Beställa polisrapport?

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Lund
Hoj
VTR Firestorm
Om man t.ex. blir tagen för fortkörning, skriver polisen då en rapport om händelsen? Och i så fall: kan man få tag på den rapporten någonstans?
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Visst kan du det. Faller under PUL. Du måste begäran kopia på rapporten via brev. Det går inte att ringa in och beställa.

Dessutom ska du få en kopia direkt i handen när du blir stoppad. Du ska dessutom skriva under delgiviningen som den kallas.

Har du inte fått någon delgivning har du inte godkänt överträdelsen. Likadant om Kronofogden delger en stämmning. Ingen underskriven delgivning, ingen stämmning. OM dom inte gör delgivning genom s k spikning. Men det har ju inget med fortkörning att göra.. :D
 
Last edited:

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Cyclops skrev:
2533707 Visst kan du det. Faller under PUL. Du måste begäran kopia på rapporten via brev. Det går inte att ringa in och beställa.

Dessutom ska du få en kopia direkt i handen när du blir stoppad. Du ska dessutom skriva under delgiviningen som den kallas.

Har du inte fått någon delgivning har du inte godkänt överträdelsen. Likadant om Kronofogden delger en stämmning. Ingen underskriven delgivning, ingen stämmning. OM dom inte gör delgivning genom s k spikning. Men det har ju inget med fortkörning att göra.. :D

Vid trafikmål brukar förenklad delgivning användas. Man kan begära en kopia av primärrapporten antingen muntligt eller skriftligt. Primärrapporten skrivs oftast inne på stationen så nån kopia direkt i handen kan bli svårt att få.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Cyclops skrev:
2533707 Visst kan du det. Faller under PUL. Du måste begäran kopia på rapporten via brev. Det går inte att ringa in och beställa.

Dessutom ska du få en kopia direkt i handen när du blir stoppad. Du ska dessutom skriva under delgiviningen som den kallas.

Har du inte fått någon delgivning har du inte godkänt överträdelsen. Likadant om Kronofogden delger en stämmning. Ingen underskriven delgivning, ingen stämmning. OM dom inte gör delgivning genom s k spikning. Men det har ju inget med fortkörning att göra.. :D

Du verkar ha stenkoll.
Kopia i handen, nej.
Förenklad delgivning utan underskrift = Man skriver bara "vägrar skriva under" på polisens del. Själva delgivningslappen ger man till "kunden". Vill inte denne ta emot den så bryr jag mig inte så mkt, personen i fråga är att anse som delgiven ändå! :D
Men annars hade du ju rätt.... .. .
 

Romulus

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1997 Yamaha TDM850
Detta regleras av tryckfrihetsförordningen, handling upprättad vid en myndighet.... jag lägger med en del av lagtexten här nedan, ganska intressant och allmänbildande :)

3 § Med handling förstås framställning i skrift eller bild samt upptagning som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel. Handling är allmän, om den förvaras hos myndighet och enligt 6 eller 7 § är att anse som inkommen till eller upprättad hos myndighet.

12 § Allmän handling som får lämnas ut skall på begäran genast eller så snart det är möjligt på stället utan avgift tillhandahållas den, som önskar taga del därav, så att handlingen kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas. Handling får även skrivas av, avbildas eller tagas i anspråk för ljudöverföring. Kan handling ej tillhandahållas utan att sådan del därav som icke får lämnas ut röjes, skall den i övriga delar göras tillgänglig för sökanden i avskrift eller kopia.

Myndighet är icke skyldig att tillhandahålla handling på stället, om betydande hinder möter. I fråga om upptagning som avses i 3 § första stycket föreligger ej heller sådan skyldighet, om sökanden utan beaktansvärd olägenhet kan taga del av upptagningen hos närbelägen myndighet. Lag (1976:954).

