Beslutsångest

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Har kollat men hittar ingen 125:a cross reggad som lätt mc och ligger runt 15000
dom ligger jue typ runt 25000
Man vill jue inte köra cross 4-takt, blir inte så kul då

Tror att du har kollat på lite fel sorts tvåtaktare / ställt för höga krav. Självklart är en registrerad KTM, GasGas eller liknande det ultimata för enduro, men det kostar betydligt mer än de vanliga offroadhojarna.

Av vad jag uppfattat det som:
offroad ≠ enduro

Offroadhojar ger absolut mycket kul för pengarna, och går bra att köra enduro med sålänge du inte blir bra på det :D
För 15 000 får man en fin offroadhoj med mycket tillbehör, men en äkta enduro med effekt i överflöd får man inte för det priset. Det är bara dumsnålt att köpa tex en KTM 125 EXC -02 för 15', då den säkert kostar 5000 i renovering som säljaren inte berättat om.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Loy

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Ska väll bara köra ca 1-2 mil per dag som pendling, men ibland kanske 10 mil till Stockholm eller nått
Men man vill ju kunna ha lite kul på hojjen samt klara av att övningsköra med den
Skulle egentligen vilja ha en offroad men det blir så jävla dyrt jue

Jag övningskörde med min Aprlila och det är klart att det är lättare med en offroad maskin men det går fint med aprilian med :)
 

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
cb650
Okej, nån som har nått förslag om en offroad då?
Funderade lite på Suzuki DR125SM för 19 900 är det värt eller?
Men frågan är ju hur rolig den är att köra eftersom att en inte är så stark
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Okej, nån som har nått förslag om en offroad då?
Funderade lite på Suzuki DR125SM för 19 900 är det värt eller?
Men frågan är ju hur rolig den är att köra eftersom att en inte är så stark

Den kommer funka jätte bra ute i skogen. Och på stigarna. Suzuki brukar vara kvalitet grejor också. Ett tips är ju och åk och känn på sånt du tycker om. Ja boobs med. Men hojar håller sig kvar längre. :D
 

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
och jag säger såhär, du försvarar din skithoj för du inte hade råd med bättre,

börjar bli jävligt trött på ditt optimitiska beteende angående din hoj,
erkänn den e skit och att du hade velat ha mer effekt


Ska du köra lagligt= honda cbrn

vill du ha roligt och även kunna köra långa turer på 10 mil och mer= Aprilia rs och stryp av den

Chilla föfan^^ haha lugna sej!:Bugar
 

waga95

Guest
Om du känner att du vill kunna dra iväg vid rödljusen och lämna allt bakom dig, det vill säga snabbt acc.
Så skaffa en 2-takt inge snack om saken.

Men om du istället vill åka bara för att det är härligt, skaffa 4-takt.

Det blir inge skillnad om du är ute och åker i kurvor och sådant och om du tänkt att köra lagligt så är det inge snack om att det är en 4-takt du ska ta!
För det finns ingen som åker 120+ när man åker i kurvor.(Bara dom som avsiktligt vill bli köttslamsor).
Mellan en 2T & 4T är det marginell skillnad om dom båda är orginal, förutom topphastigheten.

Kan göra en lista.

2-takt

+ Går att trimma lättare
+ Snabbare acc
+ Bättre topphastighet

- Dyra service kostnader
- Låter inte skärskilt bra, om man inte fixar ett bra avgasrör.
- Drar mer bensin.

4-takt

+ Skönt ljud.
+ Skakar inte lika mycket som 2T.
+ Drar mindre bensin
+ Låga service kostnader

- Har inte ett acc som man säger waaoow åt.
- Dålig topphastighet
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
2-takt

+ Går att trimma lättare
+ Snabbare acc
+ Bättre topphastighet

- Dyra service kostnader
- Låter inte skärskilt bra, om man inte fixar ett bra avgasrör.
- Drar mer bensin.

4-takt

+ Skönt ljud.
+ Skakar inte lika mycket som 2T.
+ Drar mindre bensin
+ Låga service kostnader

- Har inte ett acc som man säger waaoow åt.
- Dålig topphastighet

De fetmarkerade sakerna anser jag vara fel vid snabb överblick

Dyra servicekostnader håller jag inte med om, möjligtvis dyrare (dock ej helt hundra på det). Vissa 2taktare har visserligen enormt dyra servicekostnader, men det har inte att göra med 2t generellt.

Ljudet: Smaksak
Personligen tycker jag små 4taktare (encylindriga åtminstone) låter rätt tamt och tråkigt...

