Daytona 675 kändes för liten för mig, medan ZX6 sitter jag väldigt bra på.

GSR är utöver det en väldigt bra första hoj. Själv föredrar jag 4 cylindrar iställe för 2 (som på ER-6). Gillar du att varva så är det en väldigt smidig och rolig hoj. Jag hade den 2 säsonger tills jag ville prova SH.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur är en hoj för liten :va
Jag är ganska lång = 195 ca och har inte träffat på en liten hoj ännu.
Eller jo, dedär fiddysarna är ju ganska små :D

Fotpinnar och andra styren går ju dock alltid att köpa så man sitter som handen i handsken :tummenupp
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Då måste du titta på -06 och äldre:va

Du har rätt, efter 06 så ser de riktigt nice ut! Men min plånbok gillar inte priserna för de årsmodellerna så :(

jag orkar inte läsa alla kommenterarer, ger bara min egen erfarenhet.
Jag är 186cm och ca 80kg (nu 73 men 82 när jag köpte, irrelevant).
GSR:n passade mig ypperligt och passar mer än väl din längd...

Låter ju riktigt bra :), vet inte riktigt ifall jag "gillar" att varva. Är det jätte stor skillnad? Typ, två-takt vs fyr-takt när vi pratar crossar? För i så fall föredrar jag 4-takt väldigt mycket mera.

Hur är en hoj för liten :va
Jag är ganska lång = 195 ca och har inte träffat på en liten hoj ännu.
Eller jo, dedär fiddysarna är ju ganska små :D...

Haha du kanske har rätt. Som sagt, har väldigt mycket beslutsångest nu när man ska köpa första hojen. Är väldigt svår att bestämma sig :) och så försöker man tänka på allt!

::EDIT::
Såg nu att det finns en ER6N på samma ort där man bor, man kanske ska ta sig en titt? :)
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hur är en hoj för liten :va
Jag är ganska lång = 195 ca och har inte träffat på en liten hoj ännu.
Eller jo, dedär fiddysarna är ju ganska små :D

Fotpinnar och andra styren går ju dock alltid att köpa så man sitter som handen i handsken :tummenupp
Då vet du inte hur man sitter bra på en hoj....:7peta
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Du har rätt, efter 06 så ser de riktigt nice ut! Men min plånbok gillar inte priserna för de årsmodellerna så :(



Låter ju riktigt bra :), vet inte riktigt ifall jag "gillar" att varva. Är det jätte stor skillnad? Typ, två-takt vs fyr-takt när vi pratar crossar? För i så fall föredrar jag 4-takt väldigt mycket mera.



Haha du kanske har rätt. Som sagt, har väldigt mycket beslutsångest nu när man ska köpa första hojen. Är väldigt svår att bestämma sig :) och så försöker man tänka på allt!

::EDIT::
Såg nu att det finns en ER6N på samma ort där man bor, man kanske ska ta sig en titt? :)



Det låter som att du ska ha en twin..
Jämförelsen med 2-takt och 4-takt är väl inte direkt precis, men visst ligger det lite i det.

Men jag förstår din jämförelse och mitt svar är Ja, en ER6 är en 4-takt och en radfyra en 2-takt i jämförelsen :)
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Det låter som att du ska ha en twin..
Jämförelsen med 2-takt och 4-takt är väl inte direkt precis, men visst ligger det lite i det.
Men jag förstår din jämförelse och mitt svar är Ja, en ER6 är en 4-takt och en radfyra en 2-takt i jämförelsen :)

Då har jag fått det förklarat för mig :D. Ska som sagt gå och kolla på en ER6N idag, får se ifall jag blir helt fast vid den. Hoppas faktiskt på det! :)
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hehhe tja, ER6:an varvar till 8.000 när GSR varvar till 14.000.
Jag gillar mera ljudet av en ylande rak fyra mot en brummande rak tvåa.
Själv tycker jag ER6 är trött mot GSR men tvåan har sin vissa charm! :)
Your call!
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag är ca 185 cm och jag tyckte att jag satt ganska "ihopkrypen" på GSR:n. Det kändes som att hojen var lite för låg för att jag skulle sitta bekvämt, men jag var å andra sidan van vid KTM 950 SM och högre hoj får man leta efter... :) Min polare som ägde hojen är närmare 190 cm och han klagade iaf aldrig. GSR:en är ganska toppig i effekten och det gäller att hålla varven uppe för att få ut max effekt. Vissa gillar det hetsiga tempramentet, andra inte.