13 § Den som önskar ta del av en allmän handling har även rätt att mot fastställd avgift få avskrift eller kopia av handlingen till den del den får lämnas ut. En myndighet är dock inte skyldig att i större utsträckning än vad som följer av lag lämna ut en upptagning för automatiserad behandling i annan form än utskrift. En myndighet är inte heller skyldig att framställa kopia av karta, ritning, bild eller annan i 3 § första stycket avsedd upptagning än som nyss har angivits, om svårighet möter och handlingen kan tillhandahållas på stället.

Begäran att få avskrift eller kopia av allmän handling skall behandlas skyndsamt. Lag (2002:907).

14 § Begäran att få taga del av allmän handling göres hos myndighet som förvarar handlingen.

Begäran prövas av myndighet som angives i första stycket. Om särskilda skäl föranleda det, får dock i bestämmelse som avses i 2 § andra stycket föreskrivas att prövningen vid tillämpningen av bestämmelsen skall ankomma på annan myndighet. I fråga om handling som är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet kan även genom förordning föreskrivas att endast viss myndighet får pröva frågan om utlämnande. I de nu nämnda fallen skall begäran om utlämnande genast hänskjutas till behörig myndighet.

Myndighet får inte på grund av att någon begär att få taga del av allmän handling efterforska vem han är eller vilket syfte han har med sin begäran i större utsträckning än som behövs för att myndigheten skall kunna pröva om hinder föreligger mot att handlingen lämnas ut. Lag (1982:939).
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
DumbassDriver skrev:
2534468 Du verkar ha stenkoll.
Kopia i handen, nej.
Förenklad delgivning utan underskrift = Man skriver bara "vägrar skriva under" på polisens del. Själva delgivningslappen ger man till "kunden". Vill inte denne ta emot den så bryr jag mig inte så mkt, personen i fråga är att anse som delgiven ändå! :D
Men annars hade du ju rätt.... .. .

Men, om du inte har något kvitto på delgivningen blir det väl svårt att motbevisa motsatsen?
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Cyclops skrev:
2534666 Men, om du inte har något kvitto på delgivningen blir det väl svårt att motbevisa motsatsen?

På kvittodelen skriver jag ju själv "vägrar skriva under". Sen lägger jag till några rader i rapporten och beskriver att personen i fråga är muntligen underrättad men vägrat ta emot delgivningen fysiskt. Sen lägger man delgivning i handen i eller bilen hos personen i fråga. Slänger han den eller bara låter den falla till marken så bryr jag mig inte om det.
Brukar funka finfint. I slutändan blir det nog mest problem den som försöker påstå att man inte är delgiven...
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
DumbassDriver skrev:
2535835 På kvittodelen skriver jag ju själv "vägrar skriva under". Sen lägger jag till några rader i rapporten och beskriver att personen i fråga är muntligen underrättad men vägrat ta emot delgivningen fysiskt. Sen lägger man delgivning i handen i eller bilen hos personen i fråga. Slänger han den eller bara låter den falla till marken så bryr jag mig inte om det.
Brukar funka finfint. I slutändan blir det nog mest problem den som försöker påstå att man inte är delgiven...


Hej DumbassDriver,

Jag har en liten oftopic fråga till dig då du verkar vara en (schysst) polis! :huvet

Iallafall på senaste tiden så har det ett flertal gånger både för mig och för några av mina arbetskamrater hänt att vi i TÄBY området blivit provocerade av polisen! Jag kör en ganska normal V70 2,5T och min arbetskamrat en BMW 330, vi har i flera fall under sista året fått crim bilar samt även en gång en vanlig polisbil väldigt, och då menar jag väldigt tätt bakom oss.

Ena gången när det var en crim så valde jag att gasa på jag visste ju inte att det var en crim utan blev förbannad för att han försökte slicka mig i röven! Slutade ju givetvis med halstring och allt som kommer till. Andra gången blev jag förbannad och stämplade bromsen vid en korsning, och fick sen påpekat för mig att det var mitt fel =vårdslöshet i trafik då det inte fanns någon anledning till att jag borde ha tvärnitat!

Ska man verkligen få bete sig hur som helst som polis?

Min arbetskamrat gjorde som jag och bromsade det slutade med att han fick tillbringa över en halvtimme med att utan trasa göra rent nummerplåt samt alla lyktor på bilen.