Vibrationer: Beror på hojen
min GG 125a vibrerade en del, KTMen lite mindre GG 300an ganska mycket, XT660in enormt på låga varv.
De fyrtakts 125or jag kört har vibrerat jobbigare än KTMen jag hade, men jag är övertygat om att det finns dom som vibrerar mindre än symaksiner...
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Men vad är det här som jag läser :va
En tvåtaktare går det alldeles utmärkt att köra runt med, bara för att det är härligt. Vem har sagt dig att man bara kör för fort med tvåtaktare?

Det som gör "det lilla extra" när jag är ute och kör är varken det att man kan köra för fort, dra onödigt mycket bensin och väsnas något hiskeligt. Det lilla extra för mig är när framhjulet lyfter ut ur favoritrondellen, när jag kan pressa rullen i botten och slungas ut ur kurvan eller om jag kanske stöter på en kaxig mopedist. Eller varför inte en gammal volvo-raggar-sju-fööörti? Kommer ihåg en afton i höstas då jag stod bakom en extra låg stuprörs-utrustad helsvart sjufyrtio vid ett rödljus. Jag gasade till lite, och bilen svarade med ett bröööl. Sen när det blev grönt var det full rulle upp till sjuttio jämsides :tummenupp Underbart minne

Säkert nittiofem procent av tiden jag åker kör jag i laglig hastighet, njuter av löven, den varma sommarluften som slår mot mig och den böljande kurvan som leder dit jag aldrig kört innan.

Men mc-turen hade, enligt mig, tyvärr blivit tråkigare om det aldrig fanns några speciella tillfällen där jag känner att det där "lilla extra" händer :) Inte menat att det skall gå för fort, tycker ändå att det är lite skillnad på 'köra normalt' och köra så det pirrar lite i magen (förmodligen kommer pirret ifrån motorn som nästan vibbrerar sönder :D)

Om du känner att du vill kunna dra iväg vid rödljusen och lämna allt bakom dig, det vill säga snabbt acc.
Så skaffa en 2-takt inge snack om saken.

Men om du istället vill åka bara för att det är härligt, skaffa 4-takt.

Det blir inge skillnad om du är ute och åker i kurvor och sådant och om du tänkt att köra lagligt så är det inge snack om att det är en 4-takt du ska ta!
För det finns ingen som åker 120+ när man åker i kurvor.(Bara dom som avsiktligt vill bli köttslamsor).
Mellan en 2T & 4T är det marginell skillnad om dom båda är orginal, förutom topphastigheten.

Kan göra en lista.

2-takt

+ Går att trimma lättare
+ Snabbare acc
+ Bättre topphastighet

- Dyra service kostnader
- Låter inte skärskilt bra, om man inte fixar ett bra avgasrör.
- Drar mer bensin.

4-takt

+ Skönt ljud.
+ Skakar inte lika mycket som 2T.
+ Drar mindre bensin
+ Låga service kostnader

- Har inte ett acc som man säger waaoow åt.
- Dålig topphastighet


Edit: Litet tillägg: Har i fyrtaktsväg endast kört skolans honda XLR (?) med 11 hk. Har mest dåliga minnen från den, accelerationen blev nästan negativ så fort det blev lite motblåst i högre hastigheter. Motorvägskörningen på första uppkörningen blev lite misslyckad, en liten bilkö på cirka 5-6 bilar eftersom mätarnålen stannade på 85km/h :tungan Mjuk och svampig fjädring, klena bromsar, låg sitthöjd etc. Tror att de flesta offroad-tvåtaktare slår den på de punkterna.

Jämfört med min som då är på tok för hög för mig, relativt hård fjädring, nästan aggressiva bromsar, spännande effektpuckel som får upp hjulet ibland och tankstopp flera gånger i veckan. Men vid hojköpet så måste man välja vilken sida man skall vara på, visst kan man få allt det med en fyrtaktare som är i beskrivningen av min hoj, men då kostar det ganska mycket mer än vad min hoj gör. Och de pengarna har inte jag i alla fall :5sure


Edit2: Hoppas det inte blir massa tjafs nu, säger bara vad jag tycker i denna diskussion :krama
 
Last edited:

waga95

Guest
Igge:Ja men jag menar att det är vanligast med just den takten

Eas94: Jag kritiserar inte din stil att köra och jag kanske skrev lite fel.
"Att bara köra" = Touring/lång pendling
 

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
cb650
Okej, tack för den jäkligt bra infon grabbar
Ska nog ta o åka och kolla på en aprilia rs och suzuki dr125sm på onsdag, för att det är så jävla svårt att veta vilken man ska köpa
 

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
cb650
Hur långt brukar en aprilia kunna rulla före saker behövs bytas o gå sönder?

