Betala hemma?

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Chrille skrev:
Och det självklaraste av allt har alltid varit jobb=lägenhet! Klipp navelsträngen pojkar!
QUOTE]

Jag bor hemma men inte självmant...det är väldigt svårt att hitta en lägenhet i stockholm...Har pluggat fram tills nu och försöker samla ihop till att kunna låna pengar till en lägenhet. Har aldrig behövt betala hyra hemma. Men jag betalar självklart för min mat å liknande.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
MikkE, att flytta är inte så jobbigt som du tror så länge du ser till att hamna på en arbetsplats med lite jämnåriga kollegor. Du mår bättre av att stå på egna ben och kan hällsa på hemma i betongen varenda helg om du vill.
Vilket hopp har du om bostad i det scenario du beskriver??

MikkE

Guest
kanske e sant. jag håller inte så bra koll på bostäder just nu då jag (än så länge) trivs hemma och sparar pengar till en sak på 2 hjul och motor + körkort
sedan ska jag försöka hitta ett 100% jobb där jag får in en medelinkomst i alla fall, just då kommer jag nog titta efter lägenhet. Eller så kanske det blir båda på en gång. hittar jobb någon annanstans borta från sthlm och jobb samtidigt, men man kan ju drömma lite :)

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
Chrille skrev:
Stockholm är överbefolkat och i övriga landet finns det kommuner som formligen skriker efter arbetskraft.*

*summering av dagsläget. Dra dina egna slutsatser.... :tungan

så värst mycket jobb finns det inte, iallafall om man nyss gått ut gymnasiet och ska slåss med alla andra med arbetslivserfarenhet....
var ligger dom här kommunerna :va

Skorpan

Guest
flytta hemifrån när jag var 16 till egen lya (med borgen för kontrakt o studielån),pluggade o ångrar inte det minsta lilla att jag flytta :fakta
men det är jag det...

HanneZ

Guest
huhu, verkar bara va ja som mjölkat mina föräldrar på saftigt möe stålar, inte för jag fått några i handen men han kört upp hur jefla möe bensin som helst, ringt för 3 papp minst i kvartalet sen ja va 13 typ, osså bredband, canalplus m.m. :D

fast sen ja flytta hemifrån i 18 års åldern så har ja legat i lä

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
MikkE skrev:
så sant så.. dock har jag alla mina vänner och bekanta i sthlm och det skulle kännas.. hmm.. för jävligt och lämna alla. men jag skulle på ett annat sätt verkligen vilja flytta uppåt i landet där det finns mer jobb, hus/lägenheter som är billigare och slippa 08 livet ett tag
Men fan hörrö, vi drar uppåt lite då? :) Kör hoj, sladdar bil och jobbar lite och tjackar nåt litet ruckel :tummenupp

I min tusing ingår föresten: Mat, oftast telefon, egen dator (fast bredband delar vi på), tv, garage, eget rum, tvättade kläder, diskade talrikar, el, vatten och lite annat. Fan jag har det jävligt bra :) Fast jag måste fixa nytt jobb! HJÄLP!

Therudeboy

Guest
-Lowrider- skrev:
Bortskämda ungar. Jag pluggar men har bott i egen lägenhet sen den dag jag började jobba när jag var 18 år,,bor 1 km från morsan å farsan men anser det viktigt att lära sig att klara sig själv här i livet. Kunde likaväl bo hemma hos föräldrarna och spara 8 tusen varje månad,under studietiden. Men det är en princip sak,,är man vuxen så är man.
Och att få en bil och mc betalt av föräldrarna är inte ens att tänka på. Nä väx upp och klara er själva om ni nu har jobb osv,det är nyttigt och en omställning istället för att dalta runt hemma med lagad mat och tvättade kläder. :huvet

avis: nje inte alls.

Bor helllre hemma tills jag är 25 och har fetaste insatsen till ett hus än flyttar till lägenhet nu och slösar alla pengar på inget. Ursäkta stavningen men jag har :fyllisar

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Som tidigare också sagt..
Varför flytta hemifrån så snabbt man bara kan?
Jag ser faktiskt ingen mening med det.
Visst man har ju sitt "eget"
Men trivs man hemma så..
tillägga kan man ju att jag pluggar o jobbar..
Teoretiskt sett så betalar jag 950kr hem.. (studiebidraget)
Jag ser bara en lösning på att kunna ha mc.ar o bil.. och det vill jag inte dra in på :kocko

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
tror fan jag skulle få betalt o bo hemma...

Men det vill jag ej, har inte tatt emot pengar sen jag var 15. Vill klara mig själv. Det mår man bäst av, de som bara får och får klarar inga motgångar i livet.

Jobba, plugga utan bidrag.........

