Besviken på mchandlaren...

Pruseluskan

I´m maybe slow but I´m ahead of you
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Mockfjärd
Hoj
07 Suzuki gsxr 1000
Blir fan arg så jag skakar när jag läser detta!
Jag va me om en mysko affär på MC Jansson i Falun en gång.
Va där och kikade på en ktm cross som jag tyckte de va lite överpris på.
Då kom de en försäljare och påstod att hela motor va byrenoverad pga. den tidigare ägaren hade satt luftfiltret snett så de hade kommit sand.
Så den va totalt renoverad.
Okej tänkte jag! Kan ju va värt att lägga någgra lappar extra för det, så jag köpte den.
När jag sen är på cross banan i falun och kör kommer killen som haft den innan fram till mig och säger att de är hans förra och så... Och då börja jag prata om renoveringen. Men då visar det sig att han inte gjort nånting åt den. Han hade skadat sig och va därför han hade åkt så lite på den.

Jävla idiot försäljare. Sätter inte min fot på MC Jansson igen!!
Plus att deras jävla verkstad är helt jävla inkompetent. Om man ska ringa dit och fråga nån ting får man slå näven i många väggar efter samtalet.
Så JÄVLA otrevlig sur gubb jävel så man vill ju bara nita han!!!:mad:

Äntligen fått snacka lite skit om denna butik där det når ut:D

Blir fan arg så jag skakar när jag läser detta!
Jag va me om en mysko affär på MC Jansson i Falun en gång.
Va där och kikade på en ktm cross som jag tyckte de va lite överpris på.
Då kom de en försäljare och påstod att hela motor va byrenoverad pga. den tidigare ägaren hade satt luftfiltret snett så de hade kommit sand.
Så den va totalt renoverad.
Okej tänkte jag! Kan ju va värt att lägga någgra lappar extra för det, så jag köpte den.
När jag sen är på cross banan i falun och kör kommer killen som haft den innan fram till mig och säger att de är hans förra och så... Och då börja jag prata om renoveringen. Men då visar det sig att han inte gjort nånting åt den. Han hade skadat sig och va därför han hade åkt så lite på den.

Jävla idiot försäljare. Sätter inte min fot på MC Jansson igen!!
Plus att deras jävla verkstad är helt jävla inkompetent. Om man ska ringa dit och fråga nån ting får man slå näven i många väggar efter samtalet.
Så JÄVLA otrevlig sur gubb jävel så man vill ju bara nita han!!!:mad:

Äntligen fått snacka lite skit om denna butik där det når ut:D
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Så du köper en motorcykel, med största sannolikhet för mer än 23 kronor och 50 öre, baserat på felaktig information från säljaren, och istället för att häva köpet eller kräva ersättning så klagar du på ett internetforum?

Kom igen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kort om mina erfarenheter av nämnda firma...

Jag har handlat två nya och en beggad husa av Micke o Co. Hade även köpt nya KTM'n där om inte omständigheter jag inte styr över gjort att det blev KW-service. Köper alla reservdelar av M&F, finns det inte i butiken i Örebro kommer det oftast dagen efter från Laxå där det mesta finns. Alltid bra bemötande och schysst service. Får låna grejer om det kniper ordentligt osv osv.
Mindraper som nyss köpt sin fjärde husa därifrån fick den nya levererad till Stockholm, i samband med mässan, dit han flyttat. Snacka om bra bemötande.
Micke är stor, både kroppsligen och i rösten. Ofta är han rätt stressad och vill tala snabbt och effektivt och jag kan tänka mig att han kan upplevas som lite bufflig av de som inte är vana. Joel är mindre på alla sätt och kanske lite lugnare i rösten. Tommy, den tredje säljaren finns i Örebrobutiken.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Micke är stor, både kroppsligen och i rösten. Ofta är han rätt stressad och vill tala snabbt och effektivt och jag kan tänka mig att han kan upplevas som lite bufflig av de som inte är vana. .

Oavsett om man är van eller inte så idiotförklarar man ingen även om denne som äger hojen skulle ev skulle ha tummen mitt i handen. Om nu historien stämmer så är det väldigt dåligt av dem.

Ta t,ex denna lite smått roliga reklamfilm för DRZ400 m Chambon, säljaren vet inte vem han är men visst det är reklamfilm men man ska ge kunden en chans för man vet aldrig vem denne är. En dag åker Micke på sin överman om nu allt detta stämmer.

http://se.youtube.com/watch?v=a0KTijlNeNA&feature=PlayList&p=BB8843A7BCA30D9D&playnext=1&index=21
 

Pruseluskan

I´m maybe slow but I´m ahead of you
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Mockfjärd
Hoj
07 Suzuki gsxr 1000
Så du köper en motorcykel, med största sannolikhet för mer än 23 kronor och 50 öre, baserat på felaktig information från säljaren, och istället för att häva köpet eller kräva ersättning så klagar du på ett internetforum?

Kom igen.