Det här i samband med en massa annat bland annat träffen i barkaby som SCM nyligen hade där trafikpolisen tydligen såg ett smörgåsbord med böter framför mig säger mig att något har hänt på sista tiden?

Hela det här betende mönstret gör ju att man totallt tappar den lilla respekt som man hade för trafikpolisen!

När vi sedan ringde till polisen för att vi har en blottare i vårt område som visar sig för små barn och får beskedet att det inte finns någon bill tillgänglig just nu, samtidigt som man åkt förbi 3st bilar samt 1 MC stående vid avfarten Täbycentrum ut mot E18 gör ju knappast att respekten ökar!

Kände bara att jag ville skriva av mig mot en polis där man (kanske) kan få ett vettigt svar från!
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
DumbassDriver skrev:
2534468Förenklad delgivning utan underskrift = Man skriver bara "vägrar skriva under" på polisens del. Själva delgivningslappen ger man till "kunden". Vill inte denne ta emot den så bryr jag mig inte så mkt, personen i fråga är att anse som delgiven ändå! :D
Men annars hade du ju rätt.... .. .

Så blir det väl ändå inte om man begär rådrum och vägrar skriva under?
 
Last edited:

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Ahlstrom skrev:
2535919 Så blir det väl ändå inte om man begär rådrum och vägrar skriva under?

Rådrum är upp till polismannen om han vill erbjuda. Finns inga som helst krav på att ge någon rådrum. Det enda som står i FAP:en ang rådrum är att personer under 18 år BÖR få det. Men återigen inget krav.
Rådrum ges ju i samband med o-bot och i det här fallet var det ju primärrapport som avhandlades och den skrivs ju inte under över huvudtaget.
I sthlm används nästan inte rådrum alls. Kanske är annorlunda i övriga landet.

Läs vidare http://www.polisen.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf
9 §
 
Last edited:

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Lundberg skrev:
2535899 Hej DumbassDriver,

Jag har en liten oftopic fråga till dig då du verkar vara en (schysst) polis! :huvet

//

Ena gången när det var en crim så valde jag att gasa på jag visste ju inte att det var en crim utan blev förbannad för att han försökte slicka mig i röven! Slutade ju givetvis med halstring och allt som kommer till. Andra gången blev jag förbannad och stämplade bromsen vid en korsning, och fick sen påpekat för mig att det var mitt fel =vårdslöshet i trafik då det inte fanns någon anledning till att jag borde ha tvärnitat!

Ska man verkligen få bete sig hur som helst som polis?

Min arbetskamrat gjorde som jag och bromsade det slutade med att han fick tillbringa över en halvtimme med att utan trasa göra rent nummerplåt samt alla lyktor på bilen.

Det här i samband med en massa annat bland annat träffen i barkaby som SCM nyligen hade där trafikpolisen tydligen såg ett smörgåsbord med böter framför mig säger mig att något har hänt på sista tiden?

Hela det här betende mönstret gör ju att man totallt tappar den lilla respekt som man hade för trafikpolisen!

När vi sedan ringde till polisen för att vi har en blottare i vårt område som visar sig för små barn och får beskedet att det inte finns någon bill tillgänglig just nu, samtidigt som man åkt förbi 3st bilar samt 1 MC stående vid avfarten Täbycentrum ut mot E18 gör ju knappast att respekten ökar!

Kände bara att jag ville skriva av mig mot en polis där man (kanske) kan få ett vettigt svar från!

Tjosan.

Rent generellt så, nej, en polis får verkligen inte bete sig hur som helst.
Nu jobbar ju inte jag i Roslagen så jag vet ju inte vad dom har för prioriteringar osv.
Men en tänkbar anledning till att ni blir stoppade kan vara så simpelt som era bilar. Vissa bilar är mer intressanta än andra. Kan har det figurerat liknade bilar i diverse ärenden på senaste? Det finns som sagt många anledningar.