Edit: Aprilian har rullat 1500mil och är 00a
dom är osäkra om kolven har blivit bytt och mycket sånt för att den bara har stått i 3 år
 

waga95

Guest
Skulle nog säga att du ska byta kolv man kan aldrig va för säker.
Hellre betala för en ny kolv så man är säker än, att betala för en ny kolv och en ny cylinder om den skulle skära! :)
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Hur långt brukar en aprilia kunna rulla före saker behövs bytas o gå sönder?

Edit: Aprilian har rullat 1500mil och är 00a
dom är osäkra om kolven har blivit bytt och mycket sånt för att den bara har stått i 3 år

enligt Aprilias servicemanual ska kolven bytas efter 1600mil. så är den inte bytt så är det snart dags för de :p
men är du lite händig kan du ju pruta ner priset mkt och sedan byta kolv själv :D kolven med packningar och allt kostar ca 1500 med frakt (beror ju såklart vilket märke och sånt)
och det tar en lördag att byta den :)
//Ludvig
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
en motorcykel är till för att köra snabbt och ta kurvor med,köra på hop o sladda grus med, köra och uppleva vädret på en raka i mil,

ska man köra långa sträckor så köper man en biljävel och sen en hoj att köra på roliga grusvägar med eller ta kurvor med

my point of view,

4-taktaren kommer in som de sämre av 2 och passar in helt på touring sättet (125 cc såklart)

Nu lägger vi ner denna 2-takts och 4-takts diskussionen, ekonomisk, känsla eller något annat skäll så har man valt en 4-takt och vill alltså ha det,

Dock råder ja inte någon att köpa en, 34 hästar fuckyeeee

edit:
Ska kanske säga om det BARA handlar om att köra långa sträckor så hade ja tagit en 4-taktare eller cruisare om vi snackar större kubik och kört såklart, men om man ska någonstans e de bara så onödigt
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
en motorcykel är till för att köra snabbt och ta kurvor med,köra på hop o sladda grus med, köra och uppleva vädret på en raka i mil

Skit snack. Man kan ta en kurva och vara jätte glad efter det med en 4-takt också.

Prova kör en väldigt kurvig bana 2-takt vs 4-takt och se skillnaden.
Det enda du märker är på rakorna. Men inte mycket i kurvor.

Du ska ha råd med den. Försäkring, bensin och diverse andra saker.

Du SKA trivas med den. Och du ska känna dig fri från allt annat när du åker hoj.
 

waga95

Guest
Vissa åker inte hoj för att åka som dårar och dö ung (LOL).

Vissa åker för att dom gillar känslan av frihet and stuff! :D

Alla som har 1600cc harleys åker inte som 16 åringar på 125 2T.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Vissa åker inte hoj för att åka som dårar och dö ung (LOL).

Vissa åker för att dom gillar känslan av frihet and stuff! :D

Alla som har 1600cc harleys åker inte som 16 åringar på 125 2T.

ne de e ju en touring hoj på 100 kilo mer ju,

Kottson det är en stor skillnad,

4-taktare e ju så tråkigt helt ärligt, visst hade de varit dödsförbjudet att strypa av hade de varit skitsamma, men du kommer igen besiktning och oftast polisernas lilla hälsning med en hoj med mer än dubbla effekten, jag kunde inte motstå bara

Edit:

hur blir du mer fri med en motorcykel? jag har fått jobba ihop 13 000 för min hoj, ingen frihet med det

kan hålla med dig om att de tinglar i kroppen av adrenalin och glädje när du kommer precis undan levande från den kurvan i högsta möjliga fart men fri blir du inte
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vissa åker inte hoj för att åka som dårar och dö ung (LOL).

Vissa åker för att dom gillar känslan av frihet and stuff! :D

Alla som har 1600cc harleys åker inte som 16 åringar på 125 2T.

Det var ju det jag försökte säga med mitt högst poetiska inlägg :hoppa
 

waga95

Guest
Så du känner inte en gnutta frihetskänsla när du kan åka vart du vill? :O

That's weird duuude!

Det var ju det jag försökte säga med mitt högst poetiska inlägg :hoppa


Ahaaaooo måste ha missförstått dit poetiska inlägg grundligt! :O Sorry
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top