Betala dyrt eller Köra olagligt?

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
jättemyckettext

Min r6a gjorde 150 knyck med strypningar (från mc-kompaniet) det var inte ett dugg spännande. Men din honda gör ju hela 200... känns lite som att det kvittar i ditt fall då kanske? hondan gör väl inte mer än 250 original?
iofs så dör du kanske lite mindre i 200km/h än i 250?

Sen så är det väl en bra sak att känna lite på mindre effekt innan man fläskar på fullt ut, helt klart!

Slutligen några frågor.
Vem behöver inte köra fortare än 200? 110 är ju högsta tillåtna hastighet i sverige ska du bryta den gränsen finns det väl ingen direkt anledning att släppa gasen vid 200?

Tror du inte att det hade varit värt "böket" att ta hem hojjen och fixa med strypningar om det hängde på att du skulle få någon ersättning eller inte?

Vad är egentligen anledningen till att man inte får köra tunghojj direkt? Man får ju sätta sig i en jäfla Koenisegg när man är 18. Strypa alla bilar till 25kw om man är under 20 kanske?

EDIT fan va snabb du var då! du behöver inte svara på frågorna det var mest för sakens skull:)

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Min r6a gjorde 150 knyck med strypningar (från mc-kompaniet) det var inte ett dugg spännande. Men din honda gör ju hela 200... känns lite som att det kvittar i ditt fall då kanske? hondan gör väl inte mer än 250 original?
iofs så dör du kanske lite mindre i 200km/h än i 250?

Sen så är det väl en bra sak att känna lite på mindre effekt innan man fläskar på fullt ut, helt klart!

visst den gör 200 på mätaren men då får man ju kämpa lite det säger ju inte direkt PANG så e man uppe i 200 med den men det går iaf :) upp till typ 180 e de inga större problem.. hehe ne jag dör nog lika mkt i 200 emn jag kör inte så ofta i 200 jag e ju TJEJ å vågar inte köra så fort *skratt* jadu jag vet inte vad den gör utan strypning jag vet bara att när min bror på 100+ kg skjutsade mig på den innan jag hade fått körkortet eller fick övningsköra så kom vi upp i 250 utan några större problem sen tyckte jag det började gå för fort så han fick dra ner på farten så nog går den väl ganska bra för att vara gammal järngris till hoj.. Men visst skulle inte min hoj göra mer än 150 på mätaren skulle jag också bli depprimerad jag e ju deppif redan nu vöer att den går segt å e trött.. men de går över när man blir tillräckligt stor :) de e som med allt annat bara till å vänta tills man blir tant eller gubbe så får man göra nästan allting...

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
Min r6a gjorde 150 knyck med strypningar (från mc-kompaniet) det var inte ett dugg spännande.

Hehe känner igen de där, hade med en R6-01 och första gången jag körde den strypt var när jag skulle köra den till bilprovningen, jag svängde jag ut på E20 och med lätt uppförsbacke så hängde en kompis efter i en gammal sliten audi a6 tdi 115hk med 44k mil på mätaren med mig hela vägen upp till jag toppade den i 160km/h.
Strypningen rök direkt när jag kom hem efter att den va omreggad.
Om jag skulle köra med laglig effekt så skulle jag aldrig välja en sporthoj, skulle bli en motoard eller liknande med låg effekt från början.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
de flesta försäkringsbolag försäkrar efter orginal effekten så försäkringen gäller

Jo, men jag menade att om han kör hojjen och saknar rätt behörighet så kommer försäkringen inte att gälla om han skulle va med i en olycka. Inte ens om det är en annan som kör på honom. Är säker på detta då en bekant blev påkörd dagen innan(!) han skulle få tillbaka sitt körkort och varken hans eller den andres försäkring täckte skadorna på hans hoj fast det var den andre som orsakade olyckan. Han skadade benen lite allvarligt till på köpet.
Men han kommer säkert kunna teckna försäkringen. Det gjorde jag på min thunderace som jag övningskörde med men så var jag iofs 27 då. Försäkringsb olaget nämnde eller kommenterade aldrig att jag inte ens hade a-körkort. Om han får övningsköra till tung hoj som 18åring så borde försäkringen gälla om han är ute och kör med nån polare som är reggad som hans handledare.

Ampa

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
FZ6-n
Näe! Nu är det inga tvivel. Jag har bestämt mig.
Jag kommer strypa skiten på något sätt, om ja nu väljer att lämna in eller göra det själv. Sen plocka man bort strypningarna, precis som ni säger. Känns ovärt att sitta å puttra med 25kw. Kunde ja ha haft kvar moppen liksom.

Tack för svar btw!

suomipoika

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
Yamaha yzx R1 -08
Och du erkände snällt att det var du som körde:rolleyes:
Bara att neka i en sådan situation, hojen var ju givetvis utlånad vid tillfället.

dom hade bild bevis och va fan skulle ja säga att jag lånade ut hojen till en okänd person som råkade ha samma mc kläder som jag

två poliser mot en vanlig person så vinner polisen i rätten

pettisson

Guest
Jag var väl dummast av alla då. Jag köpte strypsats för 2 500 reggade in den som 25kw sen tog bort strypningen. Jag gick ju back på alla sätt...
Och trots att jag visste om knipan med försäkringen så sket jag i det. Jag tänkte helt enkelt inte utan bara körde. Nu har det gått tre år och nu får jag köra tung ändå så :S

Men ändå så fort någon frågar så säger jag ju helt klart att du ska strypa och köra lagligt. Jag kan ju inte rekomendera dig att göra fel. Man står för sina egna handlingar. Men jag gjorde ju också den vetenskapliga kalkylen att man ser inte polisen ofta alls Gävle (blev en liten regskylt med) - annat var det i norrköping *tur att böterna inte höjdes förrän året därpå*

Om polisen provkör kommer dom säkert inte märka skillnad på antal kw. Inte heller på besiktningen (jag satte aldrig tillbaka strypningen och har besiktat utan och det går) det enda är om olyckan är framme och moralen som tar emot. Kör hårt.

Ampa

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
FZ6-n
På vilket sätt var du dum?

Det viktiga är ju att det står på papperna att det är 25kw, anser jag.

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Körde R1an på A1 kort :) Trafikförsäkringen gäller oavsett, men rekommenderar ändå att köra med 25kw i papprerna.
Det är inget kul att oroa sig över pogrisen varje gång du stannar osv.
Grisarna jagade mig i sommras och hade jag haft kortet hade jag ju bara stannat, hade inte gjort något olagligt när dom veva igång sirenen.
Däremot hade nog lappen rykt bra länge om dom hade fått tag på mig efter 230+ på 70:D

dom hade bild bevis och va fan skulle ja säga att jag lånade ut hojen till en okänd person som råkade ha samma mc kläder som jag

två poliser mot en vanlig person så vinner polisen i rätten

So what, hojspekulanten Olle kom och provkörde och lånade din utrustning, då kan dom inte fälla dig.
Tänk va många slantar du sparat om du sagt det.

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ringde kraschpuck på mc-kompaniet i torsdags, beställde den jävla strypningen :huvet :tummenupp

Nu är den påväg! Hoppas få den imorgon:tummenupp Nån som tycker att man ska göra något annat än att bara pilla i brickorna? Ombestyckinig? Har för mig att det inte behövdes men kan vara bra att fråga:tummenupp

Tänkte kolla ventilspelet också :näsblod :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...