Sen det där med att känna sig "provocerad" när dom ligger nära känner jag igen. Återigen olika från polis till polis men det jag kan tänka mig är att dom dels kolla upp din bil mot registren medans dom ligger bakom och därför vill ligga nära för att kunna se så skylten stämmer med övrig märkning (2,5T osv). Sen kan det även vara så att man vill ligga nära för att kunna se in i bilen, hur många som sitter där, vad som pågår (är folk nervösa, fipplas det med saker, är bältet på osv), så man har så mkt kött på benen man behöver vid ett ev fordonsstopp. Det kan vara en anledning.

Det där med vårdslöshet låter skumt. Skrev han på det eller "hotade" han med det? Grundregeln är ju att man ska ligga så långt ifrån framförvarande att man alltid kan stanna (vår kära 3 sek-regel). Men o andra sidan, tvärnitar man för att få till en trafikolycka så är det nog att anse som vårdslöst...
Jag har dock inte hört talas om någon som torskat för det man det kan ju ha hänt.

I Barkaby vet jag inte vad dom gjorde men det är ju många trafiksatsningar nu i veckorna. Hastighet och nykterhet. Det är ju tacksamt att stå på ställen med många fordon. Eller så kanske dom bara var där för dom visste att många kör olagligt, har felaktiga skyltar osv och man ser en chans att få lite "pinnar" och boosta upp statistiken så cheferna blir glada. Vad vet jag?!

Att det inte finns bilar när man vill ha dom är det ju många som upplever. Man får ändå skilja lite på trafiken och ordningen. Det du pratar om är ju ett klockrent ordningsärende. Trafiken ska ju i första hand sköta trafikärenden men det är alltid lika kul då de åker med på ordningsjobb. Speciellt MC-åkarna skulle man vilja ha med mer då de är oslagbara vid trånga passager osv.
Men antagligen är det operatören som tog emot samtalet som gav det en lägre prioritet så man valde att inte bryta upp deras kontroll. Just rolsagen har det ju kämpigt med personal. Det är ju ett gigantiskt område dom har geografiskt att täcka upp.

Detta är kanske inga ursäkter..men lite tänkbara förklaringar iaf!
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
DumbassDriver skrev:
2536127 Rådrum är till polismannen om han vill erbjuda. Finns inga som helst krav på att ge någon rådrum. Det enda som står i FAP:en ang rådrum är att personer under 18 år BÖR få det. Men återigen inget krav.
Rådrum ges ju i samband med o-bot och i det här fallet var det ju primärrapport som avhandlades och den skrivs ju inte under över huvudtaget.
I sthlm används nästan inte rådrum alls. Kanske är annorlunda i övriga landet.

Ja, jag inser att du har rätt. Rättegångsbalken 48:16 3 st anger att en polisman FÅR bevilja. Kan inget annat än tolka det som du skrivit. Då är det praxis som gäller. Om Stockholmspolisen beviljar rådrum endast undantagsvis så måste jag vara undantaget.

Tack för ditt svar!
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
DumbassDriver skrev:
2536127 Rådrum är till polismannen om han vill erbjuda. Finns inga som helst krav på att ge någon rådrum. Det enda som står i FAP:en ang rådrum är att personer under 18 år BÖR få det. Men återigen inget krav.
Rådrum ges ju i samband med o-bot och i det här fallet var det ju primärrapport som avhandlades och den skrivs ju inte under över huvudtaget.
I sthlm används nästan inte rådrum alls. Kanske är annorlunda i övriga landet.

Va,

Syftet med § 9 och allmänna råd ang. Rådrum är att den misstänkte har möjlighet att inhämta råd från advokat. Att förvägra den rätten innebär ju i praktiken att polisen inte har sannolika skäl att få den misstänkte fälld. Absurt.

Syftet med rådrum är ju att den misstänkte har möjligheten att kontrollera riktigheten vid ordningsbot.

Se även rättegångsbalken Kap 48, § 16 (lagändring 2006:501)

Edit: Ahlstrom hann före. Vägrar polismannen att ge rådrum, är det bara att dra caset i tingsrätten. Intressant skulle vara hur en domstol då skulle se varför en polismann förvägrade rätten till den enskilde att ge honom rättskydd i form av rådrum.
 