Vadå 23,50?
Butiken sålde den för kunds räkning. Blir lite svårt då.!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det finns ett klassiskt och ganska roligt exempel på det där. Mitt minne må ha ändrat på en eller ett par detaljer, men i princip går storyn något sånär som följer. Berättades för mig av en duktig advokat som bl.a. företrädde ett stort bilmärke.

I en stad i norra Norge - jag skulle kunna tänka mig Trondheim - ligger/låg ett par bilaffärer. Bl.a. låg, mitt emot varandra, Volvo och Saab. En dag knatar en liten, tyst herre som inte ser mycket ut för världen in på Volvo och berättar att han skulle vilja köpa bil. Volvoförsäljaren synar gubben från topp till tå och säger flinandes att Saab nog passar bättre för honom. Jaha, säger mannen och går över till Saab. Samma historia där, han berättar att han vill köpa bilen. Javisst, säger Saabförsäljaren och frågar vilken modell han är intresserad av. Jo, 9-5, svarar mannen. 20 stycken.

Det visar sig att mannen blivit utsänd av en fiskeby långt uppe i norr för att köpa in bilar till hela byn. Så mannen köper 20 st Saab 9-5 och betalar på plats. Volvo fick en blombukett från Saab.

Vadå 23,50?
Butiken sålde den för kunds räkning. Blir lite svårt då.!

Nej, vid kommission anses butiken ha sålt varan om det handlar om konsumentköp, vilket innebär att konsumentköplagen blir tillämplig;

1 §: "Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är nöjd å andra sidan med Laxå Marin - men jag skulle ha en ny Husa 450, de hade hemma till rätt pris, så det var inga jättediskussioner heller. :) Det har varit friktionsfritt även i diskussioner efter köpet, fick ut ett sadelöverdrag (det enda som krånglat hittills på hojen för övrigt..).

Trevliga och raska är min uppfattning (iofs är det Örebroarna jag dealat med, inte nere i Laxå)?

Däremot vet jag att min teampolare hade betydligt tråkigare bemötande när han var ner och hämtade sin FE400, det tog tid och var lite småstrul..

Jag tror endurohandlare i allmänhet är att likna med hästhandlare...så man kanske inte har för höga förväntningar, garantier är i allmänhet av "runt hörnet"-typen på den här typen av bågar...

/J
 

Pruseluskan

I´m maybe slow but I´m ahead of you
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Mockfjärd
Hoj
07 Suzuki gsxr 1000
Nej, vid kommission anses butiken ha sålt varan om det handlar om konsumentköp, vilket innebär att konsumentköplagen blir tillämplig;

1 §: "Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."



Åå fan! Att man inte visste de då! Är ju några år sen nu. Alla har vi vartunga å dumma.!
Hur som haver så sätter jag inte min fot där igen!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Fair enough. Så länge man lär av sina misstag så.

Förstärker dock bara min uppfattning om att någon kurs i konsumenträtt borde ingå i gymnasieutbildningen.
 

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Lantligt
Hoj
Yamaha TDM 03
Man får nog ta varje historia med en nypa salt, precis som sagts ovan. Säljare och kunds upplevelser och uppfattningar om exakt samma suitation är skilja markant. Genrellt sett har jag lite svårt att tror att en enskild kund skulle bemöda sig att logga in på ett allmänt forum och svartmåla ett säljande företag (behöver företrädesvis inte vara just hojfirma). Men sure, det finns alltid individer som har för mycket fritid och kanske gärna vill tala om hur dumma alla är emot dom.

Jag jobbar själv i en bransch där jag har mycket kontakter med kunder o vet hur otroligt skumma en del kunder kan vara. Sen kanske man ska komma ihåg att när det gäller just motorbranschen o dess företag så där det oftast små företag (sett till antalet anställda) o där flertalet personer kan ansvara för kundkontakter och där personernas personlighet avgör (oftast) dess bemötande av kunder. Oftast har man inte gått nån speciell utbildning inom kundvård, kundbemötande, kundservice, marknadsföring/kommunikation etc utan är mer självlärd. Det går inte att bemöta en kund som om det vore bästa polaren sen 20år tillbaks (med det inte sagt att man ska uppträda totalt opersonligt). Korrekt, artig, personligt engagemang och proffessionell är ledorden.

I en sådan konkurransutsatt bransch som just motorbranschsidan, där dom generella priserna inte varierar speciellt mycket är just kundservicen (och bemötandet av kunder) en av dom konkurransfördelar man kan skaffa sig som säljande företag. T.e.x vid reklamationer, service, allmäna frågor etc. Med min egen bakrund inom marknadsföring/försäljning så vet jag att som kund går man sällan eller aldrig tillbaks till ett företag som bemött kunden illa, never.

Finns nån siffra som säger att skaffa en ny kund kostar ungefär 4ggr så mycket som att behålla en redan befintlig kund (reklamutskick, annonser, marknadsföringsmaterial etc). Värt att tänka på ni som kanske jobbar inom motorbranchen (o andra branscher för den delen).

Just my two cents....

Yes, your eight cents...

Jag håller med, lite finkänsla skadar inte i längden!

