Beslutsångest

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Tjenare, har lite beslutsångest
Vet inte vilken hoj ja ska köpa
Det står mellan en Honda Cbr 125 -08 samt en Aprilia rs 125 av okänd årsmodell så länge, tror -02a
Hondan har gått ca 550mil och aprilian har gått över 1000 tror jag
Båda kostar runt 15000

Vill kunna köra ca 10 mil i sträck samt att jag vill kunna ha roligt
Ska kunna övningsköra med den oxå

Vilken är bäst tro?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
CBR helt klart. Kanske känns lite liten på bilderna men den är drift säker och skön att åka längre turer med.

Mina hondor har gått 2300 och 1600 mil och det rullar och går fortfarande. Se till att serva dem med oljebyte så ska du nog klara dig.

Dock så tror jag det är fel hoj att övningsköra med. Dock bara konkörning och liknande.

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ska du vara lagligt och köra med max 11kw så röstar jag på CBR
Annars tycker jag RS125, betydligt mycket snyggare, av fakta och utseende att dömma är det dessutom en mycket roligare hoj då den har ordentligare chassi och mer kräm i motorn

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Ska du vara lagligt och köra med max 11kw så röstar jag på CBR
Annars tycker jag RS125, betydligt mycket snyggare, av fakta och utseende att dömma är det dessutom en mycket roligare hoj då den har ordentligare chassi och mer kräm i motorn

Håller med dig :D

edit: 10 mil är inga problem med rs:en jag körde flera 10mils turer i somras :D

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jo då. Som du säger är RSen mer drag i. Men jag säger såhär. Ska du ha en pendlar hoj så säger jag CBR ska du ha en bus hoj så säger jag RS.

och jag säger såhär, du försvarar din skithoj för du inte hade råd med bättre,

börjar bli jävligt trött på ditt optimitiska beteende angående din hoj,
erkänn den e skit och att du hade velat ha mer effekt

Ska du köra lagligt= honda cbrn

vill du ha roligt och även kunna köra långa turer på 10 mil och mer= Aprilia rs och stryp av den

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Jo då. Som du säger är RSen mer drag i. Men jag säger såhär. Ska du ha en pendlar hoj så säger jag CBR ska du ha en bus hoj så säger jag RS.

Pendlar hoj ja visst det kanske jag kan ta men det nämner inte TS.
Dagspendling: CBR
Transportera hojen mellan två städer med >10 mil landsväg och ändå ha en riktigt kul hoj: RS

Som jag tolkar det menar han dagsturer på över 10 mil utan att vara orolig för hojens skick, de kraven fyller en RS utan problem.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har han sagt att han inte ska ha hojen till dagspendling? Om han har så har jag helt missat det.

Förstår inte varför folk säger "ska du köra lagligt köp en 4-takt" vad är det för skitsnack? Kan man inte köra lagligt med en 2-takt?

Jag skulle själv tagit en 2-taktad 125:a om jag skulle legat på vägarna och haft den som "hobby" hoj och åka några svängar med den då och då. Men jag åker till 80% i skogen och det är där mitt intresse är. Alltså offroad MC istället för en sporthoj t.ex.

Men om jag skulle resa eller åka långt längre sträckor skulle jag ju säga att CBR:en i detta fall är den bästa.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har han sagt att han inte ska ha hojen till dagspendling? Om han har så har jag helt missat det.

Förstår inte varför folk säger "ska du köra lagligt köp en 4-takt" vad är det för skitsnack? Kan man inte köra lagligt med en 2-takt?

Jag skulle själv tagit en 2-taktad 125:a om jag skulle legat på vägarna och haft den som "hobby" hoj och åka några svängar med den då och då. Men jag åker till 80% i skogen och det är där mitt intresse är. Alltså offroad MC istället för en sporthoj t.ex.

Men om jag skulle resa eller åka långt längre sträckor skulle jag ju säga att CBR:en i detta fall är den bästa.
En 2-t som egentligen har 20-25+hk går riktigt uselt om man stryper den till 15hk. Då kan man lika gärna köra 4-t. Det är så dom menar..

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj

Notera att jag skrev som jag tolkade det
Jag har inte sagt att han inte sagt det :sandlådenivåa'lasjälvförsvar

Ska man köra lagligt (strypt alltså) kan man köra 4t om det finns vettiga alternativ. Det är min åsikt.