Två småsaker som jag gillade skarpt med GSR:n var tankmätaren och växelindikator. Det är två saker man inte vet att man saknar förrän man har haft det..

GSR är billiga i inköp, drar lite soppa och man slipper bli rånad när det är dags att betala försäkringen. Det finns märkesförsäkring för suzuki vilket kan vara värt att kolla upp. Som förstahoj tror jag att GSR:en passar alldeles utmärkt. Jag började med en Hornet 600 och det är fortfarande en av de bästa hojarna jag ägt.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag hade en GSR för ett par år sedan efter att jag haft en SV1000 och jag hade faktiskt roligare på GSR:en. Men då var det varva satan som gällde, dock går den så fint i motorn så det känns helt ok. Jag tycker GSR känns mycket mer gedigen och påkostad än vad ER6 gör. Den känns väldigt distinkt i chassiet jämfört med SV´n jag hade och passade mig perfekt då jag gillar krokiga vägar.
Tror den är perfekt som första hoj och att åka längre sträckor är inga problem om man håller sig borta från motorvägar eller liknande tråkvägar. GSR kan man ju få till riktigt bra priser dessutom.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Mellan just dessa 2 hojar hade hade jag valt efter motorkaraktär. Men det är svårt om man inte vet vad man föredrar.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tycker du ska kolla på Hornet, smaken är ju delad men i mina ögon är den så mycket snyggare än både GSR600 och ER-6, själv är jag 182 och sitter bra:tummenupp

Ja och på Horneten är det ju bokstavligen så att även baken är delad.:hihi På den gamla samt den nyaste är dock allt i sin ordning vad gäller röven. :arsele Ser ju ut som om man stagit en kofot och brytit arslet i två delad mellan -07-11-årsmodell. ;-)
Annars en jävligt nice hoj kan jag tänka mig.

Men smaken är ju bekant som baken och som i detta fall delad. :hihi
 
Last edited:

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Hehhe tja, ER6:an varvar till 8.000 när GSR varvar till 14.000.
Jag gillar mera ljudet av en ylande rak fyra mot en brummande rak tvåa...

Jag är ca 185 cm och jag tyckte att jag satt ganska "ihopkrypen" på GSR:n. Det kändes som att hojen var lite för låg för att jag skulle sitta bekvämt, men jag var å andra sidan van vid KTM 950 SM och högre hoj får man leta efter... :) Min polare som ägde hojen är närmare 190 cm och han klagade iaf aldrig....

Jag hade en GSR för ett par år sedan efter att jag haft en SV1000 och jag hade faktiskt roligare på GSR:en. Men då var det varva satan som gällde, dock går den så fint i motorn så det känns helt ok. Jag tycker GSR känns mycket mer gedigen och påkostad än vad ER6 gör.....

Mellan just dessa 2 hojar hade hade jag valt efter motorkaraktär. Men det är svårt om man inte vet vad man föredrar...

Ja och på Horneten är det ju bokstavligen så att även baken är delad.:hihi På den gamla samt den nyaste är dock allt i sin ordning vad gäller röven... :arsele

Jag tänker svara på alla era fina inlägg samtidigt faktiskt! Jag hann inte ens åka och kolla på GSR600an, när jag väl var på plats här i Surahammar hos han som vilja sälja hojen så kändes det jäkligt bra! Jag satt skönt på hojen och den kändes verkligen inte för liten. Den hade bara gått 363 mil och den såg helt ny ut! Killen ville ha 40,000 för den och då ingick kapell och skivbromslås men jag fick den för 38,00. Kändes som ett riktigt kap faktiskt :). Nu återstår det bara att se ifall jag blir nöjd med hojen när jag börjar övningsköra, jag hoppas på det!

Och tack för alla tips och råd!
PS, måste säga att motorljudet var något speciellt ifrån den på plats ;).

Mvh
Isak
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Bara att gratulera. Jag tror du kommer att bli nöjd med den ett bra tag framöver. Lycka till med kortet och ha en bra hojsommar. :):yoparty
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top