Betala hemma?

streetfighter1

För******
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
Fighter Honda CBR900 -96/-97, Huskvarna 258
anja skrev:
:rolleyes: vilka snålisar till föräldrar ni verkar ha.
Jag tycker de flesta verkar ha det bra. Tillgång till bil och allt.
Jag fick betala bil, försäkring, bensin, mobil, kläder, nöjen, m.m. från den dagen jag tog körkort (13 dagar efter 18-årsdagen).
Jag fick till och med pynta soppa till farsans bil de gånger jag sålt min kärra och åkte 25-30 mil för att hämta en "ny". Fick finansiera bil och krog genom att börja dela ut morgontidningar på mprgonen innan plugget.
Fast hemma har jag aldrig betalat faktiskt, tack och lov. Istället har jag "jobbat" hemma.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Kahobe skrev:
J-a curlingungar...:gnissla

Jag är ett curlingbarn, men jag mår bra ändå!!

Om man utbildar sig och bor hos mamma/pappa så tycker jag att man ska slippa betala hyra, om föräldrarna känner att de har råd med det... Jag komer ju vara tvungen att betala för dem den dag de hamnar på "hemmet"...

/FW

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Är det bara jag som flytta hemifrån när man börja jobba? Verkar ju som alla bor kvar hos föräldrarna. Jag flytta hemifrån när jag var 17 år, sen dess har man fått betala saker å ting själv.

Seventy7

www.mc-lös.nu
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
"SÅLD"
watson skrev:

Om man utbildar sig och bor hos mamma/pappa så tycker jag att man ska slippa betala hyra, om föräldrarna känner att de har råd med det... Jag komer ju vara tvungen att betala för dem den dag de hamnar på "hemmet"...

/FW

Räknas utb, då får man ju ingen lön, utan då tar man ju ett ett lån?! Dumt att ta fullt studielån om man bor hemma. Sen tror jag inte DU behöver betala speciwellt mkt då din föräldrar hamnar på hemmet. Funkar inte riktigt så!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Kreuger skrev:
Är det bara jag som flytta hemifrån när man börja jobba? Verkar ju som alla bor kvar hos föräldrarna. Jag flytta hemifrån när jag var 17 år, sen dess har man fått betala saker å ting själv.

Jag skulle mer än gärna flytta hemmifrån, men skillnaden rent ekonomiskt gör mig mörkrädd. Mc:n skulle t.ex. inte stå i garaget osv osv... Man känner sig inte så gammal när man är lite över 20 och bor hemma men det är väl bara att svälja stoltheten och erkänna, jag har det lite för bra för att flytta till det som erbjuds.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Kreuger skrev:

Exakt. Jag flyttade hemifrån som student och har sedan dess aldrig tänkt tanken att flytta hem. Som arbetslös mellan lump-skola-flickvänner-jobb så blev jag tvungen att sova på soffan hos päronen i två veckor. Det funkade i en vecka sen började jag turnera bland kompisar. Och då tycker jag om mina föräldrar!

Och det självklaraste av allt har alltid varit jobb=lägenhet! Klipp navelsträngen pojkar!

Och att utnyttja mina föräldrar som redan försörjt mig i 20 år för att jag ska ha råd med leksaker har alltid varit otänkbart - för mig och dom.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Chrille skrev:
Och det självklaraste av allt har alltid varit jobb=lägenhet! Klipp navelsträngen pojkar!

Jaja, ska bara...

Såfort det erbjuds en hyresrätt eller bostadsrätt till fint pris så ska de slippa mig!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
watson skrev:

/FW

Ok.. kanske tog i. När du studerar är det Ok anser jag, det är föräldrarnas investering i dig och din framtid. Helt OK..
Men tjänar du "egna pengar" och får behålla allt du tjänar som fickpengar + förmåner, då j-ar...

Curlingbarn = ett uttryck som används om barn till föräldrar som hela tiden sopar rent framför ungarna..dvs de behöver aldrig ta några smällar (=erfarenheter)

Pirro

I am the youth gone wild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Öhlins kittad TL1000s, XR600R
Betala hemma? :va
Betalar inget hem, men det är för att jag studerar...
Gratis mat, tvättning, bil mm
Plus att föräldrarna betalar skolböckerna.... :fyllisar

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
jag betalar 2500kr/månad hemma. Då har jag eget rum, fri mat. fri telefon osv.