Det är alltså inte köra mot rött, för fort, skita i stopplikten eller vad som som jag syftar på i tidigare inlägg

Edit: What he (Loy) said
Edit2: Fast jag kan tillägga att en strypt lågeffekts2takt funkar rätt okej det med, om man jämför med en svag 4t då (alltså de som ligger kring 10hk, de nyare vassare har jag ej testat och de är säkert bättre än en strypt 2t)

Angående offroad så funkar tvåtakt fint där med ;)

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Notera att jag skrev som jag tolkade det

Angående offroad så funkar tvåtakt fint där med ;)

Jag tolkade dig som du hade tänkt där. Men det går ju även köra strypt 2-taktade. Man behöver ju inte "dra" pluggen. Men om man gör det så kan ju denna glädje stapeln höjas ibland :rolleyes:.

Jo visst funkar tvåtakt som offroad också :). Men själv som du kanske hört tidigare föredrar jag 4-takt och som jag sa tidigare letade jag efter en tyst MC i början då jag är lite överallt och kör :rolleyes:. Och 2-taktare har jag fått för mig att de låter lite mera.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Jag tolkade dig som du hade tänkt där. Men det går ju även köra strypt 2-taktade. Man behöver ju inte "dra" pluggen. Men om man gör det så kan ju denna glädje stapeln höjas ibland :rolleyes:.

Jo visst funkar tvåtakt som offroad också :). Men själv som du kanske hört tidigare föredrar jag 4-takt och som jag sa tidigare letade jag efter en tyst MC i början då jag är lite överallt och kör :rolleyes:. Och 2-taktare har jag fått för mig att de låter lite mera.
Att man inte behöver dra pluggen är jag medveten om då jag körde strypt 2takts-125a i två år.
Offroad...

Angående ljudnivån så är det nog de med lite vassare rör du tänker på.
Tjockväggiga originalpipor utan tokvarv (>8-9 k rpm) är inte så högljudda :)

Men nu känns det som vi vandrat lite ifrån topic, som vanligt :tungan

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Edit2: Fast jag kan tillägga att en strypt lågeffekts2takt funkar rätt okej det med, om man jämför med en svag 4t då (alltså de som ligger kring 10hk, de nyare vassare har jag ej testat och de är säkert bättre än en strypt 2t)

Det är jag inte så säker på faktiskt. En strypt 2-taktare brukar ha hastighets strypning vad jag vet. Finns ju olika.

Jag är själv sugen på att åka och testa en sprillans ny 125:a och se vad skillnaden är i motoren faktiskt :).

Ska försöka åka till en handlare i vår och se om man hittar en som väger ungefär lika mycket som de jag har. Sen gör det väldigt mycket beroende på vilka sulor man har på fäljarna.

Angående ljudnivån så är det nog de med lite vassare rör du tänker på.
Tjockväggiga originalpipor utan tokvarv (>8-9 k rpm) är inte så högljudda :)

Men nu känns det som vi vandrat lite ifrån topic, som vanligt :tungan

Okej, Ja vi får väll dra sträcket där. Konstigt nog drar alla trådar iväg :D

Last edited:

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Ska väll bara köra ca 1-2 mil per dag som pendling, men ibland kanske 10 mil till Stockholm eller nått
Men man vill ju kunna ha lite kul på hojjen samt klara av att övningsköra med den
Skulle egentligen vilja ha en offroad men det blir så jävla dyrt jue

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Hoj
04 Honda Xr125l
cbr hade ja tatt om jag vet att det blir mycket asfalt men vill du ha kul köp en offroad, sätter du bara på andra sulor så går den fint på Asfalten med.

Ska väll bara köra ca 1-2 mil per dag som pendling, men ibland kanske 10 mil till Stockholm eller nått
Men man vill ju kunna ha lite kul på hojjen samt klara av att övningsköra med den
Skulle egentligen vilja ha en offroad men det blir så jävla dyrt jue

Varför skulle en offroad kosta mer? Vurpa en sporthoj så har du ju dyra fina kåpor att köpa.

Last edited:

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Har kollat men hittar ingen 125:a cross reggad som lätt mc och ligger runt 15000
dom ligger jue typ runt 25000
Man vill jue inte köra cross 4-takt, blir inte så kul då

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Hoj
04 Honda Xr125l
Har kollat men hittar ingen 125:a cross reggad som lätt mc och ligger runt 15000
Men finns väl massa gammla 125or som är nedstrypta till 15häst.
Det tråkiga med dom nya 125orna är ju att dom ofta inte har 15häst utan typ 10

Dom gammla kostar ju ingenting heller...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R

Jag kan rekomendera en Yamaha DT 125. Går uta fan :D Håller rätt bra också.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati