El Torpedo
Ny medlem
Om man t.ex. blir tagen för fortkörning, skriver polisen då en rapport om händelsen? Och i så fall: kan man få tag på den rapporten någonstans?
Mikey skrev:2533655Rent hypotetiskt eller
Cyclops skrev:2533707Visst kan du det. Faller under PUL. Du måste begäran kopia på rapporten via brev. Det går inte att ringa in och beställa.
Dessutom ska du få en kopia direkt i handen när du blir stoppad. Du ska dessutom skriva under delgiviningen som den kallas.
Har du inte fått någon delgivning har du inte godkänt överträdelsen. Likadant om Kronofogden delger en stämmning. Ingen underskriven delgivning, ingen stämmning. OM dom inte gör delgivning genom s k spikning. Men det har ju inget med fortkörning att göra..
Cyclops skrev:2533707Visst kan du det. Faller under PUL. Du måste begäran kopia på rapporten via brev. Det går inte att ringa in och beställa.
Dessutom ska du få en kopia direkt i handen när du blir stoppad. Du ska dessutom skriva under delgiviningen som den kallas.
Har du inte fått någon delgivning har du inte godkänt överträdelsen. Likadant om Kronofogden delger en stämmning. Ingen underskriven delgivning, ingen stämmning. OM dom inte gör delgivning genom s k spikning. Men det har ju inget med fortkörning att göra..
DumbassDriver skrev:2534468Du verkar ha stenkoll.
Kopia i handen, nej.
Förenklad delgivning utan underskrift = Man skriver bara "vägrar skriva under" på polisens del. Själva delgivningslappen ger man till "kunden". Vill inte denne ta emot den så bryr jag mig inte så mkt, personen i fråga är att anse som delgiven ändå!
Men annars hade du ju rätt.... .. .
Cyclops skrev:2534666Men, om du inte har något kvitto på delgivningen blir det väl svårt att motbevisa motsatsen?
DumbassDriver skrev:2535835På kvittodelen skriver jag ju själv "vägrar skriva under". Sen lägger jag till några rader i rapporten och beskriver att personen i fråga är muntligen underrättad men vägrat ta emot delgivningen fysiskt. Sen lägger man delgivning i handen i eller bilen hos personen i fråga. Slänger han den eller bara låter den falla till marken så bryr jag mig inte om det.
Brukar funka finfint. I slutändan blir det nog mest problem den som försöker påstå att man inte är delgiven...
DumbassDriver skrev:2534468Förenklad delgivning utan underskrift = Man skriver bara "vägrar skriva under" på polisens del. Själva delgivningslappen ger man till "kunden". Vill inte denne ta emot den så bryr jag mig inte så mkt, personen i fråga är att anse som delgiven ändå!
Men annars hade du ju rätt.... .. .
Ahlstrom skrev:2535919Så blir det väl ändå inte om man begär rådrum och vägrar skriva under?
Lundberg skrev:2535899Hej DumbassDriver,
Jag har en liten oftopic fråga till dig då du verkar vara en (schysst) polis!
//
Ena gången när det var en crim så valde jag att gasa på jag visste ju inte att det var en crim utan blev förbannad för att han försökte slicka mig i röven! Slutade ju givetvis med halstring och allt som kommer till. Andra gången blev jag förbannad och stämplade bromsen vid en korsning, och fick sen påpekat för mig att det var mitt fel =vårdslöshet i trafik då det inte fanns någon anledning till att jag borde ha tvärnitat!
Ska man verkligen få bete sig hur som helst som polis?
Min arbetskamrat gjorde som jag och bromsade det slutade med att han fick tillbringa över en halvtimme med att utan trasa göra rent nummerplåt samt alla lyktor på bilen.
Det här i samband med en massa annat bland annat träffen i barkaby som SCM nyligen hade där trafikpolisen tydligen såg ett smörgåsbord med böter framför mig säger mig att något har hänt på sista tiden?
Hela det här betende mönstret gör ju att man totallt tappar den lilla respekt som man hade för trafikpolisen!
När vi sedan ringde till polisen för att vi har en blottare i vårt område som visar sig för små barn och får beskedet att det inte finns någon bill tillgänglig just nu, samtidigt som man åkt förbi 3st bilar samt 1 MC stående vid avfarten Täbycentrum ut mot E18 gör ju knappast att respekten ökar!
Kände bara att jag ville skriva av mig mot en polis där man (kanske) kan få ett vettigt svar från!
DumbassDriver skrev:2536127Rådrum är till polismannen om han vill erbjuda. Finns inga som helst krav på att ge någon rådrum. Det enda som står i FAP:en ang rådrum är att personer under 18 år BÖR få det. Men återigen inget krav.
Rådrum ges ju i samband med o-bot och i det här fallet var det ju primärrapport som avhandlades och den skrivs ju inte under över huvudtaget.
I sthlm används nästan inte rådrum alls. Kanske är annorlunda i övriga landet.
DumbassDriver skrev:2536127Rådrum är till polismannen om han vill erbjuda. Finns inga som helst krav på att ge någon rådrum. Det enda som står i FAP:en ang rådrum är att personer under 18 år BÖR få det. Men återigen inget krav.
Rådrum ges ju i samband med o-bot och i det här fallet var det ju primärrapport som avhandlades och den skrivs ju inte under över huvudtaget.
I sthlm används nästan inte rådrum alls. Kanske är annorlunda i övriga landet.
DumbassDriver skrev:2536160Tjosan.
Sen det där med att känna sig "provocerad" när dom ligger nära känner jag igen. Återigen olika från polis till polis men det jag kan tänka mig är att dom dels kolla upp din bil mot registren medans dom ligger bakom och därför vill ligga nära för att kunna se så skylten stämmer med övrig märkning (2,5T osv). Sen kan det även vara så att man vill ligga nära för att kunna se in i bilen, hur många som sitter där, vad som pågår (är folk nervösa, fipplas det med saker, är bältet på osv), så man har så mkt kött på benen man behöver vid ett ev fordonsstopp. Det kan vara en anledning.
DumbassDriver skrev:2536160
Det där med vårdslöshet låter skumt. Skrev han på det eller "hotade" han med det? Grundregeln är ju att man ska ligga så långt ifrån framförvarande att man alltid kan stanna (vår kära 3 sek-regel). Men o andra sidan, tvärnitar man för att få till en trafikolycka så är det nog att anse som vårdslöst...
Jag har dock inte hört talas om någon som torskat för det man det kan ju ha hänt.
I Barkaby vet jag inte vad dom gjorde men det är ju många trafiksatsningar nu i veckorna. Hastighet och nykterhet. Det är ju tacksamt att stå på ställen med många fordon. Eller så kanske dom bara var där för dom visste att många kör olagligt, har felaktiga skyltar osv och man ser en chans att få lite "pinnar" och boosta upp statistiken så cheferna blir glada. Vad vet jag?!
Att det inte finns bilar när man vill ha dom är det ju många som upplever. Man får ändå skilja lite på trafiken och ordningen. Det du pratar om är ju ett klockrent ordningsärende.
Men antagligen är det operatören som tog emot samtalet som gav det en lägre prioritet så man valde att inte bryta upp deras kontroll.
[/QUOTE]DumbassDriver skrev:2536160
Detta är kanske inga ursäkter..men lite tänkbara förklaringar iaf!
Badger skrev:2536255Va....
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |