Bestyckningsfråga Gsx-r 1100 -86!

Prankster

Får jag vara med o leka?
Gick med
24 Aug 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Gixxer 1100 -86
Tjenare!

Har en fråga kring bestyckning av en gsx-r 1100 -86'a som jag köpte i vintras o som inte gått på flera år.

Sitter öppna k&n filter o annat avgas. Körde ett okänt antal mil (ca 30 kanske) tills den började gå riktigt illa över hela registret. Har ju aldrig gått riktigt bra på låga, men då vart de kass över hela.

Rengjorde fuggarna o synkade dom då, funkade ca 16 mil sen försvann allt vad lågvarvsegenskaper heter, lät/kändes som om den inte gick på en eller ett par cyllar.

Så inser ju att jag inte lyckades med rengöringen så nu håller jag på att pilla rent lågfartsmunstyckena ett varv till.

Men passade då på att kolla över bestyckningen o inser att det sitter original (lr samma storlek iaf) på lågfarten; #42.5 samt aningen större huvud; #132 mot #130 orig.

Bara jag som tycker det är konstigt med samma lågfart som orig, trots öppna filter?
Finns de nåe knep, typ höja nålarna ett snäpp så hojjen får mer soppa över hela registret? Ska prova nu med dom här munstyckena ordentligt rengjorda.

Förstår att man inte kommer att få den att gå bra på låga varv med öppna filter, men kanske kan få till det någosånär? Bara lite funderingar till alla förgasargenier därute, då jag är värdelös på de sj (min nästa hojj ska nog ha insprut, de förstår man sig ju på iaf)!

MVH//Staffan "Prankster" W
 

Prankster

Får jag vara med o leka?
Gick med
24 Aug 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Gixxer 1100 -86
Update:

Gjort rent lågfartsmunstyckena ett extra varv, samt bytt stift. Funkade bra tills hojjen vart riktigt varm, då försvinner allt under 3-4k rpm..

Kan de vara nån spole som spökar, som inte orkar leverera ordentlig gnista på låga varv? Funkar bra på högvarv (tror jag iaf, bra klipp men svårt att säga om alla verkligen är med).

Funkar även fint obelastad och tomgången funkar oftast. Händer dock ibland att tomgången försvinner helt o hållet. Kollade på filtret (glasfilter från feltema, men uppborrat för bättre flöde) och såg att det var nästan tomt efter att jag kört på lågvarv på garageplan ett tag. Det vart inte heller nått större flöde i de (fylldes alltså inte på) ens om jag slog över kranen på "prime".

För skojjs skull testa jag även att tejpa över 60-70% av filtren me masktejp för att se om de gjorde nån skillnad, men de gjorde de inte.

Kan de vara så att kranen strular? Inte tillräckligt med vakuum på låga varv? Har provat lite grann i "prime" men inte tillräckligt för att konstatera nånting.


Så, ber om ursäkt för den här romanen, men vi kan sammanfatta lite här;

-Höja nålen, mer soppa på låga varv?
-Soppakransproblem?
-Tändspole som inte funkar på låga varv under belastning men i övrigt, vanligt fel? tycker jag hört om de.
-Tokfel bestyckning kort o gott?
-Fortfarande skit i knasarna, tycker de är lite konstigt i.o.m att det bara är när den riktigt varm.

Nästa steg? Fundera på att värma spolarna me varmluftspistol o se om motståndet ökar i dom, men med min vanliga tur så funkar ju inte de heller!:död

HJÄLP!! =P

MVH//Staffan "Prankster" W
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag förmodar att du har original 34 mm CV-förgasare. Du verkar ha för små huvudmunstycken och innan du fördjupar dig i annat så borde du se till att huvudmunstyckena är i rätt härad.

Mikuni gör inte huvudmunstycken i storlek 132. De finns i steg om 2.5, dvs 130, 132.5, 135 osv. Det är stor risk att du har Dynojetmunstycken, och de skiljer i storlek. Dynojet 132 motsvarar ca Mikuni 124, vilket låter alldeles för litet. Dock kan det vara så att munstyckena är uppborrade ...

Har du kollat flottörhöjden? Du kanske kommit åt flottörernas bleck när du demonterat/rengjort. Flottörhöjden skall vara 14,6 mm +/- 1 mm. Står pilotskruvarna kring 1-2 varv från botten?
 
Last edited:

Prankster

Får jag vara med o leka?
Gick med
24 Aug 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Gixxer 1100 -86
Ska kolla flottörhöjden, justerade den när jag hade isär dom första gången, men kan ju hänt att man kommit emot o pillat på dom senare. Pilotskruvarna är jag osäker på, stod 1.5 varv när vi började, men vid synkning fick vi skruva ut dom lite mer, osäker på hur mycket. Polare som är båtmek som hjälpte mig synka. Känns ju som jag skulle vilja ha större munstycken, men som du säger, man vet ju inte om dom är uppborrade.

Har vid närmare eftertanke börjat fundera på om hojjen går bra på varv med, tyckte vid nått tillfälle när jag körde att de saknades effekt även på högre varv.
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Lite hjälp kanske.

Jag kör med dessa förgasare på GSX:en med separata V&H-filter och ett Marving 4-1.
Cykeln är lite ryckig precis mellan avslag/pådrag vid stadskörning, men drar rent från
under 2000 rpm om man skruvar på.

Bestyckningen nu är:
- Huvudmunstycke 145
- Nålarna i sista högsta läge, (clipsen i lägsta spåren).
- Blandningsskruvarna 2,5-2.75 varv ut (har provat olika)
- Flottörnivå enligt bok, dvs 14,6 mm.

I mitt tycke, börja med att kolla att förgasarna fria från smuts, att flottörnivån är rätt
samt att den verkligen får bensin som den ska. Annars kan du hålla på och skruva hur
länge som helst utan att komma i mål.

Också, var systematisk när du jobbar med förgasarna annars är det svårt att hitta rätt.
Ändra bara en sak i taget + för anteckningar på det du gjort. (Jag vet, är skitjobbigt.)

/ Mikael
 

Prankster

Får jag vara med o leka?
Gick med
24 Aug 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Gixxer 1100 -86
Känner igen beteendet på din hoj, lite ryckig vid påslag, så betedde sig hojjen förut, plus lite halvtaskig botten. Ska gå igenom förgasarna igen, nått speciellt ställe man missar? Kanske är en ide att prova att höja nålarna? Vart köper man munstycken bäst förövrigt?

Lite knepigt att den gick betydligt renare från början, med samma bestyckning, de tyder ju på skit i förgasarna (lr bakom spakarna kanske...) men låter det vettigt med skit i förgasarna om den beter sig såhär bara när den blir riktigt varm? Ska nog gå igenom soppakranen ett varv också, tycker den är för jävla tung att vrida runt så kanske kärvat ihop.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top