Biaggi kör Aprilia V4 i WSBK 2009!!!

Vad blir utgången?

• Antal röstningar
    0

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Även om jag ofta ser på Biaggis dalande karriär med viss skadeglädje efter allt hans gnällande genom åren, så ser jag mycket rationella skäl för den här styrningen. Och jag måste även erkänna att karln faktiskt har talang för att köra hoj.
Aprilia kommer tillbaka till superbike efter en längre frånvaro. Det första man skulle vilja då är att knyta till sig någon med mycket erfarenhet, en räv om man säger, för att få en snabb utveckling och intrimning. Lite som Ducati och Capirossi i motogp.
Och där finns då Max, redan i WSBK och emotionella band med Aprilia från den tiden då han faktiskt vann. Innan Rossi kom, typ.
Har man riktig tur lyfter sig Max i hampan i ett stall som tycker om honom och minner om fornstora dar, och prillan håller måttet redan från början.
I värsta fall får man en väl utprovad hoj att sätta i händerna på den troligtvis yngre och (kanske) hungrigare teamkamraten.
Ska bli riktigt intressant att se vem det blir!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ducatin är väl en av dom bättre hojarna i startfältet just nu (bara min åsikt), och jag tror inte att Aprilia med sin nyutvecklade V4 kommer att vara nån topphoj under 2009 i alla fall.
Det där resonemanget känns igen, men vilken hoj som är bäst är ju olika beroende på vem som ska köra den. Somliga förare kan "köra runt" olika hojars egenheter. Andra måste ha en hoj som passar dem perfekt för att kunna konkurrera i toppen. Om Biaggi/Aprilia gillar varandra så är de förstås en given titelkandidat 2009. Om inte så blir det säkert mycket beskedliga resultat eftersom B är en så känslig typ/förare.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Så är det. Men lika mycket Biaggis uppfattning av hur lyhört teamet är för hans önskemål. Man får nog säga att förutsättningarna ser mycket goda ut. Jag tror han tar WSBK-titeln 2009. MotoGP 2010? Inte troligt.

Kanske skulle Biaggi aldrig ha lämnat 250? Bättre att vara en stor groda i en liten damm än...osv.

:eek: Those were the days. Kollade man på GP mellan 94 och 97 borde man ha väldigt svårt att motivera sin åsikt om att Biaggi inte skulle vara en sjukt kapabel motorcykeltävlingsförare.

RSV-Mike

jumjum
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Aprilia TV4R -11 APRC
Bana:Valencia

2008 banrekord av Haga 1,35,1

Roberto rolfo testar Aprilia V4...1,34,2

Den verkar gå hyfsat.

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
ducati
Aprilia har aldrig vunnit (World) Superbike.

Det stämmer men kolla kvaltider och varvtider med troy & nitro så ser
man att hojarna gick skapligt minst sagt. Tyvärr låg den ena och solade
i kattsanden mest hela tiden och den andra tog pole varannat lopp men vek ner sig i fajterna varenda race. Troy har ju faktiskt på gamla dar börjat fajtas
så det var synd för aprilia att han inte visade den andan då för DÅ hade aprilia
tagit titlarna LÄTT.

Nu går man in igen och med ekonomin de har så tror jag inte man gamblar allt för friskt. Gissar att man vet att varvtiderna inte är ngt större problem om man får fart på piloterna. Det existerar absolut INGET riskkapital just nu
så glöm att de pumpar in de här stålarna för att lajja lite med paraplyflickorna.

Mina 50 öre!

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S

Den verkar gå hyfsat.
Vart kan man läsa om detta?
Ska för övrigt bli grymt intressant att se Biaggi på Aprilian nästa år...

Sen är han väl ändå en av de absolut mest talangfulla förarna som finns eller?
1988 - Får en Aprilia 125'a i födelsedagspresent (17år gammal)
1989 - Börjar tävla
1990 - Italiensk mästare 125 SP
1991 - Vinner EM 250
1992 - 5'a VM 250
1997 - Vinner VM 250 för fjärde året i rad!!! (Aprilia 3, Honda 1)
1998 - Vinner 500-premiären på Suzuka (pole + snabbaste varv)

Man undrar lite om han hade blivit duktig på riktigt, om han hade börjat 10 år tidigare. :gnissla

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Om Biaggi/Aprilia gillar varandra så är de förstås en given titelkandidat 2009.

Inte mer än så?

Max har skrapat ihop 3 racevinster under d senaste två åren på smörhojar som Suzuki och Ducati i WSBK. Obs, dubbla race under helgerna. Titelkandidat med en ny oprövad Aprilia!! Vad har Aprilia lägret för slags testdata/racedata från banorna som tex Suzuki och Ducati inte hunnit dokumentera?

MC Doktorn

Guest
Jag tror Biaggi vinner WSBK 2009.Det bara känns så .

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag tror inte att Aprilian under sin första säsong kommer att vara mer konkurrenskraftig än den " privat " ducce han kör i år.
En placering mellan 5 - 10 i totalen med många DNF och några stunder då han sticker upp och glänser tror jag det handlar om.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag tror inte att Aprilian under sin första säsong kommer att vara mer konkurrenskraftig än den " privat " ducce han kör i år.
En placering mellan 5 - 10 i totalen med många DNF och några stunder då han sticker upp och glänser tror jag det handlar om.

Precis, den kan mycket väl blixtra till enstaka race, men över en säsong vinner man nog inte VM på en helt ny hoj.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR

Den verkar gå hyfsat.

Vart har du hittat dom där tiderna?
Racedäck? Kvaldäck?
Länka gärna!

Saxat från worlsbk.com

Best Lap: 2008 Neukirchner Max Suzuki 1'33.805
Super Pole Record: 2008 Neukirchner Max Suzuki 1'33.805
Race Record: 2003 Hodgson Neil Ducati 1'35.007

Rolfo körde 1'36.746 på racet där senast i April, så han skulle då ha kapat typ 2,5 sek på sin bästa varvtid på Hondan när han satte sig på den nyutvecklade Aprilian...

Stämmer tiderna så är det ju otroligt bra....

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jäkligt trist om jag får säga mitt.... Jag var helt nykär när jag såg den på mässan i Tyskland. Aldrig velat ha en hoj lika mycket som just då. Kunde inte sluta gå o titta på den.

:(

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jäkligt trist om jag får säga mitt.... Jag var helt nykär när jag såg den på mässan i Tyskland. Aldrig velat ha en hoj lika mycket som just då. Kunde inte sluta gå o titta på den.

:(

Mycket tråkigt! Hade vart kul att se den i BOTT och i Pro SBK!

Last edited by a moderator:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...