Last edited:

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
DumbassDriver skrev:
2536160 Tjosan.

Sen det där med att känna sig "provocerad" när dom ligger nära känner jag igen. Återigen olika från polis till polis men det jag kan tänka mig är att dom dels kolla upp din bil mot registren medans dom ligger bakom och därför vill ligga nära för att kunna se så skylten stämmer med övrig märkning (2,5T osv). Sen kan det även vara så att man vill ligga nära för att kunna se in i bilen, hur många som sitter där, vad som pågår (är folk nervösa, fipplas det med saker, är bältet på osv), så man har så mkt kött på benen man behöver vid ett ev fordonsstopp. Det kan vara en anledning.

Hmm kan låta dumt men faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet! Främst eftersom man ju inte tror att det är en crim man har i baken utan en vanlig svensson som har bråttom!

DumbassDriver skrev:
2536160
Det där med vårdslöshet låter skumt. Skrev han på det eller "hotade" han med det? Grundregeln är ju att man ska ligga så långt ifrån framförvarande att man alltid kan stanna (vår kära 3 sek-regel). Men o andra sidan, tvärnitar man för att få till en trafikolycka så är det nog att anse som vårdslöst...
Jag har dock inte hört talas om någon som torskat för det man det kan ju ha hänt.

Nej han hotade med det, han skrev ingen rapport heller för han sa att han hade bråttom till ett annat ärende! Men han hade tid att sniffa mig i baken i 10 min innan jag bromsade! Nu lyckades ju han stanna utan att köra in i mig eftersom det var en korsning med högerregel så körde jag sakta när jag nitade!

DumbassDriver skrev:
2536160
I Barkaby vet jag inte vad dom gjorde men det är ju många trafiksatsningar nu i veckorna. Hastighet och nykterhet. Det är ju tacksamt att stå på ställen med många fordon. Eller så kanske dom bara var där för dom visste att många kör olagligt, har felaktiga skyltar osv och man ser en chans att få lite "pinnar" och boosta upp statistiken så cheferna blir glada. Vad vet jag?!

Jag var själv inte med där och det var bromma jag skrev fel! läste om det på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=54 läs om du hinner det var en väldigt intressant diskussion!

DumbassDriver skrev:
2536160
Att det inte finns bilar när man vill ha dom är det ju många som upplever. Man får ändå skilja lite på trafiken och ordningen. Det du pratar om är ju ett klockrent ordningsärende.

Jag vet det! Problemet är snarare att jag inte håller med om prioriteringen i pengar för det finns aldrig några bilar i österåker när det vart inbrott eller slagsmål eller hotelser! Men det finns alltid bilar och MC för trafikkontroller! Inte erat för utan ett fel utav dom som kör runt pengarna inom polisen!

DumbassDriver skrev:
2536160
Men antagligen är det operatören som tog emot samtalet som gav det en lägre prioritet så man valde att inte bryta upp deras kontroll.

Jag hoppas verkligen att den personen en dag får egna barn, och kanske får sig en tankeställare! För mig skulle det vara en självklarhet att prioritera att en blottare åkte fast mot några fortkörningar! Jag lovar att skulle man läsa statistiken på vilka som ges böter just på den platsen i Täby så är det nog inte många som har druckit utan där pratar vi mest fortkörning och bälte!

DumbassDriver skrev:
2536160
Detta är kanske inga ursäkter..men lite tänkbara förklaringar iaf!
[/QUOTE]

Jag bad inte om ursäkter utan svar och jag tyckte att du svarade bra på dom! Tackar tackar!
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Badger skrev:

Har faktiskt inte en susning om varför det är så. På skolan får man lära sig att man kan ge rådrum vid vissa tillfällen men på myndigheten verkar det inte som man gör det.
Vill man nu har en advokat till ett "litet" ärende får man väl som sagt vägra skriva på då och vänta på en rättegång.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top