Om det hade ärgat i nål ventilerna är det bara att byta dessa till nya, krånglande föggar är snart dyrare än inköp, jag har pysslat fögge o har väll nålar o munstycken för 40,000 plus liggandes i sina påsar, en mikuni nål kostar från 270 o uppåt jag har ett 100 tal det går aldrig att bestyckad en förgasare med bara låg o huvud man bör byta nålar o emulgeringsrör, skillnaderna på en nål är graderat i minuter o sekunder gällande vinklar, det kan skilja så lite som en sekund i vinkel på ett av kanske 3 ställen på nålen en sekund är 0,0027°
Så säg att en nål heter BJW 6.
6 är serien.
B är huvud måttet på nålens övre del
J är vinkeln från B,s undre brytpunkt säg 13mm ned på nålen
W är vinkeln från J,s brytpunkt säg 26mm ned på nålen till spets.
Sedan kan spetsen ha en egen vinkel sista 5-7mm
Varje vinkel är slipad med tolerans 0,0027° inte mm stor skillnad på mm och grader.
Emulgeringsröret är konstruerat på samma sätt det finns några 100 olika storlekar med samma precision som nålen.
Nålen sköter en del emulgeringsröret en annan del.
Sedan har emulgeringsröret en funktion till och detta är att förblanda bränsle och luft på vägen upp ur emulgeringsröret.
Det fungerar som en champangeflaska ju mera luft som kommer in från luft kretsen genom dom små hålen på sidan av emulgeringsröret ökar bränsle mängden precis som en hårt skakad öl eller champagne som tömmer flaskan med hjälp av bubblorna.
Där av att luft kretsen har fasta munstycken för att begränsa mängden luft genom emulgeringsrör röret o ochså då den delen av varvtalet på motorn när motorn får sitt bränsle från just röret diameter o mängden luft som släpps in.
Här kommer flotör nivån in.
Om flotör nivån är för hög får motorn in för mycket bränsle då luftmängden i emulgeringsröret inte behöver lyfta bränslet lika högt, det går lättare.
Samma om flotör nivån är låg då går det för tungt att lyfta bränslet o motorn går magert.
Flotör nivån styr hela registret utom lågfart som har ett eget inbyggt emulgeringsrör i munstycket o dessutom har en egen luftkrets.
Dock måste man hela tiden tänka på att bestyckad lika.
Om låg är 20 o huvud är 80 så ger detta totalt 100.
Om man byter låg till 22 då får man totalt 102 många tänker inte på att låg ger max konstant även om man passerat det registret och är uppe på nål register eller emulgeringsrör rörs registret,
22 ges då konstant + vad nål o emulgeringsrör ger. på max styrs allt av vad huvud kan ge o låg kretsen kan ge tillsammans allt annat är då att förbise i detta fall då ett flöde på 102.
Men om man gör tvärt om då?
20 på låg o 82 det ger ju 102 det med.
Ju men då låg påverkar alla kretsar ända upp till max då huvud och låg bestämmer.
Låg ger det det ger men måste plusas till vad nål o emulgeringsrör kan ge, så låg påverkar nålen o emulgeringsröret men i detta fall får motorn mera bränsle på absoluta topp ingen annan stans.
Rent krast så ökar man låg med 2 bör man byta nål 2 steg ned o behålla huvud om man bara vill ha mera soppa i botten.
För man fetar på hela registret med låg.
Sedan finns ju förgasare med 7 bränsle kretsar som mikuni ss o rs samt snöskoter modellen tmxx dessa är ännu känsligare för modifieringar.
Detta är ytters enkelt förklarat