Sen har ju människor otroligt lätt att missuppfatta varann och då blir det knas.:gnissla :hihi
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Tråkigt för dig,tycker inte det låter som micke,men han kanske hade bråkat med frugan eller nåt. Men du har rätt man ska inte få ett dåligt bemötande när man ringer och frågar.
Har handlat av micke förut och för det mesta så har de hållt det de lovat och varit trevliga,däremot kan det vara svårt att få tag i micke respektive joel på telefonen.
Om man läser mellan raderna här så ser man vad en dålig dag kan ställa till dvs en förlorad kund.
Tycker du ska skicka länk på tråden till micke så han kan förklara sig och be om ursäkt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycker det ska höra till normal hyfs att faktisk innan uthäng av någon,företag som privatperson,att efter man samlat sig så hör man av sig till den som man kommit på kant med och förklarar hur man känt sig behandlad och be dom förklara sig.

Efter ytterligare en negativ kontakt så är det helt OK att trasha personen/företaget inför alla man kommer åt om man är lagd åt det hållet,dom har fått en chans att förklara sig men tog den inte.

Kanske låter som Mr PC nu men ibland handlar det om missuppfattningar och/eller en en dålig dag och det kan alla ha.

Kanske bara är lite ironisk men det går inte hem,kan vara så enkelt ibland.

Henrik
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har inte haft nåt problem med dom heller.
Hade varit med husabergrobin ner till dom några gånger och blev erbjuden att låna en spritt ny (inte ens blåkrök på den) husa450fe en dag på endurobanan där.
Köpte ingen hoj av dom då men nåt år senare bidde det en husa550fc -03 köpt av dom.
Två dagar senare smäller kickaxeln av :gnissla :huvet
Ringde ner och fick alla delar som behövdes, byte själv utan problem.

Men jag håller med att bara för att man har en dålig dag ska det inte gå ut över kunderna.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Att gå in på M&F i Örebro är sin ett lotto ena dagen kalasbra, andra dagen skulle han tjänat mer på att vara hemma och fjäskat för frugan så han får sig ett nyp och blir glad.
Sådant får en ju dock bar att handla online, inte dumt att spara en slant när man inte vill gynna den lokalaffären
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ja enligt dem, sorgligt men sant tyvärr i dagens samhälle. :död


Hm... Ja det kanske är så. Jag har svårt att förstå det, men det börjar sjunka in. Man blir förbannad...

Tycker jag blir rövk++++++d varje gång jag går in i en butik.ALLT ÄR FÖR DYRT -endå köper jag skiten.

Men Duccen var värd slantarna hoppas jag? :)
 
Last edited:

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
Jag märker att de finns många olika meningar om M&F..
Alltså ja blev bara så besviken på bemötandet...kändes som man var så jävla röten som ens ringde å ställde denna dumma fråga... men vem fan ska ja fråga då om inte leverantören...

Men jag skiter i detta nu... jag är inte så långsiktig, hade han en dålig dag så var de väl så... men ja handlar delar på annat ställe hedanefter.. beställde grejer idag till hojen från en annan firma.. blev en del pengar även denna gång... många bäckar små... och även nästa gång ja ska shoppa hoj så blir de på ett annat ställe...tyvärr.. när ja köpte hojen för ett år sen så handla ja av Tommy... tyckte han va kanon som kom dit å sålde hojen på en söndag när butiken var stängd..Men de är så de ska va.. de är service å de kommer kunden ihåg.. man vinner på de helt enkelt.. men ett rötet mottagande i förrgår å ja blev skit sne för detta... tyvärr... inget ont menat mot Micke personligen, men dom bör tänka på de till nästa gång å försöka ha nöjda kunder...

Å så som ja beskrev samtalet... det var precis så...

Mvh Strömberg
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag märker att de finns många olika meningar om M&F..
Alltså ja blev bara så besviken på bemötandet...kändes som man var så jävla röten som ens ringde å ställde denna dumma fråga... men vem fan ska ja fråga då om inte leverantören...

Men jag skiter i detta nu... jag är inte så långsiktig, hade han en dålig dag så var de väl så... men ja handlar delar på annat ställe hedanefter.. beställde grejer idag till hojen från en annan firma.. blev en del pengar även denna gång... många bäckar små... och även nästa gång ja ska shoppa hoj så blir de på ett annat ställe...tyvärr.. när ja köpte hojen för ett år sen så handla ja av Tommy... tyckte han va kanon som kom dit å sålde hojen på en söndag när butiken var stängd..Men de är så de ska va.. de är service å de kommer kunden ihåg.. man vinner på de helt enkelt.. men ett rötet mottagande i förrgår å ja blev skit sne för detta... tyvärr... inget ont menat mot Micke personligen, men dom bör tänka på de till nästa gång å försöka ha nöjda kunder...

Å så som ja beskrev samtalet... det var precis så...

Mvh Strömberg
I såna lägen ska man verkligen inte ta det personligt. Det är då man tar reda på nr till chefen och berättar som det är. Då brukar det hända grejer illa kvickt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top