Bestämt mig nu..CBR600RR blir det nog.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
brinckis skrev:
dåligt formulerat av mig. Jag menade att det är en smaksak om man tycker att "effekt överallt" är svårare att hantera än 600 knuffen.

Vad hände med nedräknings avataren din? Du kanske tar ditt förnuft tillfånga och köper en cbr600_05 istället? :) Den e ju den bästa 600:an denna säsongen.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
maxximus skrev:
Vad hände med nedräknings avataren din?
orkade inte uppdatera varje dag ... men för att informera dig så är det 51 dagar kvar. :banana
maxximus skrev:
Du kanske tar ditt förnuft tillfånga och köper en cbr600_05 istället? :) Den e ju den bästa 600:an denna säsongen.
Säger vem? :va Några tester har inte gjorts än vad jag vet ... får gärna upplysa mig.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
brinckis skrev:
dåligt formulerat av mig. Jag menade att det är en smaksak om man tycker att "effekt överallt" är svårare att hantera än 600 knuffen.

Lyssna nu.
Det ÄR lättare att köra en 600.
Anledningen är enkel. Med en 600, trots att dom idag är väldigt snabba, är det i stort sett bara att vrida på rullen ur en kurva. Gör det med 1000cc o risken är större att du går på bredden.
Det kommer kanske du också att märka när du väl börjar köra hoj.

Sen beror det givetvis på hur man kör.
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
brinckis skrev:
orkade inte uppdatera varje dag ... men för att informera dig så är det 51 dagar kvar. :banana

Säger vem? :va Några tester har inte gjorts än vad jag vet ... får gärna upplysa mig.

Nä jag bara driver med dig:) Nya Kawa-zx6r_05 blir säkert ett bra köp det med. Bara du blir nöjd så blir det nog bra. Men det vet man inte förrän man har kört en 50-100 mil med hojen, eller hur?
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
CorbenDallas skrev:
Lyssna nu.
Det ÄR lättare att köra en 600.
Anledningen är enkel. Med en 600, trots att dom idag är väldigt snabba, är det i stort sett bara att vrida på rullen ur en kurva. Gör det med 1000cc o risken är större att du går på bredden.
Det kommer kanske du också att märka när du väl börjar köra hoj. Innan dess är det inte så listigt att säga emot dom som har erfarenhat av läget...
Jag har kört många hojar, jag har bara inte ägt en själv än. Av mina erfarenheter så tycker jag det är skit samma om det är en 1000 eller 600. Jag har även kompisar som kört hoj i många år och en del tycker t.o.m att 1000 är lättare att köra. Nu är de iofs rutinerade eller mer vana hojåkare så det kanske spelar in.

Varför jag yttrade mig för det första var för att vissa inte tycks förstå att 130 hk på en 160 kg maskin är ett bra effekt/vikt förhållande. Jag har väldigt svårt att tro att man tröttnar på en 600 pga effekten, möjligtvis karaktären.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
maxximus skrev:
Nä jag bara driver med dig:) Nya Kawa-zx6r_05 blir säkert ett bra köp det med. Bara du blir nöjd så blir det nog bra. Men det vet man inte förrän man har kört en 50-100 mil med hojen, eller hur?
visst är det väl så ... men det kommer bli min första hoj så bara det kommer medföra vissa härliga känslor. :D
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
köpte precis den nya honda cbr600rr kan rekomendera den starkt helt underbar hoj :tummenupp
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Oj vad svar det dök upp..och masa åsikter :) det e bra för det är därför jag frågade :.) Jag har provat en del cyklar och måste säga att 600 var lättare att köra tyckte jag. Så är det kanske inte men den kändes så.
Jag har inga planer på att byta hoj inom kort tid utan jag vill känna på detta och prova mig fram eftersom. Ingen prestige för mig att åka 600 eller 1000 så det kvittar.
Faktum kvarstår dock att jag är inte så sugen på annat än en sportigare hoj helt enkelt och vill hitta en lämplig sådan. Jag har inget behov att vara värst eller skaffa den snabbaste hoj som finsn men jag vill ha en av de som jag skrev om för de är de som jag fastnat för helt enkelt :)
Jag förstår fullt och fast att en 600 är fullt tillräckligt att åka på gällande effekt och att jag med största säkerhet kan krascha den med. Vi får se vad det blir och hur länge det dröjer innan jag krachar eftersom det verkar vara oundvikligt enligt många här *flin*

Sedan skrev jag lite tokigt i första messet för det jag tänkte(men inte skrev) var cbr600 ...inte rr enbart.My bad.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
brinckis skrev:
Jag har kört många hojar, jag har bara inte ägt en själv än. Av mina erfarenheter så tycker jag det är skit samma om det är en 1000 eller 600. Jag har även kompisar som kört hoj i många år och en del tycker t.o.m att 1000 är lättare att köra. Nu är de iofs rutinerade eller mer vana hojåkare så det kanske spelar in.

Varför jag yttrade mig för det första var för att vissa inte tycks förstå att 130 hk på en 160 kg maskin är ett bra effekt/vikt förhållande. Jag har väldigt svårt att tro att man tröttnar på en 600 pga effekten, möjligtvis karaktären.

Visst, om du tourar runt så kvittar det om du har 125 eller 2250cc...
När du börjar pressa på lite så märker du skillnaden.

På gata kan jag förstå att vissa föredrar 1000cc. Man behöver ju inte växla så mkt tex.

Jag håller helt med dig. Tröttar man på en 600 pga det är det nåt som är fel...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
CorbenDallas skrev:
Med en 600, trots att dom idag är väldigt snabba, är det i stort sett bara att vrida på rullen ur en kurva. Gör det med 1000cc o risken är större att du går på bredden.
Vilken är lättare att köra när det har släppt då? Jag tippar fan på att 1000cc är lättare å kontrollera när det väl släppt. Ni som har provat får gärna undervisa oss andra.

Å med gatdäck går det aldeles utmärkt att få sladd med en 600 på gasrull ut ur kurvorna. Den som tror något annat får gärna åka med mig på nästa bandag :tungan
 

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SP1
Victor skrev:
Jag tycker inte att tider(satta av semiproffs) runt en bana har någon som helst betydelse för hur lämplig en hoj är som noobiehoj.
Köp en hoj som man har råd med och gärna kan ta lite stryk utan att man blir lessen.

Håller helt med! Och Victor vet vad han pratar om,
Lite av en profet kan man säga... Jag började hårt och köpte en fin liten cbr som fick lida mycket tack vare mig! :brinnerup
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Hmm..sökte premie på en cbr900rr -97 nu och fick halvförsäkrat 9700:-/år ? Låter inte det lite, men jag skrev att jag tar kort under 2005 så den infon hade de?
De fick all info som krävdes dvs hur länge jag haft kort= 0 år, var jag bor, ålder med merfa med mera och offerten jag fick var för halvförs i ett år= 9700kr? Är det inte mer? :confused:
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top