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
jag e en "bortskämd snorunge"

bodde hemma när jag jobbade å fick allt som finns i en villa... mat, lunchlåda, tvättade kläder m.m. å för det betalade jag inte en spänn...
förutom att finansiera min egen bil, båge, räkningar å så..

nu när jag pluggar så bor jag inte hemma längre men e fortfarande bortskämd... tar bara CSN´s bidragsdel dvs knappt 2,4K. å får sen stålar till mat å hyra... trots att jag e bortskämd så har jag koll på vad saker kostar...
spelar ingen roll var pengarna kommer ifrån... dom ska ju ändå räcka till allt... skolböcker, allt som finns i "mitt hushåll", hyra, bensin, försäkringar på hoj å bil m.m.
ja e dock inte bortskämd på det viset att jag får mina grejjer... jag har fått jobba för att kunna köpa dom.

i gengäld så får jag hjälpa till med saker när jag e hemma... typ städar, diskar ibland, hjälper till i skogen m.m.

det kan det va värt...

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Äh, sån smäck!

Jag betalar inget alls :hej
Får allt jag vill i hemmet, aldrig tvättat heller...
Det verkar så omständigt :p

Pengar ska man ha roligt för, inte ge till sina föräldrar som har massa pengar ändå :hihi

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
AleX skrev:
Varför flytta hemifrån så snabbt man bara kan?
Jag ser faktiskt ingen mening med det.

Det är kul! :fakta (...och dessutom nyttigt, "fostrande" och ibland även nödvändigt.)

Flyttade själv hemifrån i 15-årsåldern p g a gymnasiet, jobbade i kiosk samtidigt, och har i princip alltid varit "självförsörjande" sen dess...

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Jag får betalt för att bo hemma :hihi

Nej då, men jag betalar inget. Men tro mig så fort jag hittar en lägenhet så flyttar jag på dagen, privatliv existerar ju inte när man bor hemma.

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
igår betalade man räkningar för 18", inte mycket kvar av lönen... :gnissla

MikkE

Guest
Therudeboy skrev:
Bor helllre hemma tills jag är 25 och har fetaste insatsen till ett hus än flyttar till lägenhet nu och slösar alla pengar på inget. Ursäkta stavningen men jag har :fyllisar
jag håller faktiskt med..

och nisse: hehe. det ska man fan göra.. hitta fet lägenhet, dela på allt, typ, och ägna fritiiden på att köra hoj :)

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Då hör väl jag till de "bortskämda snorungarna" då :p

Har bott hemma gratis sen jag föddes så varför börja betala nu?
Inte mitt problem att mina föräldrar skaffade mig.
Skaffar man barn ska man vara beredd att betala för dem också, vilket de gör.

Men visst hjälper man gärna till att betala huset och allt där till nu när man har egna pengar :) Sen att föräldrarna inte tar emot dem e ju en annan sak :confused:

Efter att mina föräldrar har varit med om att 2 äldre systrar till mig flyttat hemifrån så har de ändrat på "betala hyr-vanan". Då syrrorna behövt hjälp med ekonomi och allt så har föräldrarna tröttnat på det och provar en ny "metod" med mig.
Så de får 1500-2500 (beroende på hur mkt jag tjänat den månaden) som de lägger undan tills jag flyttar. :)

Det klokaste jag någonsin hört att några föräldrar gjort :)

Så ja, jag bor gratis hemma men hjälper till med telefonräkningen och köper egen mat om jag inte äter det som föräldrarna äter, vilket inte e ofta då jag e vegetarian och inte de.

P.S. Jo jag förstår all vits med att hjälpa till med hyran och allt så tro inget annat. Men vet man att man lär bo hemma i flera år till så varför stressa med sånt? :p D.S.

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Jag betalar 1500:- hemma. i det ingår typ allt i hemmet. Mat, tvät, eget rum, telefån (ringer inte ofta), internet.
Dator har jag fåt köpa själv och bil, mc och bemsin får jag betala själv.
allt som e utanför hemmet betalar jag själv.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Kahobe skrev:
Ok.. kanske tog i. När du studerar är det Ok anser jag, det är föräldrarnas investering i dig och din framtid. Helt OK..
Men tjänar du "egna pengar" och får behålla allt du tjänar som fickpengar + förmåner, då j-ar...

Curlingbarn = ett uttryck som används om barn till föräldrar som hela tiden sopar rent framför ungarna..dvs de behöver aldrig ta några smällar (=erfarenheter)

Jo, jo.. Jag VET vad Curlingbarn är.. Läser till lärare OCH läser svenskan då och då... :)

Fick iof. behålla min lön helt och hållet när jag bodde hemma, men det var då... Tycker inte att det var direkt fel av mina föräldrar, för de behövde inte pengarna, utan levde på överskottspengar hela tiden... Jag har lärt mej att hushålla med mina pengar ändå, och VET att det inte finns obegränsat med pengar på mitt plastkort... :rolleyes:
Anledningen till att JAG bodde hemma var ju inte direkt för att det var billigt/bekvämt att bo, utan att det inte FANNS någon annanstans ATT bo... :7peta

/FW

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...