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Samma här! Jag får mat, tvätt, rum, verktyg etc. Men hojen, körkort, bensin, förs., kläder(förutom en viss spons på kanske 1k per år), uteliv. Den inkomst jag har är mitt studiebidrag på 9500:- per år.

MikkE

Guest
Nisse Järnet skrev:
När jag jobbar pröjsar jag en tusing.
men shit...

jag betalar nu 2500. då inkluderar det: el, vatten, rum, dator(då med bredband), telefon (ringer ändå från mobben mest) och MAT.. tycker det låter rimligt

Och sen så är det andra tider nu än va det var förr.. då kunde man skaffa jobb lättare än idag, samma med boende.. jag bor i vallentuna och en lägenhet här ligger på 800.000 - 1,5 mille.. och det ska jag kunna klara av och köpa när man e 20 bast!? Och ska man ha hyresrätt så ligger hyrorna på 7-9000 kr här!!! liiite väl mkt tycker jag och dessutom vänta i år för att få den..suck.. Än så länge håller jag mig till mitt lilla rum och datorrummet och jag trivs ganska så bra ändå

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
MikkE skrev:
men shit...

jag betalar nu 2500. då inkluderar det: el, vatten, rum, dator(då med internet), telefon och MAT.. tycker det låter rimligt, men eftersom att man inte tjänar den riktiga kosingen så skulle 2k vara bättre :)

Vaddå?? tjänar du monopol-pengar eller??

Räknar du ut vad det hade kostat att sköta dig själv så inser du snart att du aldrig kommer få det så bra igen.

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
landen skrev:
Många här som jobbar och fortfarande bor hemma?
Tänkte bara höra vad som är rimligt att betala och om ni gör det, och isåfall hur mycket?

Javafa.. eller gjorde iallfall.. numer hyr jag ut en del av min bostad till ett företag så jag betalar inte för o bo längre... hehe... o jag betalar inte skatt på intäkten heller såe... nu fick bosse dingholm ett njurslag också.... fa vissa i den här stan degar ju 10-15´för o bo där dom gör...?? sjukt!
Fri företagsamhet åt alla!
/E

MikkE

Guest
Chrille skrev:
Vaddå?? tjänar du monopol-pengar eller??

Räknar du ut vad det hade kostat att sköta dig själv så inser du snart att du aldrig kommer få det så bra igen.
och jag vet att det kommer. eller DET KOSTAR mkt mer i "verkligheten", men jag gick ut skolan förra året och är helt ny i riktiga arbetslivet. hur som helst så är min hyra nu rimlig och när jag fick höra den summan så blev jag lite förvånad över hur mkt det var. så tänker man efter och räknar ut hur mkt man egentligen kostar. oj, 2500 är inte mkt egentligen

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
MikkE skrev:
....
Och sen så är det andra tider nu än va det var förr.. då kunde man skaffa jobb lättare än idag, samma med boende.. jag bor i vallentuna och en lägenhet här ligger på 800.000 - 1,5 mille.. och det ska jag kunna klara av och köpa när man e 20 bast!? Och ska man ha hyresrätt så ligger hyrorna på 7-9000 kr här!!! ....

Stockholm är överbefolkat och i övriga landet finns det kommuner som formligen skriker efter arbetskraft.*

*summering av dagsläget. Dra dina egna slutsatser.... :tungan

MikkE

Guest
Chrille skrev:
Stockholm är överbefolkat och i övriga landet finns det kommuner som formligen skriker efter arbetskraft.*

*summering av dagsläget. Dra dina egna slutsatser.... :tungan
så sant så.. dock har jag alla mina vänner och bekanta i sthlm och det skulle kännas.. hmm.. för jävligt och lämna alla. men jag skulle på ett annat sätt verkligen vilja flytta uppåt i landet där det finns mer jobb, hus/lägenheter som är billigare och slippa 08 livet ett tag

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...